Ve skutečnosti jsou na poměry ČR dva měsíce ještě docela dobrá doba. Kolikrát se neví ani pár dní předem, od kdy bude platit změna legislativy. A prováděcí vyhlášky bývají běžně vydávány až po začátku platnosti zákona, který provádějí. Nicméně tahle změna je také teprve ve sněmovně, teprve půjde do třetího čtení. Senát se tím reálně bude zabývat někdy v listopadu, pak to ještě musí podepsat prezident – takže jak to dopadne budeme nejspíš vědět někdy začátkem prosince. Nebo-li implementované a otestované to bude muset být stejně komplet celé, akorát se při nasazení nezapne ten if, kterým se celá ta funkčnost zapíná (a který tam nejspíš je už od začátku implementace téhle funkce, protože znají své pappenheimské).
wsh: To ale nemá s elektronizací nic společného. To je pořád stejný problém, že české právo ve spoustě případů vyžaduje prokazatelné informování účastníka řízení, jenže nemá nástroje, že by šerif dotyčného vypátral, drapnul za límec a dopis mu předal. Takže se to řeší různými formami fikce doručení, které jsou založené na principu „dost dlouho jsme se snažili dotyčného zastihnout, teď se karta obrací, tady to má k dispozici a je na něm, zda si to přečte“. Bohužel jsou legislativní právníci v jednotlivých oborech nepoučitelní, takže každý procesní předpis si tou cestou musí projít samostatně, nepoučí se od ostatních.
Digitální doručení na tom nic nezmění. Stejně, jako někomu nevyhovuje doručení do poštovní schránky, někomu jinému zase nevyhovuje doručení do datové schránky. Proto by to mělo být na volbě adresáta (poštovní schránka na určené adrese, P. O. box, datová schránka, ideálně i e-mail). Pak by stát mohl oprávněně tvrdit „doručili jsme ti to způsobem, který preferuješ, teď už je tvoje starost, aby sis to přečetl“.
Samozřejmě by to nemohlo fungovat tak, že to bude každý úředník extra zjišťovat, jak má tomu konkrétnímu subjektu doručovat. Ale technicky není problém udělat to tak, že to pošle provozovateli poštovní služby s jednoznačnou identifikací adresáta, a provozovatel zjistí, co adresát preferuje, a podle toho mu to doručí elektronicky, nebo provede autorizovanou konverzi a doručí mu to na papíře. Náznaky takových řešení jsou, ale aktuálně pro to neexistuje systematické řešení.
O tom, že má začít povinné zřizování se vědělo dávno. Pokud to na poslední chvíli zruší, tak to nijak nevadí, prostě se nebude nic dít jako dosud.
Akorát mi z toho prohlášení ani z poněkud nesrozumitelného sněmovního tisku není úplně jasné, jestli se zrušení automatického zřizování týká jen schránek fyzických osob nebo i schránek podnikajících fyzických osob.
Haha. Ono nejde ani tak o to, že bych si já nechtěl zřídit schránku, ale zkus se třeba soudit s někým, kdo si záměrně poštu nepřejímá. Máme sice fikci doručení, ale ta v praxi funguje dost blbě. Z osobní zkušenosti vím, že třeba policie radši jela dotyčnému předat obvinění z trestného činu autem přes půl Prahy (ať žije efektivita státní správy), případně se stanou takové perly, že čekáš několik měsíců, než soudní spor vůbec začne, protože soud není schopen mu doručit písemnost a když už to udělá, tak třeba napíše na obálku špatně datum narození a musí se celé (několik týdnů trvající) doručování opakovat.
Chápu některé výhrady vůči datovým schránkám, ale jejich povinné zřízení všem by hodně prospělo vymahatelnosti práva.
Jinak těm, co tady tvrdí, jak se dokumenty do datovky dostávají z papíru - například soudní rozhodnutí jsou v textovém PDF, což je zásadní rozdíl. Ono hledat něco v mnoha desítkách rozsudku skenovaného v papíru (zažil jsem jednou, když soudu nefungoval export do PDF) je opravdu peklo.
Uz napsal pan Jirsak, clovek, ktery v tom umi chodit se muze fikci vyhybat nebo vselijak jinak zdrzovat i s DS. Krom toho vsak muze (a takhle zbehly clovek to i udela, pokud je to pro nej vyhodne) na par kliknuti automaticky zrizenou schranku zrusit (deaktivovat). To, ze se zrusi automaticke zrizeni DS s moznosti rucni deaktivace, tedy moc ve vami uvadenem pripade neresi.
Samozrejme, ze pokud by byla DS povinna, tak ten argument s deaktivaci pada, ale to co ma byt zruseno nezavadi povinnou DS, ale pouze automaticke zrizeni. Tedy neprijemnost pro lidi, kteri DS nechteji a budou si ji muset deaktivovat, zbytecnost pro lidikteri DS chteji, ti si ji mohou zridit dobrovolne jiz delsi dobu a past pro lidi, kteri zrizeni odignoruji nebo si nebudou hlidat, zda jim do DS neco neprislo.
Tak samozřejmě automatické zřízení DS beru jako první krok k tomu, aby byla povinná. Nebo aby alespoň člověk, který si ji deaktivoval, musel platit třeba vyšší náhradu nákladů při soudním řízení.
To, že neexistuje digitální a zaručený způsob, jak někomu doručit písemnost vede akorát k tomu, že se to "napravuje" různými hacky, jako třeba tímto: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/exekuce-novela-exekucniho-radu-dluhy-hule.A221016_162645_ekonomika_alis
"Exekutor totiž poté, co se mu nepodaří doručit dopis adresátovi, nemusí podle nové úpravy jeho zaslání opakovat. Stačí, když zásilku uloží u sebe a vyvěsí výzvu na Centrální úřední desce."
No a proč ne. U mě je to třeba tak 50 na 50, kdy moc pošty neposílám, daně, pojišťovnu a sociálku (jakožto spolupracující osoba) vyřeším přes bankovní identitu a jsa převážně na HO nemám problém si poštu přebírat. Proto nemám nutnost si jí někam chodit zřizovat, ale kdyby mi jí někdo zřídil a tím vyřešil i ten příjem, vlastně bych se nezlobil :)