Nejen náš stát se tváří, že potřebuje odborníky pro výkonnou ekonomiku, ale pak klíčové studijní programy neumí prodat. Naopak vytváří spoustu překážek pro studenty z ciziny nebo starší než 26 let (protože celoživotní vzdělávání není priorita, i když věk odchodu do důchodu se prodlužuje).
A firmy nechtějí čerstvé absolventy, natož, aby si zaměstnance zaškolily od nuly za své, chtějí experty s dekádou zkušeností…
Chtělo by to nějak zapracovat na propojení businessu a školství a poslat finance tam, kde jsou potřeba a v žádaných oborech (zejména STEM) studium zpřístupnit a usnadnit všem. Naopak je řada humanitních oborů, kde poptávka firem je nulová (kromě těch, které chtějí jakýkoli titul). Vzniká tu výrazný nepoměr a nikdo ho moc neřeší. A to nezmiňuji tragický stav nižšího školství s inkluzí a naprostou absencí podpory talentů.
Protože u nás je naprosto enormní konkurence ve státním sektoru. 70% studentů VŠ po škole plánuje pracovat nějakým způsobem pro stát, zbytek by chtěl nastoupit do státního ČEZu. Kolik vysokoškoláků plánuje po získání diplomu nastoupit někam do výroby , a tim nemyslim na linku, a časem se třeba dostat i k tomu vývoji? Nula.. Život je daleko pohodlnější s tabulkovým platem, natož když je váš plat politické téma
Na FEKT VUT to samé. Opravdu tu neznám nikoho, kdo by chtěl jít pracovat za ten nuzný tabulkový plat, ze kterého nejde zaplatit pomalu ani nájem.
Je pravda, že silnoproudaři do ČEZu/ČEPSu velmi často jdou, ale kdo by to byl u energetiků čekal, že chtějí pracovat v energetice.
A tbh si nemyslím, že tohle platí i pro většinu netechnických oborů. Spíš je to takové křičení na mrak.
A firmy nechtějí čerstvé absolventy, natož, aby si zaměstnance zaškolily od nuly za své, chtějí experty s dekádou zkušeností…
To samozřejmě chtějí, ale jelikož jich je málo a jsou drazí, rády sáhnou i po čerstvém absolventu bez zkušeností.
studium zpřístupnit a usnadnit všem
Co to znamená? Snížit laťku požadavků? To by si pak firmy stěžovaly, co z té školy chodí za nepoužitelný materiál.
To znamená, že univerzity studentům pomůžou třeba s ubytováním, nebudou si účtovat extra poplatek za výuku v angličtině (a naopak i českým studentům by prospěla angličtina, zejména v rychle se měnících oborech), nabídnou stipendia, zprostředkují třeba stáž a usnadní přechod z teorie do praxe. Není nutné snižovat laťku, ale občas by ji bylo vhodné třeba přesunout směrem bližším praxi. Také by nebylo od věci usnadnit dálkové studium.
Kdysi kdosi prohlasil (mozna umite najit) ze CR potrebuje rocne cca 10 000 inzenyru a tak maximalne 10 vedcu. Problem nasich VS je v tom, ze rocne vychovaji 10 000 vedcu = ti lide znaji teorii, hory matematiky, vse samozrejme za "idealnich" podminek (protoze jinak se to pocitat ani neda), ale praxe je jim zcela cizi.
A neni se cemu divit, kdyz se podivate na skladbu vyucijicich, tak zjistite, ze 99% z nich nikdy neopustilo tu skolu, nikdy nevideli praxi. Co hur, dokonce uci predmety, kterym sami nerozumi. Videl sem na vlasni oci kdy dalkari ktery si zapsal predmet z oboru kterym se zivil dal vyucijici znamku radsi uz v zari s tim, ze "blbce ze sebe delat nenecha".