Tak otazkou je proc nestaci 14dni danych zakonem? Zbozi prijde, zakaznik ho vecer zkusi a rozhodnuti o vraceni nebo ponechani udela do 5ti minut. 30 nebo dokonce 90 dni nedava smysl.
A druha vec je samotna myslenka online obchodu s hadrama. To proste nedava smysl. V kazdem vetsim meste je nakupni centrum kde jsou tisice kousku obleceni na vyzkouseni. Kdyz vezmu v uvahu ze po nakupu na internetu nemusi obleceni sednou a zakaznik travi cas s opetovnym balenim a dohadovanim dopravy tak je to na hlavu.
Jenže ty vratky pod procento se ani náhodou netýkají oblečení! Tam je prostě zkoušení nutnost a ani korektní zákazník bez nejmenší snahy to zneužívat se tomu občas nevyhne...
Mimochodem o tom čísle 0,5% mám velké pochybnosti i v jiných oborech, není toho skutečně tolik, jak se občas tvrdí, ale minimálně malé jednotky procent jsou časté. Ale u oblečení je to více úplně vždy...
Aha, tak už jsme doma. Internetový obchod s módou Zoot se dostal do finančních problémů, když přestal splácet své finanční závazky. Firma o tom informovala v oznámení pro Českou národní banku.
Natland podle šéfa investiční skupiny Natland Tomáše Rašky kupoval všechny pohledávky, které Raiffeisenbank vůči Zootu měla. „Ve výsledku je to podstatně více,“ uvedl Raška. Pohledávky Natland podle něj vykupoval i od dodavatelů, kteří jsou pro provoz internetového obchodu důležití. Celkem jde o částku kolem 150 milionů korun.
No, prodělávat stovky milionů na neskutečně předražených čínských hadrech prodávaných s 50%+ marží, to je opravdu podnikatelský kumšt.
Je zneužití systému to, že prostě většina hader nejde kupovat bez vyzkoušení, protože i v rámci jedné značky nesedí stejné velikosti člověku stejně?
Tak si holt prostě objednám od každého po dvou velikostech na výdejnu, v 2-3 např. barvách nebo potiscích co se mi líbí. Na místě si vyberu jedno co mi sedí a vypadá v reálu nejlíp, možná třeba u triček apod. vezmu kusy dva.
Co zneužívám?
ZOOT má dvě možnosti - buď s tím počítat, že prostě hadry nejdou nakupovat stejně jako knížky nebo elektronika (a proto přišel s nadstandardní možností vrácení či zkoušení na výdejnách) a nebo teda hadry neprodávat.
Mimochodem to vracení je pomalu snandard i v kamenných prodejnách, kde to nemusí dělat vůbec dle zákona, takže eshopům nic jiného nezbývá. A pokud se chtějí prosadit, nemůžou být stejné jako ostatní. Proto ZOOT zkoušel výdejny (ale minimálně u nás blbě a na blbých místech) nebo to delší vracení.
Že bude určité procento lidí, co vrátí obnošené hadry po měsíci, dvou je věc jiná, ale nemyslím že jich bude až tolik. Víc bude těch, co naobjednají (logicky) více kusů a nechají si max jeden. Protože přesně na tom to ZOOT postavil sám.
Smysl to dává, nenaštvat si zákazníky. Když si navíc na tom postavili zákaznický servis, na nadstandardních podmínkách a přístupu. To fakt tam nikdo z těch géniů nepředpokládal, co se stane, když prodávají hadry? Že to lidi prostě budou využívat?
Chtěl bych vidět někoho, kdo kvůli každé objednávce v eshopu, který má třeba vyzkoušený, čte obchodní podmínky... takový člověk snad ani neexistuje. Jistě, pokZud takto učiní u nějakého nového neznámého eshopu, může jít do rizika, ale tak tam zase většinou nepošlu platbu předem. A základní podmínky platí vždy, takže není nutné OP zkoumat.
ZOOT je navoněná bublina a po příchodu celoevropské konkurence i eshopů jednotlivých značek jim to prostě teče čím dál více a na "originálních" kolekcích (šíleně předražených) to neutáhnou. Holt to nevyšlo, stává se. Investoři odepíšou těch 150 milionů (minimálně) co do toho nalili a pojede se něco jiného. A to má ZOOT ještě kliku, že se vstup zrovna nepovedl třeba About You.
Zakaznik ma dle zakona pravo vratit zbozi do zakonne lhuty 14ti dnu jedna-li se o prodej mimo kamennou prodejnu. Toto zbozi musi byt v neporusenem originalnim obalu. Tak hovori zakon.
To ze obchodnik benevolntne bere zbozi i bez obalu je vec ciste jeho.
Pouze a jenom pri reklamaci zbozi nemusi mit originalni obal a musi vykazovat nejake vady.
Vskutku? Jelikoz mam pristup ke konkretnim cislum ale nemohu jmenovati, tak zhruba toliko, ze jen ve vyjimecnych pripadech prestahuje pocet vracenych zakazek 0.5%, spise vyrazne mene (vcetne zakazek nevyzvednutych atd, tzn nejen tech vracenych na zaklade zakona). Mnohem vice je reklamaci (a ty take prodejce mnohem vice stoji).
Jinak receno, realita je takova, ze mnoztvi vraceneho zbozi je jako plivnuti v mori. Samozrejme za predpokladu, ze se nesnazite zakaznika doslova odrbat, a nedodate mu naprosty smejd. V takovem pripade se lehce prehoupnete i pres 80%.
A tim duvodem proc o zmenach informovat je prosta slusnost a povest obchodu. Jinak receno, az do tohoto clanku jsem o tomto prodejci neslysel, ale po tomto clanku si budu dobre pamatovat, ze si u nich nemam v zadnem pripade nic kupovat.
Je to nepopulární změna, ale čekal bych, že ji Zoot bude nějak komunikovat směrem k zákazníkům. 1. ledna jménem svého nejvyššího rozeslali newsletter, kde se vychválili, ale na tohle asi nějakým divným nedopatřením zapomněli. Ať si podobnou situaci každá firma vyřeší, jak chce, ale v kontextu jejich férovosti a rozdávání radosti (to není z mojí hlavy, jsou to jejich oblíbená hesla), je tohle podraz na dlouhodobé zákazníky.
Navíc s tím, že když v poslední době přijdu na jejich výdejnu, vidím tak akorát tak otrávené ksichty, nebo vzadu ve skladu po sobě hází asi objednávky a hrozně u toho křičí (prodavač jen pokrčil rameny), to je další krok, díky kterému nevidím důvod tam utrácet peníze.
Fascinuje mne, co lidí se tu ohání paragrafy či směrnicemi, aniž by se vůbec obtěžovalo si to přečíst.
Konkrétně:
Vy tvrdíte: "Zákona o ochraně spotřebitele, paragraf 10, obal JE součástí výrobku"
Zákon č. 634/1992 Sb. §10 ve skutečnosti řeší označení výrobku a informační povinnost prodejce obecně
Vy tvrdíte: Na prodej vráceného (rozbaleného) zboží se vztahují dodatečné povinnosti pro prodávajícího (odstavec 6)
§6 tvrdí: Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat.
Vy tvrdíte: zboží v jiném než originálním obalu od výrobce prodávat nesmí (odstavec 5)
§5 řeší klamavá konání
Jak Vám máme věřit subjektivní tvrzení, když ta objektivní a snadno ověřitelná jsou nesmysl?
Tady bacha. Každý zákon to bere jinak. Kupříkladu podle Zákona o ochraně spotřebitele, paragraf 10, obal JE součástí výrobku. Na prodej vráceného (rozbaleného) zboží se vztahují dodatečné povinnosti pro prodávajícího (odstavec 6) a v některých případech ani zboží v jiném než originálním obalu od výrobce prodávat nesmí (odstavec 5). Jako jediný bonus pro prodávajícího je, že když vás správně dopředu informuje o tom, že je zboží už rozbalené, tak vám nemusí dát záruku na dva roky, ale jen na jeden.
Zákonodárci o tom rozporu, že dle nějakého zákona obal není součástí zboží a dle jiného zákona obal nedílnou součástí zboží je, ví. Ale řešení nemají. Ví to i ČOI a soudy a jejich praxe je uznat prodejcům právo chtít po vás úhradu objektivně vynaložených nákladů na uvedení zboží do stavu, kdy ho bude možno prodat, případně po vás chtít úhradu slevy, kterou poskytují na prodej již rozbaleného zboží.
No vlastně s Vámi souhlasím, kromě první věty, kde jste uvedl, že je to fajn věc a zbytek odstavce je proč to tak fajn zase není. Je úplně jedno za který peníze to děláte, za cizí je to spíše lepší, protože úvěr má nižší úrok než je marže na prodaném zboží mínus náklady na provoz.
Problém je, že v ČR je pořád ohromné množství lidí, kteří zneužívají systém pokaždé, kdy to jde a ZOOT evidentně špatně kalkuloval procento takových "zneužívačů" a promítlo se jim to do nákladů spojených s řešením sporných situací, ono se to oblečení dá docela obnosit za 90 dní a už věnování se posouzení přijetí vráceného zboží stojí čas a peníze. A to z inflace za 90 dní asi nezískají.
Stále však nevidím důvod, proč by měli na zkrácení této lhůty na hodnotu stále nad zákonnou povinnost nějak zvlášť upozorňovat. To už po nich můžete chtít, aby Vám kurýr vyžehlil a zapnul košili co si od nich objednáte.
Měl a mám, proto vím, že vždycky vyzkouší všechno hned v momentě, kdy to vytáhne z balíku (bo se na to už týden těšila jak předškolák na Mikuláše).
To, co popisujete, jsem spíš já. Taky už se mi stalo, že jsem tu našel nevybalený balík po půl roce a vůbec jsem nevěděl, co v něm vlastně je. ;)
Ono už vůbec není od věci si přečíst článek i diskuzi a snažit se text pochopit před tím, než se budu zapojovat do diskuze, že?
To, co jsem v článku napadal, byla formulace, že některé podmínky (při vracení v zákonné lhůtě) zákazník může porušit, ale prodejce je oprávněn ho za to pokutovat. Takže je jednoznačně chybou autora článku, pokud mezi důvody oprávněné penalizace v zákonné lhůtě uvádí ty visačky apod.
Druhá věc je případný spotřebitelský spor. Vzhledem k tomu, jak striktně se (z mé zkušenosti) uplatňuje premisa "spotřebitel je slabší strana", tak jsem naprosto přesvědčen, že pokud spotřebitel prohlásí, že ho visačka při zkoušení škrábala a tak jí odstranil, bude to bez dalšího akceptováno.
Pokud by navíc soud byl vyloženě formální, tak se bude držet toho, že zákazník má právo nevyhovující zboží do 14 dnů vrátit a není povinen dokladovat, proč to tak udělal (nelíbilo se mi, bylo mi malé, barva/vzor byla jiná, než jsem si představoval atp). A pokud zákazník zboží může reálně 14 dnů používat a přesto má nárok ho nepoškozené vrátit, tak do 14 dnů používání oděvů zcela jistě patří i odstranění visaček.
PS: Jedna gramatická - zkuste se vyvarovat nesmyslů jako "14ti" (https://e-ott.info/2008/03/20/jak-se-pisou-radove-cislovky/)
Zákazník na prvním místě je fajn věc, pokud by do toho šel Zoot za svy peníze. Jenže oni brali zboží od českých značek do komise. Takový přístup dokáže malou značku i zničit, protože vrácené obnošené zboží už prodá akorát tak do sekáče. Běžná praxe byla, ze Zoot objednal desítky/stovky kusů, návrhářka si vzala půjčku na materiál a připravila. A pak se ji velká část zboží vrátila zpet, bo 90 dnů na vracení. Půjčka se nezaplatila, takže v podstatě chování zootu zaplatila ze svého. Nikdo takhle riskovat už dále nechtěl, tak to krám musel změnit.
Vy ten vyrobek musite zabalit tak, aby to bylo adekvatni preprave, ja proti tomu ze zakona namitat nic nemohu, ovsem mohu vas vyhodnotit jako nesolidniho prodejce a jiz od vas nic nekupovati. To je ovsem ciste vec marketingu, nikoli legislativnich pravidel. Take mi muzete a nemuste objednavku dorucit do hodiny, priapadne mi muzete a nemusite produkt doma nainstalovat a zprovoznit atd atd.
Co to píšete za nesmysly o fake news - https://www.zoot.cz/o-zootu/vraceni-a-reklamace to o "visačkách" atd obsahuje, autor článku nic nepřekrucuje.
A mimochodem v obchodních podmínkách se v 4.1.5. píše fakticky to samé a dokonce mi přijdou v jistém smyslu problematičtější než ten "volnější výklad" v prvním odkazu.
Ono taky není od věci si přečíst článek a obecně to, co chce Zoot dělat...
To striktní ustanovení o vrácení se všemi visačkami a obaly se totiž týká pouze jejich dobrovolně prodloužené lhůty 30 dní, na kterou se fakt žádná EU ani CZ regulace nevztahuje. U zákonné 14ti denní lhůty výslovně připouštějí, že tento požadavek nemusí plně platit a že to nebudou brát plošně, reálně odhaduji, že ve valné většině případů problémy dělat nebudou.
Dlužno ale dodat, že ve formulaci té směrnice jistý prostor k manévrům vidím - typicky pokud zákazník objedná více velikostí, aby pak uplatnil vrácení po výběru správné velikosti, tak je k naplnění jeho práv nesporně nutné rozbalit obal, tam není o čem mluvit, naopak ale skutečně není nutné ostříhat visačky atd - v obchodě je snad při zkoušení odděláváte? Jo, je to taková šedá zóna a při vážném sporu řešeném ČOI či dokonce soudně bych na Zoot spíš nevsadil, nicméně jednoznačné to není.
A kolik těch Customer's First podniků je na scéně alespoň 5 let a vyrostli ve velkou společnost a jsou v konstantním zisku? Vzhledem k tomu, že je Zoot pořád ve ztrátě, by možná už neměl být úplně Customer's First. Pořád je to společnost a pokud nebude růst a vydělávat, tak skončí a Customers půjdou parazitovat na někom jiném, kdo je Customer's First.
Jestli chcete společnosti, co si samy sypou popel na hlavu a rozdávaj všechno pokud možno zadarmo, tak tu za chvíli nebude nic a to už tu bylo. Jestli to tak opravdu chcete, tak tom případě jsou ve vládě ty komouši a Bureš správně.
Tak přece otázka vůbec nestojí. Je (bohužel) povinností prodejce se o toto postarat. Já osobně taky nesouhlasím s tím, jak je zákon formulován, kdy se veškerá rizika a náklady (vyjma poštovného při vracení) přenášejí na prodejce, ale zákon tak prostě je, takže ho prodejce musí dodržovat.
Mimochodem, díval jsem se na obchodní podmínky Zootu a ty jsou samozřejmě v pořádku. Nic o visačkách či původních obalech se tam nepíše, zřejmě má autor článku zálibu v šíření fake news.
Když už sem házíte paragrafy, nebylo by občas špatné si je nejprve přečíst - jinak totiž vypadáte jako kašpar.
§ 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.
Vzhledem k tomu, že rozbalení obalu, aby se zákazník dostal k výrobku a mohl ho použít, lze těžko označit jako " nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti", je tento paragraf v daném kontextu zcela irelevantní.
Ještě lepší je ten váš odkaz na evropskou směrnice v čl. 13 odst. 2 směrnice č. 2011/83/EU. Najít se dá např. zde:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex%3A32011L0083
Čl. 13 odst. 2 praví:
2. Aniž je dotčen odstavec 1, obchodník není povinen uhradit dodatečné náklady související s dodáním, pokud spotřebitel výslovně zvolil jiný než nejlevnější způsob standardního dodání, které obchodník nabízí.
A teď mi řekněte, kterých osm šašků Vám za ty nesmysly dalo palec nahoru.
Jste nikdy nemel zenu??
Tejden doprava (v dobrym pripade), tejden to pak zapadne nekam, tejden otaleni a zapomenuti ze onen klicovy firemni vecirek se blizi a ze je jiz treba zkouset to tricko a pak boom, jen tak tak.
Neskutecny co se s Lupou stalo, odkad ta Zlata Horda prisla?
"Jinak vžijte se někdy do role, že ten podnik je Váš, pokud by totiž byl, tak toto neuděláte a pokud uděláte, tak to vysvětluje, proč podnik nemáte."
Hehe, stejne tak to vysvetluje, ze ten podnik neni ani vas, pac Zoot se snazil jit cestou Customer's First, ale vy jste evidentne z oblasti "if it makes money, don't tamper with it". Klasicka ceskopodnikatelska zalezitost, cest vyjimkam, kerejch jsem videl dost, ale vy znite jako ten klasickej povl, co si mysli, ze sezral Solomon's shit a vite lepe nez samotny zakos, co ma vlastne chtit.
Ale co se prava Zootu na zmenu podminek v nazoru absolutne nerozchazime, jen to meli udelat transparantneji a nejlepe zavcas, pac timhle si naserou dost lidi, co je skoda pro ne, celkem jsem jim fandil. Ale pan podnikatel na ktereho reaguju byl tak max v Bibione a uz si nekde otevrel pizzosku...
Obal neni soucasti vyrobku (a nikdy nebyl) a aby bylo mozne vyrobek byt jen vyzkouset je pochopitelne nutne jej vybalit, velice casto za pomoci naproste destrukce obalu. Nadto je prodejce (kazdy) povinen vyrobek (a to konkretni vybrany kus, ne predvadeci vzorek) predvest v provozu (pokud nakupujete na miste). Tudiz jej musi rozbalit i on sam.
Ostatne stejne tak nejste povinen vracet obal pri odstoupeni od smlouvy a dalsich pravnich ukonech. Zato naopak prodejce je povinen veskere obaly prijmout a zajistit jejich ekologickou likvidaci - za to si dokonce opet ze zakona platite.
Nahradu muze prodejce pozadovati pouze v pripadech, kdy je produkt zjevne poskozen nespravnym pouzivanim (tudiz nikoli opotrebovan poiuzivanim, ktere se da ocekavat). Mimochodem, ze vy jste ten odkazovany § vubec necetl?
§ 1833
Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. To neplatí, pokud podnikatel nesdělil spotřebiteli informace podle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. f).
Pokud by došlo k poškození originálního obalu zboží při odstoupení od smlouvy, pak tuto problematiku upravuje § 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a evropská směrnice v čl. 13 odst. 2 směrnice č. 2011/83/EU. Obal, který je zvláště uzpůsoben pro daný typ zboží (neplní tedy pouze funkci ochrannou, ale také právě informační a jinou), lze považovat za součást daného plnění. Zákazník je tak povinen počínat si tak, aby pokud možno nedocházelo ke škodě (prevenci obecně upravuje § 2900 výše uvedeného zákona). Pokud tedy bylo možno seznámit se zbožím i bez daného poškození, byl k tomu zákazník povinen. Nejedná se totiž o obyčejný snadno nahraditelný obal. Výše náhrady však následně nesmí být vyšší než reálné snížení hodnoty onoho zboží.
Spotřebitel má možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese: www.adr.coi.cz.
A vy jste už viděl obchod, který by úmyslně poukazoval na změny k "horšímu"(pro spotřebitele)?! Když nepočítám konec slev, to se dá využít pro zvýšení konverzí v daném čase. Jinak vžijte se někdy do role, že ten podnik je Váš, pokud by totiž byl, tak toto neuděláte a pokud uděláte, tak to vysvětluje, proč podnik nemáte.
Navíc, že se toho chytí nějaký redaktor, akorát slouží jako posílení brandu. Kdyby na to upozornili sami, tak o tom ví jen stálí zákazníci, takhle se o tom třeba dočte i někdo jiný a dosah je větší, takže pro ně jen dobře.
v případě, že se jedná o nepoužité zboží, v původním stavu, se všemi visačkami a originálními obaly. V případě vracení v zákonné lhůtě je možné některou z uvedených podmínek porušit, klient tím ovšem riskuje finanční penalizaci ze strany obchodu.
Zrovna na Lupě bych čekal, že nebudete psát nesmysly. Mohu poprosit o odkaz na patřičný §, ze kterého vyplývá, že obchod má právo finančně penalizovat klienta, pokud zboží nevrátí s originálními obaly či visačkami? Až sem ten § dáte, já vám sem dám vyjádření, ze kterého vyplývá, že povinnost vracet zboží v originálním obalu rozhodně není a obchod za to klienta penalizovat nesmí. Zatím sem dám malou nápovědu: předmětem kupní smlouvy není běžný obal, ale předmět, který je uvnitř.
Pokud byste lidem nekecali, tak byste uvedli, že jediná penalizace, která může klienta postihnout, je v případě vrácení nekompletního či poškozeného zboží. Nikoliv použitého, nikoliv rozbaleného, nikoliv bez visaček, nikoliv bez originálního obalu.
Třeba proto, že se s tou 90 denní lhůtou neustále chlubili? A potom to v tichosti změnili 14 dní před Vánocemi, kdy spousta lidí nakupuje dárky s tím, že když nesednou, mají dost času na vrácení? Těch 30 dnů je jejich svaté právo, ale tohle je (hodně slušně řečeno) velmi nešťastné.
A proč by na to měli upozorňovat?! Při každém nákupu snad musíte odsouhlasit obchodní podmínky, to že je nečtete je Váš problém nebo ne?
Myslím, že i kdyby zasílali mailem každou změnu podmínek stálým zákazníkům, tak to nikdo číst nebude. A nevidím jediný důvod, proč by tuto změnu oproti jiným měli nějak více zviditelňovat, to nedává žádný smysl.