Patriku, nalijme si čistého vína - těch, kdo se ztrapnili je vícero a podle mě to rozhodně není pouze ComScore, ale také lidé ze Spiru. Byť jsem zadání neviděla a u hodnocení samozřejmě nebyla, tak se oprávněně ptám - a to se SPIR na takové "maličkosti" neptal předem? Bojím se pomyslet jak to vlastně vyhodnocovali (nemluvě o účasti a lobbingu Tomáše Řeháka, ex-Spiristu a ex-OMD)... my jsme vážně český koucourkov a to jsem se tak těšila :-(
Našla a prolistovala ... a zdá se mi, že se SPIR nechal uchlácholit nějakým slibem. Promiňte ale o kompetencích lidí, kteří o výsledku tendru rozhodovali mám SILNÉ pochyby.
Zároveň mě mrzí, že pan Zandl si nedal tu práci a neoptal se samotného ComScoru i na jejich vhled. Jak říkám, prostě Kocourkov
Děkuji Lojzo, za pádný argument :-)
... a kromě tohoto rýpnutí (já za to nejsem placena, ale některé služby SPIRu platím) bych si teď ráda přečetla, proč se SPIRu rozsvítili oči až teď a proč si lidé ze SPIRu alespoň trochu nezametou před vlastním prahem (tiskové prohlášení na webu je taky fraška)
Milý SPIRe, Český internet se měří a měří se i ty malinké projekty, a to pomocí bezplatného Google Analytics.
Neznám jedinou mediálku, která by operovala s demografickými údaji a dokázala je vyhodnotit.
Jejich styl: hodíme to na Seznam, tam je jistota, že tam lidi budou .. vypovídá oi práci mediálek..
GA a auditované měření jsou nebe a dudy. Do GA si může každý vykouzlit co chce, porovnávat je není možné (resp. těžko zajistit správné, důvěryhodné a porovnatelné měření) a také chybí vlastně všechny informace, které chybí u comscore, např. RU.
A co se mediálky co operuje s demo údaji týče - nevím, my (mediacentrum.cz) to běžně zákazníkům děláme, když mají takové preference, resp. když vyhodnotíme, že to pro ně má význam.
Já jsem to už kdysi psal, ale ani GA, ani Gemius nemají takové výsledky, aby se o ně dalo opřít.. Proč si to dovolím tvrdit? Oba totiž měří "prohlížeče", nikoliv uživatele.
Protože v normální rodině je jeden počítač pro všechy: pro 10ti letou dceru, 35letého tátu, 30 letou ženu, 60ti letou babičku.. GA i Gemius změří 1 prohlížeč, ale u počítače se střídá 5 lidí. A je to stejné v mém okolí (cca 20 - 30 rodin). Navíc drtivá většina z nich má IE popř. FF s blokováním reklam. a je to to první, co chtějí, abych jim nainstaloval. Takže to co oba měří, je "počet prohlížečů s nezablokovaným měřícím kódem".
Jen poznámka - to opravdu jsou rodiny, kde se střídá celá domácnost u jednoho PC? Tak to totálně nechápu a určitě to nejsou "normální" rodiny! U nás jsem měl vždy já svůj PC a žena to samé. Když děti trochu povyrostly, tak dostaly vlastní počítače. Děda chtěl počítač, tak si ho koupil.
Prostě totálně nechápu, jak někdo může šetřit na takové základní věci nutné pro práci, školu, zábavu!
V naší tříčlenné domácnosti jsou 3 (pod)stolní počítače, notebook, netbook a 2 mobily, používané na prohlížení internetu (+ Kindle); občas ještě pouštím oddělenou síť pro návštěvy - jenže to je extrém, já jsem blázen :-) Na druhou stranu se přiznám, že většina měřičů návštěvnosti je zablokovaná už na routeru, kvůli pomalejším zařízením v síti.
Kolega z práce je na tom už hůř (4 lidi, 3 počítače) no a pak široko daleko, koho znám a/nebo mu spravuji počítače, tak je to opravdu 1 počítač v domácnosti, výjimka je pár domácností, kdy děti (16+) mají vlastní počítač kvůli škole nebo se tam používá i služební notebook. Mraky z nich navíc používají jeden účet pro všechny, takže bordel v tom skutečně je.
Jiří, rozdíl mezi GA a auditovaným měřením (obecně, nejde jen o záležitost Gemiusu nebo comScore) je mimo jiné právě v tom, že auditované měření se snaží rozdíl mezi počtem prohlížečů (unique browser) a počtem skutečných lidí (unique visitor/real user) postihnout.
Gemius to dělá na základě algoritmu zohledňujícího mazání cookies (více na str. 16-18 metodiky NetMonitoru: http://www.netmonitor.cz/sites/default/files/metodika_netm.pdf) a využívá i informace k identifikaci osob používajících počítač.
Blokace reklamy je jiné téma, to na měření počtu uživatelů, jejich sociodemografických vlastností a návštěvnosti vliv nemá.
No teeeeedá to je rozdíl :o) Pro běžné kancelářské krysy (řadím se do nich i já) načítání stránky nehraje až zase takovou roli.
Přijdu, zapnu notas, naklikám do tabu všechny stránky co chci vidět, otevřu mail, skouknu kde to hoří, někdy ještě si skočím udělat kafe a pak teprve se podívám co kde píši.
Když mě nějaký titulek zaujme, tak zase kliknu a jdu na další. Až takhle proletím všechny co mě zajímají, tak teprve čtu detailně článek.
Ta vaše rychlost a adblocky je jen IT vidění. V mém okolí neznám ani jediného člověka, který vůbec pojem adblock zná.
Kdyby reklama alespoň trochu nefungovala, tak tam nikdo peníze nerve. Nebo snad myslíte, že firmy si nedokáži spočítat, že když někam x-krát dají prachy a nepoznají to na své tržbě, tak v tom budou pokračovat? Nesmysl!
Mno ono kdyz aktivne browsate tak je to znat hodne. A navic, pokud je zrovna meritel v pr..li, tak vas prohlizec ceka i minuty na timeout/dotazeni ...
A predevsim, neprudej me vsemozny blikajici a vyskakujici nesmysle - a presne jak napsal predrecnik, kdyz uz to blokuju, tak vsechno, nac nacitat zbytecny obsah.
Ad reklama ... ne, firmy si neumi spocitat ... kdyby to umely, tak zjisti, ze 80% utraci naprosto zbytecne. U vsech vetsich firem plati, ze vyhradi N $$$ na marketing a marketaci N utrati za libovolne kraviny - jednak proto, aby pristi rok nedostali min a taky proto, aby prespristi nebyli vykopnuti - nekdo by si moh vsimnout, ze snizeni marketingovych nakladu nema zadny vliv na prodeje.
Pro jednu takovou "firmicku" (automobilka) sem par let delal. Oni jednoduse vubec netusi, zda jejich marketingova akce mela nejaky vliv. Respektive, jedine akce, ktere prokazatelne vliv mely byly slevove - ti co meli vybrano vzdy cekali, az nejaka bude, a pak sli nakoupit.
Priklad? Napr pozvanky k servisu (jaro/podzim...). Bezelo to v TV, rozesilali dopisy zakaznikum, ... a jednoduse nevedeli kde a jak se ten ktery zakaznik, ktery prisel, o akci dozvedel. A kdyz se to pokouseli zjistovat, tak je 90% lidi poslalo ....
Situaciu, ktoru popisujete metodologia Gemiusu riesi opieranim sa o externu studiu, ktora stanovuje velkost internetoveho univerza. Tento problem bol vyrieseny uz pred 8 rokmi, ked Gemius vyhral prvy tender. Blokovanie reklam neovplyvnuje meranie, takze to tiez nie je problem.
Ale gemius, respektive Netmonitor jednotlive lidi na strance MERI - at ma clovek 4 pocitace nebo jsou na pocitac 4 lidi. Kdyby jste si precetl metodiku, kombinace nekolika vyzkumu nejen na internetovych strankach, tak by jste takovou hloupost nenapsal. Realni uzivatele jsou v netmonitoru pocitani - muzete se dohadovat jak moc spravne, ale pocitany jsou. v googlu anal. ne. Predpokladam, ze s analyzami navstevnosti profesne nepracujete.
"denní hodnoty, reální uživatelé a veřejně přístupný přehled měření" ... když je to tak zásadní věc (myslím že až na ty denní hodnoty ano), tak proč se nikdo ze spiru nezeptal při výběrovém řízení, zda to je součástí nabídky Comscore? Nebo proč to rovnou nebylo v zadávacích podmínkách a pokud bylo, tak jak to že mohli vyhrát? asi to nebude jen chyba Comscore, klasický český kocourkov ... být Gemiusem, tak teď SPIRu aspoň pořádně natáhnu cenu.
Díky konečně za jasný popis situace (o čem ovšem článek až tak jasně nevypovídal). Stále se ale ptám, jaký byl check-list a kontrola ze strany SPIRu? Tak snad i cena tak nějak byla předmětem nabídky ne?
PS: ComScore stále mlčí? To pán Řehák, Smékal a jiní ex-mediální borci dělají, že jich se to už netýká?
Myslim, ze zasadni problem byl hlavne stret dvoch kultur.
System fungujici v CR je diametralne odlisny od toho, jak to ComScore provozuje v jinych zemich. Bohuzel podcenili stabilitu postoje a odhodlani setrvat na predem deklarovanych pozicich.
Tento obchodni pripad jim nevysel.
Mel jsem tu moznost pohrat si s reportovacim rozhranim a technologicky je to uplne jinde, nez Gemius. Oboje ma svoje plus i minus. Mit nastroj, kde si muzu z nasbiranych dat sam sestavit vystupni report je opravdu prijemne. Na druhou stranu, predem definovane a na zaklade pozadavku SPIRu sestavene reporty jsou dostatecny nastroj pro srovnavani dat a to predevsim v celem mereni jde.
Nastup ceske pobocky v case implementace byl rozhodne znat. Teda snaha ComScore vyresit technicky start byla. Predpokladam, ze se to zvrtlo ve vyhodnoceni revenue, kdyz zjistili, co vsechno je potreba dodat "zadarmo".
Musím reagovat porad stejně, ve výběrovém řízení byly jasné stanoveny požadavky, pokud by se účastníci nevyjádřili, ze s nimi souhlasi, nemohli by postoupit do dalšího kola. Na zaklade porovnávání nabídek byl v květnu vyhlášen vítěz. V rámci dalších jednání a ladění datových výstupu, budoucí metodiky a struktury dat obe strany dospěly k závěru, ze spoluprace není nadále možna a budoucí partneři se rozešli. Realita, která se bežne u projektu stava. Jakou jinou pravdu hledáte?