To co popisujete, je metoda zvaná Pulfrich. Takové stereozáběry si může natočit každý. Podmínkou je, aby byla kamera v neustálém horizontálním pohybu. Potom se stačí podívat přes jednoduché brýle, které mají jednu očnici zateměnou. Statické snímky touhle metodou zobrazit nelze. Brýle můžete sehnat např. zde http://www.3dakt.eu/bryle/pulfrich.htm. Video zhlédnout např. zde http://www.youtube.com/results?search_query=pulfrich&search_type=&aq=f
jen pro upřesnění, ta první věta vyzněla, jako kdyby byl ten pohyb v obraze nutný i u ostatních 3D systémů, což není pravda. Jak u té TV výše tak u polarizačních, LCD a dvoubarevných brýlí funguje 3D i pro statický obraz.
Někdy v polovině padesátých let minulého století jsem jako kluk viděl v nějakém pražském kině kolem Václaváku svůj první "plastický" film. Snad byl čínský, o nějakých samurajích a co si živě pamatuji, že pochopitelně nebyl černobílý, ani opravdu barevný, ale převážně červenomodrý. Samozřejmě i nutné brýle měly v očnicích červenou a modrou fólii. :-)
Teda, to jsem netušil, že už v tý době tohle existovalo. Já poprvé slyšel o 3D obrazu někdy v roce 2002 a to jsem to ještě bral jako že je to je víc marketing, než skutečný 3D obraz a že je takové kino i v Praze jsem zjistil až někdy v roce 2007 (myslel jsem, že je to hudba vzdálený budoucnosti, dost mě to tehdy překvapilo).. :-) Do 3D kina se teprve chystám, jsem zvědav, jaké to bude. :-)
Ted pro dopsani me napadla jeste jedna hruznost.
Ze ten znamej by po letech kameru opet vytahl a po zakoupeni 3D televizoru by koukal na vlastni 3D porady :)))
Mozna tu kameru nechal nekde v Plzni v bazaru..uz je to tusim 20 let.
Prislo to obchodne moc brzo a navic firma Nuoptix spatne poresila licence.
Jinak jeste za bolsevika jsem v Tuzexu kupoval stereokameru SuperVHS-C co mela ze predu dve cocky. Na pasek VHS se do sikmych stop u VHS nahrava 50 pulsnimku a u S-VHS 100 pulsnimku (cernobila-jasova a barevna zvlast = Y/C..na videu je to ten PS/2 konektor miniDIN), pricemz u stereoNuoptix kamery (tusim to byl Samsung, mozna tu mam jeste prospekt...kupoval jsem ji pro znameho) se obraz z leve cocky nahraval do prvnich 25 pulsnimku (pripade 50 u S-VHS rezimu...S-VHS je zpetne kompatibilni s VHS) a prava cocka (dalsi CCD cip) se nahraval do druhejch "sudejch" pulsnimku.
Cili po prehrati na normalnim VHS/S-VHS videu sel temer normalni kompatibilni a po nasazeni bryli sel 3D obraz.
Pamatuji si, ze v navodu byla podminka vzniku obrazu:
1) u silne barevne kontrastnich obrazu musel byt horizontalni pohyb kamerou alespon 30cm/s
2) u slabe barevne kontrastnich obrazu musel byt horizontalni pohyb kamerou alespon 50cm/s
U CB obrazu nebyl 3D obraz vytvoren a vertikalni pohyb musel byt o 40% rychlejsi nez horizontalni.
Pamatuji si, jak jsme nataceli jeho psa.
Honili jsme ho po louce, kamera natacela a byla drzena za horni "ucho" temer u zeme.
Takto se s kamerou pobihalo za psem....tim behem pres travu vznikl 3D obraz diky ubihajici zelene trave.
Proste jsem "okopiroval" to co davali na prirodopisnem programu ze satelitu kdy honili nejakou jesterku s kamerou asi 30cm nad zemi po zemi a tak vznikl 3D efekt, protoze v 85% obrazu byl pohybujici se obraz.
Ano, mam s tim osobni zkusenost.
Myslim si, ze u sportovnich poradu lze docilit trvaleho pohybu snimaci kamery ci pohybu obrazu jinym zpusobem. Takze uvidime.
Honza Potucek zapomel jeste na jednu klicovou podminku fungovani 3D a tim dynamicky pohyb v obraze.
Mnoho z Vas si jeste vzpomene na porad TutiFruti na OK3 kratce po "revoulci", ktery bezel ve 3D systemu firmy Nuoptix (nutne "barevne" bryle).
A urcite si pamatujete, ze obraz byl porad v pohybu (jinak 3D efekt zanika) ....bud ze se pohybovaly slecny po obrazovce nebo ze slecny staly na jednom miste v obrazovce a "hvezdicky" letaly okolo nich.