Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zapsala do seznamu audiovizuálních služeb podcastové kanály a instagramové účty tvůrkyně, která si říká Sugar Denny. Úřad to oznámil v tiskové zprávě.
Internetová autorka, vlastním jménem Denisa Kouřílková, bude v evidenci rady kvůli svým placeným podcastům na HeroHero. V úředním seznamu bude také její tvorba na YouTube, TikToku a Instagramu, kde mimo jiné propaguje vlastní značku kosmetiky.
Na základě evropské směrnice musí vysílací rada evidovat podnikatele, kteří si vydělávají audiovizuálními službami na internetu a mají tak velký dosah, že jsou srovnatelní s televizní produkcí. Například na YouTube má každé video Sugar Denny desítky tisíc zhlédnutí a má přes 200 tisíc pravidelných odběratelů. Další desítky tisíc zhlédnutí sbírá na TikToku, kde ji odebírá přes 180 tisíc uživatelů. Podle živnostenského oprávnění mimo jiné podniká v marketingu a výrobě obrazově-zvukových záznamů.
Poskytovatelé audiovizuálních služeb mají ze zákona povinnosti, které se týkají například ochrany nezletilých uživatelů před nevhodným obsahem. Musí také dodržovat ustanovení zákona, které zakazuje propagaci některých produktů a služeb. Není dovoleno například dělat reklamy na cigarety a tabákové výrobky, elektronické cigarety ani náhradní náplně. Přísná omezení platí také pro propagaci alkoholu nebo léčiv.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání upozornila influencery na jejich zákonné povinnosti v loňské tiskové zprávě. Ta vyvolala pobouření mezi digitálními tvůrci, kteří se rozhodli založit asociaci zastupující jejich zájmy.
Téma řešili také politici. Ministr kultury v rámci mediální novely prosadil pozměňovací návrh, že se influenceři nemusí do úřední evidence hlásit aktivně sami, ale bude je vyhledávat vysílací rada. Tato změna však ještě není definitivně schválena, protože mediální novelou se teprve bude zabývat Senát.