Téměř dvě desítky spotřebitelských organizací, včetně českého dTestu, podaly stížnost na plán společnosti Meta kvůli způsobu, jakým se provozovatel Facebooku postavil ke zpracování osobních údajů lidí pro reklamy. Stížnost Evropské organizace spotřebitelů následuje jen několik dní poté, co si na snahu Facebooku obejít evropská pravidla stěžovala rakouská skupina na ochranu práv soukromí osob noyb.
Skupina 18 evropských spotřebitelských organizací se shoduje v názoru, že přístup společnosti Meta, která uživatele nutí buď souhlasit se sledováním a profilováním, nebo se z tohoto přístupu vykoupit měsíčním předplatným, je „neférový“ a nezákonný a v několika bodech porušuje předpisy EU o ochraně spotřebitele.
Od listopadu je evropským uživatelům sociálních sítí Facebook a Instagram dáváno na výběr, zda souhlasí s tím, že budou sledováni a jejich údaje shromažďovány společností zabývající se behaviorální reklamou a zůstane jim přitom zachován bezplatný přístup, anebo budou platit měsíční předplatné (nejméně 9,99 € / měsíc) za verzi sociální sítě bez reklam.
Spotřebitelské organizace to interpretují tak, že Meta evropské uživatele nutí k tomu, aby buď odevzdali své soukromí, nebo své těžce vydělané peníze.
„Jedná se o nespravedlivou volbu pro uživatele, která je v rozporu s evropským spotřebitelským právem v několika bodech a musí být zastavena,“ uvedla zastřešující spotřebitelská organizace BEUC v tiskové zprávě.
Skupina se ohrazuje jak proti způsobu, kterým Meta postupuje při zavádění modelu „zaplať, nebo souhlas“, a to za použití podle jejího názoru „nekalých, klamavých a agresivních praktik“, tak i proti samotnému modelu, který označuje za nezákonný. Vyjádřila také obavy ohledně ochrany údajů. Ty jsou už přitom předmětem stížnosti, kterou počátkem týdne zaslala rakouskému úřadu pro ochranu údajů nezisková společnost noyb.
Nově podaná stížnost argumentuje tím, že Meta částečně blokuje používání Facebooku a Instagramu, dokud si uživatelé nevyberou jednu nebo druhou možnost. To představuje agresivní praktiku podle evropského spotřebitelského práva. Vytrvalostí a vyvoláváním pocitu naléhavosti Meta tlačí spotřebitele k rozhodnutí, které možná nechtějí učinit.
Mnoho spotřebitelů si navíc pravděpodobně myslí, že volbou předplatného získají variantu šetrnou k ochraně soukromí, která zahrnuje méně sledování a profilování. Ve skutečnosti je pravděpodobné, že o uživatelích budou i nadále shromažďovány osobní údaje, ale k jiným účelům, než jsou reklamy.
Vzhledem k tržní síle služeb Meta na Facebooku a Instagramu v EU nemají spotřebitelé skutečnou možnost volby, protože pokud by tyto služby opustili, ztratili by všechny své kontakty a vazby budované po léta. Velmi vysoké předplatné za služby „bez reklam“ je pro spotřebitele rovněž odrazující, což znamená, že spotřebitelé nemají skutečnou možnost volby.