Problém vidím v tom, že v mnoha koutech Prahy není kde s tím parkovat natož i jezdit a ještě odkládat tohle. Chodníky jsou už teď plné překážek a cokoliv jezdících na kolech už je teď pěkně o hubu. Zvláště pokud Lime jezdí až 25 km/h - dovedu si představit, kdyby jejich maximální rychlost byla omezana na třetinu.
Praha už to částečně zkusila a Zelení to u soudu zase zahodili. To bylo to omezení dopravy na pešeších zónách které zvedlo pozdvižení.
Problém koloběžek ale i jiných šlapacích a odrážecích vehiklů je ten že nemají v zákoně svou samostatnou kategorii. Je to skupina x různých vozidel a leze selektivně zakázat jen jedno. Tedy nejde na ně aplikovat zakaz jako u segveje.
Takže buď zase budou bojovat se zelenejma a jinou neomarxistickou bandou nebo musí nejdříve vláda změnit zákon.
Snadné řešení - stačí vyčlenit nějaké parkovací plochy pro kola/koloběžky - na úkor aut. Na jednu plochu se jich vejde spousta.
Případně vyčlenit pruhy pro kola/koloběžky na silnicích.
V poměru zabrané místo/emise/hluk jsou auta ve městech nejméně ohleduplné prostředky, tak tam je největší prostor pro změnu. Současný růst automobilové dopravy není udržitelný, musíme tedy hledat alternativy.
No, počítejte se spoustou mínusů - málokdo ze zarytých motoristů chce slyšet, že jeho miláčka nebudou brát jako prioritu číslo jedna.
Už teď se objevují nápady alá 30 let nazpět, ve smyslu že chodci by se měli vyhnat do podchodů, kola nemají na silnici co dělat... problém je, že nemálo lidí (především z oblasti služeb, ale i lidé s pohybovým postižením atd.) se auty přepravovat potřebuje, máme doručovací služby, stejně jako potřebujeme místo pro taxi a autobusy. Uvědomuju si velmi dobře, že může v mém životě nastat situace, že auto budu nucen využívat - a právě proto jsem za co největší snahu dostat ty řidiče, co na výběr mají, ze silnice pryč do MHD a spřízněných alternativ.
Takže - i vrámci zdravé sobeckosti - je dobré podporovat všeobecný rozvoj infrastruktury jak pro kolejová (metro, vlaky, trmavaj) tak silniční (autobusy, trolejbusy, IAD, motocykly, kola...) vozidla, ale mít stále na paměti že město má být přístupné především lidem, ne plechovým krabicím, ve kterých si velká část lidí vozí zádel jen a pouze z pohodlnosti.
Majkle, ty asi v Praze nebydlíš, viď? Protože to, co z tebe vypadlo je pitomost non plus ultra! MHD je ve špičkách totálně přetížena a k dokonalému kolapsu jí stačí jedna lehká bouračka tramvaje, nebo autobusu a ani metro není proti mimořádným událostem dokonale imunní, stačí, aby se do tunelu zatoulal pes, nebo homelesák, či nějaká fetka a je konec!
Individuální doprava je mnohem flexibilnější a na mimořádné události je schopna reagovat mnohem pružněji. A raději si ani nechci představit, co by se stalo, kdyby se v Praze prosadila stejná hovězina, jako v Brně a ti, co jezdí auty, by se začali cpát do MHD, to by bylo teprve labůžo! O tom, jaký vliv má MHD na rozvoj různých epidemií, např. chřipky, už vůbec není nutno diskutovat, tam je to naprosto jednoznačné. Takže já jsem naopak pro to, aby se Praha začala k individuální dopravě stavět přátelštěji, už jen proto, že veřejná doprava těžce nezvládá.
Právě, že v ní bydlím a jelikož mám oči, tak samozřejmě vidím, že některé silniční komunikace už zkrátka nenafouknete a úzkými místy budou pořád, i poté co se dokončí komplet vnitřní i vnější okruh včetně navazujících radiál.
Pokud máte tím kolapsem na mysli to, že při haváriji na určité části tramvajové trati dojde k zablkování nemála linek, to je samozřejmě řešitelné zbudováním alternativních tras (viz tolik některými nenáviděný návrat tramvají na Václavák a jiná místa).
Autobusy je samozřejmě také možné posílit (aktuálně je bohužel problém s řidiči) a nebýt politické neochoty, i to metro D už je hotové či minimálně před dokončením.
Opět - je to o prioritách a politické vůli, faktem ovšem zůstává že MHD není tak extrémně náročná na prostor jako IAD, což je v případě města, u kterého nelze na mnoha místěch počítat s výrazným zkapacitněním silnic, poměrně zásadní.
A v případě Prahy - ano, oba okruhy je třeba dostavět (včetně navazujících komunikací) co nejdříve, ovšem problém s přehlcením IAD tím opravdu nevyřešíte.
A o jakém státě mluvíte ? V ČR tepny s největším provozem v městech jdou bez tramvajových linek a provoz těch ulic které je tranzitní . Přemýšlím kde se v ČR tak mi dělí ulici auto s tramvajovým pásem a tak moc blokuje dopravu. Spíš mě napadne z vícekrát mezinárodní silnice protínající město centrem.
Ti co jezdi auty se do MHD presunouti pokusili pri zavadeni parkovacich zon. A dopadlo to tak, ze ani pri nelepsi vuli je MHD nepobere a jejich auta neni kde zaparkovat, protoze zadna parkoviste na okaji Prahy jednoduse neexistuji. Projevilo se to tak, ze sva auta nechali na soukromych parkovistich obchodnich domu, ktere obratem zavedly parkovani omezene na 2-3 hodiny.
Tak já jsem určitě pro budování stojanů na kola, jenže prakticky není skoro kde je nově zařizovat a kde jezdit. Když se staví nové budovy, tak se naopak místem šetří a vše se nahundá k co nejvíc k sobě, takže to nakonec nevyhovuje nikomu. Navíc mi vadí, že to neprobíhá tak nějak přirozeně z vnitřku, ale že přitáhne vždycky nějaká nadnárodní "strašně cool" rádoby startupová firma a různé Krndy dělají ústupky hlavně jim.
Co se dopravy týče - je to v celé ČR šlendrián, který by šlo rozebírat do nekonečna. Třeba jsem absolutně nezaznamenal nějakou jednoduchou snahu o řešení zásobování podniků. Vemte si takové centrum, třeba Na Poříčí a Sokolovská v Praze. Místo, aby firmy měly místa pro zásobování určena třeba do 300 m s rozvrhem pro jednotlivé firmy dle hodin (takto to funguje ve spoustě jiných městech), tak se stojí na chodníku, tím se blokuje doprava, omezují chodci a ničí chodníky. Dát místo a čas, kdy zásobovat může a holt se s nákladem projde - tedy netolerovat přísně pokutovat parkování v zákazech zastavení na chodníku. Taxikáři nemají omezený počet licencí dle počtu vytíženosti, v centru stojí všude, zabírají spoustu místa.
K tomu přidejte:
1) Zužování nebo dokonce rušení jízdních pruhů (Letňany, Zdiby)
2) Retardéry
3) Neexistující obchvaty
4) Nedostačující P+R
5) MHD v Praze sice fajn ale - nefunkční eskalátory, prakticky neexistující klimatizace, rachtající nepohodlné autobusy (SOR!)
6) Zastávky na poblití - všude se hulí, špína, billboardy
Nelze se pak divit, že jedni nevylezou z auta, druzí jsou akorát naštvaní.
A co konkrétně máš těmi alternativami na mysli? Legislativní násilí proti autům? Za to, že nejsi schopen si udělat řidičák a pořídit si aspoň nějaké auto ti šťastnější nemohou. Měl by sis uvědomit, že žiješ ve 21 století a bez aut to prostě nejde. Že místo výstavby podzemních parkovišť lajnujeme modré zóny je jen vrchol ostudy, ne řešení. V civilizovaných zemích je nemyslitelné, že bych s autem nemohl před dům, i kdyby to mělo být jen o vyložení, nebo naložení nákladu.
Modré zóny chtěli většinou naivové, co si mysleli že jím tím vzniknou pohodlná parkovací místa, protože seč s nějakého důvodu domnívali, že místo před domem je určeno právě pro JEJICH plechového miláčka a když tam parkuje někdo jiný, je to špatně.
Jak moc to nefunguje, vidíme všichni - ono jaksi ulici nenafouknete a když před domem kde je 10 bytů, zaparkuje těch aut maximálně polovina...
"Za to, že nejsi schopen si udělat řidičák a pořídit si aspoň nějaké auto ti šťastnější nemohou. Měl by sis uvědomit, že žiješ ve 21 století a bez aut to prostě nejde."
Dneska si může vzhledem k směšným cenám ojetin pořídit auto opravdu každý, řidičák dají většinou také každému, kdo splňuje alespoň základní gramotnost a je schopen se naučit na zkoušky a odjezdit to před komisařem. Dělat z toho nějakou statusovou věc nebo se vlastnictvím auta vyvyšovat, je totálně mimo.
A ono se snad pro automobilisty něco dělá? Zatím registruji jen zběsilou snahu z nich ždímat další a další peníze, ale že by se, zejména ve vnitřní Praze stavěla podzemní parkoviště, nebo umravnil nesmyslný systém jednosměrek, jsem si jaksi nevšiml. A uvědomte si, že i do té nejnepřístupnější uličky se čas od času musí dostat stěhováci, sanitka, nebo funebráci!
" A uvědomte si, že i do té nejnepřístupnější uličky se čas od času musí dostat stěhováci, sanitka, nebo funebráci!"
Právě proto je třeba omezovat nadměrné parkování na ulici, nemálo jednosměrek existuje i zdůvodu kolméhých parkovacích stání na ulici.
Logiku nejdříve si auto pořídit a až následně řešit, kde ho budu parkovat a dělat si následně na parkovací místo nároky (= stát/město má nějak zařídit) ...tu logiku opravdu nikdy nepochopím.
Proboha jen žádné další cyklopruhy. Typická cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly. Sledovat dění kolem auta je už tak nad síly mnohých řidičů a když jim k tomu přidáte další a navíc špatně viditelná vozidla vpravo, je to recept na nehodu.
A to říkám jako někdo, kdo se po městě často dopravuje na kole. Místo v cyklopruhu jedu po chodníku, protože ten je většinou prázdný, takže nikomu nezavazím a nehrozí akutní šance že mě řidič přehlédne.
To samé platí pro "geniální" nápad povolit cyklistům jízdu v protisměru v jednosměrkách a ještě jim tam pro jistotu udělat značky u pravého okraje. Cyklisti pak po nich jezdí a nemají šanci zareagovat na auto vyjíždějící ze šikmého stání, jehož řidič je zase nemá šanci vidět. Opět, já v jednosměrkách do protisměru jezdím normálně, vím, že tam nemám co dělat a chovám se podle toho - jedu tak, a bych měl dost času zareagovat a neomezil ty, co jedou ve správném směru. I když to znamená slézt z kola a uhnout mezi stojící auta.
-rychlost 25km/h je pro ekola či ekologicky povolená. Ale kopcovitý terén to zařízene. Ono z Karláku nahoru na Vinohrady , nebo z Karlína na Žižkov to nedá jen tak pošleš rychlosti a dojezdu bude značný
-ani teďka na chodníku nelze parkovat kolo či koloběžku vzdy a všude. Obzvláště pokud bude firemní. Ofo co já vím na to mělo zařízenou tel linku kde se snažili lidem domluvit, protože majitelé obchodů, nebo kancelářských budov mají právo kola/koloběžky ze svého pozemku vykázat věčné břemeno umožnit průchod průjezd nejde automaticky přeneseny na možnost zaparkovat.
-"problem" bude cena z Km , takže zase to bude hračka pro turisty. A k odlehčení dopravy tedy i MHD nedojde.
Ano.
A ted je k tomu jeste vhodne si uvedomit, ze kdyz uz jedu po Praze, tak s sebou vetsinou neco vezu - kam to na tu kolobezku dam? To i kola maji alespon nejake (vetsinou nedostatecne) nosice.
A k tomu dalsi nevyhoda - jednostope vozidlo vypada hezky za teplot nad nulou a bez deste. Jak bude toto "MHD" jezdit v zime nebo za deste.
A jake budou dosahovane casy? Nebude to ve skutecnosti pomalejsi nez ostatni zpusoby dopravy? (A cas je to nejcennejsi, co clovek ma.) Kolobezka asi nesmi do mestskych tunelu ani na magistralu nebo jizni spojku.
A co bezpecnost v huste mestske doprave? (Prestal jsem kdysi po Praze jezdit na kole, protoze nejsem sebevrah.)
A dalsi otazka, kterou zatim nedokazal zodpovedet nikdo z "novych" (rozumej - nebudeme tomu rikat pujcovna, ale budeme tomu rikat sdileni, ackoliv to je pujcovna) autopujcoven, elektrokolopujcoven ci elektrokolobezko pujcoven - jestlize se mam na tento zpusob dopravy spolehnout, tak jak chteji zasjistit, abych pri doprave z bodu A do bodu B nasel v dobe odjezdu v bodu A onen dopravni prostredek ve stavu schopnem absolvovat jizdu do bodu B. Zejmena, pokud chci jet z okraje Prahy, doprava v centru je husta dost a funguje, tam se da pouzit tramvaj (no dobre, nekdy jsou tak narvane, ze se neda ani nastoupit) nebo metro.
Z okraje to bude fungovat, protože cizinci v centru to používat budou, ale nebude to fungovat na kraji Prahy :)
Taky se pohybuji v oblasti která je "přelidněná". Tedy že se další člověk do autobusu už ve špičce ani nevejde, v čase oběda jsou přeplněné restaurace. Je tu spousta kancelářských budov , spousta firem. Osobní auta kupodivu problém nejsou, protože nemají kde parkovat takže jedinný provoz je tranzitní. Ale..... ....Rekola zde nejsou, nebylo tam ani Ofo a pochybuji že tu bude Lime nebo Uber ekola. .
Jan Veverka:
Až bude kolem nuly a pršet, tak rychle změníš názor. Ono sedět v suchu a ve vyhřátém autě je o něco lepší, než moknout na nějakém nekrytém poskakovadle a být profukován studeným větrem, nebo marně čekat na zastávce MHD, protože sfetovaný řidič tramvaje boural a zatarasil trať.