Komici jsou v tomto případě v Apple a ne ve Vodafone. Jak už je u Apple zvykem, jejich LTE není tak úplně LTE a jejich eSIM není tak úplně eSIM. Absurdní je, že aby to fungovalo, musí operátor (!) nakoupit zařízení od Apple... Tomu se aspoň říká vendor lockin! Ale byznys model skvělý - nechat platit zákazníky i dodavatele návazných služeb a ještě jim znemožnit výběr alternativy a vecpat svoje zařízení do sítě, a to celé s úsměvem a bez odporu, to je fakt marketingový výkon roku.
Možná mě opravíte, ale služba SMS i MMS vznikly jako součást GSM standardu a nevyžadovaly proprietární zařízení jednoho konkrétního výrobce. Taktéž RCS je standard přijatý GSMA a tudíž RCS server může nabízet a validovat kdokoliv, kdo standard implementuje.
Takže tu nejde o žádné emoce, ale marnou snahu vysvětlit některým jedincům rozdíl mezi standardem a proprietárním blackboxem.
Je to podobná situace, jako když někteří diskutující ztotožňují uzavřené Smarthome technologie vyžadující nějaký čert ví kým, kde a jak dlouho provozovaný cloud, s technologiemi, které umožňují ovládání přes API zařízení nebo vlastní centrální prvek.
Ty applí servery jsou tam ale proto, aby ta služba korektně fungovala. Tak jak ji Apple nadesignoval.
A vám nepřipadá divné nadesignovat službu tak, že vyžaduje proprietární zařízení v normální telekomunikační síti, přestože používá běžnou a standardizovanou technologii LTE? Čili že zcela zbytečně sviní standard svým blackboxem?
Ať si to operátoři nakupují a čekají na validaci Applem, když si myslí, že se jim to vyplatí. Já spíš lituju lidí, kteří si takové hodinky koupí a sotva vyjedou na dovolenou do sousední země, zjistí, že jim to záhadně přestalo fungovat, aniž by tušili, že příčina je prostě v tom, že roamingový partner sice také podporuje všechny potřebné standardy jako LTE a eSIM, ale holt ještě v síti nemá volaký blackbox-bazmek.
Ačkoliv jsem odpůrcem závislosti na totalitní Číně, přijde mi absurdní, že po všech provoláních o Huawei se nad tímhle nikdo nepozastaví.
Socialistické jsou kecy typu "držte hubu a jděte nakupovat jinam, když se vám něco nelíbí". V demokratických systémech je naopak zvykem nechat názorové oponenty mluvit a nesnižovat se k trapným urážkám ad hominem typu "někomu není dáno" jen proto, že dojdou relevantní argumenty.
Od kdy se kvalita pozná podle nedodržování standardů a neschopnosti postavit svou službu na standardních protokolech?
Proč se záměrně vyhýbáte odpovědi na naprosto odpovídající připomínku s chlebníkem/spíží?
Ale jo, už se těším, až příště Apple vymyslí novou skvělou nabíječku pro své produkty, která ale bude vyžadovat po nuláku zasílat data na speciální zařízení v každé trafostanici, aby se ta nabíječka vůbec zapla. Že to bude proprietární a s rizikem interferencí s elektroměrem nebo pračkou samozřejmě nebude vůbec na škodu.
Koneckonců všichni si pamatujeme, jak bylo skvělé, že Apple používal stejně jako všichni ostatní úplně klasický TRRS konektor na handsfree, jen jako jediný na trhu prohodil piny pro mikrofon a zem... Čili na trhu byly dvě zcela identické (funkčně i kvalitou) skupiny produktů, jen holt nebyly vzájemně kompatibilní kvůli prohozené funkci dvou pinů.
Hmm ... nevim jestli potencielni uzivatele sidli zrovna tam, kde ta populace. Ale mam takovy pocit, ze spise nikoli.
Ale je to krasna ukazka na tema "porite si to, usetri vam to ..." a (to uz nereknou) kazde 2-3 roky to muzete cele zahodit, protoze se rozejdeme s nejakym tim subdodavatelem, a udelame to uplne jinak.
Ty applí servery jsou tam ale proto, aby ta služba korektně fungovala. Tak jak ji Apple nadesignoval.
Single SIM, pod stejným číslem fungují jak hodinky, tak telefon. A hovory i iMessage se doručí uživateli právě tam, co zrovna používá. Aby mu nezvonil telefon doma, když si jde zaběhat jen s hodinkami.
Ty Applí servery mají svůj velmi dobrý důvod. A že to Apple nedává operátorům zadarmo, ale že jim to prodává, když to do své sítě musí zaintegrovat, tak to je snad logicky.
To je jak kdybyste se divil, že chce za své technologie do sítě operátorů platit Ericsson, Nokia, ZTE a nebo Huawei.
Že se to operátorům nemusí úplně finančně vyplatit, protože jim to žádné přímé peníze navíc od zákazníků nepřinese, jen náklady, to je taky dost easy logika.
Takže si spíš operátor musí spočítat, jestli a kolik peněz mu ubere, když tu funkci mít v síti nebude a když mu část zákazníků kvůli tomu uteče ke konkurenci.
Takže bych se vsadil, že to nakonec i v ČR budou casem nabízet všichni. Až jim Apple sítě zcertifikuje. Což dělá jen v jednotkách termínů ročně. To není tak, že se operátor rozhodně, schválí mu vedení nákup, že koupí servery a ono to poběží.
Je to proces klidně i na víc jak rok. Než se to rozchodí, než to někdo z Applu přijede otestovat. A pokud vše bude fungovat, aby operátor dostal certifikaci a zařazení do nějakého release, v dalším čtvrtletí nebo dalším pololetí. A když se ta certifikace nepovede, tak to třeba celé jede znovu.
Tím říkám jediný, není to tak jednoduché a jednoznačné, jak se to kolikrát od klávesnice čtenáře Lupy může zdát.
Nelibi se vam podminky? Nakupujte jinde. Ja nevim proc by si podnikatel nemohl urcovat podminky jake chce. Tyhle socialisticke predstavy ze podnikatel bude delat neco pro dobro jine firmy… podnikatel (Apple, pekar, autoservis,…) je tady od toho aby vydelaval. A pokud se Apple rozhodne ze nechce poskytovat srackove sluzby a chce mit nejakou zaruku kvalitnich sluzeb tak je to ciste jeho rozhodnuti a vy jako operator s tim nemusite vubec souhlasit. A ze to nedokazete pochopit ani u prikladu s pekarem - hlot, nekomu neni dano.
Využil k tomu relativně nestandardně servisní kanál,
Aha, čili k tomu nepotřeboval žádné proprietární zařízení, které by musel připojit do sítě operátora, že? Takže to vůbec neodpovídá tomu, co dělá Apple. Využil sice neobvykle/novým způsobem, ale stávající prostředky sítě operátora.
nejdříve si své RCS servery provozoval pro své telefony Samsung
A to "si" je provozoval v síti všech operátorů? Nebo je to zase zcela jinak, než v případě Apple, a sice tak, že protokol RCS využívá v síti operátora normální datové spojení, kterým se standardizovaně připojí na server dostupný v celosvětové síti, nikoliv v síti operátora? Prvopočátky neznám, ale v současnosti to imho funguje přesně takto... To, že si mohl Vodafone provozovat své servery ve své síti je jasné, ale proč by je nahrazoval Googlíma, když by je stejně musel provozovat ve své síti? Není to tak, že ten provoz jde ven do sítě Google?
Ano, technologie začínají něčím nápadem a je běžné, že si ten nápad někdo také patentuje a pak je nějakou dobu třeba uzavřený a dostupný jen od jednoho poskytovatele. Nic proti tomu.
Podstata mé připomínky je, že Apple pro svůj vlastní proprietární byznys vynucuje "spolupráci" mobilních operátorů. Je to jeho byznys a ten by měl být závislý na jeho infrastruktuře.
Mimochodem nikde jsem se nedočetl o tom, že implementace Samsungu by vyžadovala cpát operátorům trojského koně a ještě za jejich peníze.
Díky za zajímavý článek ;-). Tak jsem si teda taky stáhl "RCS Universal Profile Service Definition Document" - podle něj může RCS fungovat i mimo cellulární sítě (čistě na IP sítích), nicméně u operátorů (mobilních) vyžaduje krom adres RCS serverů i autorizaci a některé další kroky, které nejspíš vyžadují u operátora dedikovaný hardware, byť by sloužil jen k autorizaci a přesměrování zpráv. V tom jsem se mýlil. Nicméně podstata původní myšlenky stále zůstává.
I v odkazovaném článku čtu:Čili pořád nevidím u RCS žádný proprietární blackbox, který by si musel operátor koupit, aby podporoval byznys jedné firmy.
Vsak nikde nepisu, ze jde o proprietarni blackbox :-) Pouze se bavim o tom, ze u operatora podpora byt musi. O tom, ze otevrene a standardizovane reseni je lepsi neni sporu. Bohuzel Apple se rozhodl RCS ignorovat.
To máte pravdu, to vás opravím.
První SMS poslal technik mobilního operátora, Brit Neil Papworth, který jako vtípek poslal svému kolegovi z počítače na telefon zprávu „merry christmas“. Využil k tomu relativně nestandardně servisní kanál, který běžela v 2G sítích signalizace k hovorům.
Teprve později se z toho stal standard přijatý GSMA a který následně operátoři začali implementovat.
I ten příklad RCS je dost na místě. Na tom také začali pracovat nejdřív ve sdružení někteří operátoři. A teprve později to pod svá křídla začlenila GSMA.
A i tak je to živý projekt, který se nějak vyvíjí. A nejdříve si své RCS servery provozoval pro své telefony Samsung, své RCS servery provozoval třeba Vodafone. Globálně pro skupinu. A i ti to nedávno vypli a přešlo se pod globální řešení serverů provozovaných Googlem. Pokud jde o androidové telefony.
Většina funkcí a služeb, které jsou na konci třeba obecným standardem, začíná jako něčí proprietární technologie a nápad. A některé nápady se stanou všeobecně přijatým standardem, některé ne.
Funkcionalitu „One Number“ dneska už neprovozuje jen Apple, ale svou vlastní verz implementace a rozsahu funkce má třeba i Samsung. Pro Samsung hodinky spolupracující se android telefony.
Prosím vás, nesirte tu zbytečné hejty. Mě se praktiky Applu nelíbí, tak jeho produkty nekupuji. Co je na tom socialistického? Vaše snaha hejtit Apple kvůli tomu, že nedělá to co vy si představujete je na výsost trapná. Prostě Apple dělá to co dělá a pokud má dost ochotných zákazníků za to platit, tak je to v pořádku. To je prostě tržní chování. Nezavadejte nám tu své kolektivizmy.
No, kdyby nebyla potreba soucinnost na strane operatora, tak byste jen tezko v minulosti cetl zpravy typu ze uz 57 operatoru to podporuje.... :-)