Vezmu to z jiného konce, než-li Vortimond. Zemřel Miloš, ten dobrý Miloš. Pan Forman na mne působil neskutečně pozitivně. Jeho uvolněnost a nezatíženost lidskou zlobou, která se velmi výrazně promítala do jeho řeči, byla téměř nadpozemská. Nebudu originální, neboť Přelet nad kukaččím hnízdem je i pro mne režisérovo top, nicméně Ragtime též zbožňuji.
Tvé představy umocňují pochybnosti mého názoru. Já si naopak myslím, že onen psychiatrický ústav, především pak chování jeho pacientů a zaměstnanců, může být velmi reálným obrazem společnosti. Mé nepochopení pramení v tvém poznatku, že film, který může být vnímán jako obhajoba "neetického" jednání, může být zároveň označován jako jeden z nejlepších.
Priznejme si jednu vec, Cesi uz dneska Mozartovi absolutne nerozumeji. Mozart jak znamo slozil pro Prahu operu Don Giovanni, o cem tato opera vlastne vypravi? Cela je o tom, ze clovek by v zadnem pripade nemel ridit svoje vnitrni pocity podle vnejsiho deni. Protoze pak se stava otrokem. Takze je tam ta proslula scena, kdy Don Givanni hoduje tvari v tvar smrti a dokonce se necha pozvat na veceri na onom svete. To je mysticka filosofie maskovana jako dobrodruzstvi suknickare.
Otazka, proc si potom tedy Mozart, a jestli se nepletu tak se to primo dochovalo v jeho dopisech (?), pochvaluje spolupraci s Da Pontem jako naprosto idealni. Proto take spolecne vytvorili tri nejproslulejsi italske opery. A to neni cele. Tady je napsano, ze to byli oba zednari.
http://www.habsburger.net/en/chapter/mozarts-last-composition
Ve skutecnosti meli oba neco spolecneho, Forman a Mozart. Tech minusu bych si moc nevsimal. Vetsinou v tom ti lide maji trochu hokej a neuvedomuji si, ze uz jenom ten zajem o neci osud a dilo vytvari jistou spojitost. Nakonec ho berou vetsinou jako hokejoveho brankare, ktery se narodil aby pozdvihl ceskou velikost.
Amadeus je dobry film, ktery vznikl podle jakesi divadelni hry, ale v podstate ten skladatel v nem vystupuje jako bohem obdarene medium, ktere se ani prilis neucastni na tom finalnim produktu. To je absolutni nesmysl.
1. Umelecka tvorba na teto urovni je extremne narocna prace i pro talentovaneho cloveka.
2. Duchovnost v Mozartove hudbe pochazela primo od Mozarta, nikoliv od prirody nebo od Boha. Malo se vi, ze prakticky kazda Mozartova opera ma v sobe silne zednarske motivy (zednarstvi je ezotericky spolek, ktery usiluje o transformaci pomoci ritualu). Napriklad v opere Unos ze Serailu je hlavni hrdina stavitel nebo architekt, ktery prisel vysvobodit svoji nevestu z tureckeho haremu. Jsou tam prakticky stejne postavy jako v opere Kouzelna fletna, ale vystupuji pod jinymi jmeny a maji jine funkce. Takze Mozart se vracel neustale k jednomu motivu, a tim bylo zasveceni do tajemstvi lidskeho zivota.
Ja znam vsechny Mozartovy opery, takze mi muzes verit, ze to vykladam naprosto spravne. Libi se mi scena, kdy vsichni spolecne zpivaji pisen "At zije svoboda" (viva la liberta). Vtip je samozrejme v tom, ze to zpivaji i postavy, ktere jako svobodne nevystupuji. Napriklad sluha Dona Giovanniho. Je to proste o tom, ze svoboda je zalezitost lidskeho nitra.
Dalsi zajimava opera je Cosi fan Tutte, ktera je o tom, ze podstata sveta je nestala a vsichni lide bez vyjimky jsou nedokonali. Pravdu mohou videt, ale nemohou ji vlastnit.
To si myslite vy. Ve skutecnosti je velice malo pravdepodobne, ze by ten psychiatricky ustav ve filmu Prelet nad kukaccim hnizdem nebyl symbolickym obrazem spolecnosti. Samozrejme ze je. Nebo ze by se nejlepsi opera vsech dob tj. Don Giovanni netykala zcela zasadnich zivotnich otazek a popisovala jenom ciste pribeh milovnika zen s podivne temnou zapletkou na konci.
Samozrejme, ze muze. Stejne tak muze byt Mozart nebo Da Ponte zapaleny zednar, tim spise, ze je to napsano ve vsech jeho zivotopisech. Ale samozrejme verit tomu nikdo nemusi, ale dostava se tim spise mimo hlavni proud toho, co je pravdepodobne. Nekteri lide (vetsina) si proste mysli, ze co je divne, tak je malo pravdepodobne. Ale ono je to spis naopak :)