Vlákno názorů k článku Antispamový zákon: není to tak zlé od Václav Mach - Protože si možná mnohý z Vás také klade...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 10. 2004 12:19

    Václav Mach (neregistrovaný)
    Protože si možná mnohý z Vás také klade některé níže uvedené dotazy, přikládám pro veřejnou diskuzi některé dotazy vznesené k výkladu zákona:


    Dotazy k výkladu zákona č. 480/2004 Sb.

    1. Obecné dotazy
    (i) Vysvětlete prosím termín "od svého zákazníka" použitý v § 7 odst. 1. zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (dále jen "ZSIS"). Je za "zákazníka" považován pouze subjekt, který má již uzavřen s potenciálním šiřitelem obchodních sdělení jiný smluvní vztah (například účastnickou smlouvu o užívání telekomunikačních služeb, smlouvu o vedení účtu, smlouvu o předplatném časopisu atp.), nebo je třeba uvedený pojem vykládat extenzivně a za "zákazníka" je považován kterýkoliv subjekt, jehož elektronický kontakt potenciální šiřitel obchodních sdělení získá (např. i "nákupem" databáze kontaktů osoby, které udělily souhlas k přijímání obchodních sdělení)?
    Pokud má být pojem "zákazník"(§ 7 odst. 1.) vykládán extenzivně (výše uvedeným způsobem), jak máme rozumět zjevné duplicitě právní úpravy obsažené v ust. § 7 odst. 1. ZSIS a ust. § 7 odst. 2. ZSIS a částečně § 7 odst. 3. ZSIS (neboť pojem elektronickými prostředky užitý v 2. odst. § 7 zahrnuje i elektronickou poštu (viz. § 2 písm. c) ZSIS) a možnost odmítnout zasílání obchodních sdělení je upravena nejen v § 7 odst. 1, ale i v § 7 odst. 3 písm. c) ZSIS)?
    Pokud nemá být pojem "zákazník" (§ 7 odst. 1.) vykládán extenzivně, jak máme rozumět tomu, že odst. 1. § 7 upravuje pouze šíření obchodních sdělení prostřednictvím elektronické pošty, zatímco odst. 2. § 7 upravuje šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky, což je pojem širší než elektronická pošta (viz. § 2 pís. b) a c) ZSIS)? Pokud ZSIS rozlišuje mezi dvěma skupinami osob - "zákazníky"(§ 7 odst. 1. ZSIS) a nezákazníky (§ 7 odst. 1. ZSIS), vztahuje se ust. § 7 odst. 3 ZSIS k oběma těmto skupinám?
    (ii) Vysvětlete prosím zda zákon rozlišuje mezi "šířením nevyžádaných obchodních sdělení" a "nevyžádaným šířením obchodních sdělení" (§ 7 odst. 2. ZSIS). Pokud ano. Jaké praktické dopady toto rozlišování termínů má?
    (iii) Je správný náš výklad, že se § 7 odst. 3 ZSIS aplikuje pouze na případy nevyžádaných obchodních sdělení s jejichž zasíláním vyslovil adresát souhlas, tzn. že není nutné označovat způsobem uvedeným v § 7 odst. 3 obchodní sdělení, která byla vyžádána? Ve svém důsledku tedy ZSIS rozlišuje mezi (a) obchodními sděleními, které adresát nevyžádal, ale udělil souhlas k jejich přijímání a (b) obchodními sděleními, které adresát vyžádal, přičemž v případě ad (b) se ZSIS neuplatní?
    Tento názor ostatně zazněl ze strany navrhovatelů zákona i na semináři, který pořádalo MI ČR k jeho výkladu (viz. ...například inzerát umístěný na web, že sháním byt k pronájmu...). Máme tomu výkladu rozumět tak, že bude-li ustanovení obchodních podmínek (např. všeobecných obchodních podmínek pro poskytování telekomunikačních služeb či poskytování bankovních služeb), které zákazník akceptoval, obsahovat ustanovení např. "Zákazník žádá Poskytovatele, aby mu bezplatně, elektronickými prostředky, zasílal obchodní sdělení související s předmětem podnikání Poskytovatele, a to v rozsahu maximálně 5 obchodních sdělení týdně.", nebude se ZSIS aplikovat, tzn. obchodní sdělení zasílaná na tomto základě nemusí být označena v souladu s § 7 odst. 3. ZSIS, a není ani vyžadována nutnost umožnit zákazníkovi bezplatné odmítnutí zasílání takových zpráv?
    (iv) Vyjadřuje věta "je zaslána bez platné adresy, na kterou by mohl adresát přímo a účinně zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly obchodní informace odesílatelem nadále zasílány" (§ 7 odst. 3. písm. c) ZSIS) označení adresy, kde má adresát možnost odvolat souhlas se zasíláním obchodních sdělení, nebo jde o adresu kde lze vyjádřit nesouhlas se zasíláním jinou formou a nejedná se tedy o adresu k odvolání souhlasu?
    (v) Vztahuje se ZSIS obecně i na běžnou činnost obchodních zástupců, v jejichž pracovní náplni je různými způsoby (tedy i telefonicky a emailem) oslovovat potenciální zájemce v nemasovém měřítku?
    (vi) Splňuje možnost odvolat souhlas prostřednictvím webové stránky šiřitele obchodních sdělení podmínky ZSIS "...jednoduchým způsobem, zdarma..." (viz. § 7 odst. 1. ZSIS) anebo povinnost platit za připojení k síti Internet znemožňuje použití tohoto způsobu odvolání souhlasu, neboť není zcela zdarma?

    2. Telemarketing
    (i) Vztahuje se § 7 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (dále jen "ZSIS") i na telemarketing, tj. na nabízení služeb prostřednictvím přímého živého telefonického rozhovoru mezi volaným a volajícím, vycházíme-li z předpokladu, že volající cíleně oslovuje potenciální zákazníky, jejichž kontakt získal z veřejně dostupných zdrojů (např. telefonní seznam)?
    Pokud ne, a telemarketing tedy lze provozovat bez omezení stanovených ZSIS, odůvodněte prosím tento výklad a to i s přihlédnutím k úpravě obsažené ve směrnici 2002/58/ES a s přihlédnutím k ochraně soukromí osob (je snad přijetí nevyžádaného e-mailu více obtěžující než nevyžádaný telefonní hovor?).
    Pokud ano. Lze zajistit souhlas volaného k šíření obchodních sdělení na počátku telefonického rozhovoru nebo je už samotné kontaktování volaného považováno za porušení principu opt-in a je tedy nutné získat souhlas volaného před uskutečněním hovoru?
    (ii) Je správný náš výklad, že telemarketing není ve smyslu definice zákona považován za elektronickou poštu (§2 odst. b) ZSIS), neboť se nejedná o "zprávu", ale interaktivní komunikaci, a není tedy nutné plnit při telemarketingu povinnosti uložené § 7 odst. 3 ZSIS.
    3. Šíření obchodních sdělení prostřednictvím SMS
    (i) Kapacita SMS, které jsou pro šíření obchodních sdělení též užívány je omezená 160-ti znaky. Je tedy velmi obtížné splnit, při zachování smysluplnosti obsahu sdělení, požadavky, aby každé obchodní sdělení obsahovalo náležitosti stanovené v § 7 odst. 3. ZSIS. Bude orgán dozoru akceptovat použití zkratek, které budou zákazníkům známy z informačních materiálů šiřitelů obchodních sdělení prostřednictvím SMS (např. z letáků, podmínek, webu atp.). Například slovo "zrus" bude vyjadřovat označení adresy, kde lze odvolat souhlas se zasíláním obchodních sdělení a zkratka "OS" bude vyjadřovat skutečnost, že se jedná o obchodní sdělení. Takové upozornění by pak mohlo znít: "OS: Text sdělení. Oskar. Zrus: *077 ".
    (ii) Neuvažuje se kvůli zkrácení informování zákazníka o zavedení oficiální zkratky pro potřeby upozorňování zákazníků? Např. obdoba RPSN (roční průměrná úroková míra)?
    (iii) Jsou za obchodní sdělení ve smyslu ZSIS považovány i přání ke svátkům (např. Vánoce, Nový rok apod.) zasílané prostřednictvím SMS zákazníkům od poskytovatele telekomunikačních služeb? Lze tato sdělení považovat za podporu image šiřitele?

  • 15. 10. 2004 17:21

    Václav Mach (neregistrovaný)
    Oprava - tyto dotazy k zákonu nakonec nebyly vzneseny za Asociaci APMS, ale jménem jednoho mobilního operátora.

    Na konkrétním znění dotazů a smyslu jejich určení - tj. k veřejné diskuzi - to však podle mne nic nemění.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).