Vlákno názorů k článku
Zoot.cz v tichosti zkrátil dobu pro vrácení zboží a zavedl "Zodpovědné nakupování" od h4x0r - v případě, že se jedná o nepoužité zboží,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 1. 2019 14:48

    h4x0r

    v případě, že se jedná o nepoužité zboží, v původním stavu, se všemi visačkami a originálními obaly. V případě vracení v zákonné lhůtě je možné některou z uvedených podmínek porušit, klient tím ovšem riskuje finanční penalizaci ze strany obchodu.

    Zrovna na Lupě bych čekal, že nebudete psát nesmysly. Mohu poprosit o odkaz na patřičný §, ze kterého vyplývá, že obchod má právo finančně penalizovat klienta, pokud zboží nevrátí s originálními obaly či visačkami? Až sem ten § dáte, já vám sem dám vyjádření, ze kterého vyplývá, že povinnost vracet zboží v originálním obalu rozhodně není a obchod za to klienta penalizovat nesmí. Zatím sem dám malou nápovědu: předmětem kupní smlouvy není běžný obal, ale předmět, který je uvnitř.

    Pokud byste lidem nekecali, tak byste uvedli, že jediná penalizace, která může klienta postihnout, je v případě vrácení nekompletního či poškozeného zboží. Nikoliv použitého, nikoliv rozbaleného, nikoliv bez visaček, nikoliv bez originálního obalu.

  • 16. 1. 2019 17:16

    Jiří (neregistrovaný)

    Pokud by došlo k poškození originálního obalu zboží při odstoupení od smlouvy, pak tuto problematiku upravuje § 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a evropská směrnice v čl. 13 odst. 2 směrnice č. 2011/83/EU. Obal, který je zvláště uzpůsoben pro daný typ zboží (neplní tedy pouze funkci ochrannou, ale také právě informační a jinou), lze považovat za součást daného plnění. Zákazník je tak povinen počínat si tak, aby pokud možno nedocházelo ke škodě (prevenci obecně upravuje § 2900 výše uvedeného zákona). Pokud tedy bylo možno seznámit se zbožím i bez daného poškození, byl k tomu zákazník povinen. Nejedná se totiž o obyčejný snadno nahraditelný obal. Výše náhrady však následně nesmí být vyšší než reálné snížení hodnoty onoho zboží.

    Spotřebitel má možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese: www.adr.coi.cz.

  • 16. 1. 2019 17:39

    fd (neregistrovaný)

    Obal neni soucasti vyrobku (a nikdy nebyl) a aby bylo mozne vyrobek byt jen vyzkouset je pochopitelne nutne jej vybalit, velice casto za pomoci naproste destrukce obalu. Nadto je prodejce (kazdy) povinen vyrobek (a to konkretni vybrany kus, ne predvadeci vzorek) predvest v provozu (pokud nakupujete na miste). Tudiz jej musi rozbalit i on sam.

    Ostatne stejne tak nejste povinen vracet obal pri odstoupeni od smlouvy a dalsich pravnich ukonech. Zato naopak prodejce je povinen veskere obaly prijmout a zajistit jejich ekologickou likvidaci - za to si dokonce opet ze zakona platite.

    Nahradu muze prodejce pozadovati pouze v pripadech, kdy je produkt zjevne poskozen nespravnym pouzivanim (tudiz nikoli opotrebovan poiuzivanim, ktere se da ocekavat). Mimochodem, ze vy jste ten odkazovany § vubec necetl?


    § 1833

    Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. To neplatí, pokud podnikatel nesdělil spotřebiteli informace podle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. f).

  • 16. 1. 2019 22:17

    Martin (neregistrovaný)

    A když bych vám zaslal výrobek bez obalu za plnou cenu bude to pro vás v poradku?

  • 17. 1. 2019 8:27

    h4x0r

    Tak přece otázka vůbec nestojí. Je (bohužel) povinností prodejce se o toto postarat. Já osobně taky nesouhlasím s tím, jak je zákon formulován, kdy se veškerá rizika a náklady (vyjma poštovného při vracení) přenášejí na prodejce, ale zákon tak prostě je, takže ho prodejce musí dodržovat.

    Mimochodem, díval jsem se na obchodní podmínky Zootu a ty jsou samozřejmě v pořádku. Nic o visačkách či původních obalech se tam nepíše, zřejmě má autor článku zálibu v šíření fake news.

  • 17. 1. 2019 8:54

    thr

    Co to píšete za nesmysly o fake news - https://www.zoot.cz/o-zootu/vraceni-a-reklamace to o "visačkách" atd obsahuje, autor článku nic nepřekrucuje.
    A mimochodem v obchodních podmínkách se v 4.1.5. píše fakticky to samé a dokonce mi přijdou v jistém smyslu problematičtější než ten "volnější výklad" v prvním odkazu.

  • 17. 1. 2019 9:08

    h4x0r

    Obchodní podmínky jsou to, co je závazné. A ty jsou košer. Ve 4.1.5 se píše zejména o "např. v případě jeho zničení nebo rozsáhlého poškození nebo odstranění symbolů příslušné firemní značky/loga/štítku atp", tzn. zboží s odpáranými logy, ustřiženými "cancoury" apod., nikoliv o visačkách.

  • 17. 1. 2019 9:07

    fd (neregistrovaný)

    Vy ten vyrobek musite zabalit tak, aby to bylo adekvatni preprave, ja proti tomu ze zakona namitat nic nemohu, ovsem mohu vas vyhodnotit jako nesolidniho prodejce a jiz od vas nic nekupovati. To je ovsem ciste vec marketingu, nikoli legislativnich pravidel. Take mi muzete a nemuste objednavku dorucit do hodiny, priapadne mi muzete a nemusite produkt doma nainstalovat a zprovoznit atd atd.

  • 17. 1. 2019 8:04

    Jirka (neregistrovaný)

    Prodejce je povinnen výrobek předvést... :) Tuhle jsem chtěl v Datartu, aby mi předvedli sluchátka, které prodávají.. Byl jsem vyfakován, že to nedělají, že po rozbalení by byl výrobek neprodejný...

  • 17. 1. 2019 13:03

    Karel (neregistrovaný)

    Tady bacha. Každý zákon to bere jinak. Kupříkladu podle Zákona o ochraně spotřebitele, paragraf 10, obal JE součástí výrobku. Na prodej vráceného (rozbaleného) zboží se vztahují dodatečné povinnosti pro prodávajícího (odstavec 6) a v některých případech ani zboží v jiném než originálním obalu od výrobce prodávat nesmí (odstavec 5). Jako jediný bonus pro prodávajícího je, že když vás správně dopředu informuje o tom, že je zboží už rozbalené, tak vám nemusí dát záruku na dva roky, ale jen na jeden.

    Zákonodárci o tom rozporu, že dle nějakého zákona obal není součástí zboží a dle jiného zákona obal nedílnou součástí zboží je, ví. Ale řešení nemají. Ví to i ČOI a soudy a jejich praxe je uznat prodejcům právo chtít po vás úhradu objektivně vynaložených nákladů na uvedení zboží do stavu, kdy ho bude možno prodat, případně po vás chtít úhradu slevy, kterou poskytují na prodej již rozbaleného zboží.

  • 17. 1. 2019 13:16

    h4x0r

    Fascinuje mne, co lidí se tu ohání paragrafy či směrnicemi, aniž by se vůbec obtěžovalo si to přečíst.

    Konkrétně:
    Vy tvrdíte: "Zákona o ochraně spotřebitele, paragraf 10, obal JE součástí výrobku"
    Zákon č. 634/1992 Sb. §10 ve skutečnosti řeší označení výrobku a informační povinnost prodejce obecně

    Vy tvrdíte: Na prodej vráceného (rozbaleného) zboží se vztahují dodatečné povinnosti pro prodávajícího (odstavec 6)
    §6 tvrdí: Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat.

    Vy tvrdíte: zboží v jiném než originálním obalu od výrobce prodávat nesmí (odstavec 5)
    §5 řeší klamavá konání

    Jak Vám máme věřit subjektivní tvrzení, když ta objektivní a snadno ověřitelná jsou nesmysl?

  • 17. 1. 2019 7:36

    h4x0r

    Když už sem házíte paragrafy, nebylo by občas špatné si je nejprve přečíst - jinak totiž vypadáte jako kašpar.

    § 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
    Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.

    Vzhledem k tomu, že rozbalení obalu, aby se zákazník dostal k výrobku a mohl ho použít, lze těžko označit jako " nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti", je tento paragraf v daném kontextu zcela irelevantní.

    Ještě lepší je ten váš odkaz na evropskou směrnice v čl. 13 odst. 2 směrnice č. 2011/83/EU. Najít se dá např. zde:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex%3A32011L0083

    Čl. 13 odst. 2 praví:
    2. Aniž je dotčen odstavec 1, obchodník není povinen uhradit dodatečné náklady související s dodáním, pokud spotřebitel výslovně zvolil jiný než nejlevnější způsob standardního dodání, které obchodník nabízí.

    A teď mi řekněte, kterých osm šašků Vám za ty nesmysly dalo palec nahoru.

  • 17. 1. 2019 8:48

    thr

    Ono taky není od věci si přečíst článek a obecně to, co chce Zoot dělat...
    To striktní ustanovení o vrácení se všemi visačkami a obaly se totiž týká pouze jejich dobrovolně prodloužené lhůty 30 dní, na kterou se fakt žádná EU ani CZ regulace nevztahuje. U zákonné 14ti denní lhůty výslovně připouštějí, že tento požadavek nemusí plně platit a že to nebudou brát plošně, reálně odhaduji, že ve valné většině případů problémy dělat nebudou.
    Dlužno ale dodat, že ve formulaci té směrnice jistý prostor k manévrům vidím - typicky pokud zákazník objedná více velikostí, aby pak uplatnil vrácení po výběru správné velikosti, tak je k naplnění jeho práv nesporně nutné rozbalit obal, tam není o čem mluvit, naopak ale skutečně není nutné ostříhat visačky atd - v obchodě je snad při zkoušení odděláváte? Jo, je to taková šedá zóna a při vážném sporu řešeném ČOI či dokonce soudně bych na Zoot spíš nevsadil, nicméně jednoznačné to není.

  • 17. 1. 2019 9:37

    h4x0r

    Ono už vůbec není od věci si přečíst článek i diskuzi a snažit se text pochopit před tím, než se budu zapojovat do diskuze, že?

    To, co jsem v článku napadal, byla formulace, že některé podmínky (při vracení v zákonné lhůtě) zákazník může porušit, ale prodejce je oprávněn ho za to pokutovat. Takže je jednoznačně chybou autora článku, pokud mezi důvody oprávněné penalizace v zákonné lhůtě uvádí ty visačky apod.

    Druhá věc je případný spotřebitelský spor. Vzhledem k tomu, jak striktně se (z mé zkušenosti) uplatňuje premisa "spotřebitel je slabší strana", tak jsem naprosto přesvědčen, že pokud spotřebitel prohlásí, že ho visačka při zkoušení škrábala a tak jí odstranil, bude to bez dalšího akceptováno.

    Pokud by navíc soud byl vyloženě formální, tak se bude držet toho, že zákazník má právo nevyhovující zboží do 14 dnů vrátit a není povinen dokladovat, proč to tak udělal (nelíbilo se mi, bylo mi malé, barva/vzor byla jiná, než jsem si představoval atp). A pokud zákazník zboží může reálně 14 dnů používat a přesto má nárok ho nepoškozené vrátit, tak do 14 dnů používání oděvů zcela jistě patří i odstranění visaček.

    PS: Jedna gramatická - zkuste se vyvarovat nesmyslů jako "14ti" (https://e-ott.info/2008/03/20/jak-se-pisou-radove-cislovky/)

  • 17. 1. 2019 6:48

    hahahahah (neregistrovaný)

    kdyz jsi takovy moudrotrus, tak urcite vis, ze PO 14 denni lhute si muzes strcit paragrafy kam chces, protoze potom je to na dobre vuli prodejce a kdyz rekne, ze bez visacek to nevezme, tak si muzes ledatak stezovat nekde pod clankem v diskuzi

  • 17. 1. 2019 10:48

    h4x0r

    Vzhledem k tomu, že umíš psát, čekal bych, že umíš i číst. A když umíš i číst, tak sis mohl všimnout, že ve svém příspěvku řeším právě vracení V zákonné lhůtě, tzn. tam, kde se prodejce nemůže vymýšlet podmínky nad rámec zákona.

    Ehm.

  • 17. 1. 2019 23:44

    Harper (neregistrovaný)

    Zakaznik ma dle zakona pravo vratit zbozi do zakonne lhuty 14ti dnu jedna-li se o prodej mimo kamennou prodejnu. Toto zbozi musi byt v neporusenem originalnim obalu. Tak hovori zakon.
    To ze obchodnik benevolntne bere zbozi i bez obalu je vec ciste jeho.
    Pouze a jenom pri reklamaci zbozi nemusi mit originalni obal a musi vykazovat nejake vady.

  • 18. 1. 2019 1:55

    Roman (neregistrovaný)

    Zákon nic o originálním neporušeném obalu při vrácení do 14 dnů neříká, prostě lžete.

    To jste lidi tak blbý, že si během minuty nedokážete vygooglit pár paragrafů a/nebo právních analýz?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).