Zastavte normalizaci Markízy, píší osobnosti Renátě Kellnerové

18. 3. 2024

Sdílet

Režie TV Markíza Autor: TV Markíza

Slovenští umělci a politici zveřejnili otevřený dopis pro majitelku televize Markíza Renátu Kellnerovou. Varují před důsledkem personálních změn ve zpravodajství.

Do Markízy nedávno nastoupil nový ředitel zpravodajství Michal Kratochvíl, který předtím pracoval jako šéfredaktor na Nově. Zaměstnanci Markízy upozornili na osm případů, kdy podle nich zasáhl do obsahu vysílání. Generální ředitel Markízy se podle dostupných informací za Kratochvíla postavil.

Dění ve zpravodajství komerční televize má svůj politický kontext. Premiér Robert Fico zařadil Markízu mezi nepřátelská média a nekomunikuje s ní. Renáta Kellnerová ale má se svou finanční skupinou PPF na Slovensku ještě jiné zájmy než jen mediální podnikání. 

PPF například na Slovensku spoluvlastní firmu Skytoll na provoz elektronického mýta. Smlouva platí do konce tohoto roku, stát by měl vybrat nového poskytovatele. Slovensko také vyhlašuje nové výběrové řízení na frekvenční pásmo 900 a 2100 MHz, což je podstatné pro mobilního operátora O2 Slovakia, v němž má PPF podíl.

Nový ředitel zpravodajství Markízy podle svědectví zaměstnanců opakovaně žádal, aby se redakce méně věnovala politickým tématům, nerozebírala je až tak do hloubky a zařazovala více lehčích a pozitivních reportáží.

Markíza řadu let suplovala zpravodajství veřejnoprávní Slovenské televize, která se střídavě ocitala pod větším nebo menším tlakem aktuální vlády. Zejména v době mečiarismu byla důležitým zdrojem nezávislých informací.

Na to upozorňuje i otevřený dopis. „Slovenská veřejnost a Markíza mají historicky speciální vztah. Právě Markíza totiž vybudovala silné zpravodajství a publicistiku, která dokázala na Slovensku suplovat i veřejnoprávní média, když v minulosti neplnila svůj úkol,“ podotýkají signatáři.

Otevřený dopis dodává, že Markíza nikdy nebyla jen komerční rodinnou televizí, politické dění bylo vždy významnou součástí jejího zpravodajství.

„V poslední době však začaly ve zpravodajství Markízy probíhat personální změny, jejichž cílem se zdá být oslabení právě této společenské role a přeměna v bezhlavou bulvární televizi, která naopak zájem veřejnosti o politiku neutralizuje. … Pokud se tento proces ‚podaří‘, dostane se s výjimkou několika deníků prakticky celá mediální scéna na Slovensku pod kontrolu vlády,“ obávají se signatáři.

„Možná se kvůli pár procentům zisku navíc rozhodnete zatlouct rozhodující hřebík do svobody médií na Slovensku. Nebo se naopak vzepřete a vaše televize u nás zůstane součástí první linie obrany svobody a demokracie v naší zemi,“ napsali Renátě Kellnerové.

Výzvu majitelce PPF podepsali například herečka Magda Vášáryová, bývalá premiérka Iveta Radičová, režisér Peter Bebjak nebo bývalý velvyslanec Slovenska v České republice Peter Weiss.

Televize se ke změnám ve zpravodajství nevyjadřuje a spekulace médií nekomentuje. Mateřská společnost CME, jejímž prostřednictvím PPF televizi vlastní, sdělila slovenskému Denníku N, že se všechny redakce řídí redakčními zásadami CME, dodržují etická a profesionální novinářská pravidla, objektivitu, nestrannost a faktickou správnost.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).