Pochopím poplatek ze zařízení, které je primárně určeno ke sledování televize. Vyžadovat koncesionářský poplatek ze zařízení, které není primárně určeno pro sledování televize, vlastním ho z úplně jiných důvodů a možnost sledování televize nelze z tohoto zařízení odstranit (jako např. můj telefon s úhlopříčkou 5,4 palce), je nemravné. Obzvlášť v situaci, kdy ČT nikdo nenutí pouštět své vysílání volně na internet.
15. 6. 2024, 21:27 editováno autorem komentáře
Priznam se, ze nevidim rozdil mezi clovekem, ktery se nediva na televizoru nebo na mobilu (pocitaci nebo jinem pouzitelnem zarizeni). To ze je nedivani se na televizoru zposplatneno a na mobilu ne, je dle meho nazoru poemrne nespravedlive.
Osobne bych samzorejme nejradeji videl zruseni verejnopravnich medii, ale pokud tato varianta neni na stole, tak beru zavedeni poplatku z mobilu jako urcitou formu napravy nespravedlnosti.
Na zarizeni s uhloprickou 5,4" se video sledovat neda? ;-) Tak se nekdy kolem sebe podivejte. Samozrejme, ze to zadny problem neni a lidi si tak treba krati dlouhou chvili pri ceste v MHD.
A samozrejme divacka poptavka existuje. Kdyby to nikdo nechtel, tak na to nikdo nepoleze... ale i hokej prokazal, ze o ty prenosy pres internet zajem proste je. A nejen to - to hlavni je, ze audiovizualni sluzby na vyzadani jsou navic zakotvene v zakone o CT, stejne jako nove vysilaci technologie - takze treba stream pres internet, ze?
No na telefonovani fakt mnohohadrove procesory potreba nejsou, takze ano - u chytrych mobilu, co jsou technicky dnes uz vykonnove i srovnatelne s pocitaci se telefonovani stava okrajovou funkci. Ostatne to odrazi i tarify - kdy uz se mene klade duraz na hovorove minuty a vse se toci kolem datovych balicku, ze?
Ještě mi to tu připomínejte!
Já se marně snažím svého operátora přesvědčit, že tam žádná data nechci - a on co půl roku přijde s novou nabídkou. Teď aktuálně dokonce s nabídkou neomezených dat na tři měsíce, jen za pár stovek... ;oD
Ostatně: i onen zamítnutý návrh počítal s tím, že by operátoři hlásili datový tarif - a že ho člověk má na tlačítkovém dumbfounu by bývalo nerozhodovalo.
...a pak budu nejspíš bez telefonu, pokud někdo nezačne vyrábět mobil s tlačítky. Dotykové obrazovky mi odmítají číst prsty (navíc nemám cit v koncích prstů), takže tohle ovládání je mi k nepotřebě.
Jak pravila paní v bance, když mi pomáhala ovládnout dotykový bankomat: Všechno se to modernisuje a zdokonaluje, ale nějak zapomněli zdokonalit nás.
. ;oD
A ještě čerstvý dnešní zážitek: platba za parkování. Opsána RZ, vyplněny požadované údaje, zaplaceno platební kartou... - a při ochodu z parkoviště jsem narazil na hlídku MP, doprovázející zaměstnance firmy parkoviště provozující, která požadovala, abych jim v telefonu ukázal doklad o tom parkování. Fajn - ale když řídím, tak ten mobil s sebou ani nenosím, a i kdyby, neumí e-maily, ani mobilní data, aby mi nějaké dorazily.
Ty telefony vážně nejsou určeny k telefonování!
Hm - já nemusím hledat důvody, mně by úplně stačilo, kdyby mi to ovládání fungovalo.
Což o to, s chytrým telefonem je domluva, například pomocí bluetooth numerické klávesnice - jen to pak nevydrží na baterky ani týden a tahám po kapsách pomocný přístroj.
Akorát k tomu bankomatu se tak nepřipojím, ani k terminálu na platbu kartou... Přitom třeba zrovna na těch bankomatech ty klávesnice stejně jsou, takže by stačilo (například) očíslovat tlačítka na obrazovce a přečíst vstup.
Mně v podstatě překáží jen ten přístup smartphone má každý, datový tarif má každý, a ovládat to zvládne i cvičená opice - tak proč hledat nějaké záložní řešení?
, občas maskované jako pro těch pár výjimek se to nevyplatí, stejně jen hledají důvody, proč to nejde!
.
Přitom těch možností, jak by to jít mohlo, je spousta.
Když ono to (už) není tak, že by tlačili smartfouny všem
- ono to došlo tak daleko, že kdekdo prostě osoblivě předpokládá, že každý má jedno číslo, jeden smartphone, mobilní data a je neustále dostupný, s telefonem nabitým a při sobě; ba co víc, dokonce je předpokládáno, že to je preferovaná metoda komunikace!
Takže banky potřebují e-mail a (někdy jedinečné!) telefonní číslo ke každému klientovi (včetně dětí u dětského konta), místo jednoduchého klíče
musíte mít v mobilu plnohodnotné bankovnictví, někde bez chytrého telefonu nezaparkujete, vyúčtování vám pošlou jedině do aplikace (v žádném případě e-mailem!), ceny v obchodě bez appky
jsou o minimálně desetinu vyšší, místo adresy musíte kliknout na mapu, podporu dostanete pouze po chatu v aplikaci, případně telefonicky - když voláte z registrovaného čísla a potvrdíte v aplikaci, že to jste vy...
Statistika nuda je, ma vsak cenne udaje. A samozrejme se bavime o ekonomice, penezich... cim vetsi unifikace, tim mensi naklady na provoz. A treba i reseni problemu... treba typu "a me ten email neprisel", ze?
Parkovaci automat "na mince" je taky drazsi na provoz - mince se musi vybirat atd. Vubec prace s hotovosti je opruz. A treba chat v aplikaci ma tu vyhodu, ze nemusite resit, kdy je protistrana u stroje - treba objednat se takto k lekari je pohodlnejsi, nez se nekam dobyvat po telefonu a doufat, ze to nekdo zvedne, ze? Atd...
Ono nejde o to, že by ten automat musel být na mince. Zrovna dneska jsem na jeden takový narazil: naťukal RZ, zaplatil kartou, potvrdil; a to potvrzení mi bylo posláno na e-mail, který chtěli strážníci vidět - na chytrém mobilu, který přece určitě mám s sebou, nabitý a připojený.
Další level je parkovací automat, kterým je pouze QR kód ke stažení aplikace a platbu v ní. (Tady to jde ještě o kus dál, když ta aplikace předpokládá, že jezdíte stále stejným autem a nestřídáte se.)
Chat je fajn - pokud píšete na klávesnici počítače a pokud neřešíte problém nefunguje mi internet
. (Tímto zdravím borce z O2...)
A konkrétně k lékaři chodím výhradně, pokud je to akutní, a prostě počkám v čekárně, až na mne přijde řada. (A jestli něco zcela nesnáším, tak je to objednání se na pravidelnou prohlídku někdy za půl roku, na sednou ráno, s čekáním, až na mne přijde řada - když už se objednám, tak odmítám (bez dobrého důvodu) čekat déle, než 30 minut - pak prostě odcházím.)
Já prostě ty výhody takovéhoto supermobilníhopřístupu nevyužívám. Jsem zvyklý, že co se domluví, to platí, a už se to nemění. Je pro mne mnohem jednoduší popsat problém do telefonu, než se to snažit napsat na klávesnici (natož na dotykovém displayi!).
Chápu, že firmy hledají levnější řešení, ale často to dělají zcela zbytečně, i tam, kde vlastně vůbec není potřeba cokoliv řešit.
Ten automat, co posila emaily chci videt... :D Natukam SPZ, zaplatim kartou a... odchazim. A pokud se bude chtit nekdo hadat, umlatim ho karetni blokaci, co v bankingu videt bude.
Ty aplikace jsou na tohle jeste lepsi, vynecham tu otrocinu s tukanim SPZ. A treba loni jsem se neplanovane ocitnul na prujezd ve Svajcu, bez franku v kapse... a jak se ta aplikace hodila. Ono je vcelku univerzalni. I tady se projevuje ta unifikace. A to sam jsem clovek, co tech aplikaci ma minimum - ale z druhe strany nejsem magor, co by odmital veci, co usnadni zivot a cestovani...
Tady je to: RZ, e-mail, zaplatit (nebo máte appku).
Ona ta blokace by asi neobsahovala RZ... Ale stejně to narazilo na to, že jsem ten mobil neměl s sebou, že na něm nejsou data, že to není smartphone.
Mne na tom fascinuje ten předpoklad, že prostě smartphone s daty má s sebou každý (kdo potřebuje parkovat ve městě)
- žádná jiná možnost se nepřipouští a nikde to ani není uvedené, jako explicitní požadavek. Ty strážníky to překvapilo úplně stejně, jako mne překvapilo, že bych něco takového potřeboval. (A v návodu/postupu toho automatu to fakt nikde napsané není - koukali jsme na to společně.)
Já myslel, že to zkontrolují nějakou aplikací ve svém zařízení podle RZ - jenže tam se to objevuje prý až po cca 15 minutách, což bylo o dost déle, než kolik jsem tam potřeboval pobývat.
16. 6. 2024, 21:30 editováno autorem komentáře
Mluvil jsem někde o trhu?
Mluvím, stejně jako pan kolega, o tlačení smartfounů ze strany služeb (státu i soukromých).
Vypadá to, že zcela neopodstatnene zlehcujete nekolik problémů, minimálně tyto:
- každé zařízení (natož uživatelské) je (nebo bude) hacknutelne
(krom toho, ze se tam běžně nechávají zadní vratka)
- když se člověk podívá na seznam zranitelností, tak zasne a diví se, že ještě naše digitalni civilizace skoro funguje
Jednou ale bude fail kolosalni a drzme si palce, aby byly dopady co nejmensi
- lidi by neměli používat to, co nechapou a na co nemají kapacitu (u některých to je auto, u mnohých investování a stejně tak používání Internetu a počítačů by mělo být až po zaškolení a na zařízení, které má svého spravce - todle opomenutí se nám vymsti, protože jednoduše nerozumnu uživatelé ohrožují nás rozumné)
- monokultura je nebezpečná (především sama sobě)
Používání jednotného ovládání na všechno (tj. smartfoun+tel. číslo+ev. email) je monokulturni přístup jak sviňa.
- u starych způsobů (dojití na úřad, papír plus podpis , kovové a papírové peníze) je omezen rozsah škody, kterou může někdo způsobit, nemožnosti škalovat (buď vůbec nebo tak draho/komlikovaně, že se to nevyplatí/nepodaří);
jedno, zda je škoda způsobena záměrně nebo chybou.
Pokud je vše v digitalu a navic ! homogenně, tak cena za škalovani pro útočníka extrémně klesá. Totéž u chyby (pravdepodobnost a velikost dopadu).
Soukromy sektor si ale muze tlacit co chce... muzete s tim nesouhlasit, ale to je asi tak vse. Aneb soukromy sektor se fakt nemusi prizpusobovat vasi minoritni touze vest poustevnicky zivot. Je to vase volba, ale ke svobode patri i odpovednost za dusledky s tim spojene.
A soukromy sektor si ty analyzy rizik zvladne udelat i bez vas ;-) Vase argumenty jsou stejne, jako kdyz se zavadeli parni stroje - to tu take byla skupina odmitacu. Ono je to tak nejak vzdy... kdyz se v ramci evoluce civilizace nekam posouva.
Drobný rozdíl je v tom, že při nástupu páry, elektřiny, spalovacích motorů, atd., byl ten vývoj poměrně pomalý a postupný. Každá změna ovlivnila jen relativně malý počet lidí současně, takže měli možnost se přizpůsobit, takže byla možnost ty změny dělat tak, aby to bylo co nejméně bolestivé.
Dneska je velká část změn rychlá až překotná, nedotažená, tlačená manažerským rozhodnutím ne stylu: Uděláme to rychle, ať jsme mezi prvními, stačí, když to bude 60 % lidí akceptovat, protože dalších 20 % přesvědčíme a zbytek můžeme obětovat; hlavně to moc nevylepšujte, ať je to honem a ať jsou nízké náklady!
Hezky je to vidět na příkladu e-shopu.
Je mnohem jednodušší vyvinout webovou aplikaci, kterou uživatel může používat v běžném prohlížeči, než se snažit kompilovat aplikace pro různé OS, které by se musely instalovat - je to u bezpečnější, protože není třeba zasahovat do prostředí OS. (Na druhou stranu to klade nároky na zabezpečení té komunikace, apod.)
Nicméně na mobilních zařízeních mají webové e-shopy nevýhody: vyžadují trvalé datové připojení, špatně se ovládají, jsou nepřehledné. Je proto lepší vytvořit si vlastní appku, kterou si uživatel stáhne do mobilu, a která bude plně pod kontrolou autora/zadavatele.
Problém je, že udržovat obě možnosti v nějaké plnohodnotné a aktuální podobě je drahé - takže se (ve jménu pokroku) omezí webová varianta, neboť spartphone má přeci každý a těch 20 % nepřizpůsobivých obětujeme a nahradíme novými klienty
.
Jenže v tomto případě to není tak úplně pokrok, ale někdy spíš regrese.
Asi jako snaha nahradit v době nástupu páry byčky a formanské vozy parním automobilem, protože když to šlo na kolejích, půjde to na silnici také
. (Šlo to - jen bylo potřeba počkat na vynález spalovacího motoru.)
Ano... ale i historicky se to zrychlovalo. Neco nastoupilo pomaleji, neco naopak pomerne rychle. Ty zmeny ovlivnovaly spousty lidi, jen o tom uz vy sam nic vedet nemuzete... protoze jste to ani nemohl zazit :-)
Statistiku jsem odkazoval vyse - smartphone dnes ma pres 80% lidi. To je fakt, ktery vy svym kverulovanim proste nezmenite.
A jinak co se eshopu a i tech aplikaci tyce - jen malokdo to dnes vyvyji od nuly na kolene. Spise proste sahne po necem uz hotovem a jen si to poupravi na sve konkretni potreby. A ve finale to dnes zvladne casto i ne-ajtak.
A ta "aktualnost"... ehm, soudruhu - slysel jste o vecech jako treba API? ;-) Ono ty aplikace i ty webovky (aka frontend) ve finale sahaji do stejneho mista (aka backend). Vase argumenty jsou presne z kategorie "vubec nevim jak to funguje, ale mam potrebu to okomentovat"
Ale fuj. Nějaké povědomí o tom, jak to funguje, přeci jenom mám.
Já tu statistiku nijak nerozporuji. Problém však je v tom, že (řekněme) má smartphone 80 % lidí, ale všichni (řekněme: 80 % poskytovatelů služeb) se chovají, jako by to bylo 100 %, a ten každý pátý je vyvrhel, zpátečník a dinosaurus odsouzený k přeměně na ropu.
Je to podobné, jako s platbami kartou: většina obchodníků je přijímá, ale existuje tu spousta skalních odpůrců, kteří vám vysvětlí, že u nich to nikdy nepůjde - a jen málo který přizná, že to prostě nechce. Pokud u takového chcete nakupovat (jako já u svého prodavače kebabu), musíte tu hotovost mít. Takže kromě platební karty stále podporujete zastaralé řešení peněženky s bankovkami a mincemi.
Jenže u těch moderních technologií to tak není: velmi rychle jsme přešli k metodě: kdo to nemá - nechce - ten nás nezajímá
. Dneska to není náš zákazník, náš pán
, ale náš zákazník, naše kořist
.
Protože jsou tací, kteří (tvrdí že) ČT nesledují, tak ji nechtějí platit. (Jako jsou obchodníci nepřijímající platbu kartou, jako jsou uživatelé hloupých mobilů.)
Ona demokracie se velmi snadno může zvrhnout v diktaturu většiny. Menšina (20 %...?) nemůže ovládat většinu, ale taky by neměla ta většina ignorovat (natož utlačovat) tak významnou menšinu.
Přesně jako u té televize: každý kouká na videa v mobilu, takže určitě může sledovat i ČT
- ale než stanovit prostě poplatek z hlavy, vymyslí se evidence připojení k internetu a podobné nesmysly.
A ještě další bod:
- stát měl problémy u každého IT projektu, o který se pokoušel;
Nezvládá ty projekty, nezvládá najímat dostatečně zkušené a kompetentní lidi (dostatek).
Je otázka, jak je to s bezpečností už běžících i vyvíjených systémů do budoucna.
Takže jestliže se blbě můžeme spolehnout na stát v tomto, jak bychom mohli očekávat, že se stát zastane lidí v jejich kyberbezpečnostních problémech?
Na to už stát nemá vůbec kapacitu.
A že to není úkol státu?
Ale je.
Ve chvíli, kdy stát pustí na trh dravé firmy a nechá je lhát v reklamách, ve chvíli, kdy stát toleruje nebo podporuje firmy, které zobrazují podvodné reklamy, atd., atd., atd.... ve chvíli, kdy stát tlačí lidi (např. sdružení nebo ičaře - úplně zbytečně!) aby používali digitální techniku, přesto že ji nelze na uživatelské úrovni dostatečně zabezpečit - tak je stát vinen.
17. 6. 2024, 10:45 editováno autorem komentáře