Velké online platformy nemohou uživatele nutit k volbě výhradně mezi tím, že dají souhlas s cílením reklamy nebo budou platit předplatné. Měly by jim dát i alternativu, která bude umožňovat používání služby zdarma a bez cílené reklamy. Shodl se na tom Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB).
Orgán, který zastřešuje úřady pro ochranu osobních údajů v jednotlivých členských státech EU, vydal své stanovisko v souvislosti s dotazem nizozemského, norského a německého úřadu. Týká se výhradně velkých online služeb jako je Facebook od služby Meta.
„Ve většině případů nebude možné, aby velké online platformy splňovaly požadavky na získání platného souhlasu [se zpracováním osobních údajů], pokud budou uživatele stavět pouze před binární volbu mezi souhlasem se zpracováním osobních údajů a zaplacením poplatku,“ konstatoval EDPB.
Nabízet placení předplatného jako jedinou alternativu ke službě s cílenou reklamou podle úřadu nemá být výchozím přístupem platforem. Měly by nabídnout i neplacenou možnost, která bude zahrnovat nějakou formu reklamy bez cílení podle behaviorálních dat.
„Velké online platformy by také měly zvážit, zda rozhodnutí neudělit souhlas nemůže mít na uživatele negativní dopady, jako jsou vyloučení z významné služby, zemezení přístupu k profesním sítím nebo riziko ztráty obsahu či kontaktů. K negativním důsledkům může pravděpodobně dojít, pokud velké online platformy používají k získání souhlasu se zpracováním model ‚souhlas, nebo plať‘,“ doplňuje sbor.
Důležitým faktorem při posuzování situace je podle EDPB nerovnováha sil mezi uživatelem a službou. „Mezi faktory, které je třeba posoudit, patří postavení velké online platformy na trhu, existence efektu uzamčení (lock-in) nebo síťového efektu, rozsah závislosti subjektu na službě a návštěvnost služby,“ říká úřad.
Volbu mezi platbou a udělením souhlasu se sběrem osobních údajů pro cílení reklamy začal loni v listopadu uživatelům zobrazovat Facebook. Za službu bez cílených reklam si účtuje 240 Kč měsíčně za první a 150 Kč měsíčně za každý další účet. Svou nabídku staví na rozsudku Soudního dvora EU (C‑252/21), který říká, že používání služeb bez využívání osobních údajů pro cílení reklam je možné nabídnout i za přiměřenou odměnu.
Opatření vyvolalo kritiku ze strany některých evropských organizací na ochranu spotřebitelů (včetně českého dTestu), které na firmu Meta podaly stížnosti k úřadům pro ochranu osobních údajů.
Obdobnou možnost začal uživatelům v testovacím režimu zobrazovat také český Seznam.cz. Výběr mezi sběrem dat a placením nabízí také řada médií, v Česku například některé servery vydavatelství Czech News Center, v zahraničí pak třeba deníky Spiegel či El País.