Mě třeba současná komerční televizní tvorba vůbec nezajímá a podnikatelský model Ulož.to (vydělávat na práci jiných) se mi nelíbil, ale líbila se mi ta jejich část "archivní", tedy zachování věcí, které nikde jinde vůbec nejsou dostupné. Zrovna tyhle věci nebyly velkým zdrojem příjmů pro Ulož.to a ani moc nevadily vlastníkům autorských práv, ale přesto jako "collateral damage" nenávratně zmizely.
Že je škoda, že spolu s Uložto zmizel i obsah, který nebyl protizákonný a nikomu neubližoval, ale který byl pro mnoho lidí cenný a unikátní, souhlasím. Jenže mi to s ním přijde trošku tak, že jeho přínos je přeceňovaný a záměrně používaný mnoha lidmi k ospravedlnění existence celé té služby, která primárně profitovala z aktivit, které poškozovaly majitele autorských práv. Trochu mi to přijde jako billboardové firmy, jejich aktivity jsou zhusta nelegální a pochybné, ale tu a tam si na plakát dají dobročinnou sbírku, podporu potřebným a podobně, aby ve správnou chvíli mohli agrumentovat, že jsou ti dobří a správní a zakrylo to nelegálnost či nemorálnost velké části aktivit. A s Uložto se mi to zdá podobné, nevím zdali z jejich pohledu záměrně, ale hodně lidí, co je po jejich konci obhajovalo, právě tou "trochou" unikátního a ne-nelegálního obsahu velmi hlasitě argumentovalo. Přitom na něm provoz té firmy zjevně zdaleka nestál, čehož prostým důkazem je, že když přestala moci nabízet nelegální obsah, skončila a netransformovala se na úložiště unikátního-legálního obsahu.
Vždyť sám píšu, že tenhle "archivní" obsah pro ulož.to ekonomicky nic moc nevynášel. Ale to je právě ten problém, proto takový obsah nikde jinde není k dispozici - v případě audiovizuální děl jde typicky o takové věci, které streamovací platformy nenabízí a ani nikdy nevyšly na DVD. To je obsah, který je formálně stále chráněn autorským právem, ale pro vlastníky autorských práv už je úplně nezajímavý. Ona dokonce pro tyhle případy existuje i úprava v autorském zákoně (díla nedostupná na trhu), které třeba u knih využívá výborný projekt DNNT, bohužel u audiovizuálních děl se zatím nenašel nikdo, kdo by se do toho chtěl pustit. Tohle právě částečně suplovalo ulož.to a teď k tomu žádná alternativa prostě není.
Těm televizním stanicím se poslední dobou v tomto ohledu dost daří a nutné podotknout, že z mého pohledu je to jedině správně. Pokud investují obrovské peníze do své tvorby, je prostě po všech stránkách špatně, tu tvorbu krást. A neplatí to samozřejmě jen pro produkty pár českých televizí, ale všech tvůrců audio-vizuální produkce. Je dobře, že se zákon přiklonil na jejich stranu a dal jim do rukou aspoň nějaké zbraně, aby se bránily. Konec Ulož.to byl dobrou demonstrací síly a ostatní služby tu sílu moc dobře vidí. Krást se prostě nemá.
S tím slovíčkařením si nemá cenu dělat hlavu. Všichni vědí, o co jde, všichni vědí, že to je krádež - a je dost jedno, jestli faktická nebo v podstatě - a jen prostě někteří se rozhodnou to nazývat jinak, aby se sami cítili líp. Je to fuk, důležité je, že se k tomu konečně změnila legislativa a že se reálně začaly hýbat ledy, že vlastníci práv vítězí a nad těmito nelegálními aktivitami se začíná smrákat. Nikdy se asi nesetmí, ale to nad (téměř) žádnou jinou nelegální aktivitou.