Myslim ze to maji spravne.
Lide si predavaji kola sami, bez toho aby museli do nejake pujcovny, dopredu ho objednavali nebo vyzvedavali a vraceli. Predavani probiha na libovolnem miste a po libovolne, dopredu neurcene dobe. Cili klasicky peer-to-peer system, ktery je jednou z moznych (a obecne akceptovanych) forem sdilene ekonomiky.
Jasne, meli by kola vracet do stojanu. Ale jednak to neni stoprocentne nutne a i kdyby bylo, tak stojany nelze povazovat za pujcovnu. Jsou jenom jakymsi odkladistem, kterych je k dispozici relativne hodne.
Pujcovna elektrokol vypada uplne jinak a rekl bych, ze si to neni zas tak snadne splest...
Ja myslím, že nutnou podmínkou sdílené ekonomiky je, že vlastník danou věc používá a jen po část doby ji dává k užítí někomu jinému. Např. AirBnB na začátku byla sdílená služba - vlastník byt normálně používal a když někam odjel, mohl pro pronajmout někomu jinému. Tady u těch kol jde imho o standardní půjčovnu, byť decentralizovanou ve smyslu, že nemají jeden sklad kde je 500 kol, ale mají to rozhozené po Praze.
Vlastnictvi neni pro sdileni nijak zvlast podstatne. Klidne muzu s nekym sdilet treba mobil, aniz by byl muj nebo jeho, uplne staci kdyz mame s majitelem nejakou dohodu ;-)
The sharing economy is an economic model often defined as a peer-to-peer (P2P) based activity of acquiring, providing or sharing access to goods and services that are facilitated by a community based on-line platform.
Ja to napsal blbe, nikoli vlastnik, ale drzitel. Tzn. ano, pokud mas mobil, ktery pouzivas a obcas ho nekomu pujcis/pronajmes, pak me to zni jako sdilena ekonomika. Ale pokus is poridis/pronajmes mobil a pak ho 24/7 pujcujes/pronajimas dal (a logicky na tom chces vydelat), pak bych rekl, ze jde o pujcovnu.
Sdileni se pise zasadne se s. Od slova sdilet ;-)
Ja mozne, ze je zasadni nepochopeni v samotnem slove sdileni? Ze nekdo nechape, ze sdilet nemusi nutne majitel ale uzivatele?
Nebo tu mame akorat prehnane konzervativni lidi, kteri by vsechna ta sdileni zakazali, protoze tyhle afery kazdeho jenom otravuji? :-D
To sis spletl s auty, ne? :-)
Sice nevim, jaky problem v doprave nebo ekologii by sluzba mela resit, podle me staci kdyz nabizi nejakou pridanou hodnotu svym zakaznikum, kazdopadne je zajimave pozorovat, jak se nekteri lidi zuby nechty brani vsem tem novinkam. Podle me je to ale nerozumne. Cas a trh sami ukazi, ktere sluzby sdilene ekonomiky maji smysl a ktere ne. Pricemz funkcnich modelu je uz pomerne hodne, nektere dokonce prevalcovaly stavajici trh v danem oboru.
Nema cenu hystericky kricet ze sdilena ekonomika neexistuje a propojovat si nenavidene hipstery, turisty, cyklisty, atd (obzvlast napruzeni jedinci do toho zmatecne zatahnou i cloud a artifical intelligence) do jednoho nepratelskeho celku. Sdilena ekonomika je davno tady, vyviji se a cim dal tim vic se stava soucasti nasich zivotu. Ku prospechu vsech. Snazit se zastavit pokrok nicenim stroju nema smysl. To uz vime z historie ;-)
Hystericky rekce jsou akorát od zastánců "sdílené" ekonomiky kteří mají potřebu se vyčlenit a vymezit od zbytku. Bohužel často účelem toho vymezení je jen see zbavit daňové zátěže, nebo jiných povinností které by se na dané podnikání vazaly. A tím že se jich to "netýká" protože oni nepodnikají oni sdílí.....
Ano existuje sdílená ekonomika už dávno... vzpomeňte na různá družstva. To je sdílená ekonomika. Existuje skutečný car-sharing kdy si barák koupil jedno auto a sdílí ho celý barák. Sdíleli náklady na pořízení a sdílí náklady na údržbu. mnohé sportovní kluby jsou také sdílení, zahrádkářské spolky jsou také sdílení atd... Jenže pozor o není podnikání , podnikání je soustavná činnost kde účelem je generovat zisk.
Jakmile si pořídím 500kol né proto abych nich jezdil, ale abych je půjčoval a přinášely mi zisk, není to žádné sdílení. Sdílení může být mezi B2B nikoliv u B2C pokud se jedná o podnikání. To jestli na zapůjčení kolo se složí x kamarádů nebo si ho půjčí jedno osoba není z pohledu podnikání půjčovny podstatné.