Vlákno názorů k článku AdSense: Vyvinuto v Google od Vilém Málek - Ad zahraniční magazíny - IMHO je naše rozdílná...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 6. 2003 12:48

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Ad zahraniční magazíny - IMHO je naše rozdílná zkušenost z denního sledování vysvětlitelná odlišným záběrem, kdy já se mnohem více pohybuji právě v programátorské komunitě, kde nikdo na takové věci moc nehledí (ani o nich neví a v zásadě je mu to i jedno ;-)

    Jinak děkuji za podnětnou diskuzi, vynasnažím se maximum informací použít pro zlepšení Intervalu. Aspoň pro lepší pocit z dobře odvedené práce ;-)
  • 30. 6. 2003 12:08

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    V bodech 1 a 2 máš asi pravdu. Jednotné TITLE nicméně byly na Intervalu ještě nedávno (současné jsou fajn).

    Co se ale týče bodu 3, myslím, že se mýlíš. I v ryze programátorském kontextu znamená parametr určitou modifikaci *základní* funkce, v tomto případě tedy webového dokumentu. Používá-li dokument ve svém URL parametry, očekával bych, že se v závislosti na nich změní třeba jeho způsob zobrazení, třídění, či výběr dat. Rozhodně ne dokument jako takový.

    URL používané na Intervalu (a tady na Lupě také) jsou typickou ukázkou převrácené významové hierarchie. Vy vlastně zobrazujete šablony a ne dokumenty. Pak se nedivte, že Google o šablony nemá zájem. Nejde o znevýhodňování. Jde o riziko zanesení databáze bláboly. Pokud pamatuješ, co vracel třeba Megatext blahé paměti na Quicku (mj. i své vlastní výsledky hledání), snad pochopíš, jak to myslím.

    Co se týče těch URL zahraničních webzinů, něco o tom vím, protože je denně bloguju. URL s parametry má sotva jeden z třiceti.
  • 30. 6. 2003 11:20

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Beru všechno, co říkáš, a budu se snažit podle toho zařídit. Jen bych připodotknul:

    1. Překopání klasifikace probíhalo od minulých prázdnina ukončeno bylo ještě před redesignem.

    2. TITLE všech stránek bylo sjednoceno při druhém redesignu před rokem a půl, já jsem ho naopak pozměnil do současné podoby.

    3. Nevidím nic špatného na dynamických URL (podle mých zkušeností coby programátora, často hledajícího informace, se v kontextu světových magazínů nejedná o výjimku, ale pravidlo). Každopádně si myslím, že je naprostý nesmysl nějak zvýhodňovat weby podle metody jejich správy, ať už jsou skutečně statické, nebo to jen předstírají ;-)
  • 30. 6. 2003 10:53

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Pokud se nemýlím, součástí redesignu bylo i velmi zásadní překopání klasifikace. Popravdě řečeno, mi ta současná na první pohled připdá lepší, ale aspoň přechodný negativní dopad na vyhledávání (a orientaci čtenářů) je logický.

    Co je asi horší, je to, že během redesignu procházel Interval několika fázemi, z nichž některé byly z pohledu navigace tristní. Jeden čas (a bylo to dost dlouho), byly např. TITLE všech stránek stejné. Článkům chyběla zpětná navigace do rubrik druhé úrovně, dodnes rubrikám chybí nadpis.

    Kapitola sama pro sebe jsou URL, která byla ve vnitřních odkazech sjednocena na variantu domény bez www na začátku. Tím Interval přišel o značný objem PageRanku a pokud s tím něco neudělá, bude o něj částečně přicházet nadále.

    Připouštím, že problém s parametry id v URL asi nese největší část problémů (články nejsou vůbec indexovány), ale opět zřejmě jde o souhru dalších negativních změn (byť třeba jen dočasných). Podle mých průzkumů totiž Google neignoruje URL s id vždy, ale jen u nových stránek/webových míst, které nemají vybudovanou dostatečnou odkazovou popularitu, což případ Intervalu před redesignem rozhodně nebyl.

    V každém případě je poněkud na pováženou, když magazín o Webu, který nota bene běží na vlastním serveru, používá dynamická URL s parametry. V kontextu obdobných světových webzinů se jedná téměř o unikát.

    A ještě na závěr: rady Martina Kopty výše v této diskusi bych se nesnažil vyvracet, ale spíše bych je bral v potaz. Martin SEO rozumí velmi dobře a publikační/editorské práci na Webu taky.

  • 30. 6. 2003 9:10

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Dřív než v srpnu to dokončené nebude, ovšem opravdu vážným zájemcům můžu zaslat link na work-in-progress :-)

    Ovšem uvažoval jsem asi takhle:

    1) na internetu se hůře čte text než na vytištěné stránce a lidé i obecně na netu čtou méně

    2) normostránka tištěného textu je buď 1800, nebo 2400 znaků, přitom většina lidí potřebuje na přečtení takového objemu dat minutu a více

    3) nemá cenu na stránku webu dávat text, který nikdo nebude číst

    4) pokud nebudu dělat samoúčelný složitý layout, tak by se mělo dát dosáhnout poměru významového textu v kódu 50 %

    5) stránka by tedy měla mít 1800-2400 * 2 = 3,6-4,8 kB.

    ... BTW i 17.cz (když ještě fungovalo :-) mělo vedlejší stránky velké tak 7-8 kB i s tabulkovým layoutem (je fakt, že bez obrázků a CSS)
  • 30. 6. 2003 8:53

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Nu, tím redesignem to asi nebude, protože se nezměnilo nic, než právě jen a pouze ten kód šablony. Pro některá klíčová slova teď Google dává lepší výsledky než předtím, pro jiná horší - dlouhodobě to sleduje Marek Šalanda. Osobně si to nedovedu vysvětlit ;-(

    Nikdy jsem o SEO neprohlašoval, že jde o špinavé triky. Fakt je ten, že teď by se mi takový odborný konzultant opravdu hodil ;-)

    P. S.: Pokud je pravda, že Google v poslední době ignoruje adresy s parametrem "id", pak by to mohlo být vysvětlení, protože články jsou jsou rozlišovány právě tímto parametrem. To by znamenalo, že Google ignoruje všechny naše články a pak by jeho nesmyslné chování dávalo smysl ;-(
  • 29. 6. 2003 22:20

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Viléme, nevykládej si to, prosím, špatně, ale Interval po redesignu si s Googlem opravdu nějak nepadl do oka. Množstvím a tematickým cílením obsahu by měl kralovat českému Internetu pro většinu klíčových slov souvisejících s tvorbou Webu, ale ve skutečnosti pro mnoho z nich není vůbec k nalezení.

    Ještě horší výsledky zjistíš, když si zkusiš hledat něco jen na samotném Intervalu (site:interval.cz). Pro běžné dotazy to dává velmi nedobré výsledky. Pokud bys snad chtěl podezírat z neschopnosti Google, porovnejt to třeba s výsledky, které dává Yuhůův jakpsatweb.cz (a to je nová doména!). Současná architektura Intervalu prostě není dobrá. Nejde jen o kód šablony.

    Mimochodem, je to dobrý příklad toho, jak je SEO součástí všeobecné kvality webu pro uživatele, nikoli jen soubor "špinavých triků" pro internetové obchodníky. Interval býval ve spojení s Googlem velmi dobrou a praktickou znalostní databází. Dnes už není.
  • 29. 6. 2003 22:09

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Až ten web dokončíte, rád bych ho viděl. Já jsem srazil objem titulní stránky Interval.cz při redesignu takřka na třetinu, přesto mi zbývá 50kB čistého textu (se styly, obrázky a reklamou nějakých 100kB). Jo, kdysi jsem potkal takovou soutěž, ve které měly stránky třeba jen kilobajt, ale to byly naprosto nefunkční předváděčky ;-)
  • 29. 6. 2003 17:49

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Ad 2) Hlavička v kódu dole je sice fajn myšlenka (skoro tak dobrá jako ji tam nedávat vůbec :-), ovšem co to udělá při zvětšení písma (IE6/Win2000), to bych nepřál vidět nikomu...

    BTW zrovna dělám web, kde se budu snažit držet se limitu na stránku 4 kB včetně CSS, javascriptu a obrázků, tam by se mohl DigiWeb, kde má samotné HTML homepage 38 kB, při tom čištění struktury a kódu inspirovat :-)
  • 28. 6. 2003 16:34

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Na Interval.cz jsem si nakonec raději udělal kód i styly sám, to je ta nejlepší metoda ;-) Nicméně ani geniální stylař tomu moc nepomůže, když se nemůže "chytit" dobrého kódu (tím myslím kódu bez formálních chyb, nic jiného) - dokud se toto nenapraví, bude se vám asi i nadále stávat, že články "ujedou" nebo se horní lišta s odkazy slije. Což mně osobně například vadí, protože mi to znemožňuje vnímat hodnotný obsah DigiWebu bez nepříjemných vedlejších vlivů ;-(
  • 28. 6. 2003 14:39

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Ad 2) EOL navrhla rozumnou strukturu a necpe do horní části kódu DW nesmysly, které s oborovým zaměřením nemají co dočinění. Ještě dojde časem k dalšímu čištění struktury i kódu.

    Ad 3) O něco níže argumentujete tím, že značkování vyhledavače do velké míry filtrují, tak mi od Vás přijde unfair nyní argument o chybách v kódu. :-) DW prostě má lepší strukturu a řazení informací na domovské straně, což je záležitost koncepce, nikoli kódu.

    Zmínkou o kvalitě editora DW jsem Vás nechtěl urazit. Jen jsem chtěl poukázat na to, že editor DW do odkazu napíše "Java" a ne "Javu", což AdSense lépe vyhovuje.

    Ad 4) Pokud byste věnoval pozornost textu, na nějž reagujete, zjistil byste, že pro DW AdSense distribuuje *české-reklamy-spojené-s-českým-obsahem*. S počtem výskytů "amerických firem" (máme jich na titulce pět, ostatní jsou české a evropské) asi nic neudělám, protože DW je profilován ekonomicky.

    Ad 5) To jistě ne, ale na titulce DW nezůstávají články za půl měsíce, takže se při opakovaných indexacích hodně mění a Google si může spíše vytvořit dynamický profil. Neříkám, že se mi nelíbí, že na Intervalu dají snadno najít i starší články, naopak se pokusím DW trochu přibrzdit v rotaci. :-)

    Jinak mi připadá tohle srovnávání vcelku o ničem. DW by prostě byl schopen v systému AdSense generovat vhodnou reklamu, a to je veškeré sdělení, které jsem se snažil předat.
  • 28. 6. 2003 13:33

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    :-) S kaskádovejma stylama nic nenadělám. Prostě se je koder musí naučit. Ale možná ho přesvědčím, aby na DigiWeb pořídil verzi bez stylů, protože bez nich opravduDW vypadá dobře.
  • 28. 6. 2003 0:18

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Mimochodem, myslím si, že za tu reklamu na Chorvatsko, Istrii a podobně může naše rubrika "Kritika webu", která v poslední době poskytla velmi lukrativní prostor v záhlaví našich stránek právě webům s cestovatelskou tématikou ;-)
  • 28. 6. 2003 0:15

    Vilém Málek (neregistrovaný)
    Omlouvám se za trochu pozdní reakci ;-)


    1) Testování pro Interval jsem provedl jen pro zábavu ihned po vyjití článku a opravdu se mi nic jiného než reklama na Chorvatsko nezobrazilo. Naproti tomu se mi s každým testem měnila reklama pro Markův Workshop, takže na rozdíl od něj jsem ani jednou nedostal žádný odkaz na věci se vztahem k CSS. Z toho bych usuzuji:
    a) do reklam je vnášen umělý náhodný prvek, takže prakticky nikdy nedostanete stejnou kolekci
    b) reklamy jsou na anglické stránky omezeny prostě nedostatkem zahraničních inzerentů, což se rychle spraví


    2) Rád bych věděl, jak DigiWeb prováděl optimalizaci pro AdSense - službu dle poskytovatele rozhodně ne určenou pro českou sféru?


    3) Smím se zeptat, jakou výhodu má kód DigiWebu oproti kódu Intervalu? Nejen, že mi validátor z DigiWebu vrací 695(!!!) chyb, není na něm ani patrné nějaké sémantické členění, natož logické vyznačování. (A co myslíte tou profesionální editací nadpisů a upoutávek? Vy si snad myslíte, že Interval nemá žádnou odbornou redakci?)


    4) IMHO není kód stránek pro AdSense vůbec důležitý, kód se naučily tyto služby "vyřezat" už dávno. Podle mne je spíše důležitý obsah. Pokud na DigiWeb jsou poskytovány relevantní anglojazyčné reklamy, pak to bude jeho minimální tématickou specializací (která je na Intervalu naopak velmi vysoká) a hojným výskytem určitých "známých" slov, jako jsou názvy zahraničních, především amerických firem.


    5) Proč by se reklamy v AdSense měly měnit v závislosti na "hodinové" obměně obsahu DigiWebu? Copak Google vás indexuje každou hodinu? Není to spíš tak, že řada informací vaším serverem "prosviští", aniž by ho vyhledávače měly šanci zaznamenat?
  • 27. 6. 2003 16:18

    David Špinar (neregistrovaný)
    Patrně je toho důvodem sémantický kód, logické zvýrazňování a profesionální editace nadpisů a upoutávek.

    Martine, Digiweb má možná dobře sémantický kód, ale s tím jeho ostylováním je to už slabší. V Mozille mi Digiweb připomíná spíš rozsypaný čaj, než přehledný web.

    Je fajn, že je Digiweb přehledný pro roboty, ale co já? :-))

  • 27. 6. 2003 14:09

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    :-))) Tohle se mělo objevit pod příspěvkem pana Málka. Omlouvám se, moc jsem nespal.
  • 27. 6. 2003 14:05

    Martin Kopta (neregistrovaný)

    Omlouvám se za zmatení s tím Markovým testováním, neměl jsem tam ten odkaz vkládat. Ovšem nesouhlasím s Vámi, pane kolego, že Google žádnou jinou reklamu než cestovní pro český obsah nemá. Porovnejte výsledky Intervalu s výsledky DigiWebu.

    Interval (27. 6. 2003 ve 13.45): Simplicity for J2ME/MIDP; Chorvatsko - výhodné ceny; Dovolená v Chorvatsku; Italkontakt; Istrie, Kvarner, Dalmácie.

    DigiWeb (27. 6. 2003 ve 13.50): Kamiónová přeprava; Prague Hotels With Charm; SMS do T-Mobile; Registrace domény .NET.

    Z pěti reklam pro Ival byla jen jedna k tématu, ale cizojazyčná. Ze čtyř reklam pro DW byly dvě k tématu a česky.

    Usuzuji z toho, že má DigiWeb lepší optimalizaci pro AdSense. Patrně je toho důvodem sémantický kód, logické zvýrazňování a profesionální editace nadpisů a upoutávek. Domnívám se, že pro úspěch účasti v takovém reklamním systému je stavba zdrojového kódu a obsahu zcela zásadní.

    Mimochodem, vzhledem k tomu, že se obsah titulní strany DigiWebu ve všední dni mění téměř každou hodinu, střídají se také reklamy z AdSense. O pouhých deset minut později nám totiž AdSense nabízí: Prague Hotels With Charm, Byty v atraktivních lokalitách Prahy, Registrace domén .NET, SMS do T-Mobile a k ADSL zdarma, kdežto v případě Intervalu se vůbec nic nezměnilo.

    Souhlasím s Vámi v tom, že Google nepustí AdSense do neanglického obsahu právě z důvodu nedostatku inzerce pro další jazyky. Ovšem zrovna testy na DigiWebu (narozdíl od těch na Intervalu) ukazují, že v určitém segmentu nedostatek reklamy určitě neexistuje.

    Děkuji za pochvalu článku, věřím, že Vám ji při nejbližší příležitosti budu moci oplatit.

  • 27. 6. 2003 13:44

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    AdSense je povoleno provozovat jen na anglicky psaných stránkách. Ovšem otestovat si ho můžete na jakýchkoli. Pokud jde o odkazy na servery Digitálna fotografia a Sexus, ty si textovou reklamu akvírují samy podobně jako servery CPressu.

    V případě Sexusu je to dokonce tak, že jsme se dlouho bránili jakékoli reklamě, ale požadavky inzerentů a neexistující odpor uživatelů nás nakonec přesvědčil, že reklama ničemu neublíží. Přidání reklamy jsme ale vyvážili osekáním objemu titulní strany.
  • 27. 6. 2003 10:50

    nazareno (neregistrovaný)
    Ted jsem nejak nepochopil jak to je s tim ceskym obsahem. Google tvrdi ze ne, vsichni co o tom pisi tvrdi ze ne, a pak najednou vsichni maji ceskou reklamu na ceskych strankach a pisi ze pokud mame anglicky psane stranky, tak si to muzeme skusit taky.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).