v síti Mikrotech a v sítích našich partnerů, kterým poskytujeme hlasové služby je volání zdarma, resp. ve vlastní síti zdarma, při volání ze SIP serveru Mikrotech na SIP server partnera účtujeme minimální hovorné 0,05 Kč za minutu hovoru, při sekundové tarifikaci. Z této ceny jsou hrazeny náklady na provoz sítě Mikrotech a náklady na provoz sítě partnera. Cenu hovoru zcela zdarma, lze udržet pouze ve vlastní síti.
V rámci sítě Mikrotech je volání zdarma. Peeringy jsou tuším asi za 4 haléře.
Jinak, pokud se týká peeringů zdarma, bude asi potřeba se pomalu připravit na jejich konec. je to sice nepopulární, ale hlavní příčinou bude, že část významnějších operátorů s VoIP technologií (včetně např. 802.VOXu) "spadla" do regulace a v připravovaném nápravném opatření ČTÚ jim bude, s pravděpodobností blížící se jistotě, uloženo dodržovat zejména zásady "nediskrimanace a srovnatelného přístupu a cen za srovnatelných podmínek" vůči všem ostatním operátorům. Jenže peering zdarma je ekonomicky odůvodnitelný jen tehdy, pokud jsou objemy hovorů mezi propojenými operátory přibližně srovnatelné. A to bohužel neplatí, pokud se nějaký začínající operátor z Horního Dolíkova s tisícovkou klientů chce propojit třeba právě s 802.VOXem, VoIPEXem, ERI, Faynem a podobně. Tam totiž drtivě převažuje volání do sítí těchto etablovaných operátorů, což je pro ně ovšem v naznačeném případě čistá ekonomická ztráta, která jde pak k tíži jejich klientů. V poslední době se ta asymetrie řešila prostě a jednoduše tak, že "ti malí" byli se svými požadavky na bezplatný peering slušně odmítáni. Jenže to už patrně dle výkladu dopadů připravované regulace nebude možné, neb by to byla, ve srovnání s již bezplatně propojenými operátory, diskriminace těch nových "drobných" žadatelů. Čili v konečném důsledku nejspíš dojde k tomu, že bezplatné peeringy na velkoobchodní úrovni skončí a operátoři si mezi sebou začnou účtovat i u VoIP peeringů propojovací poplatky... A pak je patrně jen otázkou času, kdy se to promítne i do koncových sen pro zákazníky.
> Jinak, pokud se týká peeringů zdarma, bude asi potřeba se pomalu připravit na jejich konec.
Tak na to je jenom jedina odpoved - chytrejsi voip telefony, ktery nejdriv zkusi pomoci ENUMu lokalizovat a nasledne kontaktovat druhou stranu primo, a az kdyz to selze, tak zkusi provest hovor pres operatora.
Samozřejmě. Vlastní iniciativě a technologickým finesám, jako je ENUM, privátní routovací tabulky a pod., se meze nekladou.... Jen si pak již nemůžete stěžovat, že je se spojením problém, či že je hovor nekvalitní (nejde již o veřejnou telefonní službu). Ale to většina uživatelů patrně "rozdejchá".
Status veřejné telefonní služby pochopitelně není nutnou podmínkou pro zajištění kvality hovoru, byť je dosahování odpovídající kvality u ní poněkud pravděpodobnější (kvalita musí být operátory měřena a výsledky pravidelně předkládány ČTÚ). Samozřejmě, mnoho jiných služeb, či hovorů sestavených "vlastními prostředky", nespadá do kategorie veřejné telefonní služby, a přesto jsou dostatečně kvalitní.
Ovšem jsou-li dány "ex lege" nějaké parametry a podmínky jejich sledování, pak je "veřejná telefonní služba" (na rozdíl od toho ostatního, kde záleží, co máte výslovně nasmlouváno, či jak si to uděláte) zárukou poměrně snadné "reklamovatelnosti" špatné kvality či nízké spolehlivosti, a tudíž i vymahatelnosti nápravy. To je snad z toho příspěvku jasné??? A když je něco snadno reklamovatelné, tak to také bývá obvykle poskytováno tak, aby těch reklamací bylo co nejméně. Neb dělat to jinak by byla ekonomická sebevražda...
Samozřejmě, pro retailové zákazníky je to většinou okrajová záležitost a rozhoduje z 90% jen cena, ale významná část firemní klientely na nějaké ty garance pořád ještě dá :-)
Co používáte za telefony, že se "odregistrovávají", nebo co máte v cestě za router a podobně? Podporovaná zařízení, respektive jiná zařízení se SIPem V.2 implementovaným dle RFC, s veřejnou IP adresou (nebo za korektně fungujícím NATem) tyto problémy nemají.
Podpora 802.VOX mě vyloženě odbyla a pak už se neozvala, nemám holt zařízení od nich. Nevím za kolik udělali akvizici této firmy, ale ode mě už si můžou na pokrytí toho biznisu sebrat jedině zbytek na účtu a servus tvá máňa + negativní reklama, všude kde to jen budu ventilovat..
Děkuji 802 za usnadnění rozhodnutí. Přešel jsem k 802 asi před dvěma měsíci od Mikrotechu. Hlavním důvodem bylo možnost platit kredit kreditní kartou - kredit se navýšil ihned. Bohužel již od počátku mám neustálé problémy s tím, že se mi telefon náhodně "odpojuje" od sítě. Ven jde volat vždy, ale dovnitř to bývá problém. Musím vždy restartovat telefon. Zkoušel jsem všechno možné a nic nepomáhá. Na technické podpoře se se mnou nikdo nebaví, protože nemám jejich zařízení - vlastním IP telefon Grandstream BT100. Stejné problémy má také můj kolega v práci, který má nějakou VOIP bránu. Po těchto změnách se opět vracím k Mikrotechu - ceny má velmi podobné, ne-li nižší.
Ještě jsem se schválně díval na ceny a tady je porovnání:
802:
tarifikace (20+1)
pevná síť ve špičku: 0,44 Kč
pevná síť mimo špičku: 0,26 Kč
tarifikace (30+1)
mobilní ve špičku: 2,85 Kč
mobilní mimo špičku: 2,73 Kč
Mikrotech:
tarifikace (1+1)
pevná síť ve špičku: 0,45 Kč
pevná síť mimo špičku: 0,26 Kč
tarifikace (1+1)
mobilní ve špičku: 2,54 Kč
mobilní mimo špičku: 2,54 Kč
Shrnutí: Mikrotech je dražší o 1 haléř ve volání na pevnou ve špičce. Ale je levnější o 20 až 30 haléřů při volání na mobil. A tarifikace má 1+1. Takže mám jasno.
Podotýkám, že nejsem za reklamu na Mikrotech nijak placený. Jsem pouze naštvaný současný uživatel 802.
Souhlas, pouzival jsem 802.cz v kancelari i doma a nemohl jsem si je vynachvalit. Bohuzel nekdy v dubnu provedli nejake "genialni" zmeny a od te doby se sluzba neda pouzivat. Telefony se odregistrovavaji, neni mozne se na ne dovolat nebo druha strana neslysi zvuk. Technicka podpora je uplne neuveritelna, naprosto neschopna jakekoli pomoci.