No, ale to není žádná novinka. Trh není zcela volný a je regulovaný po staletí a v současné úrovni už minimálně desítky let prakticky celosvětově. Do restaurací chodíme s tím, že tam provozovatelé neservírují jídlo, jak se jim zamane, ale podle nějakých hygienických norem. V obchodech taky nakupujeme zboží a spoléháme se na to, že prodejce nemůže prodávat cokoliv a jakkoliv, ale musí plnit nějaké hygienické a zdravotní požadavky.
V digitálním světě se jen aplikuje to, co se jinde aplikuje už dlouho: nějaké celospolečenské normy, kterými se musí podnikatelské subjekty řídit, aby mohly v daném oboru podnikat.
Ono to ve výsledku má i ekonomické opodstatnění: kdyby si měl každý u každého zboží/stránky dopodrobna studovat, jaké má složení, za jakých podmínek je provozovaná apod, tak celospolečenské náklady budou obrovské. Proto se nastaví pravidla, která vyhovují většině, u nich se pak lidi můžou (do určité míry) spolehnout na to, že jsou plněná.
Pokud si většina vydupe, že provozovatelé webových stránek nebudou moct vynucovat cílenou reklamu, tak ji prostě vynucovat nebudou. Stejně jako prodejci hraček nemůžou prodávat hračky s ftaláty.
V podstatě mi ani tak nevadí, pokud je obsah zdarma s cílenou nebo necílenou reklamou, ale:
1.- nesmí jí být příliš (nesmí zastiňovat obsah),
2.- ten web nesmí vynucovat souhlas/nesouhlas,
3.- nesmí po mě chtít přihlašování, pokud tam nepoužívám specifickou službu.
Je to jednoduché: pokud těmto mým kritériím nevyhoví, prostě tam nejdu
(A nikdo by mne neměl nutit takový web používat!)
Já mu to neurčuju. Klidně, ať si má stránky zamořené reklamou, klidně ať si ukládá megabajty dat - ale mne nic nenutí takovou stránku používat. Prostě tam nepolezu.
Jasně, jsem naprostá menšina, a nikdo ty weby reálně nedonutí snížit objem reklamy nebo poskytovat základní informace/služby i bez nutnosti spouštět scripty a souhlasit s odevzdáním prvorozeného syna. Jasně, že si tím komplikuji život a pro ostatní jsem za exota a za magora.
Ale rozhodně nikomu nic po bolševicku
neurčuji - a nechci, aby mi někdo po bolševicku
určoval, že na takové stránky mám vůbec chodit.
Toto není (zatím) nařízení, je to jakési doporučení EDPB, pokud jsem to tedy správně pochopil.
Zde nejde o to, že bychom zakazovali reklamu jako takovou, tedy zdroj jejich příjmů.
Jde o sběr dat pro cílení reklamy, alias doporučujeme firmám, aby laskavě přestaly lidi špehovat! Ona ta reklama jde doručovat i bez špehování, fungovalo to tady tak desítky let, než přišel strejda Google, Meta a podobní a nebyl s tím problém!
Svůj názor na jakékoliv omezování trhu nechávám raději stranou.
Tak povolme fyzickým obchodům dělat si co chtějí. Ať si prodávají prošlé a zkažené věci, je to přece jejich věc. Lidi tam nemusí chodit že jo.
Nechme prodejce aut prodávat bouraná auta "opravená" a vydávána za nebouraná. Nikdo je lidi nenutí kupovat. Přece nejsme komouši...
Dokud s tím nikdo nenabourá, tak mu to třeba vadit nebude. Stejně tak jako vám teď zrovna nevadí to co dělá Facebook, Google a podobně.
Problém je v tom, že těmhle zákonům firmy jako seznam nebo facebook prostě nemůžou vyhovět. Jejich core business je prodej uživatelských dat, takže ani platby od uživatelů ani necílená reklama je nezachrání. Znamenalo by to pro ně obrovský propad příjmů a ztrátu network efectu. Proto naoko dávají uživateli na výběr, ale možnost platby je tak extrémně nevýhodná, že ani nemá smysl o ní uvažovat (nezabrání sběru uživatelských dat ani uživatele nezbaví reklamy). Tyhle platformy prostě doufají že všichni kliknou na "vzdát se soukromí" a ta druhá volba je tu jen pro regulátory. Podle mě to je jasný případ malicious compliance.
Problém nastane přesně ve chvíli, kdy s těmi ToS nesouhlasíš, ale přesto jsi nucen ten server používat.
Uvedu příklad: nesouhlasíš s tím, aby tvůj souhlas se sběrem informací pro reklamu ukládal Seznam do cookies, ale zároveň Ti čtyři z pěti zákazníků posílají místo schůzky jako odkaz na mapy.cz - pak neexistuje alternativní server, jen nepožít.
Stejně tak to může komplikovat objednávky doručení zboží, takže na serveru, jehož ToS schvalujete, musíte souhlasit i s podmínkami Seznamu... (Případně úplně stačí, když budou používat seznamácký reklamní systém.)
Proto je ta regulace zaměřená na gatekeepery
.
A to, že ,,soukromý subjekt" zneužívá mnou vytvořená data bez mého souhlasu a aniž by mi poskytl jakoukoli kompenzaci, je, podle tebe, v pořádku? Pokud na mě někdo chce, abych mu dovolil šmírování a cílenou reklamu, měl by mi za to dát přiměřenou část svého zisku a ne mi povinně cpát ,,cílenou" reklamu!
A dalsi negramotny. Ty sluzby ZDARMA JSOU. Z rohodnuti provozovatele. Jen ten provozovatel to "zdarma" podminuje. a to nezakonne a nelegalne, sbiranim a prodejem osobnich udaju. A presne to NESMI.
Pokud se mu to nelibi, tak tak tu sluzbu provozuje vyhradne placenou(a samozrejme bez sbirani tech udaju) ale vsichni vime. ze to ta sluzba nebude mit zadne uzivatele ze?
Ale v Česku to velká online platforma je. A líp než Google se teda nechová. Ostatně i tady bylo několik článků o placení výpalného a i jeden článek, do čeho nejen vás (vaši společnost) Seznam tlačí.
[Jinak díky tipu z komentářů pod jedním z článků tady nebo na rootu, jsem si nanstaloval na patlafoun DuckDuckGo, které monitoruje a blokuje trackery; a nestačím se divit, co všechno a jak často mě špehuje (a to většinou pěkně "na pozadí", když aplikace od restartu founu vůbec nebyla uživatelem spuštěna). Nejčastěji Google; "zábavné" ale je, že Mapy od Seznamu mu s chutí práskají taky.]
Je to obdobné jak Agrofert - na celoevropské úrovni významný není, ale v Česku je v oboru svého podnikání jednoznačně dominantní. Takže v Česku by se to Seznamu týkat MĚLO.
Jenze tohle vy jako uzivatel, jednak nevite, a druhak nemate jak zjistit. At uz letezete kamoli, na 99% je tam minimalne smirovaci kod google. A typycky zdaleka nejen. Vcetne webu statnich, na ktere chodit mozna i povine musite. Kdyz jsem posilal letos danove priznani, chtelo to po me souhlas s darovani organu (nejspis) ...
Pricemz tema pod kterym tu diskutujeme je uplne ale uplne o necem jinem, nez o cem tu zvani prispevatele vyse.
Je totiz zcela irelevantni, zda svou sluzbu nekdo postkytuje verejne zdarma, nebo neverejne (za loginem) zdarma, nebo za penize. To je zcela jeho svobodne rozhodnuti. Co uz jeho rozhodnuti neni, je hromadeni udaju o uzivatelich/zakaznicich.
Jinak receno, kdyz budete provozvati verejny dum, nikdo vam v tom branit nebude, kdyz budete prodavat videa svych zakazniku, skoncite v base. Kdyz jim date podepsat smlouvy, a zaplatite nejaky obulus, mozna nekteri daji souhlas. Toto je exaktne totez.
Tady je problém, že ToS toho webu vůbec nemusí obsahovat ToS těch služeb.
Například dokud chodíte po e-shopu, je vše v pořádku, naházíte zboří do košíku, vyberete doručení zásilkovou službou - a ta má výběr místa doručení jako mapu na Google či Mapy.cz... To už nejsou ale podmínky toho webu, dokonce ani té doručovací služby, ale někoho úplně dalšího.
Ale bez toho ten nákup nedokončíte.
Ono obecně stačí mít vypnuté scripty - a máte rázem 85 % šanci, že ani Google moc nevyšmíruje. Možní to někoho překvapí, ale na pasivníchstránkách, kam se nepřihlašujete, to celkem dobře funguje... (...až na Seznam, který vás hodí na prázdnou stránku, kde bez scriptů ani nemáte možnost odmítnout či povolit to šmírování, a když to povolíte - a můžete ty scripty zas vypnout - zapíše se to do cookies, odkud se to do příště ztratí, takže tohle cvičení lze opakovat do zblbnutí.)
V tom přirovnání s veřejným domem pokulhává jedna drobnost: do bоrdelu chodit nemusíte, a ani většina lidí nechodí; tady jde o služby, které většina používá buď naprosto svobodně a běžně, nebo které používá z větší či menší nutnosti: například nastavení Google účtu pro Android, zobrazení odkazu na Mapy.cz, kam máte jít na schůzku (či embeddované, když si necháte doručit zásilku).
Ostatně: zrovna pornostránky se usilovně snaží své návštěvníky příliš nesledovat - kazilo by jim to business.
Online poskytovatelům služeb by hlavně neměl nikdo nic takového nařizovat. Poskytování obsahu je v první řadě kšeft. A na to vždy musí být dva. A pokud se jedné straně podmínky obchodu nelíbí, tak danou věc nemusí odebírat. Online obsah není nic bez čeho by nešlo žít, a hlavně naprosté většině uživatelů (včetně mně) je úplně jedno co o mně kdo sbírá - na kvalitu mého života to nemá žádný negativní vliv.
"...nutnost odklikavat, ze souhlasim s cookies..."
&
"...pri instalaci prohlizece jednou zakliknu, ze se vsemi cookies souhlasim a uz by to nemelo otravovat..."
- Tohle je úplně zvrácená logika a přístup! By default by to mělo být přesně naopak: cookies by měly být něco extra, jen ve výjimečných případech, a každá extra si vyžádat povolení.
Cookies totiž nejsou vůbec nutné - v některých případech mohou být "pohodlné" (i když by se to dalo složitěji řešit i bez nich), ale v naprosté většině slouží jen ke šmírování.
Dekuji soudruhu, ze jsi nam predstavil svuj program o tom, jak lid urci co je spravne a s kapitalisty se zatoci, protoze tak je to spravne...
Nyni je mi zase o neco vice zrejme, proc se EU postupne meni v to, co nam marx s englsem psali uz pred vice jak 100 lety. Vsechno zregulovat, vsechno narovnat, hlavne at lid nepremysli. Idealne zase vsechno znarodnit, protoze tak si to lid preje.
Jestli me neco obtezuje, tak jsou to anstroje ktere vymysli evropske urady na ochranu meho soukromi - nutnost odklikavat, ze souhlasim s cookies apod..to by melo byt reseno tak, ze pri instalaci prohlizece jednou zakliknu, ze se vsemi cookies souhlasim a uz by to nemelo otravovat..
Uprimne jsem radeji, kdyz mi weby ukazuji reklamy souvisejici s mymi zajmy, nez abych musel koukat ne necilenou reklamu treba na damske vlozky jako v linearnim TV vysilani.
tu lištu ale nevymyslela EU, ale právě Google, který ji tak nějak v téhle formě protlačil násilně mezi všechny, kteřé chtěli mít reklamy od nich a pak se to prostě rozšířilo a tohle je nejspíš i ten důvod, zvednout nevoli proti samotné ochraně údajů jejím absurdním dodržováním.
Ty řešíš pouze zobrazenou reklamu, ostatní ale řeší to, že Google kvůli tomu sbírá nemalé množství dat a to jim vadí. Naštěstí se chystá řešení, https://privacysandbox.com/, ty nemusíš koukat na reklamu na vložky a zároveň Google o tobě nebude vědět úplně vše.
To vyjádření se týká jen "velkých online platforem", několikrát to tam opakují. A Seznam.cz z evropského pohledu "velká online platofrma" není.
Při necílené reklamě je konverze podstatně nižší, tedy návratnost peněz na provoz služeb je delší...
Proto asi nechtějí Meta ani Seznam tuto variantu nabízet.. Nevycházely by jim výše příjmů jako dosud, tedy by asi museli služby nějak omezit, aby vyšli s nižšími příjmy z necílené reklamy.. a snižovat rozsah služeb nikdo nechce.. znamenalo by to logicky i nižší zisky než dosud..
22. 4. 2024, 23:49 editováno autorem komentáře