Když někdo někomu umožní se někam přihlásit identitou občana, tak ať ten dotyčný, co to umožní, pak také umožní využívat DS. Nebo ať žádnou identitu občana nenabízí, nikomu nic neumožňuje a je klid.
A jestli má někdo nějaký prehistorický PC, tak v každém městě nebo obci je sběrný dvůr a tam ho lze odnést. A také je v každém městě nebo obci nějaký veřejný net na úřadu, kam si může kdokoliv z občanů zajít a vyřídit vše potřebné.
Zhruba 70% občanů ČR má chytrý telefon, na kterém aplikace Datovka funguje naprosto uživatelsky přívětivě. Případně pokud někdo (například seniorovi z rodiny) umožní zařídit si někam přístup přes Identitu občana, není takový problém mu rovnou nastavit notifikaci emailem.
Pokud by i to představovalo pro některé obrovský problém, navrhoval bych zřídit DS všem a ve výchozím nastavení dát doručování dokumentů z DS tiskem a papírovým dopisem, samozřejmě na náklady adresáta - jestliže zde padají argumenty, že kvůli těm pár dopisům nemá cenu si DS zřizovat, asi nebude ani problém za těch pár dopisů zaplatit jednou za čas pár desítek korun.
Vzhledem k tomu, jak je to celé navržené a jak vypadá komunikace s veřejností, nemůžu dost dobře říct, že by mne překvapilo, že to vidí (nejen on) takhle, to je dost zjevné i bez toho prohlášení. Smutné je na tom asi jen to, že se tu aroganci nesnaží ani skrývat a otevřeně se k ní hlásí, což signalizuje, že ho (nebo spíš je) ani nenapadne, že by na takovém přístupu k veřejnosti mohlo být něco špatně.
Ono je to špatně ještě z jednoho důvodu, kvůli datovým schránkám samotným. Pokud se státu a provozovateli ISDS nelíbí, že je o datové schránky malý zájem, nebo přinejmenším menší než očekávaný, měli by to brát jako signál, že asi nejsou navržené tak skvěle, jak si mysleli, a zamyslet se nad tím, co zlepšit, aby byla tato služba pro občany atraktivnější. (Slovo služba jsem záměrně zdůraznil, protože mám neodbytný pocit, že se v celém procesu tak trochu zapomnělo, že to má být v první řadě služba občanům.) Pokud se problém "vyřeší" tím, že se schránky vyrobí na sílu, byť s výmluvou, že si je přece uživatelé mohou deaktivovat (tedy aspoň většina), odpadne motivace službu vylepšit tak, aby byla pro občany opravdu užitečná a atraktivní. A to by byla škoda…
Znám to, spousta starých lidí má jen nějaký prastarý počítač protože na nový nemají peníze, někteří nemají dokonce vůbec žádný. A když jim někdo umožní na svém počítači přihlásit se identitou občana aby se dostali k nějaké službě na kterou se jinak nedostanou tak jim zřídíte datovou schránku? To budou asi fakt rádi. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti že ti, co mají alespoň ten starý počítač, tak se neustále potýkají s tím že jim na jejich obstarožním počítači s obstarožním OS a obstarožním prohlížečem něco nefunguje. Že nejsou z toho šťastní nemusím zdůrazňovat. Ne fakt, to nebyl dobrý nápad.