Vetsina z lidi, kteri se dnes stavi na jednu nebo druhou stranu ma nedostatecne ekonomicke vzdelani (to neni urazka, to je konstatovani) na to, aby mohli realne posoudit, zda "globalizace", at uz ten termin znamena cokoliv, je spasou ci zatracenim. Vetsine z nas tedy nezbyva nez se omezit na vice-mene neurcity pocit nebo prevzit nazor nekoho, kdo je nam nejsympatictejsi. A ten pak s prislusnym sebevedomim prezentovat jako vlastni a jediny spravny.
Je jiste, ze nekteri si prisli do Prahy zahazet kostkami a vyzkouset bojova umeni. Je jiste, z nekteri maji realnou obavu z budoucnosti pro sve deti a pocit, ze jsou v koute a uz takrka nemaji moznost vyvoj, ktereho se obavaji zvratit. Je pravdepodobne, ze mnozi z financniku maji na mysli skutecne dobro sveta. Nekteri ale proste jsou jen za penezi a moci a zajima je neco uplne jineho. Na obou stranach jsou jen lide. Rozdil je take v tom, ze zatimco nespokojena rvouci mensima zpusobuje svetu jen mala poskozeni (a navic se da predpokladat a planovat kde to bude, ted byla proste vybrana Praha), panove v oblecich mozna zadne poskozeni neplanuji, presto se jim ale povest muze (nebo pripadne jiz povedlo) a tam pak mohou byt nasledky daleko rozsahlejsi a strasnejsi.
A tak se nerozcilujte - nemate totiz nad cim - nejvyse nad tim, ze svet odmita byt v realu tak krasnym mistem, jake jste si ve sve fantazii stvorili (m.j. proto, ze kazdy si ho vysnil jinak) - a to se muzete zlobit jen sami na sebe. Socialni chovani cloveka je stejne obtizne zmenitelne a jeho nasledky odvratitelne jako prirodni katastrofy. Proste, v USA jsou tornada, na Morave povodne (obcas), tady v Praze jsme si usporadali hry. Oproti tornadum jsme si alespon mohli pomerne presne vybrat kdy a kam presne uderi, ale ze uderi, to jsme si zvolili dobrovolne a sami a muzeme se tak zlobit jen sami na sebe. Protoze jsme se rozhodli, ze to za to stoji. Konani MMF je ucetni operace - byly udelany odhady nakladu (i skod) a zisku a vyslo, ze to tak chceme. Tak se nezlobme, ze ocekavane naklady skutecne nastaly a doufejme, ze nastanou o ocekavane zisky.
A krome toho, pripustte, alespon v koutku duse, ze je opravdu nejsme schopni posoudit, na ktere strane policejni barikady se na nas sklebi vetsi nebezpeci a prestanme si (na obou stranach) byt az tak zatracene sebevedomi v tom, na ci strane je pravda. To, ze na jedne strane nastavaji skody hned a viditelne (ale jsou relativne male) vubec neznamena, ze nas nezasahnou daleko nicivejsi a momentalne nikoli viditelne prichazejici nasledky v dusledku cinosti panu na te druhe strane kordonu.
Ano, jen at' demonstranti dostanou popapuli - palit a drancovat se opravdu nema a ostatne, popapulovana k takovymhle akcim proste patri. Nemelo by nas to ale odvest od sledovani, co ze to vlastne delaji "ti druzi" - abychom jim stihli dat pripadne popapuli taky, pokud se ukaze (a doufejme, ze ne), ze je to potreba. A aby to bylo jeste vcas.
Odhady jsou vzdy osemetna vec. Nastesti byl odhad poctu demonstrantu relativne spravny. Ale i to, ze odhad nemusi byt spravny bylo soucasti znamych "pravidel" ...
K te druhe casti - soucasna realita skutecne neukazuje nic spatneho, je ale pravda, ze velke systemy casto vykazuji pruznost a pod tlakem se dlouho nemeni (nebo jen minimalne) a pak dojde k nahle zmene. Predpokladam, ze jeste nedlouho pred cernym patkem na americke burze vse take vyhlizelo naprosto v poradku - jinak by ten patek asi nebyl takovym prekvapenim. Doufejme, ze soucasny stav neni podobnym domem z bublin, ktery se po prasknuti prvni zhrouti cely - ale, povsimnete si, rikam "doufam" - a domnivam se, ze nikomu nezbyva nic jineho. Fyzici dobre vedi, ze teorie je platna tak dlouho, dokud je v souladu s pozorovanimi - ale libovolny pocet pozorovani nemuze dokazat, ze ona teorie popisuje "skutecnost" bezezbytku a tedy, ze nikdy nebude pozorovan jen, ktery s ni bude v rozporu - pak bude nutne prijmout novou teorii. Totez plati pro teorie ekonomicke. Statistiky IMF a WB nasvedcuji tomu, ze teorie je stale v souladu s pozorovanim. To ale nic nerika o jistote (po-)zitrejsiho vyvoje. Doufam, ze nedojde k omylu - ja neprorokuji katastrofu. Ja jen odmitam tvrzeni, ze je jiste, ze si na ni usilovne nezadelavame - jako nicim nepodlozene. Nerikam nic jineho, nez to, ze kazdy, kdo se chysta toho druheho majznout po hlave by si mel uvedomovat, ze to necini proto, ze ten druhy "nema pravdu", ale proto, ze ma "jiny nazor" - a teprve potom at ho klidne majzne. Mozna si pro tom vsimne, ze jejich vzajemne postaveni je daleko vyrovnanejsi nez si dosud myslel.
Samozrejme, pokud tady probiha z kterekoliv strany nejaka socioterapie, pak se omlouvam, to me v me ignoranci nenapadlo ...
BTW, muj prispevek byl urcen spise p. Zajickovi nez Vam. A nechtel jsem se nikoho dotknout ...
Pokud jste z predchoziho dovodil, ze ja si nemyslim, ze tu holocaust byl, dovodil jste spatne. JA (s durazem na toto zajmeno) si take myslim, ze tu byl. Jsem si ale take vedom toho, ze toto presvedceni je ziskano nikoli (protoze jsem ho nezazil), ale pres NAZORY a INTERPRETACE jinych lidi - kterym mohu verit nebo nemusim. Ja VERIM ze holocaust byl. Ale jestli je to pravda - to opravdu nevim ...
Mimochodem, pokud jste trochu znaly kvantove teorie, zjistite, ze s temi fakty a pricinnosti je to nejake podivne i ve svete, kde by clovek ocekaval striktni objektivni pravdy ...
To uz jsme ale hodne daleko od puvodniho tematu ...
Co se tyce formy - ano, ta je dulezita, ale ani tu nelze precenovat - budete-li stat v ulicce proti nekomu zjevne silnejsimu a rozhodnutemu vas zmlatit, muzete s tim nesouhlasit, muzete mu dokonce predlozit alternativni navrhy na reseni situace, ale nakonec vam stejne nezbude, nez ho necim majznout - a to proto, ze on nevyznava stejne hodnoty jako vy a tak pro nej "nesouhlas" nebo i "alternativni navrh" vysloveny nekym slabsim(!) - to proste neni nekdo, koho by bylo potreba brat v uvahu. Zminil jste se o tom, ze v demokracii neni nutne se uchylovat k urcitym zpusobum reseni situace - zde je videt, ze vy ty lidi vubec neposlouchate - vy jste se proste rozhodl to co rikaci smahem odmitat - to je vase pravo, ale ne omluva. Jedna z veci, ktere rikaji je, ze uz davno nezijeme v demokracii, pokud se tim stale jeste mysli system, ve kterem rozhoduje vetsina lidi. S tim muzeme sice nesouhlasit, ale veselym faktem je, ze oni mozna souhlasi s vasim "v demokracii tohle nutne neni" - ale z jejich pohledu je to irelevantni argument, protoze dle jejich nazoru v demokracii nezijeme.
Ani ja nesouhlasim s formou, kterou nekteri zvolili pro prosazovani svych nazoru a i ja souhlasim, ze je potreba jim zabranit (zabranit - to znamena nasili) v tom, aby sirili sve nazory zpusobem, ktery si svobodne vybrali. Rozdil je v tom, ze ja si uvedomuji, ze jsem se tak rozhodl "protoze se mi to hodi do kramu" a mohu to realizovat proto, ze "jsem silnejsi", kdezto vy se snazite tvrdit, ze existuje jakesi spravedlive posouzeni "co je lepsi" a "co je pripustne", coz je pravda jen mezi lidmi vyznavajicimi priblizne stejne idealy - a pokud tohle neni dano, pak nic univerzalne "lepsiho" nebo "pripustneho" neexistuje. V takovem pripade existuje jediny absolutni porovnavaci prostredek - a to je sila a nezbyva nic jineho (a je tedy regulerni) ji pouzit. Tak se take stalo.