Vlákno názorů k článku A hudba bude zadarmo! od William Walker - Hudba na audio nosičích nebo v digitálním formátu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 10. 2007 13:15

    William Walker (neregistrovaný)
    Hudba na audio nosičích nebo v digitálním formátu zadarmo bude a bude jí čím dál víc. Interprety bude živit právě koncertování, první vlaštovky už jsou..u nás třeba Jarek Nohavica.
    Zminění Radiohead anebo třeba krok který udělala nyní Madonna když odešla od Warner Music ke koncertní agentuře Live Nation jsou prvni kapky v hlavním proudu popkultury.
    Na koncertech vydělají peníze taky (a možná víc), vydávání muziky bude pro ně doprovodná reklamní aktivita.
  • 18. 10. 2007 13:17

    William Walker (neregistrovaný)
    omlouvám se za duplicitní příspěvek, nějak se mi to tu zacyklilo, nějak se mi to tu zacyklilo :)
  • 18. 10. 2007 14:31

    Jan Bauer (neregistrovaný)
    Ma zvukova karta podporuje clock rate az 192 000Hz, samozrejme ma digitalni opticky vystup S/PDIF, dolby surround a mnoho dalsich technologii. Pokud bych si nekdy koupil originalni kopii audia, pak urcite ne vice nez 15 let zastaraly 44 000Hz odpad a uz vubec nemam zajem o placeni za mp3, ogg, wmv ci jine ztratove formaty. Nabizi se bezztratovy FLAC, coz je v podstate kodek pro transparentni komprimaci a dekomprimaci audia bez ztraty jedineho bitu.

    Pomoci pocitace v kvalite 192 000Hz se hudba ve studiu nahrava a ja si ji chci ve stejne kvalite doma prehravat, za podradny brak nedam ani 50 haleru, to je radsi prispeji na warez a vymluvy mne nezajimaji, staci ze davame vypalne ceskym funebrakum hrajicim dechovky a country.
  • 18. 10. 2007 14:48

    crax (neregistrovaný)
    vy ten rozdil na te zvukovce s odstupem signal/sum tak 70dB max. slysite?
    a to nemluvim o tom, ze to studio to ma v takove kvalite jen proto, aby si mohli dovolit mixovanim ten zvuk "teoreticky" degradovat...
  • 18. 10. 2007 16:12

    Jan Bauer (neregistrovaný)
    crax: odstup signalu od sumu mam 100dB a samozrejme nekvalitni nahravky slysim velmi nerad.
  • 18. 10. 2007 19:23

    krakonoš (neregistrovaný)
    Jsem ,,postižen" vlastnictvím zvukové karty se stejnými vlastnostmi a softwarem, který s ní umí pracovat. Analogové nahrávky přepisuji na placky až nechutně často. A mohu říci jen toto: K první slyšitelné degradaci analogového signálu, zejména při přepisu ze slušných LP vinylů dojde už při prvním zdigitalizování na formát 32 bit/192 kHz Mimochodem: tento formát je doporučován pro VEŠKEROU digitální práci se zvukem, t. j. mix, ekvalizing, odfiltrování pazvuků a t. d. Teprve hotové dílo se přepisuje na CD normu, t. j. 44 kHz/16 bit, což ovšem znamená další degradaci zvuku, i když už ne tak poslechově markantní. S datovým obsahem to vypadá tak, že 32 bitový záznam jedné průměrné skladby (kolem 3a půl minuty, si vezme 450 - 630 KB, po přepisu na CD formát se datový obsah smrskne na hodnotu 18 - 22 KB, plus minus, podle žánru, bohatosti zvuku hlasitosti a j. Pokud jde o vytváření vlastních CD: není problém, připojit na analogový výstup mixu notebook, vybavený slušnější zvukovkou, nahrát několik vystoupení, vybrané skladby zpracovat a začít vypalovat placky. Takže pokud má muzikant, nebo skupina trochu slušného zvukaře, obejde se bez profi studia.
  • 18. 10. 2007 22:16

    krakonoš (neregistrovaný)
    Zkus rozeznávat velké a malé K! Klasické CD, pokud je poctivě naplněné, má kolem 680 - 700 KB, jen pro ilustraci.
  • 18. 10. 2007 23:00

    stoural (neregistrovaný)
    Tak to asi tezko. CD ma kapacitu 680-700 MB (tzn. milionu) a nikoliv 680-700KB (tnz. tisicu).
  • 18. 10. 2007 15:36

    petr_chytil_metr (neregistrovaný)
    a já zase budu platit jen za hudbu co má 2x takovou kvalitu než nahrávací studio :-))). Božínku...
  • 18. 10. 2007 19:27

    krakonoš (neregistrovaný)
    Při kvalitě, jakou některá studia pracují, (Koukejte sebou hodit ať to máme za sebou a Franto podrž to, já jdu pro prachy), není příliš velký problém takové nahrávky sehnat. Kdysi jsem koupil dvě CD. Jejich kvalita byla tak otřesná, že jsem ve sklepě vyhrabal jejich vinylové předchůdce, zdigitalizoval je, original placky zahodil a nechal si jen krabičky s booklety.
  • 19. 10. 2007 2:43

    konzervativec (neregistrovaný)
    Ježíšmarjá, co to tady táráte za technické nonsensy! U digitálu jde hlavně o kvalitu převodu. Klidně bude hrát mnohem lépe 16-ti bitová karta s klasikou 44,2 kHz, než 24-ti bitová se samplfrekvencí 192 kHz. I když se to laikům zdá nepochopitelné, je to tak. Jde tam o různé podstatné jevy, jako ke např. jitter při A/D-D/A převodu. Nějaká počítačová zvukovka za pár šupů (tj. tisíc) napájená ze zdroje počítače prostě technicky apriori nemůže hrát ani nahrávat kvalitně. Na to je potřeba nějaká externí a kvalitní - a to za pár tisíc není. Ceny začínají někde kolem desítky a leze to až do stovek (u profi mašin). S nějakýma spotřebníma zvukovkama se seriózní zvuk dělat nedá.
  • 19. 10. 2007 15:50

    anonymní
    Jake nonsensy mate na mysli? Krome Kranosovy zameny MB za KB jsem si zadneho v topicu "Platit budu pouze za hudbu ve stejne kvalite, v jake ji ma nahravaci studio. (Celé vlákno)" a nazoru od crax nevsiml, mozna jeste 44.2kHz vs 44.1kHz.

    obycejna 16bit zvukova karta s 44kHz a usmevnymi analogovymi vystupy nebude nikdy lepe hrat, nez profesionalni 24bit se 192kHz s S/PDIF optickym vystupem a RCA jackem. S/PDIF vystup zminuji prave proto, aby bylo jasne ze zvukova karta nebude provadet D/A converting.

    Zdroj pocitace muze byt laciny smejd za 300Kc, nebo spickovy produkt za >= 3000Kc (>= 500W, aktivni PFC, prepetove ochrany, spolehlivy privod proudu do vsech vetvi, vysoce stabilni - minimalni kolisani, viz osciloskop v testech zdroju).

    Externi zvukove karty jsou externi predevsim kvuli mixaznim pultum ci jinym ovladacim prvkum, pokud misto nich mame kvalitni software, nejen ze zvukovka za ~= 5.000Kc bude prehravat i nahravat stejne kvalitne, jako model za 10.000Kc (ktery ma navic pouze ovladaci prvky), ale navic je to v dnesni dobe velice prakticke reseni. Jediny duvod k uzivani HW DSP je kdyz chcete mixovat v realtime, nebo se vam nechce cekat na to, nez se softwarove efekt prida, coz ale s Core 2 Quad netrva zase tak dlouho, aby nekdo kupoval DSP za ~= 30.000Kc a k nemu externi zvukovou kartu za x0.000 Kc.

    Konzumni zvukovky se cenami pohybuji bezne 300Kc, pricemz drazsi byvaji pouze M-Audio a Creative, ktere jsou zamerene na hry, zbytek v kategorii od 4.000Kc vyse byva poloprofesionalni ci profesionalni a vhodny tedy i do studia, pri digitalnim vystupu a rychlem procesoru zvukove karty bude uz zalezet pouze na kvalite recieveru.
  • 19. 10. 2007 20:52

    bývalý muzikant (neregistrovaný)
    V oblasti AD/DA převodníků jsem už uskutečnil dost pokusů a měření, abych věděl, o čem mluvím. A proto opakuji - nějaké bity či samplovací frekvence samy o sobě kvalitu nedělají. Takže znovu: Klidně bude hrát 16-ti bitová karta se samplovací f = 44,2 kHz mnohem lépe, než 24-ti bitová se samplovací frekvencí 192 kHz. To je ostatně případ, který jsem nedávno řešil.
    Mimochodem - víš o tom, že se v těch 24 bitových zvukových kartách používají jednobitové (!) převodníky (sigma-delta - tzv. stream)? A teď mi vysvětli, když jsi takový technický chytrolín, jak z toho 1 bitu na výstupu převodníku (v případě A/D převodu) vznikne (Iva :-) bitová šířka 24 bitů?! Nevíš? Tak ti napovím - přepočítáním. Ale stejně tak je možné to přepočítat na bitovou šířku 32 bitů, 256 či třeba 126345987 bitů, a libovolně jinak! Pokud ti právě teď nedošlo, o co kráčí, nemá naprosto smysl ti nadále něco vysvětlovat. Někteří prostě určité věci z důvodu mentálních hranic nejsou schopni pochopit, a proto je úplně zbytečné se namáhat.
    Mimóznost tvých úvah dále dokumentuje věta: "obycejna 16bit zvukova karta s 44kHz a usmevnymi analogovymi vystupy nebude nikdy lepe hrat, nez profesionalni 24bit se 192kHz s S/PDIF optickym vystupem a RCA jackem." - co to je za nonsens - zvláště to "usmevnymi analogovymi vystupy"? Analogový výstup je přece tím rozhodujícím výstupem pro posouzení kvality! Nebo ty už snad máš v makovici implantovaný S/PDIF optokonektor? Jestli ano, tak nelez do diskuzních fór pro lidi, ale najdi si nějaké pro kyborgy! My zatím stále posloucháme hudbu "analogovýma" ušima. Možná je to nemoderní, ale je tomu tak!
    Ani ten nejdražší a nejlepší zdroj do počítače (myšleno samozřejmě v počítači instalovaný, nikoliv samostatně fungující), který si na zeměkouli můžeš koupit, není vhodný k napájení zvukové karty, a to z toho důvodu, že veškeré "digitální" dění v počítači (spínání na sběrnicích atp.) je neskutečným zdrojem rušení, které je běžnými prostředky neodfiltrovatelné! A takové rušení (nejvíce se síří právě napájením) má smrtící vliv na kvalitu A/D a D/A převodu. Resumé: co je napájeno z počítače, nemůže hrát dobře! Ostatně, nedávno si jeden známý koupil externí kartu, která se dala napájet buď z počítače, nebo externího zdroje. Když jsem mu rozmluvil napájení z počítače, a hodil to na stabilizovaný laboratorní zdroj, hrálo to slyšitelně lépe. Valil na to dost "bulvy". Příčinu znám, ale tady považuji za zbytečné se o tom rozepisovat.
    K další blbosti, zvuk, který byl jednou zprzněn nekvalitním převodníkem, už nezachrání ani nevylepší sebekvalitnější SW! Na další už nemám energii...
  • 20. 10. 2007 17:16

    anonymní
    Mimochodem - víš o tom, že se v těch 24 bitových zvukových kartách používají jednobitové (!) převodníky (sigma-delta - tzv. stream)?

    * Vim o dual bit sigma delta ADC uzitem pro stereo input
    * Bavim se vsak o prehravani, nikoliv nahravani.
    * Uvedom si prosim, ze ADC me zvukove karty je pri prehravani mimo ze hry. ADC prevadi vzdy po jednom bitu, principu se rika modularizace, opacny princip (DAC) je demodularizace. Uziva se napriklad ve standardnich analogovych modemech, diky kterym jsem jiz za doby analogovych ustreden od telecomu mohl byt na internetu.
    * Prepocitavani na 24 bitu v tomto pripade znamena cachovani a nasledne zaznamenavani 3 bytu misto 2 pri totozne casove periode.
    * Rozdil v kvalite je stejny, jako 16bit High Color vs. 24 bit True color rezim graficke karty, tedy relativne vysoky a dobre rozpoznatelny, dokud mate nahravku ve 24bitove kvalite.
    * Je-li nahravka 16bit, pak z ni tech 24 bit uz nikdo nevykouzli, provede se resampling.

    co to je za nonsens - zvláště to "usmevnymi analogovymi vystupy"?

    * To znamena ze jsou hlavni pricinou zkresleni zvuku, eliminujeme-li je ve zvukove karte pouzitim digitalniho vystupu, pote:
    * vubec nezalezi na A/D ani D/A konverzi ve zvukove karte
    * digitalni data jsou bezztratove prenesena do recieveru
    * reciever provede D/A konverzi a analogovy signal preposle reprosoustave
    * pri uziti usmevnych analogovych outputu dojde ke ztratam uz pri prenosu do recieveru, ktery si analogovy signal prevede na digitalni, upravi si jej dle sveho nastaveni, prevede jej zpet na analogovy a teprve pote prehraje (pouze blazen preferuje takovou ztratu kvality, jakou analogovy vystup zvukovych karet v drtive vetsine pripadu provede)

    Ani ten nejdražší a nejlepší zdroj do počítače (myšleno samozřejmě v počítači instalovaný, nikoliv samostatně fungující), který si na zeměkouli můžeš koupit, není vhodný k napájení zvukové karty.

    * k digitalnimu vystupu zdroj zadny sum pridat nemuze, pracuje se s bity, nebo ti snad napriklad na disku vznikaji kvuli zdroji nove soubory a adresare? LCD panel prijmajici digitalni data pres DVI ti zobrazuje kvuli zdroji pestrobarevne pixely tam, kde nemaji co delat?

    Resumé: co je napájeno z počítače, nemůže hrát dobře!

    * neni pravda, co se v pocitaci prevadi z analogu na digital ci opacne nemuze hrat dobre. S/PDIF se pouziva prave proto, s nim dochazi k prevodu az v recieveru, ktery je napajen ze zasuvky pomoci vlastniho transformatoru a vlastniho stabilizatoru. Do recieveru data dorazi ve 100% nezkreslene podobe

    K další blbosti, zvuk, který byl jednou zprzněn nekvalitním převodníkem, už nezachrání ani nevylepší sebekvalitnější SW!

    * ano souhlasim, kdo vsak tvrdil, ze jej SW zachrani?
  • 21. 10. 2007 15:36

    anonymní
    Opravuji se v odstavci 1 bodu c:
    principu se rika modularizace modulace, opacny princip (DAC) je demodularizace demodulace.

    Modularizace je rozcleneni celku na v idealnim pripade nezavisle casti - moduly, ktere spolupracuji s hlavni casti pomoci univerzalniho rozhrani - adapteru.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).