O blokaci domény jsem ale nepsal, to je něco úplně jiného. Blokovat budou vždy pomaleji, než si mimoevropská firma bude registrovat nové domény.
Ve skutečnosti rozhoduje právě a pouze to kde provozovatel sídlí a související mezinárodní dohody. Firma na Seyschelách, nebo v ruSSku se o české zákony nezajímá naprosto stejně, jako česká firma se v rámci svého provozu v ČR nezajímá o zákony v Číne, přestože je technicky možné, aby byla česká doména v číně dostupná (a možná blokovaná, to je úplně jedno).
Je to stejně absurdní, jako myslet si, že nějaká česká firma musí dodržovat zákony Konga, protože je tam ten web přes internet dostupný. Takhle svět opravdu nefunguje.
20. 3. 2025, 10:31 editováno autorem komentáře
Ne televize to pořád nepochopily. Oni to mají v rukách aby to lidi nedělali. Stačí se podívat na muziku, jak to Spotify změnilo. Ale televize si stále myslí, že jsou tak silné, že každý nabídne minimálně za 500 jejich streamy a všichni si z toho sednou na zadek. Pak vám do toho nacpou věci co lidi nechtějí viz Oneplay. Mě je to úplně šumák, protože Nova s Primou mi nemají vůbec co nabídnout.
"eDisku nepomohlo ani to, že jeho provozovatel oficiálně sídlil na Seychelách. "
edisk ani neznám, ale to nejspíš byla jen jejich chyba ne? Něco jako že k sídlu na Seyschelách omylem dali nějaký český kontakt..? Co jsem viděl pár webů, které provozujou Seyschelské firmy bez viditelné vazby na EU, tak by se nejspíš nikdo z nich neobtěžoval nějaké české asociaci, nebo soudům ani odpovídat.. V podstatě stejně jako storage v Číně, weby v ruSSku, atd. - oni prostě nemají žádný důvod ptát se českých zákonů, jestli můžou. U nich je to právně v pořádku - obsah si stáhnou, nahrajou na své weby a nikdo z EU na ně nedosáhne, pokud nemají nějakou specifickou mezinárodní dohodu, což nemají.
20. 3. 2025, 10:00 editováno autorem komentáře
Řekl bych, že jako se kolem alkoholu dělá "suchý únor", měl by se dělat březen bez TV. Televize infikovaná psychomanipulativní hyperreklamou a politickými fake news je úplně stejně zázkeřná zhouba. Spousta lidí si to po měsíci uvědomí, ale jen málo výjimečných lidí disponuje takovým sebeovládáním, aby si na 30 dnů vyzkoušeli vlastní způsob jak trávit volný čas.
Majitel prvního filmového studia na světě
, Georges Méliès, řešil už před zhruba stopětadvaceti lety problém, že se jeho filmy nelegálně kopírovaly v Americe a distribuovaly dřív, než je tam stihl prodat.
Proto začal současně s evropskou vyrábět i americkou kopii filmu (opravdu některé natáčel na dvě kamery!), takže originální verse byla v USA levnější, dostupnější a kvalitnější, než nelegální kopie.
Možná by si z toho mohly vzít ty televize příklad: pokud jejich tvorba bude snadno a levně dostupná i na jiných platformách, než je jejich exkluzivní (a často předražená) VoD služba, nikdo nebude mít potřebu hledat to zadarmo
na pochybných webech.
Ale dokud bude originál k disposici v horší kvalitě, za výrazně vyšší cenu, a pouze se speciálním přístupem, nemohou ten boj proti nelegální distribuci
vyhrát.
Ten pán před 125 lety byl náramně chytrý a šikovný podnikatel!
(A já nikde nepsal, že cokoliv dává komukoliv právo něco ukrást
!)
Ten problém je hlavně v tom, že autoři (studia, televize..) se snaží distribuovat (v podstatě) levný rychloobrátkový obsah stejně, jako kdyby šlo o stěžejní kinematografická díla - a ještě se některé televize snaží reimplementovat dávno překonaný systém omezené distribuce.
Jsem dalek toho radit někomu, jak si má maximalizovat zisk
, ale svým postupem zároveň velmi efektivně maximalizují virtuální ztráty
a ještě si zvyšují náklady na ochranu obsahu.
O žádný "omylem český kontakt" nešlo. Ve skutečnosti nerozhoduje, kde server sídlí nebo že má nějakého nekontaktního zástupce někde v Umpalumpě, ale jestli je dostupný na území České republiky. Soud pak může nařídit zablokování přístupu na doménu u místních providerů, protože ti podléhají českým zákonům a unijním předpisům. Více v článku, který je přímo odkazovaný ve zprávě, pod kterou diskutujete.
Jsi natvrdlý? Já o ničem rozhodovat nechci.
Motat do toho sport je úplně mimo. Možná by stálo se zamyslet, jestli vůbec jejich zákazníci stojí o sport, případně, když stojí o sport, tak jestli je vůbec zajímá jejich VoD. Chceš tvrdit, že tam někdo ukládá sportovní záznamy a najde se někdo kdo to stahuje?
Onen terminus technicus nebyl hodnocením kvality těch děl (to bych asi použil ráznější termín ;oD ), ale charakteristika typu produkce. On je totiž dost rozdíl v produkci áčkových
filmových titulů, takzvané béčkové
produkci - natož v televizní produkci. A každé z těchto podnikání vyžaduje jiný přístup k distribuci - a není radno je zaměňovat, protože toje vždy ke škodě pachatele díla.
A to, co je exkluzivním obsahem třebas na (ex)Voyo, to, co si tak úzkostlivě hlídají Nova či Prima, je ve své podstatě přinejlepším béčková produkce
, ale častěji spíše opravdu rychloobrátkové seriály. Tedy zboží, kterému více než exkluzivita sluší široká distribuce více kanály, případně model valte to na ně, dokud je o to zájem
.
Je dobře, že se ty televize se úložišti dohodly. Ale mnohem lepší by bylo, kdyby ta dohoda byla ve stylu když nám měsíčně zaplatíte sto tisíc, můžete to nabízet ke stažení
nebo za každé stažení chceme pětikorunu
.
A nebo nekdo prijde s napadem blokovat rovnou IP adresy. Italove si takhle nadsene blokuji Google Drive... kvuli fotbalu :D
Přitom je pochopitelné, proč k takovému modelu dospěli: snaží se na exkluzivní obsah, který nikde jinde neseženete, nalákat předplatitele, kteří pravidelnou platbou přinesou další příjmy. Což není nic špatného - pokud toho kvalitního obsahu máte dostatek. Protože zaplatit jednorázově v podstatě cenu vstupenky do kina, abyste si pustili filmový hit těchto letních prázdnin, je vcelku pochopitelné - ale jen málo kdo je ochoten stejně platit za tu blbost z předminulých prázdnin
. (Ale možná se na ni podívá, když má to předplatné...)
Starší produkce prostě má být za rozumnou cenu k disposici za pár korun na každém rohu - pak ponese pár desetikorun za kopii ještě po několik let.
Najdou se diváci, kteří budou chtít sledovat třeba seriál M.A.S.H.
, ale rozhodně jim ten seriál nestojí za to, aby si platili předplatné, udržovali v počítači ten správná webový prohlížeč s podporou DRM, případně si zahnojili chytrou televizi appkou, o které ani nejí jasné, zda je s tím čtyři roky starým systémem kompatibilní.
Určitě by byli ochotní zaplatit pár desetikorun, možná i stokorun, kdyby to mohli dostat v kompatibilní podobě. Ale - pokud nemají to správné předplatné - další VoD/IPTV službu si pořizovat nebudou.
A ochotně zaplatí tomu, kdo jim ten seriál nabídne.
Dokud toho žádaného obsahu nebude ta platforma mít opravdu dost, aby přitáhla další předplatitele, tak ho jen planě blokuje, aniž by na něm slušně vydělala. A vydělá na tom někdo, působící v tmavě šedé ekonomice.
Nemyslím, že se tohle změní až tak rychle (do pěti let...) - a rozhodně to nevytlačí televize.
Streamovací služby jsou fajn, ale pokud někomu něco z toho obsahu stojí za to (a nejde jen o módní jednorázové sledování), tak se to nehodí. Nikdy nemáte jistotu, že tam ten film/seriál/pořad bude k disposici, až se naň budete chtít zase podívat.
Takže fanoušci potřebují mít svou kopii pěkně při ruce uloženou. A je v podstatě jedno, zda na DVD/BD, na domácím NASu, nebo nějaké ukládací službě.
@Saljacku, ty touhle větou "ale televize si stále myslí, že jsou tak silné, že každý nabídne minimálně za 500 jejich streamy a všichni si z toho sednou na zadek" a tím navazujícím říkáš to stejné, jako třeba "to BMW je hrozně drahé, takže sama automobilka může za to, že je zloději kradou". Hele na TV tvorbu fakt není nárok z ústavy. Prostě když na to nemám, tak to mít nebudu, tečka. A ne že to ukradnu a budu si namlouvat "mohou si za to sami, že to prodávají draze".
Saljack: a ty jsi ten, kdo bude rozhodovat co a za kolik má soukromý subjekt nabízet své služby?? Hele, víš vůbec kolik stojí "dělat televizi"? Kolik stojí sportovní práva nebo kolik stojí natočení jednoho seriálu? Takové částky ty nikdy neuvidíš ve svém životě, protože to jde do stovek milionů ne li miliard. Třeba práva na ligu mistrů vyjdou i na 300 milionů korun. Krom toho si nemyslím, že 500 Kč měsíčně za zábavu je moc. Pokud ale je to pro někoho moc (což chápu) tak holt si musí najít jinou zábavu, a ne že to ukradne.
Ano, vážně. Reálně máte právo dělat cokoliv se vám zlíbí, samozřejmě za své činy ponesete patřičné důsledky. Samozřejmě ty důsledky u naprosté většiny lidí fungují jako autoregulace chování. Jinak četl jsem na toto téma nějaké ty psychologické studie, je to zajímavé počtení.
24. 3. 2025, 13:01 editováno autorem komentáře
Bylo by fer zaroven zminit neprilis ferove chovani AKTV, ktera predbeznymi opatrenimi opakovane blokovala byznys Datoid, aby - namisto soudniho sporu a rozsudku - tento pozadavek po nekolika mesicich stahla.
Divim se, ze Datoid nevymaha zpusobenou skodu zpusobenou timto sikanoznim zneuzivanim prava.
Řekl bych, že ani tak nejde o vkus diváka jako o to, že se na úložištích objevují věci jinak nedostupné. Což zrovna v případě seriálů Novy a Primy neplatí, na ty se každý může podívat v TV vysílání nebo ve zpětném sledování, případně v archivech těchto dvou stanic :-)
20. 3. 2025, 16:51 editováno autorem komentáře
Jsem rád, že se v tomhle ohledu televizím tak daří, protože situace, kdy investujete hromadu peněz a času do tvorby něčeho, co vám někdo obratem ukradne, by vedla zcela logicky k poklesu tvorby jak seriálů, tak filmů i všeho dalšího, co se na těhlech serverech běžně sdílí. Dříve televize (a tvůrci všeho audiovizuálního) výrazně prohrávali, poslední roky výrazně vyhrávají. A to je jedině dobře, protože krást se prostě nemá.
"Virtuální ztráty"... :-)
Ve chvíli, kdy někdo tvrdí, že "přišel o xyz peněz", ale nemůže prokázat jak k té xyz cifře vlastně dospěl, to začíná být docela zajímavé...
BTW: co je "stěžejní dilo", o tom nerozhoduje anonym jako nějaký RRŠ, ba ani neanonym jako nějaký Faistauer.
Libovolné podnikání je "soustavná činnost za účelem tvorby zisku". Pokud je u toho i spokojený divák/zákazník, to je teď jen cosi navíc (bohužel).
Pokud já něco vyrobím (natočím) a budu to chtít prodat za 1 miliardu, tak ty máš volbu to nekoupit. Ano, já třeba tu miliardu nevydělám, ale protože prodávám své zboží, je to jen a jen má věc. A tobě nezbyde než počkat, až to prodám levněji, nebo to prostě nekoupíš a neuvidíš. Ale nic z toho ti nedává právo to ukrást. Takže příklady jak nějaký pán před 125 lety někde něco prodával si nech.
22. 3. 2025, 18:24 editováno autorem komentáře
Má to poněkud jinou příčinu, kvalita streamovacích služeb se postupně zlepšuje a až teď se dají víceméně používat. Když nebyly vubec tak byla kromě stahování jediná možnost byla nahrávat z televize. Pak se sice začaly objevovat ale kdo by používal platformu která vám pořad za týden smaže? Použitelné to začalo být až kolem roku 2022 a vypadá to že do 5 let by už mohly vytlačit piráty i televizi z trhu. Správné řešení je tedy dát pirátovi legální alternativu, se kterou se mu pirátství nevyplatí
Už to že existují stovky streamovacích služeb a všechno je legálně za tyhle ceny je pokrok. Ještě dva roky zpátky bylo normální že když jste chtěl vidět seriál tak legálně prostě nebyl (ani za milion). Pár platforem už bylo ale měly jen blockbustery (Netflix, MAX, Disney), takže na jiný obsah jste měl jen dvě možnosti a to nahrávat z televize v době vysílání nebo stahovat u pirátů.
A přesně z tohoto důvodu jsem se léta vyhýbal používání streamovacích služeb, vyjde nová epizoda, na netu je týden a konec. Teď už se to z 90% používat dá (nemám už téměř potřebu nahrávat a stahovat), ale 100% to možná nebude nikdy. A to nemluvím o geoblokaci která je v posledních letech stále agresivnější. Některé legální zahraniční platformy (nebudu jmenovat) které bych klidně zaplatil se díky ní stávají nedobytné
24. 3. 2025, 20:53 editováno autorem komentáře
V takovém případě může být web v ČR zablokován a uživatelé by museli použít proxy server, například VPN https://www.privacyguides.org/en/vpn/