Jenže ty vratky pod procento se ani náhodou netýkají oblečení! Tam je prostě zkoušení nutnost a ani korektní zákazník bez nejmenší snahy to zneužívat se tomu občas nevyhne...
Mimochodem o tom čísle 0,5% mám velké pochybnosti i v jiných oborech, není toho skutečně tolik, jak se občas tvrdí, ale minimálně malé jednotky procent jsou časté. Ale u oblečení je to více úplně vždy...
Aha, tak už jsme doma. Internetový obchod s módou Zoot se dostal do finančních problémů, když přestal splácet své finanční závazky. Firma o tom informovala v oznámení pro Českou národní banku.
Natland podle šéfa investiční skupiny Natland Tomáše Rašky kupoval všechny pohledávky, které Raiffeisenbank vůči Zootu měla. „Ve výsledku je to podstatně více,“ uvedl Raška. Pohledávky Natland podle něj vykupoval i od dodavatelů, kteří jsou pro provoz internetového obchodu důležití. Celkem jde o částku kolem 150 milionů korun.
No, prodělávat stovky milionů na neskutečně předražených čínských hadrech prodávaných s 50%+ marží, to je opravdu podnikatelský kumšt.
Je zneužití systému to, že prostě většina hader nejde kupovat bez vyzkoušení, protože i v rámci jedné značky nesedí stejné velikosti člověku stejně?
Tak si holt prostě objednám od každého po dvou velikostech na výdejnu, v 2-3 např. barvách nebo potiscích co se mi líbí. Na místě si vyberu jedno co mi sedí a vypadá v reálu nejlíp, možná třeba u triček apod. vezmu kusy dva.
Co zneužívám?
ZOOT má dvě možnosti - buď s tím počítat, že prostě hadry nejdou nakupovat stejně jako knížky nebo elektronika (a proto přišel s nadstandardní možností vrácení či zkoušení na výdejnách) a nebo teda hadry neprodávat.
Mimochodem to vracení je pomalu snandard i v kamenných prodejnách, kde to nemusí dělat vůbec dle zákona, takže eshopům nic jiného nezbývá. A pokud se chtějí prosadit, nemůžou být stejné jako ostatní. Proto ZOOT zkoušel výdejny (ale minimálně u nás blbě a na blbých místech) nebo to delší vracení.
Že bude určité procento lidí, co vrátí obnošené hadry po měsíci, dvou je věc jiná, ale nemyslím že jich bude až tolik. Víc bude těch, co naobjednají (logicky) více kusů a nechají si max jeden. Protože přesně na tom to ZOOT postavil sám.
Smysl to dává, nenaštvat si zákazníky. Když si navíc na tom postavili zákaznický servis, na nadstandardních podmínkách a přístupu. To fakt tam nikdo z těch géniů nepředpokládal, co se stane, když prodávají hadry? Že to lidi prostě budou využívat?
Chtěl bych vidět někoho, kdo kvůli každé objednávce v eshopu, který má třeba vyzkoušený, čte obchodní podmínky... takový člověk snad ani neexistuje. Jistě, pokZud takto učiní u nějakého nového neznámého eshopu, může jít do rizika, ale tak tam zase většinou nepošlu platbu předem. A základní podmínky platí vždy, takže není nutné OP zkoumat.
ZOOT je navoněná bublina a po příchodu celoevropské konkurence i eshopů jednotlivých značek jim to prostě teče čím dál více a na "originálních" kolekcích (šíleně předražených) to neutáhnou. Holt to nevyšlo, stává se. Investoři odepíšou těch 150 milionů (minimálně) co do toho nalili a pojede se něco jiného. A to má ZOOT ještě kliku, že se vstup zrovna nepovedl třeba About You.
Vskutku? Jelikoz mam pristup ke konkretnim cislum ale nemohu jmenovati, tak zhruba toliko, ze jen ve vyjimecnych pripadech prestahuje pocet vracenych zakazek 0.5%, spise vyrazne mene (vcetne zakazek nevyzvednutych atd, tzn nejen tech vracenych na zaklade zakona). Mnohem vice je reklamaci (a ty take prodejce mnohem vice stoji).
Jinak receno, realita je takova, ze mnoztvi vraceneho zbozi je jako plivnuti v mori. Samozrejme za predpokladu, ze se nesnazite zakaznika doslova odrbat, a nedodate mu naprosty smejd. V takovem pripade se lehce prehoupnete i pres 80%.
A tim duvodem proc o zmenach informovat je prosta slusnost a povest obchodu. Jinak receno, az do tohoto clanku jsem o tomto prodejci neslysel, ale po tomto clanku si budu dobre pamatovat, ze si u nich nemam v zadnem pripade nic kupovat.
Je to nepopulární změna, ale čekal bych, že ji Zoot bude nějak komunikovat směrem k zákazníkům. 1. ledna jménem svého nejvyššího rozeslali newsletter, kde se vychválili, ale na tohle asi nějakým divným nedopatřením zapomněli. Ať si podobnou situaci každá firma vyřeší, jak chce, ale v kontextu jejich férovosti a rozdávání radosti (to není z mojí hlavy, jsou to jejich oblíbená hesla), je tohle podraz na dlouhodobé zákazníky.
Navíc s tím, že když v poslední době přijdu na jejich výdejnu, vidím tak akorát tak otrávené ksichty, nebo vzadu ve skladu po sobě hází asi objednávky a hrozně u toho křičí (prodavač jen pokrčil rameny), to je další krok, díky kterému nevidím důvod tam utrácet peníze.
No vlastně s Vámi souhlasím, kromě první věty, kde jste uvedl, že je to fajn věc a zbytek odstavce je proč to tak fajn zase není. Je úplně jedno za který peníze to děláte, za cizí je to spíše lepší, protože úvěr má nižší úrok než je marže na prodaném zboží mínus náklady na provoz.
Problém je, že v ČR je pořád ohromné množství lidí, kteří zneužívají systém pokaždé, kdy to jde a ZOOT evidentně špatně kalkuloval procento takových "zneužívačů" a promítlo se jim to do nákladů spojených s řešením sporných situací, ono se to oblečení dá docela obnosit za 90 dní a už věnování se posouzení přijetí vráceného zboží stojí čas a peníze. A to z inflace za 90 dní asi nezískají.
Stále však nevidím důvod, proč by měli na zkrácení této lhůty na hodnotu stále nad zákonnou povinnost nějak zvlášť upozorňovat. To už po nich můžete chtít, aby Vám kurýr vyžehlil a zapnul košili co si od nich objednáte.
Zákazník na prvním místě je fajn věc, pokud by do toho šel Zoot za svy peníze. Jenže oni brali zboží od českých značek do komise. Takový přístup dokáže malou značku i zničit, protože vrácené obnošené zboží už prodá akorát tak do sekáče. Běžná praxe byla, ze Zoot objednal desítky/stovky kusů, návrhářka si vzala půjčku na materiál a připravila. A pak se ji velká část zboží vrátila zpet, bo 90 dnů na vracení. Půjčka se nezaplatila, takže v podstatě chování zootu zaplatila ze svého. Nikdo takhle riskovat už dále nechtěl, tak to krám musel změnit.
A kolik těch Customer's First podniků je na scéně alespoň 5 let a vyrostli ve velkou společnost a jsou v konstantním zisku? Vzhledem k tomu, že je Zoot pořád ve ztrátě, by možná už neměl být úplně Customer's First. Pořád je to společnost a pokud nebude růst a vydělávat, tak skončí a Customers půjdou parazitovat na někom jiném, kdo je Customer's First.
Jestli chcete společnosti, co si samy sypou popel na hlavu a rozdávaj všechno pokud možno zadarmo, tak tu za chvíli nebude nic a to už tu bylo. Jestli to tak opravdu chcete, tak tom případě jsou ve vládě ty komouši a Bureš správně.
"Jinak vžijte se někdy do role, že ten podnik je Váš, pokud by totiž byl, tak toto neuděláte a pokud uděláte, tak to vysvětluje, proč podnik nemáte."
Hehe, stejne tak to vysvetluje, ze ten podnik neni ani vas, pac Zoot se snazil jit cestou Customer's First, ale vy jste evidentne z oblasti "if it makes money, don't tamper with it". Klasicka ceskopodnikatelska zalezitost, cest vyjimkam, kerejch jsem videl dost, ale vy znite jako ten klasickej povl, co si mysli, ze sezral Solomon's shit a vite lepe nez samotny zakos, co ma vlastne chtit.
Ale co se prava Zootu na zmenu podminek v nazoru absolutne nerozchazime, jen to meli udelat transparantneji a nejlepe zavcas, pac timhle si naserou dost lidi, co je skoda pro ne, celkem jsem jim fandil. Ale pan podnikatel na ktereho reaguju byl tak max v Bibione a uz si nekde otevrel pizzosku...
A vy jste už viděl obchod, který by úmyslně poukazoval na změny k "horšímu"(pro spotřebitele)?! Když nepočítám konec slev, to se dá využít pro zvýšení konverzí v daném čase. Jinak vžijte se někdy do role, že ten podnik je Váš, pokud by totiž byl, tak toto neuděláte a pokud uděláte, tak to vysvětluje, proč podnik nemáte.
Navíc, že se toho chytí nějaký redaktor, akorát slouží jako posílení brandu. Kdyby na to upozornili sami, tak o tom ví jen stálí zákazníci, takhle se o tom třeba dočte i někdo jiný a dosah je větší, takže pro ně jen dobře.
Třeba proto, že se s tou 90 denní lhůtou neustále chlubili? A potom to v tichosti změnili 14 dní před Vánocemi, kdy spousta lidí nakupuje dárky s tím, že když nesednou, mají dost času na vrácení? Těch 30 dnů je jejich svaté právo, ale tohle je (hodně slušně řečeno) velmi nešťastné.
A proč by na to měli upozorňovat?! Při každém nákupu snad musíte odsouhlasit obchodní podmínky, to že je nečtete je Váš problém nebo ne?
Myslím, že i kdyby zasílali mailem každou změnu podmínek stálým zákazníkům, tak to nikdo číst nebude. A nevidím jediný důvod, proč by tuto změnu oproti jiným měli nějak více zviditelňovat, to nedává žádný smysl.