V podstatě mi ani tak nevadí, pokud je obsah zdarma s cílenou nebo necílenou reklamou, ale:
1.- nesmí jí být příliš (nesmí zastiňovat obsah),
2.- ten web nesmí vynucovat souhlas/nesouhlas,
3.- nesmí po mě chtít přihlašování, pokud tam nepoužívám specifickou službu.
Je to jednoduché: pokud těmto mým kritériím nevyhoví, prostě tam nejdu
(A nikdo by mne neměl nutit takový web používat!)
No, ale to není žádná novinka. Trh není zcela volný a je regulovaný po staletí a v současné úrovni už minimálně desítky let prakticky celosvětově. Do restaurací chodíme s tím, že tam provozovatelé neservírují jídlo, jak se jim zamane, ale podle nějakých hygienických norem. V obchodech taky nakupujeme zboží a spoléháme se na to, že prodejce nemůže prodávat cokoliv a jakkoliv, ale musí plnit nějaké hygienické a zdravotní požadavky.
V digitálním světě se jen aplikuje to, co se jinde aplikuje už dlouho: nějaké celospolečenské normy, kterými se musí podnikatelské subjekty řídit, aby mohly v daném oboru podnikat.
Ono to ve výsledku má i ekonomické opodstatnění: kdyby si měl každý u každého zboží/stránky dopodrobna studovat, jaké má složení, za jakých podmínek je provozovaná apod, tak celospolečenské náklady budou obrovské. Proto se nastaví pravidla, která vyhovují většině, u nich se pak lidi můžou (do určité míry) spolehnout na to, že jsou plněná.
Pokud si většina vydupe, že provozovatelé webových stránek nebudou moct vynucovat cílenou reklamu, tak ji prostě vynucovat nebudou. Stejně jako prodejci hraček nemůžou prodávat hračky s ftaláty.
Dekuji soudruhu, ze jsi nam predstavil svuj program o tom, jak lid urci co je spravne a s kapitalisty se zatoci, protoze tak je to spravne...
Nyni je mi zase o neco vice zrejme, proc se EU postupne meni v to, co nam marx s englsem psali uz pred vice jak 100 lety. Vsechno zregulovat, vsechno narovnat, hlavne at lid nepremysli. Idealne zase vsechno znarodnit, protoze tak si to lid preje.
Já mu to neurčuju. Klidně, ať si má stránky zamořené reklamou, klidně ať si ukládá megabajty dat - ale mne nic nenutí takovou stránku používat. Prostě tam nepolezu.
Jasně, jsem naprostá menšina, a nikdo ty weby reálně nedonutí snížit objem reklamy nebo poskytovat základní informace/služby i bez nutnosti spouštět scripty a souhlasit s odevzdáním prvorozeného syna. Jasně, že si tím komplikuji život a pro ostatní jsem za exota a za magora.
Ale rozhodně nikomu nic po bolševicku
neurčuji - a nechci, aby mi někdo po bolševicku
určoval, že na takové stránky mám vůbec chodit.
Jenze tohle vy jako uzivatel, jednak nevite, a druhak nemate jak zjistit. At uz letezete kamoli, na 99% je tam minimalne smirovaci kod google. A typycky zdaleka nejen. Vcetne webu statnich, na ktere chodit mozna i povine musite. Kdyz jsem posilal letos danove priznani, chtelo to po me souhlas s darovani organu (nejspis) ...
Pricemz tema pod kterym tu diskutujeme je uplne ale uplne o necem jinem, nez o cem tu zvani prispevatele vyse.
Je totiz zcela irelevantni, zda svou sluzbu nekdo postkytuje verejne zdarma, nebo neverejne (za loginem) zdarma, nebo za penize. To je zcela jeho svobodne rozhodnuti. Co uz jeho rozhodnuti neni, je hromadeni udaju o uzivatelich/zakaznicich.
Jinak receno, kdyz budete provozvati verejny dum, nikdo vam v tom branit nebude, kdyz budete prodavat videa svych zakazniku, skoncite v base. Kdyz jim date podepsat smlouvy, a zaplatite nejaky obulus, mozna nekteri daji souhlas. Toto je exaktne totez.
Ono obecně stačí mít vypnuté scripty - a máte rázem 85 % šanci, že ani Google moc nevyšmíruje. Možní to někoho překvapí, ale na pasivníchstránkách, kam se nepřihlašujete, to celkem dobře funguje... (...až na Seznam, který vás hodí na prázdnou stránku, kde bez scriptů ani nemáte možnost odmítnout či povolit to šmírování, a když to povolíte - a můžete ty scripty zas vypnout - zapíše se to do cookies, odkud se to do příště ztratí, takže tohle cvičení lze opakovat do zblbnutí.)
V tom přirovnání s veřejným domem pokulhává jedna drobnost: do bоrdelu chodit nemusíte, a ani většina lidí nechodí; tady jde o služby, které většina používá buď naprosto svobodně a běžně, nebo které používá z větší či menší nutnosti: například nastavení Google účtu pro Android, zobrazení odkazu na Mapy.cz, kam máte jít na schůzku (či embeddované, když si necháte doručit zásilku).
Ostatně: zrovna pornostránky se usilovně snaží své návštěvníky příliš nesledovat - kazilo by jim to business.