Jedinou příčinou sobotního rozsáhlého zpoždění vlaků byl výpadek systému GSM-R. Řekl to ministr dopravy Martin Kupka. Spoje na železnici nabíraly mnohdy až dvouhodinové zpoždění. Úplné obnovení provozu trvalo více než 5 hodin.
Ministr řekl, že problém nastal u databáze v serverové části systému. K tomu došlo po páté hodině ranní. O hodinu později byl provoz převeden z režimu ETCS do režimu jízdy podle návěstidel. To ale znamenalo další zpoždění. Tam, kde vlaky mohou v automatizovaném provozu jet až 160 km za hodinu, při jízdě na návěstidla nesmějí překročit stokilometrovou rychlost.
Ačkoliv klíčové prvky infrastruktury, u které k problému došlo, nejsou podle Kupky na konci své životnosti, ministerstvo dopravy se rozhodlo s ohledem na jejich významnou zátěž začít s obnovou už v letošním roce. Resort také plánuje zpřesnit diagnostiku a posílit dohled Správy železnic, aby v případě, kdy v budoucnu k podobné závadě znovu došlo, bylo k dispozici v nonstop provozu v nočních hodinách více lidí.
Kupka se také cestujícím omluvil za zpoždění. „Co je důležité, nedošlo k ohrožení bezpečnosti železíční dopravy. Zpoždění nás mrzí,“ řekl šéf resortu.