Je to tak, OSA ze zakona zatupuje kazdeho, kdo neprohlasil, ze si zatupovani nepreje => vybira prachy i za vase autorska dila, ac si to trebas neprejete.
"Sociální demagogii" (ČSSD) tedy v žádném případě nemusím, ale jak se zasloužila o popisovaný stav věci, to by mě fakt zajímalo. Vzhledem k tomu, že u nějakých zákonů sleduji hlasování všech těch trotlů v parlamentu (dá se to při troše trpělivosti najít na stránce www.psp.cz), musím dle toho konstatovat, že blbost se tam při hlasování rozpíná napříč politickým spektrem bez ohledu na "barvu".
Dnes má mnoho lidí druhé povolání. Myslím, že i hudebníci, by to měli brát vážně a makat na sobě, když to nefunguje, tak to nefunguje. Další "věci" typu rodina, jiné koníčky, atd jsou jasná věc.
Ani ne tak zájmů, jako spíš ty existenční tlaky. Hudbou se většina neuživí, tak má nějaké "civilní" povolání, a to je kolikrát na víc než 8 a 1/2 hod denně. Navíc rodina apod. To už není jak zamlada - po zkoušce pěkně na pivo či nějaký večírek. :-) Zkouška jednou týdně v "pátek večer" (nebo méně) připadá v úvahu jen u zdatných muzikantů. Takoví se však na ulici neválejí. Pokud se hraje nějaká náročnější hudba, je to zkoušení řehole. Obzvláště pokud jsou v kapele výraznější muzikantské rozdíly. Na to už nemám nervy, a proto vítám, že si dnes za pár šupů (desítky tisíc) může člověk udělat kvalitativně dostatečné domácí studio na počítači a dělat muziku sám (ev. pozvat k natáčení jednorázově hráče na jiné nástroje, na které sám nehraje).
O té akci proti vOSE už delší dobu přemýšlíme. Potřebovalo by to právní analýzu. Pokud bude zájem, na této stránce jsou popsány zážitky a soudní kauzy jednoho člověka s vOSOu http://www.jirihradec.cz/
... místy docela dost zajímavé.
Já už asi budu hrát jen pasivně - nemám už energii dělat drába a dávat dohromady lidi. Sychronizovat dva hudebníky ještě lze, u tří to je tak tak, u čtyř a více je to dost vysilující... a nějaký desetičlenný ansámbl, to snad uřídí jen armádní generál! Ale autorská práva se budou řešit i při tom pasivním hraní.
Založit vlastní společnost by sice šlo, ale jde o to, zda by byla posvěcena zákonem, tak, jak tomu je u vOSY apod. Mám ale obavu, že v pozadí jsou lobbyistické stíny... Byla by konkurencí k vOSE, a to by se "bodavému hmyzu" asi nelíbilo.
Jinou cestou je pomocí internetu zaktivizovat muzikanty a zkusit to nějak dostat k soudu - nějakou hromadnou žalobu atp. Myslím, že by se tam něco našlo.
Až budem aktivně hrát (bývalý muzikante :) ), tak si založíme vlastní společnost pro vybírání poplatků od TV atd, která nebude dělat nic jiného a nijak dál autora nebude omezovat, domluveno? :)
Já jsem to psal z pozice umělce, někoho, kdo je aktivní a nahrává (a je v OSA). Proto se mi tohle nelíbilo. Někdo, kdo si občas něco zabrnká, tak je mu všechno úplně jedno.
Jednoduše jsem si myslel, že OSA je jen na výběr poplatků z TV atd., aby se s tím nemuseli zatěžovat hudebníci, že si hrajou na managery mě velmi udivilo a znepokojilo. Na tohle je to myslím moc velká organizace, ale nejsem hudebník, nehraju a nevím, jen mě to prostě udivilo...
Jinak ty znáš někoho z velkých hudebníků, kteří se tím živí, kteří nejsou v OSA, když čtu o velkých skupinách, tak jsou tam všechny, a tohle pro ně rozhodně není dobré, to omezování jejich vlastní produkce...
Ale to z kontextu nevyplynulo. Uvažoval jsem takto - pokud je registrován u vOSY, tak to asi ví, takže asi není, a pak se to na něj nevztahuje a nemusí se rojit. Takže nějaké minutí - inu to se stává.
Svinstvo to je. Mám dojem, že když Nohavica hodil na svou stránku Pražskou pálenou volně ke stažení, měl s vOSOu nějaké potíže (on je u ní asi registrovaný). Chtělo by to proti tomu něco udělat. Když už autor (registrovaný u vOSY) musí platit za sklady hrané na svých koncertech (a pak to nějak v rámci přerozdělování částečně dostane zpět), nemůže hodit své vlastní dílo na svou offcial page, apod. kreténoviny, pak je něco v nepořádku. OSA se chová nikoli jako správce, ale v těchto případech jako majitel autorských práv. Bylo by třeba udělat v tom domově hudebních důchodců nějaký silný průvan!
No to je jasné přece, že je to jen pro registrované :(.
Jsem se pozastavoval nad tou absurditou. Protože větší skupiny jsou u OSY, aby měly něco z rádia a televize...
OSA se jeví navenek jen jako organizace, která pomáhá autorům vybírat peníze z těch, co hrají v televizi, rádiích a na živých vystoupeních muziku a nebo texty od někoho jiného a přitom "mimo jiné" i omezuje hudebníka v tom, jak má co dělat.
Oni těm chudákům říkají, že například bez jejich povolení nesmí prodávat a nebo dávat zadarmo CDčka, že nesmí dávat věci na Internet, no kde to jsme, to je pěkné svinstvo. Hudebníci pak nemůžou vůbec nic, leda tak si založit vlastní združení, které by pro ně vybíralo poplatky, a nebo si je vybírat sami.
Pleteš dvě věci dohromady. Pokud se umělec nechá zastupovat OSA, tak samozřejmě se svojí produkcí nemůže volně nakládat. To si musí milý umělec rozmyslet, než vleze do chomoutu. Když se oženíš, taky nebudeš moci chodit po hampejzech jako za svobodna. Nevím co je na tom nepochopitelného nebo svěrače uvolňujícího. Tys to ale původně podal tak, že pokud si zabrnkám na kytaru vlastní písničku, tak ji nemůžu vystavit v míře libovolné. Samozřejmě, že můžu!
To platí jen u vOSY registrovaných autorů. Pokud tam registrován nejsi, tak se tě požadovaná omezení kvality při prezentaci vlastní hudby (skladby ke stažení) na internetu nijak netýkají. Stačí?
Nicméně když už jsme u tématu - to, že jsou takto omezeni autoři u vOSY registrovaní, považuji za absolutní nesmysl, stejně jako mnoho jiných stupidit, které OSA vůči autorům při nakládání s jejich dílem nastražila. Ale to by bylo na dlouho...
Tak mi napiš, v čem se mýlím! Jsem dané ustanovení našel v podmínkách OSA, takže ho všichni jejich členové (střední a větší hudebníci) teoreticky musí dodržovat.
Napsat, že se mýlím a nenapsat v čem, je trošku mimo nemyslíš. Takhle diskuse není o dojmech ale o pojmech a skutečných věcech.
Samozřejmě, že můžeš. Oni ti pak vystaví fakturu. Můžeš všechno, ale každá sranda něco stojí. Můžeš sdílet v P2P, ale jen tak dlouho, než tě chytí a pak ti to spočítají. Můžeš prodávat vlastní CD dle libosti, ale z každého prodaného musíš OSE zaplatit minimálně 11 Kč a čím víc jich prodáš, tím víc ten poplatek stoupá. Máme demokracii, takže můžeš všechno. Ale pak se nediv, až ti někdo, o kom teď třeba ani nevíš, vystaví účet. Dřív si spoustu věcí nesměl. Ale nebyl problém zjistit, co smíš a kolik za to zaplatíš (většinou nic). Ale teď máme kapitalismus, nebo co to vlastně je, takže zlodějna všeho druhu, pokud ji páchají ,,ti správní" je legální a říká se tomu podnikání.
"
d) webové stránky autora, nakladatele
Webové stránky nositelu práv (autoru, nakladatelu, dedicu) zastupovaných OSA, kde jsou
bezplatne zprístupnována autorská díla, ke kterým má dotycný autorská práva, není autorská odmena
požadována v prípade, že dílo je zprístupneno za úcelem podpory následného prodeje licence k jinému
druhu užití (koncert, prodej CD, nabídka hudební knihovny...) a že je zprístupneno v takové technické
kvalite, která neumožnuje jeho plnohodnotný poslech ani další profesionální použití. Za takovou
kvalitu OSA považuje formát mono s datovým tokem maximálne 52kb/s.
"
Jinak mi ale potvrdil, že je i když kapela hraje jen svoje věci (text + melodie), je ze zákona nutné i tuto akci hlásit OSE, takže nějaké buzerace tady rozhodně jsou.
Kolik jich je, kdo ví, mě se teď autorský zákon číst nechce...
Jinak víte o tom, že když si složíte vlastní text, vlastní melodii, nahrajete si to sami na své kytaře, tak to nemůžete dát na web ve FLACu, ani v mp3 256kb, ale jen v 96 kb a nebo nějakém podobném a nižším datovém toku?
Jinak víte o tom, že když si složíte vlastní text, vlastní melodii, nahrajete si to sami na své kytaře, tak to nemůžete dát na web ve FLACu, ani v mp3 256kb, ale jen v 96 kb a nebo nějakém podobném a nižším datovém toku?
Jinak platíte OSA poplatky... z toho vlastního webu :)!
Producenti jsou morálně na odstřel.
OSA je morálně na odstřel.
Je to humus jedním slovem. Jako dělat hudbu, to je opravdu záhul, kapelám to rozhodně nezávidím.
Na jedné straně jsou kapely a konzumenti a na druhé straně mašinerie státu a producenti.