Znám to, spousta starých lidí má jen nějaký prastarý počítač protože na nový nemají peníze, někteří nemají dokonce vůbec žádný. A když jim někdo umožní na svém počítači přihlásit se identitou občana aby se dostali k nějaké službě na kterou se jinak nedostanou tak jim zřídíte datovou schránku? To budou asi fakt rádi. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti že ti, co mají alespoň ten starý počítač, tak se neustále potýkají s tím že jim na jejich obstarožním počítači s obstarožním OS a obstarožním prohlížečem něco nefunguje. Že nejsou z toho šťastní nemusím zdůrazňovat. Ne fakt, to nebyl dobrý nápad.
Ono je to špatně ještě z jednoho důvodu, kvůli datovým schránkám samotným. Pokud se státu a provozovateli ISDS nelíbí, že je o datové schránky malý zájem, nebo přinejmenším menší než očekávaný, měli by to brát jako signál, že asi nejsou navržené tak skvěle, jak si mysleli, a zamyslet se nad tím, co zlepšit, aby byla tato služba pro občany atraktivnější. (Slovo služba jsem záměrně zdůraznil, protože mám neodbytný pocit, že se v celém procesu tak trochu zapomnělo, že to má být v první řadě služba občanům.) Pokud se problém "vyřeší" tím, že se schránky vyrobí na sílu, byť s výmluvou, že si je přece uživatelé mohou deaktivovat (tedy aspoň většina), odpadne motivace službu vylepšit tak, aby byla pro občany opravdu užitečná a atraktivní. A to by byla škoda…
Vzhledem k tomu, jak je to celé navržené a jak vypadá komunikace s veřejností, nemůžu dost dobře říct, že by mne překvapilo, že to vidí (nejen on) takhle, to je dost zjevné i bez toho prohlášení. Smutné je na tom asi jen to, že se tu aroganci nesnaží ani skrývat a otevřeně se k ní hlásí, což signalizuje, že ho (nebo spíš je) ani nenapadne, že by na takovém přístupu k veřejnosti mohlo být něco špatně.
Zhruba 70% občanů ČR má chytrý telefon, na kterém aplikace Datovka funguje naprosto uživatelsky přívětivě. Případně pokud někdo (například seniorovi z rodiny) umožní zařídit si někam přístup přes Identitu občana, není takový problém mu rovnou nastavit notifikaci emailem.
Pokud by i to představovalo pro některé obrovský problém, navrhoval bych zřídit DS všem a ve výchozím nastavení dát doručování dokumentů z DS tiskem a papírovým dopisem, samozřejmě na náklady adresáta - jestliže zde padají argumenty, že kvůli těm pár dopisům nemá cenu si DS zřizovat, asi nebude ani problém za těch pár dopisů zaplatit jednou za čas pár desítek korun.
Když někdo někomu umožní se někam přihlásit identitou občana, tak ať ten dotyčný, co to umožní, pak také umožní využívat DS. Nebo ať žádnou identitu občana nenabízí, nikomu nic neumožňuje a je klid.
A jestli má někdo nějaký prehistorický PC, tak v každém městě nebo obci je sběrný dvůr a tam ho lze odnést. A také je v každém městě nebo obci nějaký veřejný net na úřadu, kam si může kdokoliv z občanů zajít a vyřídit vše potřebné.