Je dobré, že ty platby jsou připsané druhý den. U platebních karet to může trvat i týdny, ale jinak mi to moc smysl nedává. Proč zavádět něco, co prostě není tak pohodlné jako placení kartou, abych z platby v tom lepším případě platil 0,8 % místo 1,5 % a v tom horším případě (kdy zákazník zaplatí přes Apple Pay nebo Google Pay) 0,8+1,5 %?
Akceptace karet mezi malými obchodníky není o tom, že by ty poplatky byly vysoké. To se používá hlavně jako výmluva. Není to ani složité. Stačí jedna smlouva s bankou, terminál se dá udělat z každého chytrého telefonu a fixní poplatky už dneska bývají i nulové. Kámen úrazu je to, že hotovostní platby jsou mnohem vhodnější ke krácení daní. A tohle Cvak nevyřeší.
Zapomínáte na podstatný rozdíl: malí obchodníci, kteří ještě platby kartami nemají, mají obvykle více plateb v malých částkách, takže fixní poplatky za transakci jsou pro ně méně výhodné. A na lepší procenta člověk dosáhne až při vyšším obratu
Já jsem to nedávno zjišťoval podmínky pro moji máti, která přesně takovým malým obchodníkem je. Nabídka od banky, kterou jsme dostali: terminál v mobilu, nulové měsíční poplatky a poplatek u soukromých karet (ne firemních) do 2 % z částky. Žádné fixní poplatky za transakci, žádný požadavek na minimální měsíční obrat.
když vám někdo v průběhu placení zavolá, vaše kredibilita jde do kytek
Můžete mi říct, proč by proboha šla do kytek, třeba u takové kadeřnice? Ti lidi běžně nabízejí QR platby, kde ten telefon taky musíte vzít do ruky a taky vám během toho může někdo zavolat. A i kdyby, telefon, který to zvládne, dnes pořídíte z druhé ruky i za pár stovek.
světe div se, ne každý to má - stačí vyjet mimo velká města
Můžete mi ukázat banku, která za posledních 5 let vydávala karty, které nejsou bezkontaktní? Tohle není město vs venkov. Neznám takovou, ale rád se nechám poučit.
Xkrat jsme osobne narazil na lidi sachujici s nekolika kartami nepamatujici si sve piny a kvuli nim vsichni ostatni cekali.
Já zase mnohem častěji čekám na ty, kdo se přehrabují v hromádce mincí nebo se handrkují s prodavačem, jestli se dá dvacetikorunový nákup zaplatit tisícovkou. Docela by mne zajímal objektivní průzkum, jestli je dnes v průměru rychlejší platba hotovostí nebo kartou, zejména u "bezpinových částek" už bych si na hotovost nevsadil.
Ano, u firem je ten poplatek vyšší. Otázka je, kolik taková kadeřnice má plateb z firemních karet, asi mnoho ne. A i kdyby měl Cvak teoreticky pomoct s vysokými poplatky za platby firemními kartami, vy si myslíte, že firmy budou na Cvak přecházet? Lidi platí firemními kartami, protože to je často jediný možný rychlý způsob platby. A jediný možný to je proto, že ho lze využívat celosvětově, firmy na to mají nastavené procesy, jsou tam adekvátní bezpečnostní mechanismy. Drtivá většina zaměstnanců nemá přístup k firemnímu účtu a IB, proto nebude Cvakem platit. Lidi z firem budou dál platit kartami, takže obchodník, který přejde na Cvak, bude platit 5+0,8 %.
A zanechte prosím toho vkládání urážek. Vašim argumentům to nijak nepomáhá, i když máte zjevně opačný pocit.
Terminál z chytrého telefonu se dá udělat, ale jen pro bezkontaktní platby (světe div se, ne každý to má - stačí vyjet mimo velká města)
Opravdu? Už před šesti lety bylo v podstatě nemožné získat novou platební kartu, která by nebyla bezkontaktní, a nejméně jedna banka (ČSOB) dokonce svým klientům, kteří takové karty ještě měli, předčasně ukončovala jejich platnost, aby je donutila k výměně za bezkontaktní. Kolik znáte osobně lidí, kteří by takovou kartu měli ještě dnes?
Ocekavam, ze mi ten milion, coz je cena kterou plati za pouzivani karet jen jediny z mych zakazniku, obratem poslete.
Zcela zjevne vite o poplatcich uplne prdlajs. Existuji cele kategorie produktu a sluzeb kde poplatek spolehlvive dostane marzi do minusu. A lautrkulove vite o tom, ze z plateb firemnimi kartami se plati klidne take 5%.
"je to neefektivni a pomale" - zvlastni. Kdyz se kouknu od obchodu, tak vetsina plati kartou. Mam pocit ze duvodem nebude tebou zminena pomalost a neefektivita, ale naopak rychlost a nemuset se drbat s pocitanim penezi.
Tech pripadu co si popletou kartu/pin je hodne malo. A hadam ze stejne malo bude tech pripadu kdy obchodnik nema ani zbozi, ani penize. Mam pocit ze z vyjimek delas pravidlo.
Akceptace karet mezi malými obchodníky není o tom, že by ty poplatky byly vysoké. To se používá hlavně jako výmluva.
Zapomínáte na podstatný rozdíl: malí obchodníci, kteří ještě platby kartami nemají, mají obvykle více plateb v malých částkách, takže fixní poplatky za transakci jsou pro ně méně výhodné. A na lepší procenta člověk dosáhne až při vyšším obratu, takže pokud chcete platby ne pravidelně, ale nárazově (třeba sezónní trhy), tak se to prostě nevyplatí - oproti cash ne.
Není to ani složité. Stačí jedna smlouva s bankou, terminál se dá udělat z každého chytrého telefonu a fixní poplatky už dneska bývají i nulové.
Pro technicky zdatného člověka třeba ne. Terminál z chytrého telefonu se dá udělat, ale jen pro bezkontaktní platby (světe div se, ne každý to má - stačí vyjet mimo velká města). Pak potřebujete dedikovaný mobil na platby (když vám někdo v průběhu placení zavolá, vaše kredibilita jde do kytek), který je správně nastavený, aktualizovaný (tedy nedávné výroby), připojený k Internetu...
Nulové fixní poplatky za platbu můžou být, ale obvykle stejně platíte poplatky za provoz služby, pokud přesáhnete určitý (poměrně malý) obnos za určený čas.
Kámen úrazu je to, že hotovostní platby jsou mnohem vhodnější ke krácení daní.
Když někdo točí větší částky, tak platby kartou zavede i tak, protože uspoří víc času a úsilí než by získal krácením daní. Když má někdo malé částky, tak se mu platby kartou zas tak moc nevyplácejí a i když může na daních teoreticky krátit kvůli hotovosti, tak zase tak vysoké částky to nebudou.
Proto menší obchodníci zůstávají u hotovosti, i když je s ní větší opruz (dá se snadno ukrást, musí se hlídat a někde skladovat, je třeba řešit přístupy, vkládání na účet, zákazník požaduje platbu kartou a tak dále, a tak dále...)
Také z toho mám divný pocit...
Proč příjemce (podnikatel, prodejce) musí mít tu čipovou kartu? Omezuje to např placení u více osob, např obsluhu vleků.
Proč klient potřebuje NFC telefon? Mám kartu,/,hodinky přiložím, potvrdím částku,, případně PIN a jdu, tak jsem z obchodů naučený..
Pořád nic pro babičku ve stánku na tržnici... Když vyjede lístek s QR platbou (norma https://qr-platba.cz/pro-vyvojare/specifikace-formatu/) tak se jen zeptá jestli hotově nebo QR...
Dívejte. Já jsem nedávno stavěl dům a řešil platby s desítkami řemeslníků. Nabídky typu "na fakturu X, hotově na ruku X mínus 10-20 %" jsem dostával zcela běžně. A to i u zakázek za statisíce. Platbu kartou mi z těch desítek nabídl přesně jeden řemeslník a byl to taky jeden z mála, který nezkoušel slevy při platbě na ruku.
Neříkám, že je dělají všichni živnostníci, ale nevyvrátíte mi, že je to běžná praxe, takže si s dovolením ten stereotyp ponechám. Když můžou drobní živnostníci ušetřit při platbě na ruku 2-5 % na poplatcích za platbu kartou a řádově více na daních, je celkem jasné, co je pro ně ta primární motivace.
Tedy, obávám se že na jakou měl ten systém barnumskou reklamu, toho umí strašné, ale strašně málo. Takže ono to neumí dokonce ani okamžitou platbu z účtu na účet z většiny bank??
Jak je v článku uvedeno .. Platba buď proběhne buď
1) "prostřednictvím mobilního bankovnictví jedné ze zapojených bank". Ale tím "zapojených" se míní zapojených do Cvaku? Ale tam je jenom Air Bank a mají se připojit Fio banka, mBank a Moneta Money Bank. Dost málo.
Navíc tedy, vzhledem k tomu co uvedeno ".. Peníze jsou mu připsány následující pracovní den."Což vypadá že ta platba nejde přímo mezi účty, ale účetně ho vypořádává jednou za den Airbank, protože má zaregistrované číslo účtu obchodníka v Cvaku)
2) Nebo tedy přes Google /Apple Pay, pokud ho zákazník má
3) Nebo přes platební kartu, buď digitalizovanou nebo přepsání čísla platební karty, kterou zákazník obchodníkovi předloží. (což vypadá spíš jako groteska **). Zase, ten převod peněz z té platební karty podle čísla přes nějakou sjednanou levnou bránu a poslání obchodníkovi si řeší Airbank s Cvakem.
** Že o tom mluvíme řešení - obchodník si opíše číslo karty zákazníka, je tak rizikové , že právě do takového obchodu s Clickem by vůbec ale - vůbec většina lidí s kartami vůbec chodit neměla, a z dálky se jim vyhnout.
Nejlepší nabídka tenkrát byla od nějakého menšího poskytovatele, ale nakonec jsme byli rozhodnutí pro KB PayPhone, protože už u nich byl účet. 1,45 % z částky a na rok žádné fixní poplatky za terminál a pak to šlo nějak prodloužit dál.
Nejvíc se mi líbil SumUp: člověk to může mít buď v mobilu nebo si za jednorázovou částku koupit terminál a žádné fixní poplatky, ale ten poplatek z částky byl prostě vyšší - 1,95 %.
Jinak Cvak mi nedává smysl, pokud je těch 0,8 % nad celkový poplatek za platbu kartou. Pokud by ale těch 0,8 % nahradilo ten poplatek bance provozující terminál, tedy těch 1,45 nebo 1,95 % zmíněných výše, tak by to smysl dávalo, protože tam jsem pro malé obchodníky neviděl nabídku nižší než 1 %. To by z nich udělalo nejlevnější možnost a za tu námahu by to stálo. Ty informace k tomu v tomto nejsou moc jasné.
Co se týče těch nabídek, viz moje odpověď výše.
Jinak věřím, že jsou lidi, kteří odmítají platit bezkontaktně, není to však kvůli tomu, že nemůžou, ale protože už roky prostě nejsou v oběhu karty, které jsou pouze kontaktní. A ty karty se každému obnovují typicky co tři roky. Já to naposledy viděl u naší irské firemní kreditky a i ta už je 4 roky bezkontaktní. Pořád mi přijde lepší naštvat jen malou podmnožinu lidí, kteří chtějí platit kartami, než všechny, kteří chtějí platit kartami, tím, že beru jen hotovost. Ale proti gustu žádný dišputát.
Jinak pokud trváte na kontaktním terminálu, tak ten SumUp zmíněný výše vám ho prodá za 2 tisíce (jednorázová platba), dál nemá žádné fixní poplatky. Jen ten poplatek z částky je o půl a tři čtvrtě procenta vyšší než u levnější konkurence.
Tak to teda dost zklamání. Z toho co jsem o tom četl před několika měsíci jsem čekal, že to bude bez poplatků. Najednou je tam 0.8 procenta. A to může být jenom na začátek aby nalákali. Kdyby to začalo používat dost lidí, klidně můžou jít nahoru. Taky nechápu k čemu je potřeba nějaká extra karta s NFC tagem. Stačí snad telefon s NFC.
Jinak nechápu přínos oproti okamžitým platbám přes QR kódy kde není žádný poplatek. Klasický karty mají třeba výhodu, že dokážou omezeně pracovat i pokud chybí signál. Ani tahle výhoda tady není. Když nemám signál na telefonu tak nezaplatím.
Chápal jsem to prostě jako nadstavbu nad okamžitými platbami která to má jenom zpříjemnit. Tohle je jenom další pokus vklínit se místo Visy a Mastercard, ale reálně navíc nic nepřinést. Je teda pravda že je lepší když peníze zůstanou Evropské bance než Americký karetní společnosti a Evropa z těch 1.5 procent nic nevidí, ale správně by měli zůstat tomu co platí.
Kdo nema terminal, kvuli tomu, aby tajil prijmy, tak si opravdu zrejme neporidi ani Cvak.
Problem je, ze zdaleka ne vsechny osoby nemaji terminal kvuli tomu, ze taji prijmy, byt je to tu pomerne rozsireny nazor. Cast to nema ani zapotrebi, protoze to placaji realne s tak nizkymi prijmy, ze i kdyz priznaji vse, tak jim dan z prijmu pokryje sleva na poplatnika a na zdravotni a socialni dani zaplati +- povinne minimum, cast ma pausalni dan a tema tajeni prijmu pro ne neni zajimave, dokud jsou bezpecne pod 2milionovym limitem. No a pak je samozrejme neznama cast poctivcu, kteri prijmy netaji i kdyz by to pro ne bylo vyhodne.
Podle prezentace Air Bank (a v článku je to tak zmíněné), je 0,8 % jediný poplatek. Žádný další poplatek banka ani nikdo jiný nevybírá. Jak to Air Bank řeší v případě, že dojde na scénář 2) a 3), tj. na Google/Apple Pay nebo opisování čísla karty, to jasné není, ale ani tam by se nemělo vybírat nic navíc.
a můžeš říct banku? U nás to nabízí třeba ČS (používá technologii GP obalenou svým logem) a za tu mobilní aplikaci si účtuje 249 Kč měsíčně, k tomu je potřeba mít podnikatelský účet (kvůli samostatným výpisům a napojení pro párování) za 149 Kč měsíčně. Pak ještě účtují 1,8 % z každé transakce. Ostatní banky to mají podobně.
Spousta firemních karet má vypnutý bezkontaktní platby, hlavní důvod je pojištění a ručení za zneužití. Bezkontaktní platební karty fungují blbě s mobilními terminály v mobilu kvůli zadávání pinu.
Tohle je nový produkt, který má určitou cílovou skupinu a na našem trhu není podobně dostupná a cenově srovnatelná alternativa. Proč jsi proti tomu ta vysazený a argumentuješ, jak kdybys ten obor vůbec neznal?
Naposledy jsem podmínky zjišťoval před rokem a pár měsíci - je možné, že se nabídky dneska pohybují zase jinde - může uvést, která banka vám nabídla nulové měsíční poplatky bez omezení obratu (přičemž nejde o nabídku na první 3 měsíce), terminál v mobilu a žádné fixní poplatky? Třeba k ní taky přejdu.
Od kadeřnice zkušenosti nemám, ale například na tržišti byste se na obchodníka, který připraví platbu kartou, vy chcete zaplatit a obchodník vám řekne "Moment, teď potřebuju něco vyřídit" a zvedá hovor, nebo řeší něco další na stejném mobilu, kde se chystáte platit, se díval jak? Asi moc důvěryhodně by to nepůsobilo. Telefon, co to zvládne za pár stovek z druhé ruky... a při první příležitosti tady na Lupě bude v komentáři "spravedlivé rozhořčení" nad tím, že obchodníci používají nezabezpečené telefony a jak je to hrozný... (ano, hypotetický scénář, nicméně velmi lehce představitelný).
Když se těch lidí, kteří přijdou s kartou a řeknou, že to nebude bezkontaktní platba, zkusím zeptat, tak reagují poměrně agresivně, že mi do toho nic není s dovětkem (samozřejmě co nejvíce nahlas) "když tu máte platbu kartou, tak máte přijímat všechny karty!" - osobní zkušenost poté, co jsem stejně jako vy předpokládal, že dneska kartou = v podstatě bezkontaktně.
To je jen pár drobností z praxe, jak to taky funguje mimo ty ideální případy. Jistě i já bych rád, kdyby s platbami kartou byl co nejmenší opruz na obou stranách, jenže praxe bohužel často ukazuje, že ty srážky s realitou provozu bývají tvrdé.
daně se vesele krátí i při platbách na účet, není to vůbec žádná překážka a je jedno, jaká forma placení je. Pořád ale platí, že většina to nechce nijak řešit a krátit a ti co to chtějí dělat, si cestou najdou. Krom toho krátit tak, že nebudu přiznávat příjmy je dost, ale dost nešikovné, moc peněz z toho nezískám, odhalení je snadné a riziko vysoké, naopak odebírat od společností, které jsem nechal napsat na bezdomovce a ty pak neodvedou DPH je výhodnější schéma.
Takže pro zaplacení budu potřebovat zapnout NFC a otevřenou aplikaci mobilního bankovnictví. No ČS na seznamu není, ale velkou radost z toho nemám. Co se spojila aplikace George klíč a bankovncitví se aplikace hodně zpomalila. Někteří obchodníci jsou schopni používat QR kódy už dnes což mi přijde lepší než Cvak.
S bezhotovostnima platbama je vopruz mnohem vetsi. Je totiz treba uchovavat nejaka ID plateb, ty pak parovat vuci jednotlivym obchodnim pripadum, a to i s nekolika tydny zpozdeni. Mezi tim si muze platce platbu rozmyslet, reklamovat ji, stornovat ji ... a muze nastat bambiliarda dalsi okolostoicnosti, ktere vsechny vedou k tomu, ze obchodnik nema ani zbozi ani penize.
Jako bonus je to neefektivni a pomale. Xkrat jsme osobne narazil na lidi sachujici s nekolika kartami nepamatujici si sve piny a kvuli nim vsichni ostatni cekali. Proto osobne platim hotove vzdy.
No, v případě té platby přes Google/Apple Pay tam minimálně bude muset navíc platit poplatek kartové společnosti a bance, která kartu vydala. To těžko pokryjí z těch 0,8 %. To by znamenalo, že u některých plateb by to museli dotovat. Každopádně pokud by to bylo to jediné navíc, tak je to pořád celkem výhodné, protože je fakt, že 0,8 % z každé transakce bez fixních poplatků vám žádná banka v rámci poskytování platebního terminálu nedá.
KB :), to ti dali promo na první rok, jsou to vykukové. SumUp není zlý, ale ty poplatky ma vyšší, ale i tak je v tomhle asi jeden z nejrozšířenějších.
Ten poplatek 0,8 % je i při použití platební karty, vždy bez ohledu na způsob. Ty platební karty jedou přes GP a osobně bych řekl, že to tak odpovídá nákladům na tu platbu, tj. asi to nebude to, co budou tlačit.
Jako problém zatím vidím, že na jedno IĆO můžeš mít jen jednu aplikace, to je prostě blbý, ale slibují, že to rozšíří.
Co jsem cetl u konkurence, tak 0,8 % ma byt za "cvaknuti", ale udajne se tam ma k tomu prirazet za platby Apple/Google Pay a netusim, jak s tou kartou. V podminkach se odkazuji na smlouvu, kterou obchodnik uzavre s Global Payments, vubec netusim, zda ma nejaky standardizovany sazebnik nebo se domlouva vicemene individualne.
Ty informace jsou vůbec rozporuplné, třeba na mesec.cz jsem narazil na tuhle větu:
Poskytovatelem platebního řešení je Global Payments. S touto společností nejprve musíte uzavřít smlouvu, jejíž součástí bude i akceptace klasických (tedy i plastových) platebních karet. (Viz obchodní podmínky.) Teprve poté vám Air Bank pošle NFC kartu pro příjem plateb.
To by ale podle mne znamenalo, že pro obchodníky, kteří trvají na tom, že karty nikdy, tohle řešení stejně nebude.
stejně jako, když platíš bezkontaktně, také to jede na NFC nevidím proč to tady je problém. Platit můžeš z skoro jakékoliv banky, příjimat platby jen u těch vyjmenovaných.
Ale pro obchodníka to znamená mít extra systém, který si musí také nějak platit, mít na něj nějaký HW a poté právě řeší problém, že nedokážeš ovlivnit, aby platba byla pouze okamžitá a ne běžná.
Na KB kouknu, díky za tip.
Ano, samozřejmě těch, kteří s tím mají problém je minimum, bohužel je to ta hlasitá menšina, která má dojem, že na každý případ, co si vymyslí má právo (v místních diskuzích taky k vidění poměrně často).
Co se SumUp týče - pokud zrovna nespadáte do kategorie jimi nepodporovaných podnikání (např. pokud prodáváte vstupenky víc než 3 měsíce dopředu nebo jste neziskovka - máte smůlu), tak jsou vidět u menších obchodníků poměrně často.
Asi jak kde. Mně se podařilo nechat si u jedné karty vypnout bezpinové platby, ale je s tím opruz, protože velká část platebních terminálů je navržená hloupě a nepočítají s možností, že by platba do 500 Kč mohla vyžadovat PIN. Už jsem dokonce mnohokrát viděl i terminály, které i v případě, že byl u podlimitní platby PIN vyžadován z bepečnostních důvodů (počet transakcí nebo celková částka), neumožňovaly podlimitní platbu provést bezkontaktně a musela se karta strčit do slotu.
26. 1. 2024, 09:52 editováno autorem komentáře
Někde se ale začít musí. Navíc, co si budeme povídat, okamžité platby nejsou v současnosti pro většinu lidí nijak důležité, proto asi ani Unicredit nepociťuje zásadní tlaky od klientů na jejich zavedení. Pokud by ovšem nad těmi okamžitými platbami (převody) vznikla nadstavba pro placení v obchodech (prezentovaná jako náhrada platebních karet), tak by se tlaky asi poněkud zvýšily.
Řešil jsem to před rokem a nejlepší nabídka byla něco lehce přes 1 % pro banku, která ten terminál poskytovala, a když se k tomu přičetly poplatky vydavateli karty atd, vycházelo to u nefiremní debetní karty vydané v ČR kolem 2 %. Nebyly tam žádné další fixní poplatky ani požadavek na minimální obrat.
Oficiálně to mají jen na rok zdarma, neoficiálně se to dá pak prodloužit. Ale ano, je to takové nejisté bankovní šméčko. Proto se mi líbil víc SumUp, který to má jasně v ceníku pro všechny. Nakonec jsme nevybrali nic, protože máti se pak zase přepnula do módu, že se na stará kolena další novou věc učit nebude a že mají lidi bankomat 100 m daleko. Tak jsem se na to vykašlal.
Co jsem cetl u konkurence, tak 0,8 % ma byt za "cvaknuti", ale udajne se tam ma k tomu prirazet za platby Apple/Google Pay a netusim, jak s tou kartou. V podminkach se odkazuji na smlouvu, kterou obchodnik uzavre s Global Payments, vubec netusim, zda ma nejaky standardizovany sazebnik nebo se domlouva vicemene individualne. Takze bych cekal, ze bezne "cvaknuti" = prevod z uctu na ucet prostrednictvim mobilniho bankovnictvi bude 0,8 % a za ostatni zpusoby 0,8 % + poplatek jine platby.
Kdybyste racil vladnouti operaci souctu, tak by ste se treba dopocital toho, ze z tech vasich 50 000 usetri dotycny na dani 7k5 a to maximalne, protoze to by s tim nesmel mit zadne naklady, tudiz se bavime o 3 clovekohodinach.
Nasobne vice zaplati libovolne ucetni.
To ze by nekdo zapiral prijmy proto aby nebyl platcem DPH ma prosim jakou uzasnou logiku? Jako ze prodela vic? A to se vyplati ...
To neni otazka terminalu. Jeden a ten samy se muze chovat jinak u jine banky v jinem state. Veskere tyto veci a podminky nastavuje primarne banka pripadne se smluvnim partnerem ktery ji poskytuje systemy pro transakce.Pak mate nad tim jeste nejake narodni regulace a nasledne i ty karetni spolecnosti.
Jedna platebni karta se muze chovat uplne jinak nez treba karta na stravenky, china union pay ci amexka.
A to neresim jiny firmware. Kdy od vyrobce dostavate sdk a zbytek si upravujete.