nitruhir: Vy jste opravdu úplně mimo. Psal jsem, že existují dvě lhůty pro fikci doručení. Jedna nulová, kdy podání vůči OVM je považováno za doručené okamžikem dodání do datové schránky. Druhá desetidenní, která platí ve všech ostatních případech. A vy jste dal odkaz na dokument rozebírající tu desetidenní lhůtu. Tím jste nic z mého komentáře nevyvrátil, jenom jste část potvrdil.
Klasika, opět ti tvoji "všichni", v reálu znamenající jenom ty sám :-)
Fikce doručení pochopitelně žádné dvě pevně dané lhůty nemá a občas je dobré si nastudovat vše potřebné a nestřílet od pasu naslepo, třeba na stránkách MVCR najdeš osvětu: https://www.mvcr.cz/soubor/1-2005-pocitani-lhuty-podle-24-odst-1-spravniho-radu.aspx
nitruhir: Bavíme se tu o okamžiku, od kdy se fikce doručení počítá – všichni, kteří se diskuse účastní, to vědí.
A vy opět – jak je vaším dobrým zvykem – nemáte pravdu. Protože fikce doručení má dvě přesně dané lhůty. Pokud jde o podání vůči OVM, je zpráva doručena okamžikem dodání do datové schránky adresáta (OVM) – lhůta je tedy nulová. Pro všechny ostatní případy je lhůta vždy 10 dnů (tedy žádné „obvykle“). Když si zprávu příjemce přečte dřív, nevzniká žádná fikce doručení, protože zpráva byla doručena reálně.
Franta-1222: Proč se vyjadřujete o věcech, kterým nerozumíte, a ještě o tom píšete, že je to kravina? Dodání je okamžik, kdy má adresát datovou zprávu zpřístupněnou ve své datové schránce, tj. když se tam přihlásí někdo, kdo má právo číst zprávy, bude si moci zprávu přečíst. Kravina je vaše představa, že by fikce doručení vznikala odesláním zprávy. Protože po odeslání zprávy probíhá například antivirová kontrola, která může dodání zprávy zablokovat. Takže adresát by vůbec neměl možnost si zprávu přečíst, běžela by lhůta pro fikci doručení a nakonec by zpráva byla považována za doručenou, přestože ji adresát neměl šanci přečíst a ani o zprávě nevěděl. I vám musí být jasné, že tohle je kravina.
" Fikce doručení nevzniká odesláním, nýbrž dodáním do datové schránky"
To je přece kravina a i vám pane Jirsáku to musí být zjevné. Pro úředníka zpráva nekončí momentem, kdy ji já uvidím, ale momentem, kdy on ji odešle a je schopen svým nadřízeným doložit, že ji odeslal. Nechcete snad tvrdit, že každý úředník kontroluje, jestli jeho zpráva byla doručena.
A při eventuální poruše si nemůžu jít stěžovat prostě proto, že nic nepoznám, prostě jen nebudu mít zprávu, jejíž odeslání ale úředník bude mít doložené, takže si můžu tak akorát trhnout nohou a ne si na něco stěžovat.
Tak tohle podepisuji. Elektřina, plyn, Internet, mobilní operátor, jedna banka, druhá banka, pojišťovna atd. - každá instituce vám nutí svoji unikátní aplikaci do mobilu, každá má naprosto jinak řešený přístup přes Internet, každá má svoji autentizaci (už jen práci s hesly), do toho chodí zprávy, u kterých není na první pohled zřejmé, jestli je důležitá nebo ne - lidem od IT to asi nevadí, ale běžný smrtelník, třeba zedník nebo pediatr, je tím doslova znechucen.
Příklad: přišla mi zpráva z nejmenované banky, že se mám podívat do George, že tam mám zprávu od poradce. To je přece na palici. George navíc považuji za odporný paskvil.
Např. Městský soud v Praze:
"K Vaší žádosti sdělujeme, že informační systémy Městského soudu v Praze přes všechny
možnosti nedohledaly fulltextovým vyhledáváním žádné řízení, které by odpovídalo Vašemu zadání...Zadávali jsme požadovaná klíčová slova „nezletilé dítě“, „dítě svěřeno do výchovy“, „výchovy matky“, výchovy otce“, „střídavá péče“ apod., v časovém úseku 2019 a 2020, vše s výsledkem nula dohledaných řízení. Obecně lze říci, že fulltextové vyhledávání zpravidla výsledek nepřinese."
Jinak od soudu běžně chodí dopisy určené protistraně, případně posledně rozsudek, kde chyběly celé kusy textu o rozsahu zhruba půl strany na několika místech (celkem chybělo asi 10 bodů ze 70 bodů odůvodnění). K tomu bylo řečeno, že IT technik se na to díval, ale opravit to neumí. Rozsudek byl proto poslán vytištěný na papíře, ovšem do bývalého sídla advokátky, takže se docela dlouho dohledával.
17. 10. 2022, 20:38 editováno autorem komentáře
Když někdo někomu umožní se někam přihlásit identitou občana, tak ať ten dotyčný, co to umožní, pak také umožní využívat DS. Nebo ať žádnou identitu občana nenabízí, nikomu nic neumožňuje a je klid.
A jestli má někdo nějaký prehistorický PC, tak v každém městě nebo obci je sběrný dvůr a tam ho lze odnést. A také je v každém městě nebo obci nějaký veřejný net na úřadu, kam si může kdokoliv z občanů zajít a vyřídit vše potřebné.
Paráda! Prachy za TV spoty už jsou stejně utracený, tak snad to stihnou stopnout před odvysíláním, aby se neplatilo za sloty.. Lépe si to načasovat ten pán nemohl...
Je krásný podávat elektronicky formuláře, ale já narazil u ÚP, kdy jsem chtěl vědět kolik mi zbývá vyčerpat z RP. "To mi po telefonu nesdělujeme, zastavte se... Citlivé údaje.". Ale nadiktovat rodné číslo je v pohodě.. Hm . Jasně, mohl jsem poslat DZ, ale mají 30dni na vyřízení a já to potřeboval podat a vyčerpat ASAP. Většinou mi stejně po té DZ volají.. Taková kravina a nezjistite jí online.
Daňové přiznání finančáku a doplnění vyžádaných dokumentů "pošlete mi na e-mail..."
Obávám se, že na můj telefon Nokia 6021 nebude řádná vhodná aplikace dostupná. ;oD
Ale kdybych přešel na chytrý telefon, asi ho rozhodně nebudu používat pro práci s datovou schránkou - na to telefon prostě není určený (ten je na telefonování, na psaní a čtení je to moc malé - a když ne, tak to je moc velké na telefonování a přenášení).
Bezva. Takže jako občan si budu zařizovat (a platit?) nějakou IT službu, která mne informuje, že po roce mi úřad něco chce?
To mi přijde ještě víc ulítlé, než hledat a následně okopávat
nějakou aplikaci.
Chápu, že ve firmách to má smysl, dokonce i pro občany, kteří potřebují se státem komunikovat často - leč obávám se, že většina populace do takové kategorie nespadá.
Ono je hezké předpokládat, že kdo je schopen se někde přihlásit ke státu, tak zcela určitě má chytrý mobil, rozumí podepisování, má své zařízení nastavené bezpečně a určitě zcela běžně používá počítač či mobil po většinu dne. Jenže když se rozhlédnu po svém okolí, tak skoro polovina lidí používá na mobilu telefonování, nějakou sociální síť a pár slevových aplikací, pokud je internetové bankovnictví překlopí z ověřování SMSkou na mobilní aplikaci, potřebují několikrát do roka technickou podporu minimálně na obnovení přístupu, na počítači mají Windows Home
, kde jsou administrátorem (protože jinak půlka věcí nefunguje
), aktualizace odkládají ad infinitum
. Nový mobil kupují, až když se předchozí definitivně rozsype - a jsou poněkud nevrlí
, pokud je k tomu nutí něco dřív - třeba bankovní aplikace, která chce novější Android už po dvou-třech letech.
Ano, jsou schopni se přihlásit bankovní identitou
a třeba si stáhnout očkovací certifikát, ale opravdu nepotřebují nějakou další aplikaci na sledování datové schránky, případně aplikaci pro datovou schránku samotnou (v mobilu - kde jim to nedává smysl, protože na tohle je počítač
).
Ta Digitalizace státu
má probíhat tak, aby občan se státem digitálně komunikovat mohl, nikoliv musel!
Jenže to je právě to, co je, podle mne, špatně.
Za běžných okolností stát s občanem tak moc nekoresponduje, a když na to dojde, je běžná schránka celkem ověřené řešení. Datová schránka de dobrá pro případy, kdy té komunikace je víc, než papír snese
. A byla by dobrá, kdyby fungovala v podstatě stejně, jako ta klasická, poštovní - tedy kdyby to bylo těsně integrovaní s běžným e-mailem.
Tam sice mohou přicházet notifikace, ale spolehnutí na ně prostě není. Na SMSky taky ne. Takže je potřeba použít nějaký software, který to bude kontrolovat sám (na Windows?, na Linux?, na Mac? do Androidu? - jaký?). To znamená pořídit si na to i potřebný hardware a udržovat si OS... Docela dost povinností, navíc naprosto nespecifikovaných, které stát na své digitálně schopnější občany klade.
Ono zasvinit si Windows
nějakou aplikací, která bude kade-tade komunikovat, aby mi dvakrát to roka ohlásila, že mám zaplatit poplatek za psa a pak za popelnice, mi přijde poněkud overkill
či s kanónem na vrabce
. (Už proto, že ten systém stihnu během roku i třikrát reinstalovat, takže to znamená tu aplikaci pokaždé dotáhnout a nastavit znova - ale uznávám, že to nebude úplně typické.)
mate nejake jiz konkretni rozhodnuti soudu nebo je to jenom Vas osobni pocit?
Pletete si osoby a obsazení. Na osobní pocity jsou tu experti jiný, já jsem jediný, kdo zde dával odkaz na konkrétní legislativní ustanovení. Nic lepšího v tuto chvíli nemáme, protože ať koukám, jak koukám, ani ve vašem komentáři odkaz na konkrétní rozhodnutí soudu nevidím.
Resil jste nekdy s urady neco vice nez RP, obcanku a cestovni pas? Hlasky typu "Každopádně na úřadě musí umět tu písemnost dohledat i podle adresáta." tomu neodpovidaji. Na vetsine uradu v CR je takovy bordel ze i kdyz mate lejstro v ruce tak to urad vubec nemusi mit...
Jinak SMS je stejne jako email negarantovana sluzba...
No a proč ne. U mě je to třeba tak 50 na 50, kdy moc pošty neposílám, daně, pojišťovnu a sociálku (jakožto spolupracující osoba) vyřeším přes bankovní identitu a jsa převážně na HO nemám problém si poštu přebírat. Proto nemám nutnost si jí někam chodit zřizovat, ale kdyby mi jí někdo zřídil a tím vyřešil i ten příjem, vlastně bych se nezlobil :)
Zhruba 70% občanů ČR má chytrý telefon, na kterém aplikace Datovka funguje naprosto uživatelsky přívětivě. Případně pokud někdo (například seniorovi z rodiny) umožní zařídit si někam přístup přes Identitu občana, není takový problém mu rovnou nastavit notifikaci emailem.
Pokud by i to představovalo pro některé obrovský problém, navrhoval bych zřídit DS všem a ve výchozím nastavení dát doručování dokumentů z DS tiskem a papírovým dopisem, samozřejmě na náklady adresáta - jestliže zde padají argumenty, že kvůli těm pár dopisům nemá cenu si DS zřizovat, asi nebude ani problém za těch pár dopisů zaplatit jednou za čas pár desítek korun.
Reálně doručování přes datovou schránku ale opravdu je jednodušší, rychlejší a spolehlivější, než přes českou poštu (proto vám spousta firem typu finanční instituce nebo "utility" soukromoprávní obdobu proprietární datové schránky ráda zřídí).
Další výhodou je, že odesílatel tam většinou dá přímo elektronický dokument (i když je možnost elektronické konverze), což je pak mnohem jednodušší na strojové zpracování (ale to je samozřejmě pro většinu institucí zatím hodně vzdálené).
wsh: To ale nemá s elektronizací nic společného. To je pořád stejný problém, že české právo ve spoustě případů vyžaduje prokazatelné informování účastníka řízení, jenže nemá nástroje, že by šerif dotyčného vypátral, drapnul za límec a dopis mu předal. Takže se to řeší různými formami fikce doručení, které jsou založené na principu „dost dlouho jsme se snažili dotyčného zastihnout, teď se karta obrací, tady to má k dispozici a je na něm, zda si to přečte“. Bohužel jsou legislativní právníci v jednotlivých oborech nepoučitelní, takže každý procesní předpis si tou cestou musí projít samostatně, nepoučí se od ostatních.
Digitální doručení na tom nic nezmění. Stejně, jako někomu nevyhovuje doručení do poštovní schránky, někomu jinému zase nevyhovuje doručení do datové schránky. Proto by to mělo být na volbě adresáta (poštovní schránka na určené adrese, P. O. box, datová schránka, ideálně i e-mail). Pak by stát mohl oprávněně tvrdit „doručili jsme ti to způsobem, který preferuješ, teď už je tvoje starost, aby sis to přečetl“.
Samozřejmě by to nemohlo fungovat tak, že to bude každý úředník extra zjišťovat, jak má tomu konkrétnímu subjektu doručovat. Ale technicky není problém udělat to tak, že to pošle provozovateli poštovní služby s jednoznačnou identifikací adresáta, a provozovatel zjistí, co adresát preferuje, a podle toho mu to doručí elektronicky, nebo provede autorizovanou konverzi a doručí mu to na papíře. Náznaky takových řešení jsou, ale aktuálně pro to neexistuje systematické řešení.
Tak samozřejmě automatické zřízení DS beru jako první krok k tomu, aby byla povinná. Nebo aby alespoň člověk, který si ji deaktivoval, musel platit třeba vyšší náhradu nákladů při soudním řízení.
To, že neexistuje digitální a zaručený způsob, jak někomu doručit písemnost vede akorát k tomu, že se to "napravuje" různými hacky, jako třeba tímto: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/exekuce-novela-exekucniho-radu-dluhy-hule.A221016_162645_ekonomika_alis
"Exekutor totiž poté, co se mu nepodaří doručit dopis adresátovi, nemusí podle nové úpravy jeho zaslání opakovat. Stačí, když zásilku uloží u sebe a vyvěsí výzvu na Centrální úřední desce."
Základní techno-optimistický , nebo fach_diotický přístup ( termín viz německá Wiki) je v tom, že stále někdo myslí že díky jednomu/dvěma é-dokumentům ročně to bude pro nějakého jednotlivce hned "lepší svět", "vyřídí to jednodušeji", "budou mít více času", "bude to levnější" atd.... úplně stejně si lidé fetišizují i jiné módní i nemódní technologie, nebo přístupy.
Vzhledem k tomu, jak je to celé navržené a jak vypadá komunikace s veřejností, nemůžu dost dobře říct, že by mne překvapilo, že to vidí (nejen on) takhle, to je dost zjevné i bez toho prohlášení. Smutné je na tom asi jen to, že se tu aroganci nesnaží ani skrývat a otevřeně se k ní hlásí, což signalizuje, že ho (nebo spíš je) ani nenapadne, že by na takovém přístupu k veřejnosti mohlo být něco špatně.
Ono je to špatně ještě z jednoho důvodu, kvůli datovým schránkám samotným. Pokud se státu a provozovateli ISDS nelíbí, že je o datové schránky malý zájem, nebo přinejmenším menší než očekávaný, měli by to brát jako signál, že asi nejsou navržené tak skvěle, jak si mysleli, a zamyslet se nad tím, co zlepšit, aby byla tato služba pro občany atraktivnější. (Slovo služba jsem záměrně zdůraznil, protože mám neodbytný pocit, že se v celém procesu tak trochu zapomnělo, že to má být v první řadě služba občanům.) Pokud se problém "vyřeší" tím, že se schránky vyrobí na sílu, byť s výmluvou, že si je přece uživatelé mohou deaktivovat (tedy aspoň většina), odpadne motivace službu vylepšit tak, aby byla pro občany opravdu užitečná a atraktivní. A to by byla škoda…
Znám to, spousta starých lidí má jen nějaký prastarý počítač protože na nový nemají peníze, někteří nemají dokonce vůbec žádný. A když jim někdo umožní na svém počítači přihlásit se identitou občana aby se dostali k nějaké službě na kterou se jinak nedostanou tak jim zřídíte datovou schránku? To budou asi fakt rádi. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti že ti, co mají alespoň ten starý počítač, tak se neustále potýkají s tím že jim na jejich obstarožním počítači s obstarožním OS a obstarožním prohlížečem něco nefunguje. Že nejsou z toho šťastní nemusím zdůrazňovat. Ne fakt, to nebyl dobrý nápad.
tak jen technická poznámka k tomu výkladu "každý normálně nastavený server žádné zprávy neodmítá" - on je odmítat nemusí, ale odesílací server se dožaduje komunikace čistě na TLS 1,2 a když "to nedá", tak zkrátka odmítá handshake na nižší úrovni, takže mu zkrátka zprávu nepošle = zpráva nedoručena.. a to je dnes nejčastější důvod, proč některé zprávy nejsou doručeny.
SXC: Můžete nám prozradit, odkud se tyhle bludy berou? Podpis je považován za platný, dokud se neprokáže opak. Žádný zákon ani jiná podobná norma neříká, že by elektronický podpis musel obecně být opatřen časovým razítkem.
Já vycházím z § 565 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES, Článku 32.
Z jakých legislativních ustanovení vycházíte vy?
Uz napsal pan Jirsak, clovek, ktery v tom umi chodit se muze fikci vyhybat nebo vselijak jinak zdrzovat i s DS. Krom toho vsak muze (a takhle zbehly clovek to i udela, pokud je to pro nej vyhodne) na par kliknuti automaticky zrizenou schranku zrusit (deaktivovat). To, ze se zrusi automaticke zrizeni DS s moznosti rucni deaktivace, tedy moc ve vami uvadenem pripade neresi.
Samozrejme, ze pokud by byla DS povinna, tak ten argument s deaktivaci pada, ale to co ma byt zruseno nezavadi povinnou DS, ale pouze automaticke zrizeni. Tedy neprijemnost pro lidi, kteri DS nechteji a budou si ji muset deaktivovat, zbytecnost pro lidikteri DS chteji, ti si ji mohou zridit dobrovolne jiz delsi dobu a past pro lidi, kteri zrizeni odignoruji nebo si nebudou hlidat, zda jim do DS neco neprislo.
nitruhir: Kdybyste napsal „vůbec nevím, jak dneska doručování e-mailů funguje“, mělo by to stejný význam, jenom by to bylo mnohem stručnější.
Tak si schválně vymyslete, co se stalo, když GMail v rámci SMTP spojení odpoví na DATA kódem 550-5.7.1 a odkazem na https://support.google.com/mail/answer/188131.
nitruhir: To je vtipné, když vy mne přesvědčujete, že e-mailové servery nic neodmítají, a v jiné diskusi mne jiní lidé přesvědčují, že je naprosto normální e-mail rovnou odmítnout, jakmile se jim nezdá jakákoli maličkost.
Jinak pro vaši informaci, to, že e-mailový server nějaký e-mail odmítne rovnou během komunikace, je naprosto běžné. Pro ten cílový server je to nejlepší, protože pak se o ten e-mail nemusí starat.
Haha. Ono nejde ani tak o to, že bych si já nechtěl zřídit schránku, ale zkus se třeba soudit s někým, kdo si záměrně poštu nepřejímá. Máme sice fikci doručení, ale ta v praxi funguje dost blbě. Z osobní zkušenosti vím, že třeba policie radši jela dotyčnému předat obvinění z trestného činu autem přes půl Prahy (ať žije efektivita státní správy), případně se stanou takové perly, že čekáš několik měsíců, než soudní spor vůbec začne, protože soud není schopen mu doručit písemnost a když už to udělá, tak třeba napíše na obálku špatně datum narození a musí se celé (několik týdnů trvající) doručování opakovat.
Chápu některé výhrady vůči datovým schránkám, ale jejich povinné zřízení všem by hodně prospělo vymahatelnosti práva.
Jinak těm, co tady tvrdí, jak se dokumenty do datovky dostávají z papíru - například soudní rozhodnutí jsou v textovém PDF, což je zásadní rozdíl. Ono hledat něco v mnoha desítkách rozsudku skenovaného v papíru (zažil jsem jednou, když soudu nefungoval export do PDF) je opravdu peklo.
Nevím co se jakému serveru nelíbí na DS, každopádně každý normálně nastavený server žádné zprávy neodmítá, ale nanejvýš přesouvá do extra složky se spamem a právě z této složky si to může user vydolovat a nastavit pravidlo, aby to jako spam nebylo. Jo, leda bys na tom serveru něco podnikal ty sám, pak lze věřit tomu, že se příchozí zprávy budou samy mazat a user se o tom vůbec nedozví, tomu lze věřit.
To se musíš zeptat těch lidí, kde k tomu přišli, ale server odmítá pouze zprávy pro neexistující příjemce, resp. někdy ani to nemusí a takové zprávy hází do doménového koše. K tomu se ovšem už běžný user nedostane, ale to není předmětem diskuze.
Pokud nějaký server emaily odmítá a nejedná se o neexistující příjemce, pak je ten server prostě špatně nastavený a jeho majitel by měl co nejdřív vyměnit ajťáka, co to má na starost, protože takhle se to prostě nedělá. I firemní servery spam automaticky nemažou, ale dávají bokem. A správce serveru pak může případně veškeré zprávy dohledat, což je také účelem toho, že se automatické mazání příchozích zpráv i s příznakem spamu prakticky nikdy nepovoluje. U veřejně dostupných emailů, i těch neplacených, se to pak řeší složkou SPAM u každého jednotlivého usera, aby si tento mohl sám určit, co je a co není spam.
Franta-1222: I bez přerazítkování bez problémů doložíte platnost dokumentu. Kdyby chtěl úřad dokázat neplatnost vašeho dokumentu, bude muset v první řadě vytáhnout jiný dokument se stejným číslem jednacím a stejným elektronickým podpisem. Což se mu nepovede, protože je to technicky neproveditelné. A pokud by úřad chtěl argumentovat tím, že vy jste ten dokument zfalšoval ale úřadu se bohužel pravý dokument ztratil, nikdo mu nebude věřit.
Navíc když je to poslané datovou schránkou, je tam ještě pečeť a časové razítko datových schránek. Takže kdybyste někdy v budoucnosti chtěl ten dokument zfalšovat, budete se muset trefit ne do jednoho, ale do třech různých hashů. To je něco, co teď opravdu nemusíme řešit.
Celou dobu je debata o tom, že dokument, který mám, existuje v identické podobě i u OVM. Takže do toho nemontuj nějaké protiprávní jednání, protože to může nastat vždy a všude, ale v případě falšování dokumentů u OVM je taková pravděpodobnost takřka nulová.
Přestože je ta pravděpodobnost nízká, v rámci ochrany práv občanů vůči státu, který je v daleko silnějším postavení, zasílá úřad rozhodnutí a obdobné dokumenty opatřené podpisem oprávněné úřední osoby (v případě papírového dokumentu pak ještě opatřené kulatým razítkem). Jediný důvod, proč se něco takového děje, je ten, aby účastník řízení byl chráněn před úřadem, měl v ruce dokument, který je platný sám o sobě, a nebyl vydán na milost a nemilost úřadu, jestli mu ten dokument poskytne.
Ztráta dokumentů je pak také vyloučena, protože OVM eviduje rozhodnutí v elektronické podobě, ze které není problém to vytáhnout.
Nikoli, spousta úřadů vede stále papírové spisy. O tom, jak se dokument v elektronické podobě nedá přijít, běžte vyprávět třeba na ŘSD.
Nearchivované dokumenty jsou jenom ty, které již nemají zmiňovanou právní váhu a tedy i takový dokument, který vlastníš ty, je dobrý jedině do kamen na podpal. Naopak dokumenty stále platné nejsou skartovány, ale archivované.
Pořád jste nenapsal, co to podle vás jsou ty dokumenty, které mají nebo nemají právní váhu. Když dostanete od úřadu pokutu, neodvoláte se proti ní a pokutu zaplatíte, důsledky toho rozhodnutí stále trvají (vy stále nemáte ty peníze, které jste na pokutě zaplatil), ale věc je vyřízená, spis je uzavřen a leží ve spisovně, kde čeká na uplynutí skartační lhůty. K jeho otevření by mohlo dojít v okamžiku, kdyby se objevila nějaká nová skutečnost, která nebyla úřadu v době původního řízení známá. S katastrem nemovitostí je to to samé. ČÚZK rozhodne o zápisu do katastru, ten se provede a tím je věc vyřízená, spis se uzavře a uloží do spisovny, kde čeká na uplynutí skartační lhůty. Důsledky toho rozhodnutí stále trvají – existuje ten zápis v katastru. Mimochodem, pokud byste někomu prokazoval vlastnictví nemovitosti, budete to dělat výpisem z katastru nemovitostí, ne žádným rozhodnutím – protože to rozhodnutí neříká nic o tom, zda za měsíc nebyla nemovitost převedena dál na někoho dalšího.
Snad to již na osvětu pro tebe stačí, včera podobná debata a dnes již vymazána, tak dále netřeba pokračovat, aby to nedopadlo stejně.
Když něčemu nerozumíte a ostatní vás musí neustále opravovat, nepokoušejte se v dané oblasti ostatní „osvěcovat“. Raději si tu problematiku nejdřív sám nastudujte.
Celou dobu je debata o tom, že dokument, který mám, existuje v identické podobě i u OVM. Takže do toho nemontuj nějaké protiprávní jednání, protože to může nastat vždy a všude, ale v případě falšování dokumentů u OVM je taková pravděpodobnost takřka nulová. Možná za RU to šlo nějak snadno, ale dnes ti nikdo dokument na úřadech falšovat jen tak nemůže, a to ani kdyby chtěl, protože se mu to prostě nepovede. A toto vůbec nemá souvislost s neomylností úřadů, protože ty se pochopitelně mýlit mohou, ale potom se jedná o mylné samotné rozhodnutí a ne o falzu. Ztráta dokumentů je pak také vyloučena, protože OVM eviduje rozhodnutí v elektronické podobě, ze které není problém to vytáhnout.
Nearchivované dokumenty jsou jenom ty, které již nemají zmiňovanou právní váhu a tedy i takový dokument, který vlastníš ty, je dobrý jedině do kamen na podpal. Naopak dokumenty stále platné nejsou skartovány, ale archivované.
Snad to již na osvětu pro tebe stačí, včera podobná debata a dnes již vymazána, tak dále netřeba pokračovat, aby to nedopadlo stejně.
nitruhir: Jak už jsem vám vysvětloval, velká část procesního práva se už od dob Rakouska-Uherska zabývá tím, aby chránila občana před úřady – protože z principu je úřad v daleko silnější pozici. Různých soudů, kdy jednal protiprávní úřad, nebo podváděl jednotlivý úředník, je docela dost. Stejně tak může někdo pochybit a dokument se prostě ztratí. Vaše víra v neomylnost úřadů je sice hezká, ale nemá oporu v realitě.
Právní závaznost znamená, zda jsem o dané právní události mohl/měl nebo nemohl vědět, a zda jí tudíž jsme nebo nejsem zavázán.
Ano, jsou úřední dokumenty, které nepodléhají skartaci – ty se archivují. Ovšem o těch se nebavíme, protože se archivuje takový dokument, který byl vzhledem k době vzniku, obsahu, původu, vnějším znakům a trvalé hodnotě dané politickým, hospodářským, právním, historickým, kulturním, vědeckým nebo informačním významem vybrán ve veřejném zájmu k trvalému uchování.
OVM nic zapírat nemůže, protože dokumenty mají číslo jednací a dost těžko tam bude někdo provádět protiprávní jednání a dokumenty měnit. Debata na toto téma je zcela zbytečná.
Termín "právní váha", někdy též "právní závaznost", je běžně užívaný. Že ho neznáš ty sám, to sice nepřekvapuje, ale ani neomlouvá.
A znovu zopakuji, že ne všechno podléhá skartaci, takže netřeba malovat čerta na zeď.
takže uživatel si sám může nastavit pravidla, aby to do spamu nešlo, což umožňuje snad každá emailová schránka.
Rozumím, takže nevíte, jak antispamové filtry fungují. Když přijímající server odmítne e-mail, protože se mu nelíbí reverzní záznam odesílatele, nějaká uživatelská pravidla na to opravdu nemají vůbec žádný vliv.
Takže ve výsledku stejně musíte co tejden kontrolovat, jestli něco nedorazilo. Můžete nahradit (nespolehlivý) e-mail (ještě nespolehlivější) SMSkou za tři koruny, případně použít nějaké udělátko, ale v podstatě zůstane u toho, že to musíte pořád dokola hlídat, jestli vám nějakej úřad něco nechce, zatímco domovní schránku obvykle vybíráte skoro pokaždé, když jdete okolo a s doporučeným ouředním psaním by měla pošťačka zazvonit.
Kolikrát do roka se běžnému občanovi stane, že po něm ouřad něco chce? To opravdu za to opakované hlídání datové schránky nestojí...
Vím velice dobře, jak fungují antispamové filtry, a proto je velmi malá pravděpodobnost, aby tam zprávy z té skutečné emailové adresy z DS končily. Každopádně to nelze úplně vyloučit, třeba u zahraničních poskytovatelů emailu, takže uživatel si sám může nastavit pravidla, aby to do spamu nešlo, což umožňuje snad každá emailová schránka.
nitruhir: Já do sebe nic nemotám. Jenom vám vysvětluji, že podstatou podepsaných dokumentů je to, že je protistrana nemusí mít, může je zapírat, může tvrdit, že je nepodepsala – a podpis slouží k tomu, aby potvrdil, že protistrana ten dokument četla a svým podpisem potvrdila, že s ním souhlasí.
To, že něco „nemá právní váhu“ je váš výmysl, právo takový pojem nezná. Skartační lhůta se počítá od spouštěcí události, kterou je obvykle vyřízení dokumentu nebo uzavření spisu.
Nemotej do sebe samotné rozhodnutí OVM, kde má protistrana možnost opravných prostředků a tím, že tobě doručený dokument existuje i u OVM ve stejné podobě. To je něco úplně jiného.
Skartace probíhá pouze u dokumentů, které již nemají právní váhu. A v tomto případě pak nikomu nepomůže ani tentýž dokument, který vlastní on sám, a to jak v papírové nebo elektronické podobě, protože právní váha toho dokumentu je nulová a tudíž je zbytečné cokoliv dál řešit.
Když mi přijde důležitý dokument papírovou poštou, tak ho klidně můžu nechat ležet v obálce na parapetu. Nemusím řešit, že za 90 dní sám od sebe shoří. Narozdíl od zprávy v datovce, kterou - pokud chci zachovat stejnou právní sílu, jako má ten papír - musím buď prohnat autorizovanou konverzí, nebo pravidelně přerazítkovávat, což obojí vyžaduje úsilí i peníze.
Existují již aplikace přímo pro Android a Apple , používám a v pohodě Vám tato aplikace posílá notifikace , kontrolují dle nastavení DS v určitém intervalu. Můžete i telefonu přistupovat a psát zprávu v DS. Němci mají něco podobného , ale zase mají požadavek, že musíte mít obdobu naší Bankovní ID. Náš přístup se mi zdá lepší .
Naštěstí už se nemusíte spoléhat jen na notifikace přímo od ISDS. Už je dostupné API, přes které může notifikace odebírat i libovolná externí aplikace. A pak už je jenom na té aplikaci. jak vám notifikaci doručí – klidně vám může posílat každou hodinu zprávu na WhatsApp, když někdo takovou aplikaci udělá a bude provozovat.
nitruhir: Asi nevíte, jak fungují e-maily a antispamové filtry. Adresu odesílatele si každý může nastavit, jakou chce, takže jenom podle neověřené adresy odesílatele se antispam opravdu rozhodovat nemůže. A nejrůznější antispamové kontroly se dělají dávno před tím, než se e-mail vůbec dostane někam, kde mohou existovat nějaká upřednostňující pravidla. A podle této diskuse (hned na začátku) nejsou poštovní servery, které odesílají notifikace, nastavené zrovna vzorově. (Vycházím jen z tam uvedených informací, nemám žádný notifikační e-mail, abych to mohl ověřit.)
Konečně někdo v pětislepenci dostal rozum.
Pro pořádek: automatické zřizování datových schránek není vynález "pětislepence", to bylo schváleno coby vládní návrh zákona 1. června 2021, tedy v době, kdy se "pětislepenci" ještě říkalo "demokratická opozice". Schválně jestli si vzpomenete, jaká vláda s kterým premiérem v čele tento návrh zákona předložila.
Celá pravost je jenom o tom, že existuje originál u odesílatele a lze tedy ty dokumenty vzájemně porovnat.
Mýlíte se. Velká část procesů ve státní správě už od Rakousko–Uherska řeší to, jak chránit občana před špatným jednáním ze strany státu. Proto jsou v zákonech lhůty, do kdy musí úřad jednat, proto jsou možnosti odvolání apod. A proto také dostáváte od úřadu vyhotovené rozhodnutí s podpisem a razítkem – abyste měl v ruce, co samo o sobě má právní platnost. Jste tím chráněn proti chybám úřadu, ať už záměrným nebo omylům, kdy by se ten originál na úřadě ztratil.
Představte si to na něčem jednodušším, třeba na smlouvě. Platnost vaší smlouvy také není daná tím, že druhá strana má svou kopii smlouvy. Platnost vaší smlouvy je daná naopak právě tím, že vy máte v ruce smlouvu podepsanou druhou stranou. Jinak by druhá strana mohla snadno existenci smlouvy popřít. Proto vy potřebujete mít důkaz v ruce a ne spoléhat na druhou stranu, která může být vaším protivníkem.
Skartace probíhá pouze u těch dokumentů, které již nemají žádnou právní váhu,
Nikoli, skartační lhůta se počítá od vyřízení dané věci, typicky od nabytí právní moci rozhodnutí v daném řízení. Např. řízení o zápisu do katastru nemovitostí končí zápisem do katastru a od té chvíle začíná běžet skartační lhůta celého spisu. Kdo vlastní kterou nemovitost je totiž dané právě tím zápisem v katastru nemovitostí. Nějaké rozhodnutí je vám po zápisu do katastru k ničemu, protože z něj nepoznáte, jestli jste tu nemovitost za deset let zase neprodal a vlastnictví tedy nepozbyl. Aktuální vlastník se pozná právě jen z toho katastru.
V DS si lze nastavit i upozornění přes SMS, byť to stojí 3 Kč za každou zprávu.
Nicméně není důvod, aby emailové notifikace z DS padaly někam do spamu, protože jsou odesílány vždy pouze z adresy "notifikace@mojedatovaschranka.cz", což prakticky žádný antispamový filtry neblokuje. A i kdyby ano, pak se dá v nastavení svého emailu vytvořit pravidlo, aby právě z výše uvedené emailové adresy šly zprávy vždy do příchozí pošty.
Už jsem napsal, že ten papír má svoje číslo jednací, takže není problém ho porovnat s papírem co má druhá strana. A pokud by se mělo jednat o falzifikát, tak ten lze stejně dobře vytvořit i ve vztahu k papíru z poštovní schránky. Celá pravost je jenom o tom, že existuje originál u odesílatele a lze tedy ty dokumenty vzájemně porovnat.
Skartace probíhá pouze u těch dokumentů, které již nemají žádnou právní váhu, typicky rozhodnutí o nějakých přestupcích. Naopak u dokumentů stále platných, např. rozhodnutí Katastrálních úřadů, Matrik apod. se skartace neprovádí.
V každém případě - pokud má někdo paranoiu - klidně může zajít na úřad a nechat si tam za poplatek od úředníka udělat tištěnou kopii.
O tom, že má začít povinné zřizování se vědělo dávno. Pokud to na poslední chvíli zruší, tak to nijak nevadí, prostě se nebude nic dít jako dosud.
Akorát mi z toho prohlášení ani z poněkud nesrozumitelného sněmovního tisku není úplně jasné, jestli se zrušení automatického zřizování týká jen schránek fyzických osob nebo i schránek podnikajících fyzických osob.
RRŠ: Když je to vytištěné na papíře, rozhodně to není (žádný) elektronický podpis. Pro ten vytištěný podpis neexistuje ustálený právní termín, občanský zákoník používá frázi „nahrazení podpisu mechanickými prostředky“, což myslím zahrnuje vedle vytištěného skenu vlastnoručního podpisu i razítka.
Některé úřady to takto mají ve svých zákonech, že méně důležité dokumenty mohou být zasílány s vytištěným podpisem. Např. výše zmiňovaný Úřad práce ČR to tak má např. u dávek státní sociální podpory. Úřad vám pošle peníze na účet a tím je to celé vyřízené, ten papír vám je tudíž obvykle k ničemu, tak není potřeba, aby tam byl vlastnoruční podpis. A kdybyste jo chtěl, vždycky můžete požádat o vyhotovení rozhodnutí, kde už ten vlastnoruční podpis bude.
Nápad to není špatný, ale stala se z toto další dlažební kostka na cestě do pekla.
Jde o naprosto nestandardní řešení, jinde na světě snad nepouřité, které se tak zoufale snaží nebýt e-mailem, až je na něm závislé: buď musíte to schránku každý týden (zhruba) kontrolovat nebo spoléhat na to, že přijde upozornění do mailu a nespadne do spamu (a kontrolovat ten e-mail).
Drtivá většina papírů, které mi dorazily z nějakého úřadu do ("nedatové") schránky je podepsaná neručně, vytištěným obrázkem podpisu (tuším se tomu říkalo "prostý elektronický podpis").
Já osobě tyhle dokumenty po vyřízení rovnou zahazuji. Tedy nemám plné šuplíky papíru, ani e-mailovou schránku starých mailů - a tu datovou snad nakonec ani mít nebudu.
Podle mě taková schránka docela dobrý nápad , nemusím chodit na úřady, hodně věcí už umí stát přes toto zařídit. Nemusím neustále chodit např. na Katastr a ptát se jestli s mojí nemovitostí se něco nekalého neděje, stačí použít datovou. Bank ID je taky docela velké zjednodušení pro mě. Podávání různých žádostí a daňového přiznání bez nutnosti chodit na poštu nebo na úřad je velký krok vpřed.
Nikoli. Papír, který dorazí poštou do schránky, je originál nebo stejnopis, vlastnoručně podepsaný někým na úřadě. Ten podpis může někdo zkoumat. Když vytisknete elektronický dokument, máte jen výtisk, kterých jste si mohl vyrobit tisíce, s textem, jaký se vám hodí.
To, že teď má ten dokument i protistrana, je pravda. Nicméně v diskusích se bůhvíproč pořád řeší případy, kdy bude někdo něco prokazovat za padesát let, až ten původní spis bude dávno skartován. Asi mají diskutující takových dokumentů plné šuplíky.
Papír je pořád jenom papír, takže pokud si zprávu z datovky vytiskneš a hodíš do šuplíku, tak má naprosto stejnou váhu jako papír co ti dorazí poštou do schránky. Ono je dobré totiž nezapomínat, že ten stejný papír má i strana, která ti ho poslala, což u OVM znamená nějaké číslo jednací, kde se dá vše dohledat.
fkr: To, že si něco neumíte představit, neznamená, že se to nemá používat. Nějaký průlom v kryptografii během pár let je extrémně nepravděpodobný a i kdyby k tomu došlo, pořád to bude nějakou dobu trvat a bude čas na přerazítkování dokumentů. Pravděpodobnost je zhruba stejná, jako že k takovému průlomu dojde třeba ve fyzice a zfalšovaný papírový dokument si sestavíte molekulu po molekule po vzoru startrekového replikátoru.
Pokud budete vy dokládat, že daná listina existuje a druhá strana ji mít nebude/nebude chtít ukázat, vy bude v důkazní nouzi, pokud Vám expiruje její podpis/značka. A nebo si neuděláte konverzi. Vnáší to do budoucnosti soudnictví docela dobrodružství, jak prokázat, že listina je pravá a nepozměněná :-D
Jako FO mám v datové schránce nastavení:
Zobrazení v Seznamu DS - zakázáno (Nyní je zakázáno zobrazení detailů této schránky ve veřejném Seznamu datových schránek.)
Příjem poštovních datových zpráv - neaktivní (Nemáte povolen příjem Poštovních datových zpráv.).
Máš to popletené s tím, že PO má od letoška povinně povolený příjem poštovních datových zpráv. FO se to netýká.
Ve skutečnosti jsou na poměry ČR dva měsíce ještě docela dobrá doba. Kolikrát se neví ani pár dní předem, od kdy bude platit změna legislativy. A prováděcí vyhlášky bývají běžně vydávány až po začátku platnosti zákona, který provádějí. Nicméně tahle změna je také teprve ve sněmovně, teprve půjde do třetího čtení. Senát se tím reálně bude zabývat někdy v listopadu, pak to ještě musí podepsat prezident – takže jak to dopadne budeme nejspíš vědět někdy začátkem prosince. Nebo-li implementované a otestované to bude muset být stejně komplet celé, akorát se při nasazení nezapne ten if, kterým se celá ta funkčnost zapíná (a který tam nejspíš je už od začátku implementace téhle funkce, protože znají své pappenheimské).
OVM si fyzickou osobu najde vždy, a o to u DS primárně jde, komunikace občana a OVM.
Problém je v tom, že si občas najde jinou fyzickou osobu.
Fyzická osoba pak najde jinou fyzickou osobu jenom v případě, že tato má povolený příjem poštovních datových zpráv. Což obvykle nemá, takže nenajde nic.
Od začátku letošního roku už nejde příjem poštovních datových zpráv zakázat.
Udělat se mělo hlavně to, že kdo DS dostane, ten ji může zrušit jenom v případě, kdy zruší i internetové bankovnictví a nebude mít možnost se do DS přihlásit, jinak ne. A to by těch lidí zase asi tolik nebylo.
Nesmysl, s internetovým bankovnictvím to nijak nesouvisí. Ale hlavně – udělat by se to mělo tak, že si lidé budou elektronickou komunikaci se státem zřizovat sami dobrovolně, protože to pro ně bude výhodné.
OVM si fyzickou osobu najde vždy, a o to u DS primárně jde, komunikace občana a OVM.
Fyzická osoba pak najde jinou fyzickou osobu jenom v případě, že tato má povolený příjem poštovních datových zpráv. Což obvykle nemá, takže nenajde nic.
Udělat se mělo hlavně to, že kdo DS dostane, ten ji může zrušit jenom v případě, kdy zruší i internetové bankovnictví a nebude mít možnost se do DS přihlásit, jinak ne. A to by těch lidí zase asi tolik nebylo.
Problém je naopak v tom, že je tam datových schránek fyzických osob málo. Vyhledáte schránku podle údajů, které znáte – a někoho vám to najde, jenže to nemusí být ten, koho jste hledal, protože schránku vůbec nemá. Pokud to ale někdo přehlédne, snadno pošle zprávu někam jinam. Nebo to vyhledávání nenajde nic, tak to zkusíte ještě jednou s jinými údaji (třeba rodné příjmení), a zase hrozí stejný problém.
Nebo to řeknu jinak. Když mají dvě osoby podobné údaje a obě dvě uvidíte ve výsledcích vyhledávání, asi si vyberete tu správnou. Pokud ale jedna z těch osob DS nemá, tudíž ji ve výsledcích vyhledávání neuvidíte, je větší pravděpodobnost, že to pošlete té druhé, nesprávné osobě.
Že bych se tak zeptal, jak je to s přesností vyhledávání fyzické osoby v adresářích datových schránek? Už kdysi se psalo, že v tom může dojít k řadě omylů.
Udělat to masově, že se spoustě lidí zavedou datové schránky, a ti si je pak i budou individuálně deaktivovat, tak v tom vypukne pekelný chaos...
Ve skutečnosti v datových schránkách zůstává trvale obálka datové zprávy, ve které je i číslo jednací. Číslo jednací je ovšem nepovinná položka, takže se moc často nevyplňuje. (Což zase souvisí s tím, že se do datovky často dokument dostává „z papíru“ – znamenalo by to tedy opsat další údaje navíc.) Každopádně na úřadě musí umět tu písemnost dohledat i podle adresáta.
Odeslání datové zprávy platí také stát, i když ne příslušný OVM ale Ministerstvo vnitra. Nicméně rozdíl ceny oproti doporučenému dopisu už je dost velký, aby se tam ta cena SMS vešla (tj. kdyby Česká pošta zdražila datové zprávy o cenu SMS, pořád by byly levnější, než doporučený dopis). Jenže stát musí posílat datovou schránkou i to, co by jinak posílal obyčejnou poštou, tam už to bude na hraně (nevím, jaká je aktuální cena datové zprávy OVM – mám pocit, že už ani není určená a vnitro platí nějaký paušál).
To, že je SMS doručena prakticky vždy, je zajímavá teorie. Na první pohled to dává smysl (v porovnání s e-mailovým spamem), ale zajímalo by mne, jak je to ve skutečnosti. Už jenom proto, že v samotné mobilní síti byly SMS implementované jako něco navíc, spíš jako „ještě tu máme trochu místa, tak co tam přidáme, co by se třeba někdy mohlo hodit“, takže tam se spolehlivost doručení neřešila. A rozhodně jsem sám zažil případy, kdy potvrzovací SMS z banky nebo nějaká autorizační SMS nedorazila.
Jinak z druhé strany – odesílatele těch notifikací – vidím spoustu nedoručených zpráv. Chybná čísla, nedostupná zařízení, „neznámá chyba“. Sice to vypadá jako problém na straně adresáta, ale je otázka, zda to tak doopravdy je, nebo zda jsou to také problémy někde „mezi“.
On by ten datový trezor klidně mohl fungovat jenom jako úložiště s informací o odesílateli a číslem jednacím (bez příloh, které zabírají nejvíc), a to klidně třeba 3 roky. Pak není problém v případě potřeby na příslušném úřadu tuto písemnost dohledat.
U notifikací z DS se pak jednoznačně měl zrušit poplatek za SMS ve výši 3 Kč jako Premium SMS, protože to je úplně mimo. Když OVM posílá doporučenou zásilku Českou poštou, tak taky všechno platí ze své kapsy a ještě ve vyšší ceně (i když je to vlastně pořád jedna a ta samá kapsa státní), takže provoz SMS brány by stát na svoje náklady utáhnout mohl. A SMS je doručena prakticky vždy, ta nemůže spadnou třeba do spamu jako email, kde pak dotyčný nemusí vědět, že nějakou novou zprávu v DS má.
Jako jo, občani by mohli mít datový trezor o nějaké rozumné kapacitě zdarma.
Nicméně s tím "stálým" hlídáním a archivováním to tak horký není. Hlídání zajistí notifikace a ačkoli mám datovou schránku pro OSVČ už hodně let a osobní asi rok, tak jsem nikdy nic archivovat nemusel. Vlastně poslední úřední dokument, co jsem nějak dlouhodobě uložil byly papíry od koupě nemovitosti před deseti lety. Jinak jsou to všechno krátkodobé věci.
Datové schránky je zátěž pro státní rozpočet. Buď by si na sebe měly vidělat např tím, že nahradí edi komunikaci k čemuž by museli být tlačeny jako nějaký jednotný systém např v rámci celé EU, nebo bych si přál aby byly nahrazeny zcela BankId, mokeId + mail.
Už při jejich vzniku jsem byl spíš pro variantu elektronického podpisu v mailu (certifikační autority nebo OpenPGP na celostátní úrovni) místo dalšího utrácení za státní IT.