Se zájmem sleduji debatu, která se rozvinula pod tímto článkem, a mám pocit, že by k ní měl něco říci i někdo z redakce našeho "prestižního média". :-) Nepochybně by bylo vhodnější, kdyby tak učinil Mirek Zeman, který je duchovním otcem tohoto článku - zmíněný text o Googlu ho zaujal natolik, že o něj požádal nejprve Michala Illicha, který odmítl, a posléze Zuzanu Humlovou. Mirek Zeman však leží doma v horečkách, takže vám, alespoň pro tento okamžik, bude muset stačit můj názor.
Především - ten článek rozhodně nepovažuji za bulvární. Asi je nejprve dobré se sjednotit na tom, co to slovo vlastně znamená. Nejčastější definice bulváru říká, že se jedná o druh žurnalistiky, která k získání čtenářovy pozornosti používá senzachtivost. Do takové škatulky mi tento článek nezapadá a myslím, že se těžko najde někdo, kdo by tvrdil opak.
Naopak souhlasím s tím, že jde o článek populární: ano, nepochybně je, a přesně takové bylo podle mého názoru zadání. Nešlo nám o detailní článek pro pár odborníků, který by řešil přesné rozložení hledaných výrazů během dne a vyvozoval z něj technické či sociologické závěry. Něco takového by bylo spíš na diplomku; mimochodem, jistě velmi zajímavou. Naše ambice nešly dál, než přiblížit kladené dotazy a snad i čtenáře trochu pobavit. To neznamená, že bychom zrovna tak nestáli o odborněji laděný článek s podrobnější statistikou - rozhodně ano, ale byl by to zas jiný text pro jiné čtenáře.
Ze všeho, co bylo řečeno, mám pocit, že jde spíš o celkové zaměření Lupy než o tento konkrétní článek. Naše redakční snaha směřuje k tomu, aby u nás - byť ne třeba každý den - našli něco zajímavého lidé, kteří nejsou zaměřeni jenom jedním směrem. To znamená, že se tu občas objeví článek o optických směrovačích, kterému porozumí pár set lidí, jindy zas něco o reklamě anebo třeba o průběhu dotazů ve vyhledávačích během dne. Každý z nich má trochu jinou čtenářskou obec: a tak se běžně stává, že si pod technickým článkem někdo vyleje srdíčko, že tomu vůbec nerozumí a ať si to autor proboha píše jinam, a pod populárním článkem to zas autorovi natře někdo odborněji laděný.
Je určitě možné diskutovat o tom, jestli je tahle redakční orientace správná a zda by nebylo lepší se zaměřit jen jedním směrem a toho se držet. Tím správným cílem je ale Lupa samotná, nikoliv autorka tohoto článku, která je v tom úplně nevinně.
A mimochodem - já ho četl až po vydání, takže nezaujatě jako každý jiný čtenář, a rozhodně mne potěšil. Takže děkuji redakci i autorce za zajímavý text. :-)
Objektivne napsany clanek by mel informovat ctenare predevsim o tom, ze drtiva vetsina lidi na ceskem internetu vyhledava pres Seznam (Google). Takto vypada clanek predevsim jako PR pro Centrum/Morpheo. To, ze je autorka v NetCentru zamestnana, duveryhodnosti jeste dalsi kus ubira.
Takze se pripojuji k p. Illichovi a tvrdim, ze pokud ma Lupa nejake ambice, tak by si tam nemela takto jednooke clanky poustet. At spadaji do bulvaru nebo do PR.
"drtiva vetsina lidi na ceskem internetu vyhledava pres Seznam (Google)"
S tím bych tak úplně nesouhlasil - pravděpodobně něco přes 50 procent dotazů (tj. ne drtivá většina) na CZ internetu jsou skutečně hledání v Seznamu, ovšem s těmi výsledky nemá Google nic společného, jde pouze o hledání v katalogu. Google na Seznamu se použije až tehdy, když uživatel přepne na fulltext (BTW hádejte, kolik procent běžných uživatelů ví, jaký je rozdíl mezi katalogem a fulltextem?). Pokud jde o podíl výsledků poskytnutých Googlem, Jyxem a Morfeem, myslím, že Jyxo bude na CZ internetu první, Morfeo těsně druhé a Google až třetí (ovšem přiznám se, že mám k dispozici jen část přesných čísel, zbytek jsou odhady).
Tak si vezmete treba vase spoluzaci.cz a podivejte se kolik lidi vas z jakeho vyhledavace naslo. Podotykam, ze nejsem pro Seznam/Google nijak zaujat - viz Jyxo.cz na Seznamka.cz.