 
Analýza je vypracována velmi dobře s mnoha odkazy na mezinárodní srovnání a navrhovaná úroveň regulace je naprosto přiměřená.
Opravdu není normální, pokud velká trojka mobilních operátorů v roce 2020 prodávala mobilní data svým koncovým zákazníkům v průměru za 0,05 Kč/MB a virtuálům na velkoobchodním trhu za 0,09 Kč/MB, což je vyšší cena o 80 %.
Je to obdobné, jako kdyby Škoda Auto prodávala své vozy přímo z továrny koncovému zákazníkovi za 300 tis. a prodejcům v autosalonech za 540 tis. a ty autosalony by neměly možnost prodávat žádnou jinou značku. Navíc by jim ještě bylo neustále vytýkáno, že neplní plán prodeje...
Přesně takto na hlavu to je postavený již řadu let na mobilním trhu v ČR. Pak se ještě T-Mobile nestydí u Městského soudu v Praze zažalovat ČTU i EriMobile, že si oni přece mohou diktovat ceny jaké chtějí a nikdo jim do toho nemá co mluvit, ani ČTU ani žádné Soudy.
Nyní je potřeba regulaci co nejdříve zavést do praxe, protože síťoví operátoři stávajícími akcemi momentálně přetahují i ten zbytek koncových zákazníků, které virtuálové mají.
Po zavedení regulace bude mít možnost koncový zákazník vybírat min. z 10 až 20 firem, tj. 3 síťoví a přes 10 kvalitních virtuálních operátorů.
Konkurence se zvýši a ceny půjdou dolů a to nejen před volbami a nejen pro vybranou skupinu "VIP lidí", ale pro všechny ...
 
Oddelte sit od prodeje,jako to ma cez,jako to maj cd...pak muzou vsichni prodejci stejny ceny...a kdyz se nepodvoli,tak jim seberte frekvence(a ano,nakupy frekvenci je taky nesmysl,koordinator jako ctu,a jedna frekvence pro mnoho operatoru,proc by se melo spektrum delit fixne mezi 3 fyzicky operatory,kdyz to jde variabilne,minimalne pro 5g)
 
Ten blábol od Vodafonu mě dojal. Argumentovat v kritice, že znemožňují konkurenci nefér velkoobchodními cenami, tím, že "svým zákazníkům" údajně nabízí "výhodné" ceny je vlastně jen potvrzením toho, že má ČTÚ pravdu - sami potvrzují, že zákazníkům se snaží nabídnout něco přijatelného, ale o velkoobchodu raději vůbec nepíší...
Jen by mě zajímalo, proč ČTÚ toto zjištění představilo teď, když je to stav, který pro každého znalého trvá zjevně několik let.
 
Tohle se ví už roky, jenom to vždycky bylo všem jedno.
Teď to Továrková a ČTÚ vytáhli jenom kvůli volbám, ve skutečnosti se nestane nic - nevěřím jim, nemám k tom za posledních mnoho let jediný důvod.
 
Tak zásadní problém je, že nikdo z nás nezná pořádně licenční podmínky podle kterých stát v minulosti prodával pásma.
Klidně tam může být schovaná nějaká klauzule o ceně a protože v době kdy se license prodabyly byl trh s daty velkou neznámou, můžete tam být cokoli.
Cestou je uzakonit například 1 GB sociálních dát, určených pouze pro email, komunikaci se státem a podobně za 1kc na SIM a to by se pak začali dít věci.
 
Může a taky nemusí, tak nevymýšlejte obskurní teorie. Kdyby to tak bylo, už dávno by to operátoři zveřejnili na svou obhajobu.
A hlavně proč to dělat jednoduše, když to jde udělat složitě, že? Vymyslíme spoustu výjimek, žádostí, papírů na potvrzení o žádost a dotační aparát, místo toho, abychom prostě a jednoduše donutili kartel operátorů neokrádat zákazníky.
Čím víc se to zamlží nějakými povinnými daty nebo výběrem nějakých konkrétních protokolů, tím spíš to dopadne jak sociální dávky - najdou se "profesní okrádači", kteří se budou přiživovat na obcházení pravidel a dávkách, zatímco každý slušný člověk bude raději dál platit, než aby řešil zcela neprůhledný "sociální" systém.
 
Pojďme se na celou problematiku podívat věcně, bez růžových brýlí. Zaprvé, řečnická otázka: Je náhodou, že analýza je zveřejněna přesně 14 dní před volbami a jde na ruku pánům Babiš a Havlíček, resp. hnutí ANO? Zadruhé, stojí za povšimnutí rekordní lhůta, během které byla analýza zpracována externími dodavateli (viz registr smluv). Smlouva o sepsání analýzy byla podepsána na konci srpna a analýza byla zveřejněna za necelý měsíc. Toho, že je psána horkou jehlou si může si může i laický čtenář povšimnout na nízké úrovni finálního formátování, jazykové a gramatické korektury zveřejněného textu. Zatřetí, analýza je postavena na hodnocení postavení virtuálních operátorů na velkoobchodním trhu. Každý, kdo zná regulační rámec, ví, že tomu musí předcházet hodnocení maloobchodního trhu a vyhodnocení konkurence na něm. V tomto kontextu je úsměvná nedávná tisková zpráva MPO, ve které je (hrdě) konstatováno, jak se trh mobilních služeb rozvíjí – spotřeba dat roste, ceny klesají atd. Navíc 5G aukce se podle hodnocení MPO povedla, můžeme tedy očekávat další posílení konkurence v podobě (až tří) hráčů, kteří mohou využít národní roaming od O2. Nejžhavějším kandidátem je Nordic Telecom, který oznámil, že spuštění maloobchodní nabídky (na bázi národního roamingu) cílí, po dokončení všech jednání s O2, na příští rok. Kdo sleduje vývoj na maloobchodním trhu, nemůže nevnímat, jak zásadně se zlepšily nabídky tarifů pro spotřebitele. Dlouho se volalo po neomezených datových tarifech, a už dva roky už je máme. Navíc jejich cena v čase klesá (když ceny všeho ostatního naopak rostou). Je základní cena 599 Kč nebo 875 Kč za „full flat“ tarif moc? Navíc pokud máte od operátora pevný internet, TV, eventuálně více SIM v rodině, dostanete se na slevu ještě v rádu desítek procent ze základní ceny. Neměli bychom zapomínat, že ještě v roce 2017 stál neomezený tarif s 1,5 GB dat 750 Kč. Navíc je patrné, že síťoví operátoři se vzájemně přetahují o spotřebitele (např. akce 100 GB za 300 Kč, neomezené datové léto už druhý rok apod.) Spotřebitel dnes může také rychle a levně (po 3 měsících zdarma) změnit operátora, i když uzavřel dvouletou smlouvu. Aby bylo možné v analýze postoupit na velkoobchodní úroveň, je zapotřebí konstatovat „soutěžní problém“ nejdříve na maloobchodní úrovni. Tím by byla absence hospodářské soutěže (konkurence). Chce někdo vážně tvrdit, že T-Mobile, O2 a Vodafone si dnes nekonkurují? Aha, je tu argument vysokých cen v ČR v mezinárodním srovnání. Ovšem co studie, to jiná použitá metodika a jiný závěr. I kdyby nakrásně byla ceny mobilních služeb o něco vyšší než v jiných státech, není to samo o sobě důkazem absentující hospodářské soutěže (tedy tacitní koluze trojky síťových operátorů). Prokázání tacitní koluze je jedna z nejnáročnějších disciplín v soutěžním právu (a praxi soutěžních i regulačních úřadů). Musíte to exaktně provést na tzv. air tours kritériích. Když se podíváte do předložené analýzy, činí to na maloobchodní ceně mobilních služeb. Ty však v čase klesají. Takže analýza tacitní koluzi neprokazuje. Řekněme si pravdu do očí, analýza v předložené podobě, je v rozporu se standardním regulačním rámcem, v němž se ČTÚ musí pohybovat. Jinými slovy, před volbami chvilka slávy, pár dojatých voličů to hodí ANO. A po pár měsících bude snaha přehodit zodpovědnost za neúspěch na Evropskou komisi, že nám nedovolila regulovat trh. Problém však není na straně Komise, ale v tom, jak fušersky je analýza zpracovaná. A zcela upřímně, pokud si síťoví operátoři prokazatelně konkurují (všimněte si, že k tomu analýza záměrně mlčí), maloobchodní ani velkoobchodní trh prostě regulovat nemůžete.
 
Analýza naopak vůbec na ruku ANO nejde, protože prokazuje, že zejména mobilní data jsou v ČR stále jedny z nejdražších v EU, ikdyž politici by rádi slyšeli před volbami pravý opak.
Analýza přebírá mezinárodní srovnání, takže když se čísla nemusí vymýšlet ( aby se líbila velké trojce operátorů) a jen se berou z těchto mezinárodních srovnání a statistiky, kterou má ČTU od všech operátorů ze zákona k dispozici, tak to jde rychle. Rychle znamená právě objektivně, protože není čas na všimné od operátorů a čas zdůvodnování nezdůvodnitelného, ale napíše se skutečný stav.
Pokud uvádítě, že snížené ceny jsou standardně nabízené a ne jenom v akcích před hrozící regulací, proč tedy nejsou uvedeny na https://srovnavac.ctu.cz/ ??? Ve srovnávači kolikrát vychází levněji virtuálové, ovšem realita a VIP ceny jsou někde jinde, že...
A ano, regulovat se nemůže, protože Deutsche Telekom AG (vlastník T-Mobile), Vodafone i O2 chtejí mít i nadále ziskovost přes 43 %, tomu všichni rozumíme. Nemyslíte ale že toho mlaskání už bylo dost......
27. 9. 2021, 09:28 editováno autorem komentáře
 
Nemají a ani mít nebudou, protože jsou holt jenom ti virtuálové a ne majitelé sítě. Musí se tedy zaměřit na ty služby, které hlavní operátoři nenabízí, třeba zpětné volání nebo kombinaci VoIP a mobilní telefonie apod. A oslovit tu část trhu, o kterou velcí operátoři příliš nestojí (méně volající zákazníci). Rozhodně se to nedá vyřešit nějakým násilným zásahem státu, který začne diktovat všem jak v dobách socialismu a každému nalajnuje stejnou cenu. To už tady kdysi bylo a vůbec se to neosvědčilo.
 
Dát frekvence se možná neosvědčilo (ovšem to je spíš případ pozemního televizního vysílání DVB-T2), každopádně pronajmout frekvence mobilním operátorům se osvědčilo. A pokud by stát házel mobilním operátorům klacky pod nohy a cosi jim neúměrně určoval, pak bychom také mohli ještě stále volat z budek (pokud by tam náhodou bylo sluchátko) a o mobilním volání a datech číst jenom v zahraničním tisku, protože by sem zkrátka nikdo z operátorů podnikat nešel (a jak vypadá podnikání pod státní firmou typu Český Telecom, to raději ani nezmiňovat, pamětníci dobře vědí...).
 
Byl to opět zásah mimo běžné tržní mechanismy. Zde by zásah státu umožnil virtuálům nabízet služby svým zákazníkům - jistě chápete, že dnes bez nabídky datových služeb operátor nepřežije. Není to maštění kapes, jak píšete.
OK, chápu, nenávidíte virtuály; bohužel se zdá, že náš stát je na tom stejně.
velmi
 
Zásah EU byl primárně kvůli jednotnému trhu, což na národní úrovni ztrácí opodstatnění a vedlo by to jenom k další nesmyslné regulaci.
Proti virtuálům nic nemám, ale nemohou si činit nároky na něco jenom proto, že mají pocit malých zisků. Jednou s hlavním operátorem vstoupili do nějakého smluvního vztahu a předem věděli, do čeho jdou, takže teď ať si buď nestěžují nebo to prostě zabalí. Ale ne chtít za běhu měnit pravidla hry.
 
si virtuálové budou více mastit kapsu
Každý přenesený MB dat je pro virtuála čistý prodělek. Co to proboha žvaníte o maštění kapsy?
hlavní operátoři nenabízí, třeba zpětné volání nebo kombinaci VoIP a mobilní telefonie
Zkusil jste se někdy nějakého člověka zeptat, jestli touží po zpětném volání a k čemu by mu asi tak (na normálně fungujícím trhu) bylo?
Mimochodem, vaše mobilní "telefonie" končí, volání je přes data (VoLTE, WoWiFi atd.) A strašně překvapivě, k tomu vašemu zázračnému receptu na konkurování přes VoIP potřebujete - hmmm, data. Divné.
Nechcete nás konečně ušetřit těch žvástů? Už to fakt není ani zábavné.
27. 9. 2021, 18:00 editováno autorem komentáře
 
Nevyjadřujte se k něčemu, čemu absolutně nerozumíte. Zpětné volání běžně využívají lidé znalí, stejně jako VoIP. A že to je pro vás španělská vesnice nemá na nic vliv.
Mimochodem přes data už volám poměrně dlouhou dobu a vy teprve teď objevujete Ameriku.
A "Nechcete nás" znamená co? Že jste se pasoval do role majestátu a píšete v plurálu? Nebo si hrajete na nějakého samozvaného mluvku všeho lidu? Raději mlčte, to bude pro zdejší diskuzi největší přínos.
 
Zpětné volání běžně využívají lidé znalí
Ano, na zpětné volání stojí davy lidí frontu. Je to totiž mnohem jednodušší, než si zavolat přímo. #facepalm
Mimochodem přes data už volám poměrně dlouhou dobu a vy teprve teď objevujete Ameriku.
Ano, virtuálové se určitě pohrnou do VoIP přes pro ně tragicky prodělečná data. Nechtěl byste trollovat aspoň trochu na úrovni?!
A "Nechcete nás" znamená co?
Přeložím pro extra natvrdlé z Kolína: "Víš co, Sašo? ..."
 
Již jsem vám psal jednou, abyste se nevyjadřoval k něčemu, o čem absolutně nic nevíte. A to je v tomto případě zpětné volání. Jinak to, že zrovna vy něco nevyužíváte neznamená, že i všichni ostatní jsou stejného názoru.
Virtuálové nabízí data už celkem dlouhou dobu, akorát pro vás je to zase novinka, takže z neznalosti věci plácáte nesmysly. A rozhodně na těch datech neprodělávají, jak si ve své dezorientaci myslíte (možná tady pan Eri zveřejní nákupní ceny a pak si je srovnejte s cenami prodejními).
 
Již jsem vám psal jednou, abyste se nevyjadřoval k něčemu, o čem absolutně nic nevíte.
Nevím, proč to píšete mně, místo abyste se tím řídil sám a neblábolil furt dokola z cesty.
(možná tady pan Eri zveřejní nákupní ceny a pak si je srovnejte s cenami prodejními).
Již se stalo před víc než rokem. Zde můžete to terno a maštění kapsy vidět. Pro super natvrdlé ještě pro jistotu rovnou odcituju:
Platíme T-Mobile jednotky milionů Kč/rok, v cenách, které jsou 1 až 3 krát vyšší než mají oni pro své koncové zákazníky ( o státní správě ani nemluvě) a jediný jejich argument je, že máme málo SIM karet. Prostě proděláváme málo a měli bychom prodělávat více. S každou novou SIM kartou se totiž ztráta jen prohlubuje.
A nyní byste snad už konečně mohl jít zamořovat diskuse bláboly někam jinam, ne?
28. 9. 2021, 15:54 editováno autorem komentáře
 
Vážený pane z Kolína, jediný kdo si tu mastí kapsu je velká trojka a ty zdánlivě momentálně akční nižší ceny jsou jen díky hrozící regulaci ze strany ČTU posvěcené EU na velkoobchodním mobilním trhu, což je způsobené prohraným sporem T-Mobile s EriMobile a tím, že dal T-Mobile svým velkoobchodním partnerům "dárek" v podobě 12 výpovědí.
Kdyby žádní virtuálové nebyli, tak nejsou ani tyto snížené ceny od velké trojky, protože by nehrozila ani žádná regulace.
Tak jednoduché to je.
 
Pane Eri, velká trojka zde vybudovala pokrytí, sítě jsou jejich, lidé tyto služby využívají a je tedy celkem logické, že to operátorům přináší zisk. Naopak virtuálové neudělali vůbec nic a jenom se domáhají něčeho, co jim nenáleží. Už jsem to psal jednou - můžete být jako virtuálové rádi, že vás vůbec do své sítě někdo pustil a umožnil vám podnikat. V jiných oborech takové štěstí nemají.
 
vybudovali sítě? To si trochu pleteš vazby. Stát dal operátorům k dispozici výhradní rozsahy frekvencí k využivání s tím, že aktivně chrání, aby ty frekvence nemohl využívat někdo jiný. Za to operátor zaplatil drobný (vzhled k obratům na trhu) poplatek a zavázel se vybudovat síť, který pokrývá i místa, která pro něj nejsou rentabilní (viz smlouvy k aukcím frekvencí). Stejně tak se operátor zavázal, že síť poskytne virtuálům, což ale neplní moc dobře.
Operátor to vlastní vybudování sítí dělá v situaci, kdy má zajištěný na několik desetiletí výhradní využívání frekvencí, to je trochu jiná forma investice a rizikovosti, že?
Virtuálové tvoří tržní prostředí, což je důležité pro udržení kvality služeb, jejich cen a dostupnosti. Oligopol nebo monopol jsou už poměrně osvědčené způsoby jak ten trh nemůže fungovat sám, což i vidíme.
Velký rozdíl jak situace může vypadat lze třeba vidět na trhu s pevným internetem, tam je konkurence slušná, fyzické sítě se sdílí mezi operátory a všichni poskytují srovnatelné služby (vč. těch virtuálů).
 
Stát nikomu nic nedal, ale pronajal a za ceny v řádech stamiliónů Kč. A veškeré fyzické sítě si operátoři museli vybudovat na svoje náklady a s rizikem, jestli to vyjde či nikoliv. Máte značně zjednodušenou představu o této sféře.
Virtuálové netvoří nic, ti jenom tzv. šli kolem a nachomýtli se k nějakému businessu, který jim umožnili 3 hlavní operátoři. Virtuálové také nenesou žádná rizika související s budováním sítí, nemusí platit státu za pronájem frekvencí, neřeší technické problémy a v podstatě jenom nakoupí a přeprodají dál.
Pokud jde o nějaký váš údajný monopol, oligopol nebo nějaký jiný -pol, tak na republiku s počtem obyvatel 10 mil. jsou 3 operátoři až dost, navíc jak bylo vidět, tak nikdo další o zdejší oblast ani nestojí, aby zde poskytoval služby.
Kromě toho při srovnání nějakého podobně velkého státu (co se týká počtu obyvatel jako má ČR), tak třeba v Řecku jsou také jenom 3 operátoři (Cosmote, Vodafone a Tazamobile), stejně tak v Portugalsku (Optimus, Vodafone a TMN) a Maďarsku (T-Mobile, Vodafone a Telenor - Maďarsko má ještě Digi Mobil, ale s omezeným pokrytím) a tak by šlo pokračovat dál. A třeba Polsko, které je na počet obyvatel skoro 4x větší, má mobilní operátory "jenom" 4 (Orange, Plus, Play a T-Mobile).
U pevného internetu má každý operátor svoji vlastní síť a jediné, co se sdílí (pokud se to dá takto nazvat), jsou páteřní sítě např. ČD-Telematiky, které využívají menší ISP pro svoje koncové zákazníky. Virtuálové jsou pak pouze u xDSL v síti Cetinu, což je něco podobného, jako virtuálové u mobilních operátorů.
 
kde tam prosímtě bylo to riziko? S ním se nepočítalo ani interně, naopak peníze dost rozhazovali, pracoval jsem pro jednoho z trojky přes deset let. Bavíme se tady o trhu, kde je stabilně zisk v miliardách ročně.
Virtuálové tvoří tzv. terciální sektor, dělají na trhu nabídku služeb, poměrně podstatnou část tržní ekonomiky.
Podle analýzy ČTU ten počet operátorů není dost a netvoří si konkurenci navzájem, o tom to celé je. Je několik subjektů, kteří stojí o poskytování služeb a vstup na trh, ale jaksi taksi to nelze, stát změnil na poslední chvíli podmínky poslední aukce tak, že vyšachoval nové hráče. Současní hráčí ač to mají v podmínkách předchozího nákupu licencí, na trh nepouští virtuály. Jediné, které pustili a kterými argumentují jsou právě jejich dceřinné společnosti, které ani nezveřejňují účetní uzávěrky, aby asi nebyla vidět nákladová složka.
 
Vy opravdu dokážete pobavit, když napíšete, že jste kdesi pracoval přes 10 let a ani nevíte, jak to v dobách vzniku mobilních operátorů bylo. Tehdy vůbec nikdo nevěděl, jaký a jestli vůbec bude zájem o tyto služby. Ono to hodnotit z dnešního pohledu je snadné, ale před čtvrt stoletím to vypadalo skutečně jinak.
Mobilní virtuálové s obsazením trhu v řádu jednotek procent netvoří v tržní ekonomice vůbec nic, resp. jejich tvorba je na úrovni statistické chyby. Bavím se pochopitelně o skutečných virtuálech a ne těch "na oko" typu mobil.cz nebo Kaktus. Zase ty skutečné virtuály nepřeceňujte...
 
je to dneska skoro přesně 9 let co O2 spustila první základovou stanici na LTE v Jesenicích, byl jsem u toho. Je to 8 let co proběhla aulce kmitočtů 800, 1800 a 2600 určených výhradně pro LTE provoz. Tehdy se operátoři v rámci aukce zavázali do 5 let pokrýt 98 % uzemí, stát jim naopak garantoval, že trh je uzavřený a frekvence mají pro své výhradní využití na spousty let dopředu. V té době již zájem o mobilní služby byl poměrně prokázaný a operátoři s rizikem nepočítali (byl jsem u těch propočtů). Od té doby naši operátoř uvedli do provozu přes 80 000 nových základových stanic na LTE (tím se přibližně počet BTS stanic zdvojnásobil), vybudovala se nová infrastruktura optických sítí pro napojení BTS kvůli znatelně vyššímu datovému provozu atd. Dnešní infrastruktura je výrazně naddimenzovaná proti běžnému provozu, daleko více než je zvykem v jiných zemích, protože naše operátory nákladová stránka nikdy moc netrápila, nikdy si reálně nekonkurovali a vždy jsme měli vyšší ceny než na jiných trzích.
Virtuální operátoři v jiných zemých tvoří desítky % trhu mobilních služeb, u nás to je právě takhle titěrná kvůli tomu, že jim operátoři prodávají služby za vyšší cenu než koncákům.
 
"Mám Datamanii 100 GB za 300 Kč měsíčně"
Kde to lze získat? Podle mého to byla nabídka omezená jednak časem a jednak počtem sim... Dneska nabízí za 300 Kč buď 7 GB a úchvatných 15 Kč za den na telefonování (čili reálně 750 Kč měsíčně, pokud každý den budete telefonovat), nebo 3 GB a 100 minut.
Nic z toho není výhodná nabídka. Většina lidí má telefon stále ještě na telefonování, což je zde zoufale předražené. Nemluvě o tom, že toto je maloobchodní a ne velkoobchodní nabídka. Pokud jsou velkoobchodní nabídky ještě dražší, jak tvrdí ČTÚ, tak vaše neviditelná ruka trhu funguje trochu jinak, než byste chtěl... Ale v ČR jsme si zvykli, že neviditelná ruka trhu spíš krade už od dob, kdy jí Klaus v 90. zhasl, aby to nebylo vidět...
 
Získat tu nabídku 100 GB za 300 Kč měsíčně šlo přímo na webu datamania.cz, a to opakovaně. A jestli někdo zaspal, tak je to bohužel jeho problém a teď mu nezbývá, než se podívat někde v inzerci.
Počet SIM karet na osobu byl 3, ale to hlavně kvůli potlačení překupníků. Jinak i tento počet snad běžnému uživateli stačí.
Výhodná nabídka to pochopitelně je a co se týká toho, že má údajně většina lidí telefon stále ještě na telefonování, tak to asi příliš nečtete zdejší diskuze, kde právě každou chvíli někdo tvrdí, že telefonování již nikoho nezajímá a naopak všechny zajímají jenom mobilní data :-) Tak či onak, kdo má potřebu telefonovat a zdá se mu 15 Kč na den za neomezené volání příliš, tak si může pořídit druhou SIM na hovory (drtivá většina telefonů dvojSIM podporuje). Nebo volat přes data z nějaké aplikace typu Zoiper apod. s využitím VoIP operátora. Možností je spousta.
Jinak nevím jak jste přišel na to, že velkoobchodní nabídka nemůže být dražší, než nabídka maloobchodní? Je věcí prodávajícího, jakou cenu si zvolí a jestli mu připadne maloobchodní zákazník výhodnější, než zákazník velkoobchodní, tak mu prostě dá cenu lepší, na tom není nic k divení a není to ani tak výjimečné, jak si třeba myslíte.
 
pouze předplacená karta, bez možnosti přenosu exitujícího čísla, bez balíčků na neomezené hovory nebo roaming v konkurenčních cenách (15 kč na den není konkureční cena), nedá se koupit běžně na trhu a nikdo neví, jestli taková omezená akce ještě bude. S tímhle nelze argumentovat a říkat, že ceny klesly.
 
A co má být, že je to předplacená karta? To je nějaký handicap? Nebo se vám to jenom nehodí do krámu? Každopádně neomezené volání za 15 Kč na den není u této SIM prioritou, tím jsou právě data 100 GB za 300 Kč měsíčně (volání je spíš jako doplněk). Karta se na trhu běžně koupit dala, a to již několikrát (aneb kdo pozdě chodí, sám sobě škodí) a co se týká přenosu čísla, tak to pochopitelně možné je, stačí z ní odeslat SMS ve tvaru PRENOS XXXXXXXXXXX YYYYYYYYY na 999111, kde X je OKU kód pro přenos a Y přenášené číslo.
 
Právě naopak - ukazují naprosto přesně, že tržní prostředí funguje jak má. Všechno je pouze o nabídce a poptávce, a tak to má fungovat. Nikoliv jako v nějakém plánovaném socialistickém hospodářství, kde o všem rozhodují úředníci "nahoře" a výsledkem jsou pak pořadníky na telefony s neskutečnou korupcí, když chce člověk zavést pevnou linku a na celém sídlišti jedna tel. budka s utrženým sluchátkem (éra Správy spojů). Případně ADSL v podání tehdy monopolního Českého Telecomu koncem devadesátých let za 6000 Kč měsíčně nebo dial-up se sazbou 58 Kč za hodinu ve špičce.
Pokud jde o to, že "kdo pozdě chodí, sám sobě škodí", tak to není jenom případ Datamanie 100 GB za 300 Kč, ale třeba také nákupu výkonných grafických karet, které před 2 roky stály polovinu toho, za kolik se prodávají dnes. A nikdo se skrz to nebouří a nevykládá cosi o neexistenci tržního hospodářství - prostě kdo tehdy nakoupil, ten dnes prodá se ziskem...
 
Už jsem nechtěl reagovat, ale neodpustím si ještě jednu poznámku. To, že je možné objednávat xDSL připojení bez současně funkční pevné linky )Tzv. naked xDSL), jako tomu bylo na konci 90 let , jak zde píše pan z Kolína, je práve díky tomu, že existuje regulace v pevném připojení a Český Telecom, následně Telefonica O2 a dnes CETIN musí plnit regulaci CTU, jinak totiž provozují dominantní pevnou síť a mají monopol, který by bez stávající dlouholeté regulace vypadal obdobně jako ten mobilní dnes.
A to, že tomu tak je se velkou mirou zasloužil právě Český bezdrát (ten pan Eri jak řikáte) a mimochodem za přispění lidí z GTS, kteří dnes dělají manažery na velkoobchodním oddělení T-Mobile a které T-Mobile raději koupil a tím zlikvidoval další konkurenci někdy v roce 2012.
Tak asi tak pane z Kolína....
30. 9. 2021, 07:47 editováno autorem komentáře
 
Státní regulace u monopolního poskytovatele (ČTc) dávala smysl, protože zde nebyl přirozený regulátor - konkurence. Ale to u mobilních operátorů neplatí, zde prostě konkurence je a funguje. Ostatně nabídka FLAT od Telefónica Czech Republic (neomezené volání a SMS do všech sítí a 1 GB dat) za 749 Kč měsíčně v roce 2013 (https://www.podnikatel.cz/clanky/revoluce-na-ceskem-mobilnim-trhu-neomezene-volani-a-sms-za-749-kc-mesicne/) nepřišla díky zásahu státního regulátora, ale díky konkurenčnímu prostředí. Následně zlevnili i další operátoři a tak by se dalo pokračovat dále, až k té již zmiňované Datamánii 100 GB za 300 Kč měsíčně nebo neomezeným datům na léto od T-Mobile a stejnému FLAT jako je uvedený výše, akorát za 304 Kč měsíčně (opět T-Mobile). Na ničem z toho nemá "zásluhu" stát, ale právě ono konkurenční prostředí.
Jinak - když už je řeč o virtuálních mobilních operátorech - tak se zkuste jenom pro zajímavost podívat na nabídku svého konkurenta Erbia. Namátkou tam najdete neomezené volání do všech sítí za 249 Kč měsíčně, totéž s + 1 GB dat za 299 Kč měsíčně, neomezené volání a SMS a 2GB dat za 399 Kč měsíčně, neomezené volání a 100 SMS a 5 GB dat za 499 Kč měsíčně atd. To už jsou nabídky srovnatelné s veřejnými nabídkami hlavních operátorů. Takže ne, že to nejde a je potřeba regulovat - jde to, když se chce, i bez regulace.
Tak asi tak pane z Eri...
 
Jediné co ČTÚ v roce 2012 udělal je, že vypracoval jakousi analýzu trhu a cosi konstatoval, leč to automaticky neznamená, že by uspěl i s nějakou případnou regulací, pokud by ji chtěl vůbec uplatnit. Mimochodem v té době měl ČTÚ přece jenom plány na regulaci cen, ale paradoxně to byly právě velkoobchodní ceny (u kterých se nakonec žádná regulace nekonala). Takže to je taková ukázka toho, jak ČTÚ (ne)funguje.
 
Tady máte obchodní podmínky předplacených služeb a nic o nemožnosti si přenést číslo tam není, naopak se v bodu 1.6 dočtete jak postupovat právě při přenosu čísla k O2: https://www.o2.cz/osobni/-a49130?field=data&_linka=a252874