I na tratich, kde je PZB se v Nemecku ETCS zavadet bude. PZB se akorat nebude vypinat, pojede se nejaky cas smiseny provoz. Samozrejme ETCS L1 bude i na nekterych tratich u nas, ne vsude se uvazuje s L2. Ono to je mj. take o tom, jake naroky jsou na provoz - a dnes se dostavame do stavu, kde kapacita drahy realne uz nestaci a L1 by bylo limitujici, co se propustnosti tyce.
To "Hitlerovo" PZB uz take davno nefunguje (a v te dobe take nebylo zas tak rozsirene ani v ramci Nemecka jen na nejakych 17% site), ono i nemci to v mezicase nekolikrat prekopali. Jen s tim, jak jine "od Nemcu" prevzate systemy fungovali po roce 1945 v CS(S)R bych to jako spasu fakt nevidel... naopak, zakonzervovalo by se tu reseni z tricatych let... ostatne elektromechanicke Ranky jsou stale jeste nekde k videni - v beznem provozu, nikoliv v muzeu, kam realne patri :-)
Jenže ty smyčky jsou zase spolehlivější, než rádio.
Potom LZB je především pro vysokorychlostní tratě. Na zbytku sítě Němci mají PZB, které je pro vedlejší tratě stále zcela dostatečné a není třeba ho nahrazovat komplikovaným ETCS. Věčná škoda, že za Hitlera PZB nebylo implementáváno i u nás - kolik bolehlavů by to dodnes ušetřilo.
Za mně by v Česku bylo správné jít mimo budoucí VRT cestou ETCS L1, které rádio nepotřebuje. Touhle cestou se pokud vím dali i ve Švýcarsku.
Od "sovetskeho" ARS se v metru davno odeslo... A Rovnez LZB je technologicky na urovni 60.let minuleho stoleti a tomu cele reseni technicky odpovida. Formalne je deprecated, uposusti se od nej - prave ve prospech ETCS. Nove instalace neresi uz ani ti Nemci, kteri to maji... sotva na 8% trati, ono mit ty smycky proste neni levny. A ani Nemci fakt nemaji v planu LZB nejak dal rozsirovat, investuji take do ETCS.
19. 3. 2025, 09:36 editováno autorem komentáře
Omezeni rychlosti ale nesouvisi s tim, ze by "nefungovalo ETCS". Ono by se jezdilo stejne pomalu i v situaci, kdyby vypadlo zakladni radiove spojeni i na trati, kde ETCS neni - a vypadku zakladniho radioveho spojeni to primarne bylo. A omezeni na 100km/h fakt neni jizda krokem :-) Problem koridoru je ale i jeho pretizenost, bezny provoz je realne na nejakych 140+% v metrice optimalni propustnosti. Mno, a kdyz se neco (vedome) pretezuje, logicky to v podobnych meznich situacich nadela nezadouci paseku - mj. v podobe tech zpozdeni. Problemy s GSM-R byly celorepublikove a dnes je to zakladni radiove spojeni u mnoha trati - akorat na jinych tratich okolo nejsme ve stavu, kdy by dochazelo k jejich pretezovani... takze tam ty dopady navenek zas tak videt nebyly, zvlast tam kde bezna tratova rychlost je do 120km/h... ono trati, kde by se jezdilo 160 take neni zas tak moc :-) I po Praze jsou useky, kde je clovek rad za tu stovku i za normalniho stavu.
GSM-R je co do navrhu jako jakakoliv jina podobna sit (zname z komerce)... ale co jineho (vynechame-li nastupce, tedy FRMCS)? Stavajici analogove systemy jsou nachylne na ruzne typy utoku... co se delo v Polsku je defacto mozne s TRS i u nas... cela "bezpecnost" toho systemu stoji na obscurity, kdy system neni moc verejne dokumentovany. Padla nejaka databaze, mozna to ani neni az takovy problem technologie, jako spis podcenene redundance klicovych komponent.
Co se zabezpeceni obecne tyce - vse, co zde doposud "mame" k dispozici stoji a pada s lidskym faktorem... projetych navestidel tu mame... no, skoro kazdy treti den jedno, za letostni leden to vychazi skoro obden (a to nepocitam posun, ciste jen jizdu vlaku). Tohle fakt neni udrzitelny stav. V letectvi je v pripade podobnych poruch naprosto bezne, ze se navodi bezpecny stav (proste se nelita). LS90 je v podstate jen jednosmerna komunikace trat => lokomotiva, bez zpetne vazby. Jedina dalsi reakce je generalni stop, ktery vam do radia odpali vypravci... pripadne v nekterych pripadech i automat, ale s analogovym TRS mj. mohlo dojit k chybe, kdy strojvedouci nepreladi a razem je v dosahu. I takove nehody minulost pamatuje. Ja nevidim moc jinych reseni, nez prave ETCS - je to do znacne miry standardizovane, prece se zas neuchylime k nejakym "narodnim bastlum"...
to je naivní si myslet.
Osobně mi architektura ETCS nelíbí. Nemám rád globální centralizované systémy, kde neexistují žádná zadní vrátka (jet krokem není zádní vrato). Rád bych viděl návrh, který je odolný, distribuovaný či schopný fungovat offline, robustní a snadno laditelný a nikoliv neskutečně komplexní a centralizovaný.
Mně tady chybí důmyslnost návrhu, nějaká chytrost, tohle je technologická demonstrace a bude to drahé na provoz a údržbu.
Jasně, zlá EU může za všechno. Třeba i za naprosto totožný výpadek železnice v UK: https://www.fierce-network.com/wireless/rail-radios-stuck-gsm-r-and-5g-future