Na západ od našich hranic je běžné, že obchodník nese za svoje chyby odpovědnost!
Co je ostatně zákazníkovi do toho, jestli se obchodník spletl nebo ne. Má si svoje problémy vyřešit interně.
Počínání Alzy je znakem totálního buranství. Kdyby to nebyli totální gumy, tak si na tom mohli udělat ještě dobrou reklamu.
A máte zjištěny všechny relevantní informace, že haníte zrovna zákazníky? Ono totiž nic není černobílé.
Ve chvíli kdy obchod propaguje až 90% slevy, může zákazník takové zboží skutečně zakoupit v dobré víře a pak se oprávněně cítit povedený.
Další problém je, že obchody toto praktikují zcela záměrně. Schválně uvedou tak nízké ceny na některé populární zboží, čímž si udělají reklamu a přitáhnou zákazníky. Pak objednávky klidně zruší, jako chybu. Dle starého občanského zákoníku to tak šlo, nicméně v novém je právě takové jednání už ošetřeno a tak je možné, že zákazníci nad Alzou zvítězí.
Tak nebo tak, nedělal bych unáhlené soudy o tom, kdo je tu vlastně vyčúránek a nechal to na soudu.
Jak já zákazník můžu vědět, že je to chyba? Vždyť je běžné, že jsou výprodeje, různé akce co trvají hodinu pro prvních pár nakupujících a co já vím co ještě? A že mi to ze všech stran tlučou do hlavy u nás mobil za 1,-Kč?
Jako majitel Nokia 1112 jsem si chtěl pořídit nový mobil a vidím, že je tam nějaký mobil za 250,-Kč, líbí se mi, tak naklikám do košíku. Vůbec mobilům nerozumím, takový nějaký taky Samsung byl v ceně 300,-Kč, tak cena mi vůbec nepřijde divná a já kupuji v dobré víře.
Mno a nechce se mi to hledat v zákoně 89/2012, když se tu mlátí §. Ale uplatňuji §§ o tom, že se strany vzájemně dohodly na kupní smlouvě odchylně od standardních obchodních podmínek. Obchodník mi nabídl tuto cenu za toto zboží, já souhlasím, objednám, on mi to potvrdí a smlouva je platná. Já nemám povinnost pátrat jestli cena odpovídá ceně obvyklé v čase a místě, beru zboží tak jak je, za chyby obchodníka nenesu odpovědnost a navíc je to i veřejný příslib a ten je vymahatelný. Pokud se najde soudce co není kretén, tak bych musel mít plný úspěch v řízení.
Podle mě to je riziko podnikání a Alza by to měla dodat. Asi bych bral kdyby to bylo za 1Kč, ale 800Kč není divná cena když vedle je reklama 70% sleva.
Teď obecná rovina. Eshop by měl každou objednávku zkontrolovat a pak potvrdit. To že to dělá automat je věc Eshopu. Když je objednávka potvrzena tak smolík.
Masakr cen v praxi.
Najskôr ohlupujú ľudí reklamou "Masakr cen", a keď si v čase povianočných výpredajov ohlúpení ľudia kúpia mobil s cenou po masakri, tak sa vyhovárajú, že ide o omyl, a niekto tu v diskusii by kupujúcich ešte aj zatvoril do basy.
V reklame nepoužívajú frázu "50% zľava" a pod., ale používajú "Masakr cen".
Osud má občas zvláštny zmysel pre iróniu. :-)
Právě, že k tomu docházelo, tak byl OZ novelizován.
Co takový obchod získá je jasné - informace o takto levném zboží se šíří rychlostí blesku a tedy i informace o existenci takového obchodu a také obchod má možnost získat poměrně širokou databázi zákazníků, kterou pak může prudit svými nabídkami a "akčními" nabídkami.
Důkazní břemeno a břemeno tvrzení leží na prodejci v prokazování fatálního omylu. Zas já jsem nakoupil v dobré víře a zboží mi po právu náleží. Je irelevantní za kolik nakoupil. Rozhodující je, za kolik mi návrhem nabídl prodejní cenu, já ji akceptoval a on stvrdil. Stvrzením takto dané ceny sám vylučuje možnost fatálního omylu.
Nikoliv. Pokud mám potvrzenou objednávku, tak se můžou odvolávat na co chcou. Navíc je to jen tvrzení, že mají chybu databázi. Já to nemůžu vědět, že je nějaká chyba v databázi a ani toto tvrzení nemám jak ověřit. Co když obchodník je vychcaný, dal akční slevu, a zájem byl větší než čekal a dodatečně se spočítal, že se mu to při takovém zájmu nerentuje? Nehledě na to, že je to překvapivé jednání ze strany prodejce, takže na plnění ze smlouvy trvám.
Definice dobrých mravů je jaká v zákoně?
Žádná strana není do ničeho nucena. Obě strany jednají svobodně dle své pravé vůle, bez nápadně nevýhodných podmének nebo v nouzi. Smlouva nemůže být neplatná, protože omyl nezpůsobil zákazník, ale obchodník svým zaviněním a není spravedlivé požadovat, aby zákazník nesl následky omylu způsobenéhop nedbalostí obchodníka=nezkontroloval správnost smlouvy a tu následně potvrdil.
Neuhýbat a nevykrucovat se:
1) definice dobrých mravů v zákoně.
2) na mém účtu můžu ověřit plnění, které mi nenáleží, kdežto co se děje u obchodníka ověřit nemůžu. Uvedl jste naprosto nesmyslný příklad v této věci.
3) hlupák by si to ponechal s poukazem na nedbalost. Úspěšně lze namítat, že se domnívám, že je to vrácení půjčky nebo jiný očekávaný důvod plnění, když by to nevyhnilo a někdo se o ty peníze přihlásil. Vrátit se musí, ale už nelze prokázat úmysl si nedůvodné plnění ponechat.
Jsem z jeden ze zákazníků Alzy.cz, kterého se situace ze 7.1.2015 týká. Zvažuji podání hromadné žaloby na Alzu. Nedodržují to, k čemu se zavázali v Obchodních podmínkách a Obč. zák. v tomto případě je dle mého názoru na straně zákazníka.
Ti, kteří zvažují připojení k hromadné žalobě mohou napsat své kontaktní údaje na email: alza-zaloba@seznam.cz. Snad nás bude dost.
Obrovskou reklamu. Mohl mít těch telefonů jen 10 na prodej a já si můžu myslet, že jsem to prostě stihnul.
Ale jinak jsem spíš na straně Alzy, ale nevím, jak to stornování probíhalo. Pokud přišel strohý mail o stornu, asi by mě to naštvalo, ale pokud by nebyli líní a třeba zavolali a slušně se omluvili za chybu a třeba nabídli nějakou symbolickou kompenzaci (přece jen zákazník, který poctivě čte ty jejich reklamní maily je dobrý zákazník ;) ) tak myslím, že 99% lidí by uznalo, že chyba se může stát.
Ano, rád bych měl iPhona za 800 Kč (a pokud nesleduju ceny a vidím inzerované velké slevy, při současné úrovni znalostí matematiky by si dost lidí mohlo myslet, že to je reálné), ale nešel bych přes mrtvoly.
Víte, jak se musel zapotit člověk odpovědný za nastavení cen?
Tak to aby rovnou zavřeli nejlevnější eshopy v každé kategorii na zbozi.cz, ne?
Na stránce bliká banner 70% slevááá, tak proč by zákazník nemohl koupit telefon v pořádné slevě v řádu stokorun?
Jinak pokud se domníváte, že došlo k trestnému činu, měl byste dojít na nejbližší stanici Policie. Je to přece i Vaše povinnost... :-)
Jakou právní sílu má deklarace prodávajícího oproti právoplatně uzavřené smlouvě?
Podvod není trestný čin, ale přečin, a i na ten je potřeba dokázat úmysl, dále musí být splněn rozsah škody, což 250,- Kč není. Takže se z toho dá vytřískat max. přestupek a to by přestupková komise musela být hodně negramotná. Vrácením újmu utrpím a to zmenšením mého majetku za poštovné.
Jedině lze souhlasit s tvrzením, že zmýlená pro obchodníka neplatí u potvrzené objednávky a právoplatně uzavřené kupní smlouvy.
Pane kolego, seznamte se konečně s pojmy trestný čin, přečin, přestupek, jaké jsou jejich znaky a jaké podmínky musí splňovat pro právní kvalifikaci.
Když mi omylem vrátili v obchodě víc peněz a já jsem si je nechal, tak to musím mít rejstřík popsaný jako kriminálník ne? A totéž ten stejný obchodník, který mi jindy naúčtoval vyšší cenu než měl na cenovce a já mu zaplatil víc než jsem měl, naúčtoval mi víc kusů než jsem bral, naúčtoval co jsem nebral, tak také využil mého omylu a vzal si moje peníze, které mu nenáležely, ne? A jakto, že nebručí za podvod? Nejsem náhodou v důkazní nouzi a nemůžu mu prokázat úmysl ani výši škody? A totéž obráceně.
Domníval jsem se dosud, že prodejce je právnická osoba a nikoliv fyzická. Odkud pramení znalost zákazníka s kým komunikuje?
Objednávám na internetu a kupodivu moje objednávky v řadě případů vyřizují a odpovídají na ně živí lidé.
Já nejednám se strojem, ale s prodejcem jako právnickou osobou a ten má odpovědnost i za to, co stroj odpovídá, protože fe facto i ten stroj je jeho zaměstnanec a on nese odpovědnost za škody jím způsobené.
Při diskuzi s vámi Vás ani nevidím, ani neslyším, reaguje neadekvátně na mé příspěvky a u mě také Turingovým testem neprocházíte. jste člověk nebo stroj? Mimochodem se stroji podařilo projít Turingovým testem.
Při jednání s eshopy neprojdou Turingovým testem ani operátoři call centra.
Vy budete specialista na hodně blbé příklady, že?
Jde o to, z jaké částky mi vrátí 10 000. Když si jdu koupit nějakou tašku na kolečkách za 350 000, složím je v pokladně před zkušební jízdou a omylem mi vrátí 10 000, tak jednak nemusím v tomto případě zjišťovat proč, je to rozhodnutí mi dát takovou cenu a v poměru zaplacené částky je to nicotná částka, aby se dokázalo, že jsem si mohl všimnout něčího omylu.
A jdu spat. Vy zatím studujte do rána právní poradny a pak mi sem napište, jak by se vám podařilo z výše škody 10 000,- udělat pouhý přečin.
ad 2. Je tedy podle vás správné, aby zákazník získal majetkový prospěch z omylu prodejce? Když je jasné, že nešlo o pravidelnou prodejní strategii, ale o jednorázový omyl? Cožpak konzumní libido zákazníka je nade vše. Vždyť jde o pro život nepodstatnou věc, kterou zákazník za rok, dva zahodí a pořídí si nový podle aktuální módy.
Tady předmětem řízení nebude kalkulace ceny, ale meritorně platnost kupní smlouvy ať bude podána žaloba formálně o cokoliv a ostatním se soud nebude zabývat.
Kromě toho tehdy bylo rozhodnutí vydáno v naprosto odlišných "tržních" podmínkách a takový judikát sotva bude pasovat k této věci.
1) najednou používáte argument "z jakého základu", ale u iPhone z 20KKč na 300Kč to nevnímáte
2) ten poměr základu a ceny má argumentační váhu jen pro posouzení, zda to dotyčný musel nebo nemusel poznat jako omyl. V případě úmyslu už není podstatný a pracuje se s absolutní částkou, kde tuším více než 5K je trestný čin a pod je to přestupek
Nikoliv, přečin je nová věc, dřívější nedbalostní trestné činy jsou dnes přečiny a přečinem je i úmyslný trestný čin, jehož horní sazba trestu je do 5 let odnětí svobody. A to u podvodu je, pokud to není v organizované skupině a nebo nejde o škodu značného rozsahu. A to 10 000 rozhodně není škoda značného rozsahu.
Pokud ja jako zakaznik zjistim, ze obchodnik pri tvorbe ceny udelal chybu, prizna to slusne apod. Tak by mne musela hamba fackovat abych trval na plneni a nepotrebuji k tomu ani jeden paragraf, staci prosta slusnost. A je mi uplne jedno zda to udela miliardova firma nebo prodejce z panelaku a to i i v pripade ze by prodejce nemel dobre jmebo, obecne se nechoval dobre, protoze neklesnu na jeho uroven.
Nikolivěk. Viz výše. Nákupní cena shopu je irelevantní a je jejich problém za kolik nakoupili. Jiný obchod nakoupí za nižší cenu, což namítnu a je tu zadělané na dalších x let řízení, než se zjistí opravdová výše tzv. škody.
Daň se do nepočítá. Může nakoupit i bez daně. Jednou protistrana do výše škody si počítala i zdravotní a sociální pojištění, mzdu a daň, což samozřejmě soud s nimi vyběhl.
Ano, soud si může rozhodnout jak chce, ale pravda, tedy logika, zůstane stejná, pokud soudy rozhodují nelogicky, časem dojde ke zhroucení právního systému, protože nikdo nebude vědět, čím se má řídit. Logické zdůvodnění rozsudků je jeden ze základních kamenů římského práva a je to jeden z jejich největších přínosů pro lidskou civilizaci.
Ano, ale tady nejde přece o Alzu, ale o dobrosery, kteří kolem toho dělají mediální humbuk, aby se zavedly další regulace. Dokonce ty dobrosery může platit nějaký zahraniční velký prodejce, v rámci přípravy na vstup na trh, aby odrovnal především konkurenci malých firem a ty takto zastrašil. O Alzu nejde, na tu použije nekalé praktiky ještě tvrdšího ražení.
Už som zažil, že obchodník predával nejaký tovar pod cenu, alebo ho i rovno zadarmo rozdával okoloidúcim okolo jeho obchodu, asi kvôli reklame a pod (to bolo ale v zahraničí).
A to nespomína rôzne jednoduché TV súťaže, porady, kde ho tiež dostane výherca, telefonujúci zadarmo (TV - vecnú cenu nám venovala firma XY).
Kto vie, ako to oni majú účtovnícky vysporiadané.
A čeho prodejce získá v aktuálním MAXI Výprodeji se slevami až 70% (v sekci na webu až 90%), logickým motivem je reklama, PR, snaha nahnat zákazníky do eshopu....
A co v tom výprodeji prodává, je jeho věc, zjistím, že něco nabízel s moc velkou slevou, že se mu to nevyplatí a od druhé objednávky bude kupní smlouvy rušit?
Ano, kdo jiného uvede v omyl a využije toho ke svému prospěchu, je trestné, ale vzhledem k probíhajícím výprodejům naopak uvedením údaje Výprodej / 96% sleva vyvolala Alza svým omylem omyl u zákazníků a ti v dobré víře nakoupili levné zboží...
Ale:
1) je proti dobrým mravům kupovat ve výprodeji zboží s 96% slevou
2) Uvedli zákazníci alzu v omyl? To pouze v případě, že se prohackovali do jejich systému a upravili ceny, za které nakoupili, což rozhodně není tento případ
3) pokud obchodník (jakýkoliv) uvádí u zboží informaci o ceně (např. na regálu v samošce) a cena u pokladny je dvojnásobná, je obchodník povinen vrátit rozdíl...
Pro ty, co tu pisou o svinich zakaznicich ....
http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2018387
U Alza naprosto standardni.
Jasne u psaných si mám koupit lupu :D
Chlapče ty budeš přesně ten typ člověka ze kterých se rekrutují politici, šmejdi apod. verbež...
Proč hrát férově čistou hru, když můžu dělat podraz a omluvit to kecama, "máš lupu" či "ctrl+kolečko myši", a jasně každé uživatel počítače to ctrl zná...
chudáček jako ty či tobě podobní jsou problém tohoto státu...
před prodejem automaticky kontrolovat rozdíl mezi průměrnou nákupní a prodejní cenou. Jinak se to dá odhalit i statisticky, skokový nárůstem objednávek na dané zboží prozradí, že něco není v pořádku. A ještě lépe to řešit inteligentním algoritmem, který sám hledá optimální rozložení cen na základě reálné poptávky a vůbec do cenotvorby nepouštět lidský faktor, že by ceny určoval nějaký obchodník. Obchod (stroj) má možnost do svého rozhodování zahrnout celkový zisk na prodejích okamžitě, takže může v případě chyby, ztrátu rozpočítat na ostatní zboží a to ihned přecenit, staré ceny pak vrátit po napravení ztráty, což může trvat několik minut, maximálně hodin.
Prodejce nic nedeklaroval, ta deklarace byla omyl. Prodejce zpochybňuje tu deklaraci. Je spravedlivé, abyste získal prospěch z něčího omylu? Pokud to připustíte, tak nemůžete mít zároveň v právním řádu klamání spotřebitele, protože to je právě založeno na popření předchozího tvrzení.
No někdo tady vyvozoval potvrzení objednávky od kliknutí na tlačítko objednat. Jinak mailová komunikace probíhá v eshopech jinak, stroj pošle informaci o přijetí objednávky ke zpracování, člověk objednávku mailem potvrzuje. A znalost toho, že komunikujete se strojem vychází z toho, že člověka nevidíte ani neslyšíte, nereaguje adekvátně na vaše dotazy. Člověk obvykle pozná svůj obraz v zrcadle, je tedy dostatečně inteligentní na to, aby poznal, kdy komunikuje se strojem, a kdy s živým člověkem. Eshopy Turingovým testem zatím neprojdou, tedy člověk je schopen poznat, že je to stroj.
Vaše "jednoduché" řešení nemá s článkem nic společného: Alza to evidentně rozpoznala, jen mezitím vznikly nějaké objednávky.
K chybě může dojít vždy a je absurdní očekávat, že dojde vždy k plnění. Mě se jednou prodaly na pidishopu produkty kvůli chybě při importu dat tisíckrát zlevněné. A než jsem to opravil, nějací vyčůránci evidentně spolu komunikující dokázali "objednat" zboží za milion na eshopu, který má takový obrat za rok. Fajn, zkusili to, za nervy si mohu sám. Ale to pruzení po stornu (samozřejmě sakra poníženě omluvném) jednoznačně dokazovalo, že šlo o podvodné jednání v organizované formě podle definice trestního zákoníku.
chlape, jdi radsi do skladu ty mobily zabalit a poslat...
tyhle pindy ti nepomuzou
zadny zakon nezakazuje prodavat pod cenou a ja nehodlam davam idiotum ani moralni pravo se splest...
spletl jsi se, zaplat... uz od nepameti je tohle zaklad sveta a neni v tom nic osobniho, business rozhodne nic osobniho neni, tak to neber ani ty osobne a furt tu nebojuj za neobhajitelne
v prirode jsem videl lvy pochutnavat si na zebra, ktera udelala ten omyl, ze si ve spatnou dobu pochutnavala na spatnem drnu, pritom pak naslednym kratkym uprkem deklarovala svuj omyl, lev byl povinnen ji nechat zit ale on se radsi najedl a neudelal to jako podvod
tva drzost soudit lidi, ktere neznas, a proc si koupili mobil nemuzes vedet, co kdyz na to klikla holcicka s culiky, ktera ma treba downuv syndrome... jak ji rozmasnes... ten led na ktery jsi se pustil je tenky a ja bych te rad nechal utopit
protoze tyhle kdyby, coby nemaji zadny smysl, nech to na tem beznem principu, ktery se osvedcil, v businessu.. jses vul, roll over and die
No a to právě není tak jednoduché, na vstupu si napočítáte 200 Kč, které od státu dostanete a na výstupu 2 Kč, které státu odvedete, takže tímto postupem stát ošidíte o 198 Kč. A v případě, že nakoupíte mobil za 2000 a omylem ho nabídnete za cenu 300, si do nákladů a do odpočtu můžete započítat jen poměrnou část, takže jste povinen cca 1700 Kč dodanit. Do nákladů si nemůžete v podstatě započítat plnou nákupní cenu, protože omyl (škoda) způsobená známou osobou, není daňově uznatelný náklad.
No DPH se to týká samozřejmě taky, uvedeným postupem totiž získáte 198 korun, které vám stát vyplatí, ale z prodeje je nezíská zpět, jen vám je vyplatí. A právě toto je podstata všech daňových úniků, které se s DPH dělají. Takže buď vznikne škoda státu na DPH a nebo vám, když si tu část, která zbude, nebudete moci uplatnit jako odpočet.
no tak odpočet - vratka = co mi zůstane, takže 250 - 150 = 100, když prodám levněji než jsem nakoupil, když prodám stejně, tak 250 - 250 = 0. No a z hlediska státu, v prvním případě stát dostane 150, ve druhém 250. A to z důvodu omylu pracovníka, což není daňově uznatelný náklad a to má samozřejmě dopad i na odvod DPH. Tuším, že v zákoně o DPH je nějaký paragraf, který právě tuto vazbu řeší, ve vztahu k výdajům, které nejsou daňově uznatelné náklady a vratky DPH z nich. Do nákladů si nemůžete dát celou nákupní cenu, ale jen do výše prodejní ceny.
Ale no tak, když nabízejí slevu, tak to mají přímo na stránce produktu uvedeno a to u toho produktu a ne coby obecnou reklamu v pozadí. Všichni, co tvrdí, jak nakoupili v dobré víře, se tak vlastně hájí svou mimořádnou hloupostí. Ale prodat svou důstojnost za dejme tomu deset tisíc je báječný kšeft, tak proč ne, že?
Tak jde o to, zda jde o omyl či nikoliv, takže jestliže eshop deklaruje, že jde o omyl, tak vám nezbývá než zboží vrátit, nebo doplatit, protože už víte, že jde o omyl. Vrácením zboží žádnou újmu neutrpíte, nevrácením vědomě využíváte něčí omyl a tím se dopouštíte trestného činu podvodu, protože jde o váš úmysl, využít toho omylu, byť v prvopočátku náhodného.
Nechápu, jaký smysl má takové jednání. Co reálně tím získají? Proč by někdo někomu něco prodával, když mu to prodat nakonec nechce. Zákazník, kterého se to dotkne, bude naštvaný a ostatní to nijak neovlivní. Pro nekalou reklamu postačí, když to zboží v eshopu bude uvedeno se slevou, ale jako vyprodané. Když už. Ale toto zboží, které je předmětem sporu se neobjevovalo v reklamních akcích v médiích. Takže o nekalou praktiku nemusí jít.
Úmysl je jasně prokázán, zákazník se dozvěděl, že jde o omyl a ani to ho nepřimělo věc vrátit, tedy úmyslně ji zadržel. A škoda není 250.- Kč ale rozdíl nákupní ceny - 250.- Kč, tedy několik tisíc. Smlouva nemůže být právoplatně uzavřena, když se jedna strana fatálně zmýlila. To odporuje dobrým mravům.
Tak nakonec to zboží zřejmě nedostanou, ale zlobit se na zákazníky, kteří splní ze své strany všechny podmínky k úspěšnému nákupu a e-shop jim zboží nevydá, že se domáhají svých práv - pak už je to v rukách třetí strany (soudu apod.), která to bude řešit... Vzhledem k velikosti Alzy a jejím možnostem, bych dal osobně za pravdu zákazníkům, kteří cenu třeba považovali se reklamní tah... (samozřejmě třeba 4ks/osoba nebo podobně) :-)
Ta informace se šíří i když nedojde k samotnému prodeji takto zlevněného zboží, s následnou snahou o zrušení prodeje ze strany obchodu. Ten krok toho prodeje, je už zbytečný, není ho potřeba k šíření té informace. Nejlépe funguje systém Yetti, všichni o něm mluví a nikdo ho neviděl.
> Vrácením zboží žádnou újmu neutrpíte
Tak tou újmou je čas, který jsem ztratil objednáváním, případnou registrací, pokud jsem v daném e-shopu dosud nenakupoval, čtením obchodních podmínek, újmou je fakt, že jsem obchodníkovi musel sdělit svoje osobní údaje a budu muset řešit pozdější spam, možná i opakovaně. Pokud došlo již k převzetí/odeslání zboží, jsou tu navíc náklady na přebírání zboží od přepravce (přebírání od služeb typu PPL/DPD soukromou osobou může mít organizační náklady docela podstatné, i na pobočku ČP musíte dojít a vystát frontu), a na jeho vracení.
Pokud obchodník deklaruje omyl a já jeho tvrzení akceptuji, jsem ochoten transakci vrátit, ale očekával bych od e-shopu:
1) dostatečnou omluvu
2) pokud objednávce předcházela nová registrace, nabídku na následný kompletní výmaz osobních údajů a závazek, že do vyřešení celé záležitosti nebudou tyto nikomu přeprodávány (což by se tedy nemělo dít stejně, ale děje se)
3) solidní kompenzaci všech výše uvedených nákladů, tzn. ne že mi pouze milostivě proplatí zpětné poštovné.
Platci DPH dan neplati, jenom ji pro stat vybiraji od neplatcu.
Pokud platce DPH nakoupi v zahranici (at uz EU, nebo treti zeme), dostane fakturu bez DPH. Nasledne provede takzvany "reverse charge". Sam si DPH spocte, ale da si ji na vstup i na vystup.
Je to jenom takova papirovat valka. Zadnou dan neplati, jenom statu vykaze, ze nejake takove plneni existuje.
Kdyz to potom proda dalsimu ceskemu platci, tak tomu to uz dodani. Odberatel zaplati cenu s dani. Dodavatel ji odvede, Odberatel narokuje zpet od statu. Tedy zase nikdo nic nezaplatil. Stat porad nic nema.
Az teprve v okamziku, kdy si zbozi koupi neplatce (zpravidla nejaky obcan), ktery si nemuze nic od statu narokovat, tak statu zustane dan.
Reverse charge (ktery se v minulosti delal jenom pro nakupy zbozi a sluzeb v zahranici) se uz nejakou dobu dela i na nektere tuzemske plneni. To jsou ty slavne odpady a stavebni prace, emisni povolenky, investicni zlato..
Od dubna letosniho roku se bude delat i na spoustu dalsich veci. Kovy, prenosne pocitace, mobilni telefony, integrovane obvody, videoherni konzole a dalsi veci. Ale jenom ve velkem (fakturace nad 100 000).
Takze neni nic neobvykleho, ze prodejce nakupuje bez DPH.
Řeč byla o DPH ne?
A o tom, jak nakoupit bez DPH. Tak proč do toho motáte daň z příjmu a daňově uznatelné náklady?
Pokud nakoupím a daním přes reverse charge, tak jsou ty položky (vstup/výstup) vždycky stejné. Maximálně (u nějakých složitějších případů) mohou být v různých zdaňovacích obdobích. Alespoň je možné najít správce daně, kteří na takovém postupu budou trvat.
A vážně není pravdou, že když koupím (i s daní) za 1210, stát mi vrátí 210 a já to potom prodám za 605 (500 + 105 daň), tak nějak musím krátit nárok na vstupu. To ani omylem. A taky jsem ani omylem stát o nic neobral.
Jak jsem napsal. "Plátci DPH" daň neplatí. Jenom ho pro stát vybírají od neplátců. Stát dostane svoji daň z toho, co zaplatí konečný spotřebitel. Zpravidla občan. Nic víc, nic míň. Až do doby, než si to koupí "neplátce" je to jenom evidence. Jeden plátce zaplatí a to stejné si druhý nárokuje. A rozhodně není pravdou, že ty částky musí růst.
Můžu dokonce rozdávat zboží zdarma (za určitých podmínek) a budu pořád mít plný nárok na odpočet daně na vstupu a moje nákupní cena bude celá daňově uznatelným nákladem pro daň z příjmu.
Jezis...
Tak ještě jednou.. není zadne 250-150..
Vratka je vždycky ve stejne vysi, jako odvedl ten prede mnou.
Cely ten vehement s DPH je pro platce DPH neutralni. dokonce je pro ne uplne jedno, jestli nakupuji s 21% a prodavaji osvobozene, nebo v jedne z nižších sazeb. Nic z toho nemaji. Tedy nemaji nic z DPH.
Pokud je na něco nižší sazba, tak je to pro firmu vyhodne jenom v tom, ze konecna cena muze byt nižší a muze sit o koupit vic lidi, takze mají vyssi trzby.
Státu patri nejake procento z konecne ceny, kterou zaplatil konecny odberatel. Nic vic.
Pokud prodavam něco levneji, tak abych nezkrachoval, tak musim prodávat zase něco jiného draz. A na tom drazsim zase stat dostane vetsi dan.
Je spousta zboží a služeb, ktre konci u platce ve spotrebe. Primo se dal nefakturuji. Koupi si třeba PHM do firemního auta. Stat mu DPH vrati a uz se nikdy dal nevyfakturuje. Retezec konci. Z celého toho plneni (nakup PHM) nemá stat ani korunu (na DPH, na spotrebni dani samozrejme ma).
Ale aby firma nezkrachovala, tak prece musí tu zaplacenou cenu bez dane u PHM prenest do ceny svých služeb, nebo vyrobku. A tam stat dostane svoje DPH.
Pletes tady dohromady dan z prijmu (danove uznatelny naklad) s dani z pridane hodnoty. to je naprosta pitotmost. Nemaji spolu nic spolecneho.
To tvoje tuseni o tom, ze si do nakladu nemuzes dat celou kupni cenu, ale jenom do vyse prodejni ceny mas odkud? Cituj paragraf.. Je to nesmysl.
Existuje sice něco, jako cena obvykla, ze které se v nejakych případech muze odvádět DPH (nebo muze slouzit pro dodaneni daniz prijmu), ale to jsou opravdu jenom spesl pripady. Prodej osobam ve zvláštním vztahu a podobne podivnosti.
Ještě jednou. Pokud Alza prodala mobil za nejakou extra nizkou cenu, tak je to mozna stve, protože na tom obchodu prodelali par drobnych, ale nemá to zadne danove následky (kraceni naroku na vstupu a podobne). A neverim ani tomu, ze by něco chteli po svém zamestnanci/zaměstnancích, kteří udelali chybu. Maximalne jim zkrati nejake premie a vynadají jim. Spis jim jenom vynadají. Je to prkotina za par tisich pod rozlisovaci schopnost firmy. Dohaduji se jenom z principu.
ne priteli. DPH funguje uplne jinak, nez si myslis.
Co je nereálná nabídka? Na SW nebo další nepotřebné HW blbosti (obaly, folie, ..) dají slevu klidně 99% a myslí to vážně, proč by takhle v rámci PR k výprodeji nemohli prodat pár telefonů? A když náhodu to zboží koupí moc zákazníků, tak pak můžou tvrdit, že to byla chyba? Zákazník klidně mohl nakupovat v dobré víře.
Alza má teď jedinou zákonnou možnost, dodat "omylem" něco jiného v ceně, kterou zákazník zaplatil, a pokud to nebude zákazník chtít, může od smlouvy do 14 dnů odstoupit....
Prodejce deklaroval 96% slevu, ČOI taky pokutuje supermarkety a další obchodníky za špatné uvádění slev (či cen před slevami), i když každá pokuta velkým řetězcům je z principu omyl, nebo si dovedete představit, že Tesco, Albert nebo BILLA by zákazníkovi úmyslně uvedly jinou cenu, nebo špatně spočítaly slevu?
Zákon o ochraně spotřebitele v tomto případě jasně říká, že deklarovaná sleva musí být dodržena, pokud by byla chybě uvedena původní cena, mohlo se jednat o omyl, ale v okamžiku vztahu obchodník-prodejce prostě deklarovaná cena(sleva) platí...
Jenže prodejce z paneláku Vás nebude fackovat na každým rohu MAXI Výprodejem, což hlavní problém...
Pokud zákazník udělá to, co dělá marketing alza milionům zákazníků, najednou je to špatně...
Ještě nedávno měli "Zboží za nejlepší ceny", což neznamenalo, že jsou nejlevnější, ale že mají mj. "Největší výběr zboží skladem"
Fandím vám.
Kdyby se to stalo normálnímu prodejci, nikoliv tomuhle ufonovi, tak si pomyslím čecháčství, ale tohle mě donutí obrátit http://pooh.cz/pooh/a.asp?a=2018387
Před týdnem jsem si koupil tuhle kartu http://www.alza.cz/kingston-micro-secure-digital-32gb-sdhc-sd-adapter-a-usb-ctecka-d240470.htm tak doufám že ji po mě slavná alza nebude chtít vrátit, přecijen sleva 81 procent musí bejt podezřelá ne? :-)
Soudím že šikovnej právník celej případ postaví právě na těch jejich slevách a opravdu, jak má člověk vědět co je reálné a co ne?
Vy jste ukázkový příklad chytráka (chtělo by se napsat pitomce), co se vyjadřuje ke všemu bez jakýchkoliv znalostí.
"Úmysl je jasně prokázán, zákazník se dozvěděl, že jde o omyl a ani to ho nepřimělo věc vrátit, tedy úmyslně ji zadržel."
Přečtěte si laskavě, co je podstatou podvodu. Rozhodně to není to, co se zde snažíte prezentovat.
"Smlouva nemůže být právoplatně uzavřena, když se jedna strana fatálně zmýlila. To odporuje dobrým mravům."
Samozřejmě že může. Vy si tady přiohýbáte dobré mravy, jak se vám hodí.
"Dokonce zákazník ví, že objednává za nepatřičnou cenu. Proto se taky rozhodl k nákupu, nerozhodoval se podle své potřeby, ale především podle nezvykle nízké ceny."
Aaa, pán má zřejmě křišťálovou kouli. Nebo jste to vyčetl z kávové sedliny? OMG. To si jako mám speciálně každou cenu a slevu, která by mi (nebo jasnovidci v diskuzi na lupě) třeba mohla přijít nepatřičná, před zakoupením osobně ověřovat?
"Tak jde o to, zda jde o omyl či nikoliv, takže jestliže eshop deklaruje, že jde o omyl, tak vám nezbývá než zboží vrátit, nebo doplatit, protože už víte, že jde o omyl."
Tohle je samozřejmě naprostý nesmysl. To by pak mohl jakýkoliv prodejce čehokoliv se slevou později tvrdit, že sleva byla omyl a kupující musí zboží vrátit. Hovadina. Kam na ty blbosti chodíte?
"Vrácením zboží žádnou újmu neutrpíte, nevrácením vědomě využíváte něčí omyl a tím se dopouštíte trestného činu podvodu, protože jde o váš úmysl, využít toho omylu, byť v prvopočátku náhodného."
Opět, naprostá hovadina. Pokid vy jste svéprávný, tak potěš Panbůh.
eshop, ale v našem případě, prodejem za omylem sníženou cenu, pod náklady nic nezíská. Nezvýší to loajalitu zákazníků, není to ani reklama pro další zboží, protože přiláká jen lidi co pasou po nízkých cenách a nic jiného nekupují. U Raynairu je to ale jinak, je to obdoba holandské dražby, kdy zákazník otálením s nákupem riskuje, že bude platit cestu ostatním. To pak lidí nutí letenky vykoupit dříve a čím rychleji reagují, tím rychleji roste cena. A jakou křivku Ryanair na vzrůst ceny zvolí, to pak ovlivňuje jeho zisk, vyprodávají-li se letenky rychleji a dříve, tak to umožňuje Ryanairu dosáhnout většího zisku na let.
Protože let letadla má stejné náklady i když v něm letí jeden člověk, nebo 100, proto se ty náklady rozpočítávají na určitý počet osob, který zajistí, že let nebude prodělečný, co se prodá nad tento počet je zisk provozovatele. když se prodá méně letenek, je z toho ztráta. U Ryanairu je ten výpočet dynamický, zbytek nákladů + zisk se vždy rozpočítá na zbývající počet a to je aktuální cena letenky. A u mobilu nic takového neexistuje, náklady jsou fixovány na jeden kus a kdo si ho koupí, musí je pokrýt celé. Samozřejmě, lze udělat takový eshop, který by postupoval stejně jako ryanair, a místo cen by pracoval s váhami pro jednotlivá zboží a neustále vyhodnocoval zisk za celý sklad a cenu počítal stejně jako ryanair. Musel by pak stanovit, jaká část skladu, když se vyprodá, pokryje náklady, pak by nemusel brát ohled na nákupní ceny jednotlivého zboží a mohl je určovat libovolně, pak by mohl mobily skutečně prodávat za 1 Kč. Jejich pořizovací náklady by zaplatili zákazníci, kteří si koupili něco jiného a byly by zakalkulovány do jejich ceny. Je to ale něco jiného, než u letecké dopravy, kdy kapacity jsou omezeny a může dojít k jejich vyprodání. Jsou-li lety vyprodány, nekoupíte je jinde, na další dodávku zboží si počkat můžete, u letu toto neplatí, protože po určitém termínu váš let obvykle ztratí smysl.
O veřejný příslib nejde, protože jde o omyl a nabídka byla rychle stažena. To jak dlouho to na to webu viselo, by rozhodovalo při posouzení, zda jde o příslib, či nikoliv. Podle vás je spravedlivé, aby zákazník tyl z omylu někoho jiného? Proč? Cožpak konzumní libido zákazníka je nad vším?
Jak zákazník může vědět, že je to chyba? No například tak, že mu prodejce napíše a v dopise deklaruje, že to chyba je. Pak pokud zákazník nedoplatí, nebo zboží nevrátí, tak vědomě využívá něčího omylu a dopouští se trestného činu podvodu. Vrácením zboží zákazník žádnou újmu neutrpí, protože nabídka nebyla reálná, ale výsledkem omylu. Zmýlená neplatí.
"Vrácením zboží žádnou újmu neutrpíte"
A čo ak som tovar po obdržaní daroval, a obdarovaná osoba ho už používa? Ak by mal inú cenu, tak by som ho nekúpil.
Sú trhové, akciové ceny, výpredaje a pod. (ponuka a dopyt), reklamné akcie ... Bežný človek sa už v tom nevyzná.
Tak by som zažaloval predajcu za uvedenie do omylu, a žiadal ten rozdiel v cene - došlo by k vzájomnému započítaniu. :-)
tak vezměte si, že nabídnete chybně svoje akcie na burze, za neobvykle nízkou cenu, chci vidět, jak vám je potom budou vracet ;-) k podnikání patří i riziko a jsou mnohem mnohem větší nespravedlivosti než kdyby se zákazník domohl vydání zboží za cenu, která byla u zboží uvedena :-)
Myslím si, že Alza rozdíl zaplatí ze svého - byla to chyba na straně Alzy a pak také dobrá pověst solidního eshopu je daleko důležitější, než lámat těch pár lidí, kteří levně nakoupili, aby doplatili rozdíl.
Nám se kdysi stalo něco podobného - díky naší chybě v systému jsme několika klientům prodloužili domény na více let, než měli zaplaceno. Rozdíl jsme zatáhli ze svého a klientům poslali vysvětlující mail.
No to je tak nesmírně naivní představa...
Nikoliv příteli. Není tomu tak. Nezískám ani korunu
1) Koupím za 1210 (1000+210 daň). Já zaplatím, můj dodavatel odvede mnou zaplacenou daň 210,-Kč státu.
2) Já si nárokuji mnou zaplacených 210 od státu a dostanu je. Tedy zaplatil jsem 210, stát mi vrátil 210. Já jsem na nule, stát je na nule.
3) Prodám za 605 (500+105 daň). Můj odběratel mi zaplatí 605, 105 odvedu státu. Kde mi zůstala nějaká daň? na DPH jsem nevydělal ani korunu. Jenom jsem prodal věc, co jsem koupil za 1000 bez DPH za 500 bez DPH. Tedy mám ztrátu 500 Kc (z pohledu daňe z příjmu).
4) Pokud můj odběratel je plátce DPH, tak těch 105 (co mi zaplatil v ceně 605) bude chtít po státu. On je na nule, stát je na nule. Pokud ten odběratel je neplátce, tak se koloběh zastavil a stát má svých 105 z ceny 605, kterou zaplatil konečný spotřebitel a kterou už nikomu nemusí vyplatit. Halelujá.
Daňové úniky na DPH se dělají naprosto jinak. To co popisujete s tím nemá co dělat. Je mnoho způsobů jak udělat daňový únik. Povětšinou jsou založené na tom, že se mnou popisovaný kolotoč předčasně přeruší.
Tedy já koupím za 1210, požaduji svých 210 po státu (protože jsem je dodavateli poctivě zaplatil). Stát mi ji vrátí. Můj dodavatel je přizná ve svém přiznání, ale nezaplatí. Protože mu právě přišla pokuta za porušení licenční smlouvy od nějaké firmy v daňovém ráji ve výši 210 korun. On ji poctivě zaplatil (co se dá dělat, takový je život) a už mu nezbylo na zaplacení DPH státu. Tak šel s firmou do bankrotu. Protože už nic nemá, tak z něj stát nic nevyrazí. Všechno legální. Teda skoro legální..Ale nedělá se to kvůli 210 korunám. A je i mnoho jiných způsobů, jak podvádět na DPH.
Ale ještě jednou. to co popisuješ je jenom tvoje naprosto naivní představa o tom, jak DPH funguje.
No, když on Vám za 1Kč prodá ten svůj, tak platná být může, pokud obchodník inzeruje 96% slevu, ať jde o cokoliv, buď dochází ke klamání spotřebitele, nebo to má dodat, pokud by u toho nebylo uvedeno Výprodej a sleva 96%, možná by platná nebyla, neboť by možná šel omyl dokázat, ale v tomto případě zákazník kupoval zboží, jehož původní cenu znal jen s výraznou slevou...
Jenže alza u těch produktů inzerovala třeba 96% slevu a na billboardech všude po republice MAXI výprodej, takže kdykoliv mi nabídne obchodník více než 50% slevu může automaticky objednávku stornovat, protože je to proti dobrým mravům, nebo jak má zákazník poznat, že jde o omyl a ne všudypřítomný výprodej, kterým nás krmí? To že běžně s více než 20% slevou nabízí nepotřebný blbosti, u kterých rapidně (třeba i 10x) nastřelila cenu je v souladu s dobrými mravy?
Právě nabízejí s 90% slevou nějakou hru a když s podobnou slevou nabídnou telefon, najedou jde o chybnou cenu? To nemá zákazník šanci poznat...
"Stvrdil to stroj, nikoliv prodejce."
Mně je úplně jedno, kdo to stvrdil. V podmínkách je psáno, že smlouva je platná okamžikem odeslání objednávky.
"Zákazník ví, že komunikuje se strojem a ne s člověkem, protože objednává na internetových stránkách."
No a co jako? Takže podle vás jsou neplatné všechny objednávky přes eshopy? Co je to za pomýlená argumentace?
Jsem z jeden ze zákazníků Alzy.cz, kterého se situace ze 7.1.2015 týká. Zvažuji podání hromadné žaloby na Alzu. Nedodržují to, k čemu se zavázali v Obchodních podmínkách a Obč. zák. v tomto případě je dle mého názoru právo na straně zákazníka.
Ti, kteří zvažují připojení k hromadné žalobě mohou napsat své kontaktní údaje na email: alza-zaloba@seznam.cz. Snad nás bude dost.