Rozumim tomu dobre, ze tento "rozhovor" je zodpovezeni jakehosi standardniho dotazniku pro startupy s temi jejich business plany a exitovymi strategiemi? To myslite vazne? Nebo si proste jen tazatel nevsiml uz v druhe odpovedi, ze je to stale ve vyvoji a tedy se nema smysl ptat na nejake zakazniky apod. Stejne tak ze neni vytvoren primarne za ucelem zisku.
Mohli jste se zeptat na neco opravdu zajimaveho, protoze ten projekt zajimavy je.
Zásadní problém (divím se, že není zmiňován mezi disadvantages): možných odpovědí je hodně málo (třeba 50, v závislosti na citlivosti táhla), takže robot je prostě hloupě vyzkouší a je slušná pravděpodobnost, že se trefí. Srovnejte si to třeba s 6^26=170581728179578208256 možnostmi u nejjednodušší klasické captchy.
K vyzkoušení na http://www.3dcaptcha.net/. Podle mého zde může být problém s přístupností; mám dobré oči, ruce i myš a stejně jsem trochu "pixelhuntil", abych se trefil přesně na ten jediný frame, který projde. Nicméně nápad se mi líbí už jen proto, že nemusím nic datlovat. Myš může být pomalejší, ale bývá pohodlnější.
zistovanie celistvosti ploch je naozaj jedna z metod. ako som uz pisal vyssie, snazim sa tieto metody osetrit. treba si vsak uvedomit aj narocnost utoku na zdroje utocnika. ak chce utocnik pouzit metody zalozene na grafickom rozpoznavani a nie metodu zameranu na podstatu konceptu, musi analyzovat vsetky kombinacie poloh. v textovej captcha verzii je to jeden obrazok, zato v "dynamickych" (3d captcha nie je jedina) vsetky. ked v pripade 3d captcha puzijeme 2 modely s 360 stupnovou rotaciou tak mame priblizne 130000 roznych kombinacii. to uz trosku utocnika zamestna.
hmm, pekny princip.
teraz ma tak napadlo, ci by nebolo jednoduchsie pomocou tiahla alebo ako sa ten posuvac vola, vybrat jeden napr. z 10tich roznych obrazkov, vyskladanych z roznych obrazkovych objektov (trojuholniky, stvorce, ...). Zadanie by bolo normalne textom: vyber obrazok napr. auta
Na LUPA diskusiach bolo, mozno aj je, nieco ako skakal pes pres ... dopln slovo. Sice pre mna ako slovaka je to niekedy zlozity problem najst vhodne pismeno, napr u s kruzkom ... ale ilustruje to moj priklad. Posuvaj posuvnik, dokym sa nezobrazi auto. Kazda takato CAPTCHA by bola unikatna, kedze auto by sa vyskladalo napr vnutri obrazca t.j obrazok v obrazku ....
existuje par trikov, ktore sa daju pouzit este pred nasedenim nejakej captcha. sam skryty input a overovanie hodnoty pouzivam. lenze s rastucou navstevnostou stranky rastie aj zaujem spammerov. potom je uz len otazkou casu, kedy utocnik nepouzije automatizovany postup, ale pozrie do zdrojoveho kodu vasej stranky priamo.
zastavam ale nazor nepouzivat captchu a neobtazovat tak uzivatela kym to nie je naozaj nevyhnutne.
rozhodne bych to pouzival raci nez pismenkovou captchu, ktera je casto opravdu opruz.
Na druhou stranu mi prijde, ze zrovna priklad na http://www.3dcaptcha.net/ by sel lustin mozna dokonce jednoduseji nejakym hodnocenim entropie obrazku. Vysledny obrazek ma urcite nejvyssi usporadani.
Další metoda strojového řešení je vyloučit všechny rotace, kdy se jehlany, jejichž vrcholem je pozorovatel a řezem pláště je náhodně projektovaný trojúhelník, neprotínají (v poloprostoru od pozorovatele směrem ke scéně). Vlastnost vyplývá ze způsobu rozkladu obrázku a jeho projekce do prostoru koule.
Samozřejmě takových scén bude přípustných více, minimálně kvůli symetrii nulový a přímý úhel, ale tento problém musí řešit i člověk pomocí nápovědy.
Princip se mi líbí, ale jen z hlediska programátora - pěkný algoritmus. Jinak tento druh captchy se asi neujme. Nutnost používat flash a velikost přenášených dat úplně stačí k diskvalifikaci oproti normální captche. Navíc i bezpečnost je menší. Nemusí se programovat rozeznávání písma, stačí protočit všechny možnosti, vzít náhled aktuálního obrázku, a napočítat entropii. Správný obrázek ji má nejmenší. Ale může to najít využití na webech, kde než o bezpečnost záleží na vzhledu. Takže ne moc využívané weby.
za tento prispevok som velmi vdacny. zamerat sa na cisto matematicke metody, ktorymi by sa podarilo riesit danu ulohu je ovela dolezitesie ako na metody gracikej analyzy. matematicke utocia na samu podstatu konceptu.
tento problem riesim 2 sposobmi. pouzitim dodatocnych elementov tak, aby neovlyvnovali tvar spravneho riesenia, ale aby zaroven zarucili, ze sa budu ihlany pretinat. druhy sposob je uprava samotnej dekompozicie 2D obrazka na trojuholniky tak, aby sa vysledne trojuholniky pretinali. myslim, ze spojenie tychto 2 metod by mohlo pomoct.
flash urcite v buducnosti vynecham. v case ked som projekt koncipoval sa este o html5, pripadne webgl moc nehovorilo. a sam som mal skusenosti s 3d enginom pre flash, konkretne papervision3d. preto som pre ukazkovu aplikaciu zvolil tuto kombinaciu. uz mam hotovu verziu pre webgl. vyuzitie entropie v pripade ukazkoveho prikladu je naozaj mozne, s tym s Vami uplne suhlasim.
Gratuluji, asi nejlepší implementace, jakou jsem zatím viděl, a že jsem jich viděl už dost. Jediné co mi vadí, je ten název 3D captcha. Pod tímto názvem si totiž představuji trochu jiný CAPTCHA systém, viz http://www.cleverandsmart.cz/captcha-jak-ji-mozna-neznate/. Nechcete to přejmenovat?
staticke pozadie je v ukazkovom priklade naozaj iba pre efekt. v skutocnosti sa uberam smerom kombinovat staticke pozadie s 3d modelom tak, aby az spolu vytvarali nejaky zrozumitelny obraz. jednoducho sa snazim mininalizovat pocet prvkov modelu a to hlavne kvoli pouzivaniu roznych grafickych metod na prelomenie systemu.
Zajimavy postreh, ale tohle asi neni problem.
Nikdo nerika ze vysledny obraz musi byt ten s nejmene vysokymy frekvencemi. Staci kdyz pri tom tahnuti se jedna cast bude "ostrit" a nejaka jina, nerelevantni, oblast na obrazku se bude naopak "mlzit". Ve vysledku muzete mit min vysokych frekvenci pri slozenem obrazku nez pri puvodnim, neslozenem.
ano, toto je skutocne problem. ale snazim sa mysliet aj na tento fakt. aspon ciastocnym riesenim je zvysenie casovej narocnosti na vyriesenie testu. povedzme ze priemerny cas potrebny na vyriesenie klasickej captcha je 1-2 sekundy. niekolkonasobnym zvysenim casovej narocnosti (povedzme na 5-6 sekund) dochadza az k niekolkonasobnemu zvyseniu nakladov pre utocnika. tu je vsak uz nutne hladat kompromis medzi casovou narocnostou pre utocnika a casovym komfortom pre bezneho uzivatela. zanedbatelny nie je ani objem prenasanych dat v pripade 3D captcha. ukazkovy priklad ma asi 0,5MB. preniest 500MB dat kvoli vyrieseniu 1000 captcha testov moze byt pre utocnika celkom neprijemna prekazka.
tak spominana hra ma naozaj identicky princip. tu som nasiel jej hratelnu podobu: http://armorgames.com/play/12557/blueprint3d
plna horizontalna a vertikalna rotacia nie je moc vhodna. mnozstvo kombinacii sa vyrazne zvysi ale riesenie je uz pre cloveka casovo narocne. do uvahy prichadza len ciastocna rotacia. napriklad 360 stupnov horizontalne a 60 vertikalne. captcha by mala byt riesitelna radovo v sekundach.
Vynechám možnost porovnávání obrázku se vzorem na okrajích a vynechám možnost hrubé síly (zkoušení všech možností) a řeknu, že kdybych měl přijít s automatickým způsobem prolomení tohoto řešení, vycházel bych z toho, že obrázek v nesprávných polohách táhla je vždy rozházený do malých bodů bez větších souvislých ploch a linií, naopak ve správné poloze táhla obsahuje obrázek větší souvislé plochy a linie. Nebude tak příliš těžké určit, která poloha je ta správná. Řešení je proto srovnatelné se zavedením jiného způsobu ohýbání a překrývání písmen v klasickém provedení CAPTCHA. Chvíli to bude fungovat, pak už ne tak dobře.
Teď jsem si to vyzkoušel na cizím počítači a připadá mi to strojově prolomitelné úplně triviálně tak, že budu simulovat uživatele (klik sem, klik tam) a porovnávat dosažený obraz uprostřed se vzorem při krajích. Těch 360 variant nebo kolik prozkouším dostatečně rychle (rozhodně rychleji než živý člověk).
Pouzitim vice rovin pro otaceni by se mnozstvi kombinaci natolik zvetsilo, ze by bylo mozne zavest dostatecnou toleranci, aby to uzivatele neotravovalo. Doporucuju vyzkouset hru Blueprint 3D (iOS), ktera stavi presne na tomto principu. http://itunes.apple.com/us/app/blueprint-3d/id456244246?mt=8
Urcite bych takove capcha privital u sebe na foru, jako doplnek pro ty uzivatele co maji podporu javascriptu/flashe. Ti ostatni, mezi ktere se radi i boti, by dostali slozitejsi textove captcha.