Změnit operátora můžete ode dneška do deseti dnů, stačí požádat o přenos čísla

1. 2. 2018

Sdílet

Mobilní telefon - smartphone Autor: Depositphotos

Od 1. února začíná platit jedna z novinek, které přinesla loňská novela zákona o elektronických komunikacích (127/2005 Sb.). Podle ní může zákazník ukončit svou smlouvu s telekomunikačním operátorem do 10 dnů. Stačí k tomu jediné: požádat o přenos telefonního čísla.

V §63 odstavci 12 zákona najdete tuto formulaci:

Využije-li účastník právo podle § 34 odst. 1, dojde k zániku smlouvy nejpozději ve lhůtě 10 dnů, která začne běžet, jakmile účastník učiní vůči podnikateli poskytujícímu mu veřejně dostupnou službu elektronických komunikací právní jednání k ukončení poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací a podá u něj žádost o přenesení telefonního čísla. Tato lhůta se neuplatní, pokud doba zbývající do zániku smlouvy je kratší než 10 dnů nebo k přenesení telefonního čísla nedošlo. Účastník se po učinění požadavku na přenesení telefonního čísla může s podnikatelem doposud mu poskytujícím veřejně dostupnou službu elektronických komunikací dohodnout na pozdějším datu zániku smlouvy.

A odkazovaný §34 odstavec 1 mluví o tom, že operátor je povinen účastníkovi na požádání zajistit, aby si mohl telefonní číslo ponechat.

Prakticky to tedy znamená, že změnit operátora je nově záležitostí maximálně deseti dnů. Smlouva s tím stávajícím totiž končí automaticky nejpozději desátý den od podání žádosti o přenos čísla.

Jak to funguje, popisuje krok za krokem na své facebookové stránce Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Samotný přenos čísla podle něj trvá čtyři dny (poslední čtyři dny desetidenní lhůty):

  1. Požádejte svého stávajícího operátora o tzv. ČVOP – kód pro přenos čísla (ČVOP platí 60 dní, během kterých si můžete s novým operátorem dohodnout přesné datum přenesení; obdržíte také novou SIM, která ale bude funkční až po přenosu)
  2. Nového operátora požádejte o přenesení a předejte mu ČVOP – den 0 
  3. Nový operátor pošle stávajícímu operátorovi objednávku přenosu – den 1
  4. Stávající operátor prověří objednávku – den 2
  5. Stávající operátor zapíše přenos do Centrální databáze přenesených čísel – den 3 (celou dobu byste měli být informováni o průběhu přenosu)
  6. Samotný přenos proběhne 4. den od Vaší žádosti u nového operátora, a to od půlnoci do šesti hodin ráno (maximálně tedy může trvat 6 hodin). Přenos čísla pro vás znamená mimo jiné také to, že se nepřevede zbylý kredit a případný zůstatek propadne operátorovi. Na to pozor.

Připomeňme, že novela přinesla i další změny. Už od loňského září například platí, že výpovědní lhůta ve smlouvě s operátorem nesmí přesáhnout 30 dnů. Dost zásadní změna se týká také termínovaných smluv (na dobu určitou). Ty už se nedají prodlužovat automaticky a zákazník musí s prodloužením vyslovit prokazatelný souhlas.

Zákazník také má právo odstoupit od smlouvy bez sankcí, pokud operátor smlouvu jednostranně změní (ke dni, kdy se smlouva mění).

TIP: Jak protlačit vzduchem více dat. O2 testuje 3,7 GHz v živém provozu – podívejte se:

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).