Tak teorii máme za sebou a teď praxe. Samozřejmě máte pravdu, že moderní soupravy tlumí signál více. Jenže realita je taková, že to s faradayovou kleci není až tak hrozný, jak se to snaží prezentovat.
Když takový vlak jede v husté zástavbě, jako ve městě nebo na nádraží, tak se signálem uvnitř vagonu není žádný problém, protože vysílač je někde blízko. Problém nastává až ve volném prostoru, kde není ani živáčka. V takovém případě je vysílač na kilometry daleko. No a fór je právě v tom, že měřením venku sice naměříte signál, takže operátor slavně vykřikne, že má pokryto, ale když se zjistí, jaká úrovně se při tom naměří, tak je to spíše k pláči. Je to mnohdy sotva použitelný signál. Tím spíše při tak mizerném signálu bude mizerná konektivita. Zde opakovač nepomůže.
Jinak proč by to měl být problém pokrýt? Vždyť operátoři vynakládali zdroje na pokrytí dálnice, protože i auta jsou přece klece. Kdyby se na dálnice vykašlali jako na koridory, tak i na dálnici bude na několika místech mizerný signál.
Já se zase udivuji, že tu pořád uvádíte jen útlum. Tato hodnota je mi v reálu k ničemu. Já potřebuji znát úroveň signálu venku. Pokud je úroveň venku -70 dBm (města), tak útlum to může zhoršit třeba na -100 dBm. Jenže i -100 dBm je pořád použitelný signál. Ovšem pokud je venku -114 dBm (volný prostor, lesy), což je paradoxně hraniční hodnota, kdy to ČTU považuje ještě za pokryto, tak útlum to může zhoršit na -130 dBm, což znamená, že jsem bez signálu. Proto u ČTU je to tak jak je, Sice tvrdí 100% pokryto venku, ale kolik z toho je hraničních? Ty hraniční a slabé signály pak mají za následek právě, že uvnitř pak není signál.
Kdybyste byl v hodinach fyziky pozornejsi, neunikla by vasi pozornosti existence faradayovy klece. A tou takovy bezny zeleznicni vagon s pokovenymi okny (jejichz smyslem je prozmenu omezeni tepelnych ztrat) proste je. Ano, nejaky signal tim projde... ale to, abyste vybudoval vysilaci sit podel trati takovou, abyste mel spolehlive pokryti uvnitr te pojizdne klece vynalozite nesmyslny balik, dalsi hromadu penez bude stat i provoz, energie take neco stoji a mnohdy budete bojovat i s tim, ze vubec budete mit problem vysilac postavit - v ceste vam budou stat ruzna NIMBY, ochranari, aktivisti a ja nevim co vsechno.
Nekdy je proste jednodussi a i levnejsi osadit vhodne technicke zarizeni primo na tu jedouci klec. A jasne, nedava moc smysl to osazovat na casto uz muzejni vozidla, ktere to casto maji uz zivotnosti spoctene, a doklepavaji posledni roky.
změřený útlum -24dB (projde cca 0,5% energie!) je už značený a rozhodně bych netvrdil, že jde normálně volat a surfovat. Praxe i měření říká opak.
Pozor, měřil se pouze útlum z venku dovnitř, kdy BTS vysílače mají značený výkon proti tomu, co mají samotné telefony. Prakticky pak končíš v situaci, kdy sice nějak slyšíš BTS, umíš přijímat data, ale při pokusu něco odeslat, tě již operátor neslyší dostatečně, dochází k výpadkům, odpojování stanice, dlouhým prodlevám atd. Dokonce přesně tohle chování můžeš ve vlaku pozorovat.
Obdivuji tvoji argumentaci proti tvrdým číslům, která se změřila jednak v laboratoři a jednak v provozu.
Při vývoji nových oken tu "praxi" dokonce změřili, souhrn pro lidi třeba tady https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/tema/prijem-signalu-gsm-vylepsi-unikatni-okna/-27261/, jejich realita odporuje tvoji realitě, útlum je značný.
Však to nijak nerozporuji. To jsem psal v druhé větě, že moderní soupravy tlumí více.
Jenže útlum je jedna věc, signál je druhá věc. Pokud je v místě dobrý signál, tak ty okna signál sice utlumí, ale dovnitř se i tak signál dostane a uživatel může normálně volat nebo surfovat. To jsou ta města a nádraží, kde problém není.
Jenže situace se obrátí, pokud venkovní signál bude nedostatečný. Okna to utlumí ještě více a dovnitř se nic nedostane. To jsou pak právě pustiny a lesy, kde ten venkovní signál je mnohdy právě nevyhovující. Pak je úplně jedno, jaká skla nebo konstrukce vagonu jsou, když i venku je to nepoužitelný.
ale přece přímoúměrně s útlumem stoupá rušení (např. SINR) a to má nejen vliv na absolutní rychlost, ale i na schopnost spojení vůbec navázat.
Však i tohle je změřené, aspoň na koridorové trasy, ať už je metodika jakkoliv kontroverzní, ukazuje to, že signál venku je, ale ve vlacích není, viz https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/stranky/91655/soubory/Zpr%C3%A1va%20o%20v%C3%BDsledc%C3%ADch%20m%C4%9B%C5%99en%C3%AD%20pokryt%C3%AD%20%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch%20koridor%C5%AF%20TEN-T%20sign%C3%A1ly%20mobiln%C3%ADch%20radiokomunika%C4%8Dn%C3%ADch%20s%C3%ADt%C3%AD.pdf
Na tohle přesně cílí tyhle nová okna.