Jojo, školství stojí před výzvou opět ohnout vzdělávání žáků tak, aby místo absolventů, kteří dokáží efektivně využívat technologie k smysluplné práci, byli absolventy, kteří jsou závislí uživatelé předplácených technologií zahraničních korporátů. Veřejné peníze jsme za předražené hračky s velmi pochybnými vzdělávacími účinky, jako je ozobot, už promrhali, vrátíme se k osvědčené metodě, která se osvědčila už na příkladu produktů Microsoftu v devadesátkách.
Rád bych věřil, že ta aktivita má bohulibější cíle, ale za 17 let v českém školství o tom už upřímně pochybuju.
A z ceho jste dovodil, ze jde o tlaceni produktu jedne konkretni firmy? A jak si vlastne to vzdelavani predstavujete? Hezky zpatky k tradicim typu biflovani encyklopedii a periodicke testovani, co z tech tlustych knih - samozrejme nosenych v brasnach na zadech - v hlavickach utkvelo?
No nevim jak u vás, ale já bych radši od svých dětí slyšel na dotaz co mi teče z kohoutku odpověď H2O, než “si to vyejajkuju”. Samozřejmě mě chyťte za slovo, tohle uvádím jen jako příklad… Ono občas stojí za to vědět aspoň základní věci a umět s nimi pracovat a nespoléhat se jen na krabičky a google nebo ai. Když to pak zhasne, tak si ani neuvaří špagety.
A ad produkty jedné firmy? To nemyslíte vážně. Kolik škol používá něco jinýho než Microsoft?
25. 9. 2025, 00:15 editováno autorem komentáře
přitom my jsme se tak v 7./8. třídě učili, že destilovaná voda (H2O) z kohoutku neteče a že je to velmi toxická pro tělo. V kohoutku jsou podstatné i ty věci jako Ca, Mg, SO4^2, NO3 atd., které jsou ve vodě rozpuštěny.
Ano, musíš mít v reperoáru základní znalosti a vědomosti. Rozdíl je ale jak je získáš, můžeš je totiž získat díky práci s texty, informacemi, obsahem nebo se je prostě naučit jako básničku nazpaměť. Ten druhý způsob výuky je pro nás tradiční a v posledních letech snaha daleko více přelívá k tomu, umět ty znalosti i aktivně používat, aplikovat a nikoliv pouze vyjmenovat.
A pak jednoho dne ty nešťastné děti dorazí do zaměstnání a tam narazí na.... produkty Microsoftu! :-)
Ano a nebudou umět pracovat ani v Microsoft produktech, protože základní počítačová gramotnost se už neučí. V rámci nové informatiky se na ZŠ učí programovat ve Scratchi a jezdit s ozobotama podle barevných čar, ale neumí napsat životopis. Co teď máme na gymplu primány, kteří absolvovali už novou informatiku na ZŠ, tak ani jeden z nich neumí psát na klávesnici líp, než dvěma ukazováky (většina z nich hledá písmenka jen jedním ukazovákem dominantní ruky), ale zato úplně všichni programovali ve Scratchi. Nechápu jak, když ani neumí vytvořit složku nebo zkopírovat soubor...
a není klávesnice dost archaický způsob zadávání dat do počítače? :)
Bývalo to někdy lepší? Třeba psaní na klávesnici je něco, co se musíš cíleně učit, potřebuješ na to dotaci alespoň 100+ hodin, aby to mělo nějaký malý význam, na tohle na základce nebyl nikdy prostor. Nebo jo?
Já se učil psát na stroji, takže počítačová klávesnice mi šla poté od ruky skoro sama, ale za ty roky si nepamatuji generaci studentů, kteří by psali nějak rozumně více prsty.
Psaní v nějakém editoru by asi mělo ve výuce zůstat, netuším jestli word, protože ten se úplně zbláznil, to je škoda, že to vyřazují.
Říkalo se tomu Technika administrativy, na některých školách to bylo běžně součástí výuky už za socialismu (s psacím strojem). U nás se to nabízí jako celkem oblíbený volitelný předmět. Já třeba měl psaní všemi deseti na konci devadesátek na (humanitním) gymnáziu jeden rok vždycky cca 20 minut vyučovací hodiny běžné informatiky.
Souhlasím, že je to věc, která se nedá osvojit snadno a rychle, ale je potřeba s tím nějak začít a nedává mi vůbec žádný smysl učit základy programování někoho, kdo neumí napsat ani vlastní jméno pod deset minut a hledá na klávesnici ne středník, ale každé písmenko. Základní škola má učit základní věci pro běžný život. Psát na počítači je základní gramotnost. Programování není. Pro rozvoj koncepčního a systematického myšlení stačí dobře vyučovaná matematika - což je ale další problém, když někteří absolventi ZŠ neumí sečíst nebo vynásobit dva zlomky, protože "to nechápou". Technické obory jsou dneska v obrovském úpadku daným především neuvěřitelnou leností na všech stranách. Určité pozitivum věcí, jako je Scratch je v tom, že to ty děcka baví a tak jsou ochotné to dělat a třeba oproti Ozobotům se u Scratche aspoň naučí sekvenčnímu algoritmickému myšlení.
a myslíš, že klávesnice nám zůstane ještě dlouho?
Už je to pár let, co mi na pohovor na programátora došli první absolventi, kteří programovali na telefonu na jeho klávesnici. Poprvé jsem hodně nechápal, dnes chodí každý desátý na junior pozici, že neumí používat stolní počítač (či notebook) a klávesnici. AI, Vibe programování a přesné diktování to může ještě více změnit. Já vím, je těžké se s tím smířit, já si musel dělat státní zkoušky na 150 úderů na psacím stroji, na počítači jsem pak měl nad 400, klávesnice a terminál je můj druhý domov, ale on to tak asi nemusí mít každý takhle a snažím se mít pochopení, vždyť ani moji vrstevníci, kteří jsou s počítačem 30+ let neumí dobře psát všemi deseti, proč bych kvůli tomu kritizoval lidi o 30 let mladší?
Když se podívám na mezinárodní srovnání PISA 2022, tak současní žáci si nestojí tak špatně jak tady naznačuješ https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Narodni-zprava-PISA-2022, jde ale vidět, že ty základní schopnosti spíše upadají, než by se rozvíjely.
U ozobotů ale také můžeš scratch používat. Dokonce to jde tak daleko, že to můžeš mít celé na papíře a skládat dohromady vytištěné kartičky a tím připravit sekvenci, aby prošel bludištěm bez vodící čáry.
Myslím, že zůstanou hodně dlouho, je to přirozený a technicky triviální vstup, který funguje i v problémových situacích (bios/uefi, boot) a i dotyková zařízení ho nedokázala nahradit a raději ho emulují.
Je pravda, že hlasový vstup se hodně zlepšuje a je spousta uživatelů sociálních sítí, kteří už jsou líní natolik, že raději obtěžují okolí nahráváním a pouštěním hlasových zpráv, než aby psali, ale hlasový vstup vyžaduje korektně nakonfigurovaný audio vstup, velký výkon paměti a procesoru a ve většině aplikací se stále používá online, aby měl rozumnou úspěšnost. IBM tvrdilo už v 70. letech, že do tří let budou mít počítač ovládaný hlasovým vstupem a nakonec trvalo desetiletí, než zvládli uspokojivě aspoň výstup.
Jiné alternativní metody jako je snímání EEG nebo jiných mozkových signálů jsou naprosto v plenkách.
PISA testy... Naše gymnázium je absolvuje pravidelně zhruba co 2 roky. Otravuje to nejen kantory (blokuje to počítačové učebny), ale i studenty, kteří to považují za ztrátu času. Podle toho také vypadá "preciznost" celého testování. Ještě nikdy nikdo nekontroloval, jak test probíhá. Kdybych to za ty studenty naťukal já sám, nikdo se to nedozví. Jinak doporučuji spočítat, jaká je pravděpodobnost, že jedno konkrétní gymnázium z krajského města s velmi úspěšnými absolventy (ve srovnání s jinými školami i v samotném krajském městě natož na periferii) bude náhodně vybíráno každý druhý rok. Oproti tomu spolužačka z fakulty na SOŠ pedagogické z jednoho menšího města PISA testy na jejich škole nezažila ještě ani jednou. No, nějak ten statistický vzorek kulhá... Na obě nohy...
Debata o Ozobotech by byla na dýl. Samozřejmě se to dá za určitých specifických situací využít i k pár didakticky konstruktivním úlohám. Obecně ale dát tři litry za jedno malý vajíčko, co jezdí po barevné čáře a pro děti je to kouzelný "blackbox", jehož technologii a konstrukci nemají šanci porozumět, je prostě zoufale neekonomické (nemluvě o poruchovosti a neopravitelnosti). Oproti britskému Microbitu nebo německému Calliope je to prostě díra na peníze z MŠMT. Už i zoufale předražené Lego Mindstorms má při té zlodějské ceně aspoň rozumný efekt na osvojení určitých dovedností.
BIOSy, ve kterych vsechno vyklikate a klavesnice se nemusite dotknout jsou uz tady par let. Navic se bavime o okrajovce, kterou bezny clovek obvykle ani neresi... a troufam si rict, ze tenhle low-level by vydesil i spoustu programatoru :-) Stejne jako je muzou vydesit i zaklady sitariny. Proste ziji jinde a funguji jinak...
A fakt mate pocit, ze v tom grafickem cirkusu, co start pocitace dnes naprosto bezne doprovazi je tezke nejake tlacitko udelat? :)
Koncepci a systematické myšlení že má cvičit matematika?
Odkdy? Nejste vy stejně jako já produktem komunistické matematizace mládeže ve školství?
Koncepci a systematické myšlení řeší to že žák se účastní výroby nějakého funkčního produktu a nabije si u toho tlamu - může být výrobek nebo program. To má i jistý motivační faktor. To že něco děcko dobře spočítá ( a to jeste rucne na papir) ho ma na druhém stupni okouzlit? V 21. století? Co takhle spojit vyuku matematiky s algoritmizaci a programovanim?
Btw:Mame tolik schopnych koncepcnich a systematickych premyslecu, ze nám z matfyzaků padá nepouzitelny bordel v kodu.
Zůstal bych u toho programování.
komunistické matematizace
Vyhráváte bludišťáka ze nejsměšnější blábol, co jsem kdy na Lupě četl. Gratuluji.
Jelikož máte vazbu na školství tak se zeptejte starších kolegů. 50-70 leta. 70 léta zejmena byla matematika i sirsi soucasti ideologie.
Kvuli zjisteni, ze z kohoutku tece voda nemusi dite chodit do skoly, to jsou veci ktere je muze ucit rodic... tak nejak od utleho veku. Zrovnatak treba uvarit i ty spagety, kdyz uz jsme u toho. Samozrejme v dnesni dobe se spousta rodicu na vychovu tak nejak kasle a jako bonus sva selhani ve vychove naucila svadet na skoly - ale ono to zacina uz u tech rodicu, zeano. Zrovna z tech vasich "prikladu" jde dovozovat, ze nejspis spadate do kategorie tech, co ocekavaji ze vse za vas "odbude" ta skola.
A cetl jste pozorne clanek, ktery komentujete? :-) Ono to je o vzdelavani ucitelu, racej si vsimnout.
Chaby trolling. Ano, cetl jsem. Ja reagoval na tvuj argument "to jsou veci ktere je muze ucit rodic".
Já jsem tedy spíš odpozoroval, že know-how dětí na ZŠ o A.I. dalece převyšuje znalosti jejich učitelů, takže otázkou je, kdo by koho měl učit... a nakonec i proč vlastně...
V principu by ucitel mel zvladat drzet krok. Coz znamena, ze i ucitel se musi ucit nove veci. A nejen proto, aby nebyl pred decky za blbce. Aneb rozhodne neni nesmysl to, ze je snaha ucitele vzdelavat v novych oblastech.
Vývoj jde tak rychle, že děti by měli v některých oborech učit raději profesionálové z oboru, než učitelé
Profesional v oboru nutne nemusi mit pedagogicke vlohy. Ze je nekdo profesionalem v oboru jeste dobreho pedagoga samo o sobe neimplikuje.
"Rád bych věřil, že ta aktivita má bohulibější cíle, ale za 17 let v českém školství o tom už upřímně pochybuju."
Mě první, co vytanulo na mysli, byla akce "apple do škol" nebo jak se to před lety jmenovalo, kdy se pár komerčních subjektů pokusilo školství podojit pod rouškou "pomoci", protože Apple produkty jsou přeci pro žáky a učitele tak moc nápomocné...Tohle je zase další bohulibá akce, kdy se dělá dobro za peníze.
Jojo, vzpomínám také, leží nám tu z té akce ve skříni 2x AppleTV. Bylo to na zdi asi rok, tak dva měsíce to občas použil náš fyzikář, nadšený jablíčkář, ale pak už ani on... iPady jsme tehdy naštěstí nekupovali.
Např. u ChatGPT lze zřídit účet od 13 let, do 18 roků dle svých podmínek vyžadují souhlas zákonného zástupce. Dle zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů dítě v ČR nabývá schopnosti souhlasit se zpracováním osobních údajů v souvislosti s nabídkou informačních společností (tj. online služeb) po dosažení věku 15 let.
Žáci do sedmé třídy včetně nemohou legalně používat AI ve výuce. Pro osmou a devátou třídu musí být souhlas rodičů se založením účtu. Otázkou je, za jak dlouho ho získá a zda se mezi rodiči nenajde někdo, kdo souhlas odmítne (odhaduji, že ve většině tříd se někdo takový najde). Neumím přesně posoudit, jak by to bylo s používáním AI v osmé a deváté třídě bez založení účtu, nejspíše ale stále bude docházet ke zpracování osobních údajů.
Po právní stránce z toho vyplývá, že na základních školách lze o AI učit jen teoreticky či nepřímo.
Ale třeba ChatGPT můžeš používat i bez účtu, stejně jako Gemini. Jen u nás dostupný LLM služeb je už přes 500, česky umí tak třetina z nich. Podle stránek není jasné, kterou službu budou používat, z textu a jeho formulace trochu cítím, že by to mohlo být Claude, který nemá v podmínkách omezení na věk, Canva má třeba také od 13 let.
Výuka může probíhat za pomoci placeného účtu přes api, který poskytne vyučující (tím podmínky služby neporušuje, pokud jde o ChatGPT).
Ono toto platí i pro Google účet, Seznam účet nebo facebook apod. Takže to by se toho děti moc nenaučily.
25. 9. 2025, 10:09 editováno autorem komentáře
Podle mě je to dobrý projekt. Je cílen na učitele, nikoliv na žáky, takže ty různé názory o věku dětí, jsou trochu mimo.
Já teda na jejich stránkách čtu: "Úvodní online kurz: Obecný úvod do umělé inteligence pro učitele, AI jako asistent učitele, AI ve výuce s žáky, Strategická podpora AI na vaší ZŠ" a tedy hned 3. tematický okruh je "ve výuce s žáky"...
Jinak samozřejmě klasika - volné materiály žádné, cena kurzu 12500 Kč. Pravda za školu, to není tak hrozné, otázka je kvalita výstupu. A taky třeba velké pražské ZŠ s tím nebudou mít problém, vesnická malotřídka ty peníze určitě ráda investuje jinam. Za mě to vypadá podobně jako jedno školení, které jsem absolvoval v minulém školním roce. Lektor nezapomněl zdůraznit, že jeho firma dělá speciální školení pro kantory za 20 litrů na hlavu, v onom 4hodinovém kurzu vykládal teorii, kterou bych se dozvěděl stejně dobře i od ChatGPT nebo z Wikipedie a v následujícím "workshopu" tahal nápady na vhodné nástroje a úlohy on z nás.
AI je mor dnešní doby, cpe se to všude bez ohledu na to, jestli to má nějaký přínos a smysl (aneb kdo drží v ruce kladivo, vidí všude kolem sebe hřebíky). Že je ale snaha to cpát i do škol, považuji za průšvih obrovského kalibru - jako by nestačila už tak mizerná úroveň absolventů, budeme je učit ještě víc spoléhat na nějaké externí "nástroje" místo toho, aby se opravdu něco naučili, rozuměli tomu a uměli to použít.
26. 9. 2025, 12:55 editováno autorem komentáře