Analytický ústav STEM a nezisková organizace Česko.Digital předkládají nový průzkum, podle něhož digitální služby státu nedostojí nárokům občanů a firem.
Organizace se skrze projekt Služby.Digital snaží zatlačit na vládu, aby s digitalizací ještě více pohnula kupředu. Projekt vznikl za finanční podpory Fondu pro moderní stát spravovaný Nadací OSF.
“Devět z deseti lidí považuje digitální služby státu za své právo, jen čtyři z deseti jsou s nimi ale spokojeni. A dokonce jen tři lidé z deseti si dokáží vybavit konkrétní příklad zlepšení digitalizace za poslední roky. Téměř 90 % lidí považuje za zásadní aspekt digitalizace bezpečnost a důvěryhodnost služeb – ale jen 59 % je s tímto aspektem spokojeno. A každá třetí firma ztrácí kvůli nedostatečné kvalitě digitálních služeb státu čas,” shrnul výzkum.
Další zjištění z průzkumu vypadají takto:
- Devět z deseti občanů se cítí být oprávněno vyřídit úřední záležitosti online, v souladu se Zákonem o právu na digitální služby.
- Spokojenost se stavem digitalizace je ale nízká – pouze čtyři z deseti lidí hodnotí současnou situaci pozitivně.
- Jen tři z deseti lidí si dokáží vybavit konkrétní zlepšení v posledních letech. U zástupců firem jde o sedm z deseti.
- Firmy dávají digitalizaci „lepší trojku“, přičemž 94 % firem online komunikaci se státem upřednostňuje.
- Přes 90 % uživatelů je spokojeno s těmi službami, které fungují a které využívají (např. eDoklady, Portál dopravy, Identita občana).
Třemi hlavními překážkami váznoucí digitalizace jsou podle STEMu a Česko.Digital nízký politický důraz na celostátní digitalizaci, katastrofální nedostatek odborníků a absence systémového řízení kvality služeb. To jsou už dlouhou dobu známé věci. Prezentace, která byla předložena na jednání vládě, je zde.
