iPhone je totalita jedné firmy, jinak se to říct nedá:-). Čímž ale nechci říct, že to uživateli nic nepřináší.
Nicméně zákaz jiných programovacích jazyků mi přijde fakt brutální. Chudák Miguel de Icaza a jeho MonoTouch. Ono totiž aplikace s opravdu nativním Look&Feelem se dá vytvořit i nad nějakou mezivrstvou.
Zrovna Mono je v tomto ohledu mnohem lepší než Java. V Linuxu používám Mono aplikace které používají nativní toolkit Gtk a jsou zcela neodlišitelné od "originálních" aplikací psaných v C. A výkonově na tom je Mono určitě lépe než soudobý JavaScript, i když ten dotahuje.
Jinak Flash nesnáším, takže pokud Apple takto pomůže HTML5, tak se zlobit nebudu.
Dříve byla totalita Nokie no, ta také vyžadovala pro Symbian 6 a 7 digitalně podepsané aplikace, na což založila firmu starající se o toto a poplatek za podepsání byl mezi $50 a $300, přitom v počátku v Symbianu 7 NEŠLA nainstalovat nepodepsaná app.
A je fakt že Apple si teď jede podobnou, ale rozdíl je že Flash bych na telefonu fakt nechtěl, pokud by byl i dvakrát stabilnější než na PC/Mac tak by věrohodnost dostupnosti mýho telefonu razantně klesla a kór mi to připadá nesmysl když dneska už většina velkých hráčů přechází na HTML5 a případně v mobilním zobrazení mi cpou reklamu v .GIFu - rozdíl? Gif=1kb, flash stejných rozměrů=30kb.
A se zákazem jiných jazyků - Apple na to má právo, je to jeho výtvor, pokud se to komukoliv nelíbí, nemusí si ten telefon kupovat, nemusí na něj vyvíjet a může si koupit jinej telefon. Bohužel, ikdyž si na jáTelefon každý stěžuje, pořád je nejpoužitelnější pro BFUs i pro vývoj. Bojim se že až se po Applu začne vozit EK, tak prostě stáhne telefon z Evropského trhu a chtěl bych vidět očka komisárků, kterým pod barákem stepuje hromada naštvaných lidí. Abych nebyl jen za Applem, to samé jsem přál Microsoftu když se po něm EK začla po šťouchanci Opery vozit. U Windows by to bylo ještě citelnější kdyby Microsoft prostě prohlásil že nebude Win7 distribuovat na evropský trhy, stejně tak se daj koupit v US a poslat ;-)
Deklarovat podporu HTML5 je fajn, ale nechápu, jak může jeden a tentýž člověk jedním dechem říct, že architektury s "mezivrstvami" jsou mu proti srsti, prosazovat takto brutální "supernativnost", a zároveň říkat, že podporuje webové aplikace v HTML5. Jedna z těch dvou věcí nemůže být zas tak upřímně myšlená... Myslím, že se tu schyluje k souboji webových aplikací (Google s Adobe jako spojencem) versus starý model klasických aplikací (Apple). Pro Adobe je klíčové, aby vyhrál ten webový model, ne nutně a pouze Flash.
Tohle bych řekl, že v době cloud computingu je "překonaný rozpor", který se vyřešil tak, že už není podstatný. Je jedno, zda je to klientská aplikace nebo "webová" - je to zobrazovací jádro, které ideálně funguje nad cloudem tam, kde se to hodí. Důležité je, aby to fungovalo dobře. Nad zobrazováním HTML5 má Apple jako výrobce Safari slušnou kontrolu, nad klientem ve standardním API taky, nad Flashem ne. Zhruba tady bych viděl úvahu.
Náročné hry těžko uděláte v HTML5/Flash, na to se fest standardní aplikace hodí.
Já vím, že _technicky_ to není podstatné. Ale chci říct, že Apple se podle mě snaží, aby se lehce změnil poměr mezi celkovým objemem nativních versus webových aplikací. Protože má prostě radši ty nativní (ať už z principiálních nebo obchodních důvodů, to je fuk). Je tu dnes nemalý segment aplikací, kde se dá jít oběma cestami. Každý vývojář si samozřejmě rozmyslí realizovat svůj nápad jako cross-platformní webovou aplikaci, když už nebude tak úplně "cross" (na významné části zařízení nepoběží). A když se vyčerpá vývojem pro iPad (přičemž notabene nebude moct ani použít kód vyvinutý pro jinou platformu), rozmyslí si portovat to ještě někam jinam.
Aha, takhle ... no, to bych řekl, že máte pravdu, ale v tomto případě to je spíše vedlejší efekt. Nejde o to, ty aplikace nemít mimo Mac platformu, ale mít je tam optimálně fungující.
No to už bychom museli vidět do Jobsovy hlavy, z jakých pohnutek tak činí... A v tom často nemá úplně jasno ani majitel dané hlavy. :)
Mimochodem, kdo chce přece jen zkusit cross-platformní vývoj pro iPhone ve Flashi, může vyzkoušet http://www.openplug.com/ - narozdíl od kompilátoru od Adobe to vyplivne céčkové zdrojáky, takže je otázka, zda je porušením odstavce 3.3.1., když mi něco/někdo vygeneruje kód, já si ho přečtu, pokývám hlavou a řeknu "jo, jo, přesně takhle bych to napsal". :)
Ale prece tomu sam neverite. Taky chapu, ze to je platforma Apple a ze si s ni muze delat co chce, ale neznamena to, ze jim budu verit vsechno. A odstavec o tom, v jakem jazyce musi byt aplikace napsna, je podle me nehoraznost. Zduvodneni look and feelem nebo optimalitou je nesmysl. To jiste muze bejt problem, ale vicemne nezavislej na pouzitejch prostredcich. Na App Store je spoustu blbejch a hnusnejch nativnich aplikaci a naopak spoustu bezvadnejch aplikaci s mezivrstvou, namatkou viz https://spreadsheets.google.com/lv?key=thI2hub60oD3P9ztEsWXpVw&toomany=true . Ja nejsem zadnej Apple odpurce, ale zduvodneni odstavce 3.3.1 je evidentni lez.
Konkétně hry se velmi často portují pro různé platformy a používá se hromada programových balíků zbouchaná kladivem do platformy usnadňující portaci. Herní logika používá skriptovací jazyky. Tohle bude na iphone taky zakázané. Podmínka pouze nativní kód bude pro hry imho extrémně náročná ke splnění.
Přesně tak. Náročná ke splnění, ale i k ověření Applem. Ostatně, když Opera Mini stahuje a interpretuje obrázky doplněné o metadata definující klikatelné oblasti, není to náhodou také vykonávání interpretovaného kódu, byť superjednoduchého? :)
Apple nemá vôbec žiadny problém s webovými aplikáciami. Dokonca pre prvú verziu iPhonu boli aplikácie tretích strán výhradne webové. Má problém s Flashom.
Chce buď webové aplikácie, ktoré však budú vo výsledku rendrované prostriedkami, ktoré majú pod kontrolou (WebKit), alebo natívne aplikácie – opäť vytvárané prostriedkami, ktoré majú pod kontrolou (Xcode…). Nechcú byť závislí na vývojárskych a behových prostrediach tretích strán, ktoré keď nebudú rešpektovať alebo stíhať vývoj platformy, táto platforma sa dostane do problémov (viď v článku popisovaný stav s Adobe aplikáciami pre Mac OS - a to sa jedná len o zopár aplikácií jednej firmy, nie o nástroje, na ktorých by záviseli mraky ďalších vývojárov).
Načo iPhone OS, Android, Win, Palm - keď všade vo výsledku pobeží problematický adobe runtime a nad ním totožné flashové aplikácie (jednoduché pre vývojárov, katastrofa pre používateľov)? Načo vrážať milióny do optimalizácie čipov, kompilátorov a podobne, keď na tom vo výsledku pobeží okresaný neoptimalizovaný univerzálny runtime? A rozdiel oproti zariadeniu zostavenému v garáži z generických súčiastok s generickým linuxom prakticky nulový?
Zaujímavosť: pozrite si na engadete/gizmode recenziu na jojo tablet. Prehrávanie videa vo flashi pripomína prehliadanie PPT slajdov. Samotný Adobe sa od tohoto produktu dištancoval, nakoľko preň flash nijak zvlášť neoptimalizoval. Zaujímavé, že jojo video na youtobue vo verzii h.264 prehráva úplne v pohode. Prečo všetci tak pištia po podpore flashu a závislosti na podpore, ochote jednej firmy (Adobe).
Ale webové aplikace NEMÁ pod kontrolou. V tom smyslu, v jakém chce mít pod kontrolou vývoj nativních aplikací. Při vývoji pro web můžu mít tisíc různých vrstev, v design-timu i v run-timu. Můžu psát v jakémkoliv jazyce (třeba v Javě, když používám GWT) a za běhu také interpretovat cokoliv (existuje dokonce i jednoduchý Flash klient napsaný v JavaScriptu). Naproti tomu při vývoji nativních aplikací mám nadiktován dokonce jazyk, ve kterém smím psát.
Jobs tedy nemá problém s Flashem, ale s konzistencí svých názorů. Jde-li mu skutečně o výslednou user experience, proč takový rozdíl v pravidlech mezi nativními a webovými aplikacemi?
Podle mne hlavně proto, že u web služby každý dneska chápe, že kvalitu služby určuje hlavně provozovatel služby, nikoliv výrobce cílového zařízení. U klientských aplikací je to z větší části obráceně.
Ano, tak to bude. Vývojář nativních aplikací pro iPad si čím dál víc bude připadat spíš jako zaměstnanec Applu na dálku. Povinné UI standardy, povinný programovací jazyk, nástroje ... časem třeba i konkrétní zadání na aplikace, ze kterých si bude moct vybrat. Zaměstnanec je na to zvyklý z práce a když nemá fixní plat, ale motivační provizi z úspěchu aplikace, tak je to vlastně i celkem dobrodružné. Vlastně to ani nemyslím ironicky - proč by to tak nemohlo být. Ovšem technologická svoboda a z ní plynoucí inovace se budou odehrávat na webu, aspoň tedy doufám.
Zaměstnance bych s dodržování UI standardů výrobce nesrovnával. UI standardy jsou jednoznačně věc výrobce a _jeho_ politiky a _jeho_ businessu.
Je otázkou jestli programovací jazyk musí a nebo má v tomto konkrétním případě vazby na UI (což může být i responsivness) standardy.
Pokud tam není nutná vazba, tak je to potenciální zneužití dominantního postavení (na platformě trhu, který samotně jediná firma vytváří svým výrobkem). Klidně bych takovou firmu k otevření se i ouředně tlačil.
Jenže s tím by bylo spojené množství problémů - ten nejhlavnější principielní byvše určiti to, co je a co už není UI standard (v zájmu výrobce) a co už je omezení technologie (nekalý konkureční boj).
Ale stejně ten stejně nejhlavnější a taky principelní problém je, že pojetí dominantního postavení je vymahatelné na národní a nikoliv celosvětové úrovni.
No já doufám, že to Adobe (nebo kdokoliv) k soudu nepožene, to by mě zklamali. Vždyť Apple to klidně mohl nechat uzavřené úplně (jako to bylo první rok existence iPhonu nebo jak dlouho). Právníci tomu nerozumí, většinou napáchají víc škody než užitku, a kdo je dráždí, škodí dlouhodobě všem. Neživotaschopnost toho konceptu musí prokázat jedině konkurence (spoléhám na Google).
Hm, a proc teda jeste navic kontroluji kvalitu aplikace manualnim review ? Prece by stacilo, aby aplikaci odmitli na zaklade toho, ze je hnusna, nebo - coz by podle me byl jediny korektni pristup - klidne by ji nechali prodavat, je v kategorii "Tohle vam Apple nedoporucuje, ale jestli to fakt chcete, tak to mate mit..." a nechali by zakazniky, aby svym nezajmem o apliakci vyvojari vysvetlili, ze takhle se aplikace psat nema.
Clanek 3.1 je zbytecny a pokud ho vydali par dni pred uvedenim CS5 na trh, neni to nic jineho nez hloupy pokus vzit Adobe vitr z plachet.
Načo vrážať milióny do optimalizácie čipov, kompilátorov a podobne, keď na tom vo výsledku pobeží okresaný neoptimalizovaný univerzálny runtime?
Ten runtime by měl být optimalizován pro OS a procesor. Následně jsou pak optimalozovány i interpretované/kompilované aplikace tím runtimem.
Prečo všetci tak pištia po podpore flashu a závislosti na podpore, ochote jednej firmy (Adobe).
Mě je celkem ukradené jaké mají Apple a Adobe spory. Když Apple flash nechce, tak ať to řekne rovnou, že zakazuje flash. Proč to ale má odnést i půlka vývojářské komunity?
> Nejde při tom o buzeraci vývojářů, ale snahu zachovat dobrou výdrž mobilního telefonu na baterky a konzistentní odezvu aplikací, aby se nestalo, že "je to nějaký pomalý", když v pozadí běží desítky aplikací. Z omezení multitaskingu Apple jiný prospěch nemá.
Skutečně nemá? Odkud to autor ví? A proč - pokud je skutečně omezení kultitaskingu efektivní - by Apple multitasking povoloval? Změnil se hardware, takže zpomalení nebude tak výrazné? Nebo se Applu podařil průlomový objev snižující režii systému někam pod nulu?
Z této části článku cítím nekritickou snahu obhajovat kontroverzní kroky Apple. Není to spíš tak, že nastavením pravidel si Apple chce udržet větší kontrolu nad platformou a zachovat si konkurenční výhodu?
Pokud víme, tak nemá. Nenapadlo to mne, ani řadu chytřejších lidí, jaký by mohl mít.
A proč ho povoluje? Protože doprogramoval mezivrstvu. Ve skutečnosti nepovoluje tradiční multitask, ale sedmičku služeb, které běží na pozadí a kterým program předá své požadavky ve smyslu "až dorazíme do polohy XY, spusť mne". Mimo tyhle mezivrstvy zatím jít nemůžete (bez jailbreaku) a Apple je zřejmě přesvědčen, že zamezí tomu, aby se spouštěly na pozadí programy v nesmyslných cyklech. Cykly prostě tahle mezivrstva sestřelí.
Rozhodně to ale vede k větší kontrole nad platformou, což apple také říká, že o to mu jde. To není v rozporu. Jde o konkurenční výhodu PRO platformu.
Pěkný článek, ale přijde mi, že jde na něm docela vidět, že autor je uživatelem a fanouškem produktů Apple. Vyčítat Adobe uzavřenost a proprietárnost v souvislosti s Apple opravdu není fér. Taktéž poukazovat na politiku rozdílných cen v různých zemích... vzhledem k tomu, že u nás musí člověk zaplatit za věci od Apple pomalu dvojnásobek, co Američan...
Jinak já jsem člověk dost liberální a přístup Apple mi nevyhovuje. Přijde mi to jako sociální stát. Ten taky "nejlíp" ví, co je pro jeho občany nejlepší, a vodí je za ručičku. Raději dávám přednost řešení, kde si já sám můžu rozmyslet, co je pro mě nejlepší, jestli jsou AIR aplikace moc pomalé a nenativní na můj vkus apod. Ale aspoň na rozdíl od sociálního státu, kde ty zákony musím volky nevolky dodržovat, si pořád ještě můžou koupit něco jiného než iPhone.
No, to je právě ono. Většinou jsou to mýty, které se kolem Apple šíří z neznalosti .
Ceny: nový MacBook Pro 13 v nejlevnější výbavě stojí na Mac Store v USA 1199$ = 22700 Kč. Česká cena u Duhového servisu je 25480 Kč bez DPH. 20% si nad to přirazí stát (musíte odvést i při dovozu z USA, jestli nechcete okrást stát). A proč je rozdíl cca 3000 Kč? V ČR je povinná dvouletá záruka, za tu si připlácíte, v USA je jen rok. Podobně ostatní modely. Dvojnásobek už to dávno není, bývalo to tak možná v době, kdy se to sem vozilo dost podomně...ale to jsem ani já nezažil. Když jsem si prvně kupoval Macka v roce 2005, už to nevyšlo o mnoho dráž.
Totéž software: Apple většinou používá průmyslové standardy, pokud už je rovnou netvoří. Proprietární bývají nadstavby, které standard v době jejich tvorby neměly, například DRM. Ale MOV video je H.264 ... atd.
S přirovnáním souhlasím do značné míry. Apple se snaží umést cestičku běžnému uživateli. Geeky potěší hackování, proto Apple baví i geeky - ono třeba takový první jailbreak, to je balzám na duši :)
Přidávám se s pochvalou článku, ale i s tím, že je bohužel ale hodně jasně vidět, na čí straně autor stojí.
Mně samotnému Apple nevyhovuje, protože přístup „my víme lépe, než Vy co je pro Vás lepší“. Před cca dvěma lety jsem Apple chtěl pořídit, ale Apple věděl, že pro uživatele je nejlepší lesklý displej a nic jiného podporovat nebude. K lesklému displeji mně nikdo nedostane ani heverem. Tak jsem asi po roce marného čekání zjistil, že nejlepší pro mně je obloukem se celému Apple vyhnout. Pravděpodobně to byl jen vrcholek ledovce „toho co je pro mně lepší, a Jobs to ví lépe“ a takových akcí by se nejspíše objevilo mnohem více, kdybych si ten Apple někdy pořídil. Takže jsem si napsal: Apple = nekupovat.
Nicméně Apple boj proti Adobe chápu – a v souvislostech s článku to dává logiku. Prostě Adobe nepodrželo Apple v těžkých dobách, Apple si prostě uvědomil, že nechce-li se vysekat, musí ho vystrnadit.
Osobně bych umření Flashe a Airu jako programátor jedině uvítal. Sice jsem v tom nenaprogramoval ani čárku, ale umím si docela dobře představit, jak programování vymyšlené pro grafiky bude vypadat.
„Apple používá průmyslové standardy pokud je netvoří“ je hezká politicko-korektní věta, že na standardy kašle, protože si vytvoří své. Tak nějak, jako když o svém vořechovi typu pouliční směs říkám, že je to pes s čistým rodokmenem, protože on je zakladatelem rodokmenu, a tedy čistokrevný pes.
Apple geeky moc nebaví, právě proto, že je na hony vzdálené jim jako cílové skupině. Většina lidí tomu co je pod kapotou nerozumí, takže ono hackovat Apple není ani moc zajímavé, protože se o to moc lidí nepokouší – tudíž je to jednodušší.
Já tedy na Applu dělám každou chvíli, ale moc jejich specifických standardů nevidím... Quicktime vznikal v době, kdy standardy v dané oblasti moc nebyly, posléze z něj zbylo hlavně video, kde jde jen o kontejner, komprese je standard mimo Apple. Protoly pro síť taky standard - AppleTalk je dnes už spíš jen relikt, který není nutný, jinak normál. V iTunes je jediným nestandardem DRM, což není standardizované nikde, vlastní soubory jsou celkem normální AAC a navíc (což dost kritiků Apple neví) je plně podporováno i MP3 a další věci - nemusíte nic konvertovat, obyčejná MP3 v iPodu a dalších "Apple věcech" jede. A takhle se dá pokračovat dále.
Jo a na okraj - notebook s lesklým displejem mám a taky jsem se toho děsil, ale došel jsem k závěru, že nadávek v diskusích je daleko víc, než odpovídá realitě. Po víc než roce užívání tohoto NB mohu konstatovat, že mi tato věc vůbec nevadí a údajné "šílené reflexy" vůbec nevnímám, naopak je kladem vyšší "brilance" barev.
Jen tak na okraj – moje averze k lesklému displeji je daná tím, že takový notebook mám. A zajímavé je, že mnoho lidí, kteří mají s lesklými displeji zkušenostmi … zkrátím to, jste první kdo na něj řekl nějakou pochvalu z několika stovek lidí. Tedy jste statistická chyba.
Jinak já nekritizuji, že si Apple tvoří své standardy, je to logické a v pořádku z mého hlediska. Ale už mám plné zuby podkuřovačných prohlášení stylu obhájit Apple za každou cenu hezkými líbivými formulacemi. Já jsem jenom přeložil výrok do poctivé nelhavé a nepoliticko-korektní češtiny a vytáhnul význam, nic jiného.
Každá firma si musí tvořit nové věci – Apple, Microsoft, i další nevyjímaje, protože prostě musí. Je to součást práce. Nevidím na otm nic špatného, pokud je to v rozumných a užitečných mezích. To je právě nedostatek fanoušků Apple, že obhajují Apple i tam, kde je to směšné, a kde nemusí, protože je to v pořádku.
Upřímně, jsem rád, že používám Windows. Na Windows se prostě nadává, či chválí, a tečka. Okolo Apple je vymývací kampaň fanoušků, kolem Linuxu mírnější, ale taktéž. Kdybych kdy používal linux (jakože používal), nebo Apple, tak bych to tajil jen proto, aby mně nikdo s jejich komunitami nespojoval, nebo aby fanatici z komunity neobjevili, že to používám.
Přidávám se proti těm několika stovkám lidí. I já jsem s lesklým displayem spokojený. Každý mi říkal, že pokud na tom chci dělat fotky, mám na lesklý rovnou zapomenout. Tak jsem šel a koupil si ho, abych to vyzkoušel na vlastní kůži, než se přidám do davu kritizujících... Dneska mám už druhý MacBook a display stále považuji za úžasný... :-)
:-) Ale máme tu výhodu, že se jenom vyjadřujeme o své spokojenosti... Pokud bychom byli "prodejci lesklých displejů", pak by teprve ten poměr byl pro nás "lehce nevýhodný" :-)
Ale podle většiny diskusí byla třeba Windows Vista nejlepší systém od Microsoftu na světě co existuje!
Většina aktivních lidí v diskusích (zejména hráčů) je doporučovala před XP. Ale v reále tomu tak nebylo. Jako důkaz je, že i Microsoft musel zareagovat a dělat zoufalá rozhodunutí typu „rychle vydáme SP1“ a pak „rychle vydáme Windows 7“. Protože nespokojenost lidí v reále byla tak mohutná, že se to v diskusích nedočtete.
Ostatně právě fanoušci Apple by měli děkovat za Visty, protože kdyby Microsoft neudělal tuhle hovadinu, Apple by nikdy nezískal takový podíl jako dnes. Tolik konverzí na Apple jako způsobil Ballmer s Vistami, to se hned tak nevidí.
Já osobně neznám jediného člověka, který by lesklý displej na práci chtěl. Pohybuji se mezi spoustou lidí a oborů, ani jeden!
I zde se ozýváte v sikusi jen proto, že jsem zkritizoval lesklý displej, tak ta „statistická chyba“ se tu ozve, stejně tak jako 3 lidi na zive. I kdybych to všechno sečetl, je to nevýznamné procento i proti tomu co znám.
Navíc si u Vás nejsem jistý, jestli nechválíte lesklý diplej jen z důvodu „protože to řekl Jobs, že je to dobré, a kdyby to bylo špatné, platí pravidlo, že je to dobré, protože to řekl Jobs“.
:-)))
Tak jinak - já osobně mám lesklý display a osobně jsem s ním maximálně spokojený.
Dokonce ani nemám problém s tím, když se mě někdo bude ptát, "jak jsem mohl být tak blbej, že jsem si koupil lesklý".
Každý ať si koupí podle svých možností a hlavně svého gusta. Každý svého štěstí "strojvůdcem".
:-)))
Už jsem to pochopil. Hlasy v diskusi jsou koupené a vy jste nezávislý. Co řeknete to platí, znáte stovky uživatelů nespokojených s lesklým displejem a tak to je.
Spíše si myslím, že jste se zasek a neuznáváte jiný názor. Co se týče mne, tak já mám ještě CRT obrazovku.
CRT je náhodou dobrá volba. Já se musel zbavit dobrého CRT, protože měl rozměry menší pračky a neměl jsem ho kam dát, ale na fotky byl luxusní :-)
Paradoxem je, že ho v bazarech nechtěli ani zadarmo :-(
Tak to jsem měl vědět o pár měsíců dřív :-( Tohle byl tuším 21" Sony... Pár let jsem ho měl v krabici a používal ho jako stoleček, ale pak mi ta krabice začala všude překážet, tak musel z domu...
Například bych mohl napsat, že všechny hlasy (a že jich jsou mnoho tisíc) na webech co píší o tom, že iPhone a iPad jsou k ničemu mají pravdu. A že se tedy oba produkty nebudou prodávat a budou propadát.
Písmo a papír (web) snesou všechno. Pak se podíváte do reality a zjistíte jak to ve skutečnosti je. Prodávají se jako o závod a Apple nestačí vyrábět.
Pokdu si nechci lhát sám sobě, udělám z toho závěr, že ty tisíce článků o neprodejnosti iPhonů a iPadů jsou myslným závěrem.
Pokud v realitě zjistím, že stovky lidí, a 100% všech co znám mají k lesklému dipleji vztah silně odpudivý – pak potřebuji příslušně silný opačný důkaz, a tím, nezlobte se plus mínus 5 lidí na webu není. Prostě to není silný důkaz, a můžete se rozkrájet jak chcete.
kurna, mat stovky znamych, ktori maju skusenost s lesklym displejom, vy musite byt hrozne popularny ;)
mimochodom, to, ze stovky ludi maju k niecomu odpudivy vztah je dokaz coho?
Ještě poznámka k tomu "chválím, protože to řekl Jobs" - právě že ne, když Apple přešel na lesklé displeje, tak jsem si o Jobsovi myslel něco velmi neuctivého (ač jsem v tu dobu už Apple užíval a byl velmi spokojen). Pak mi ale přišel do ruky lesklý Macbook (spíš shodou okolností, než jako nějaký extra cílený nákup), to že měl lesklý displej jsem bral se skřípajícími zuby, ale k mému vlastnímu překvapení se mi názor docela rychle změnil - fakt mi ten displej nevadí, spíš naopak.
Jen na okraj dodávám, že Apple užívám soukromě, jinak v práci mě živí něco jiného a určitě se v této diskusi nevyskytuje až tak moc lidí s větší sbírkou MS certifikací než mám já, takže o nějakém extra ovlivnění nemůže být řeč :-)
No každopádně se mýlíte v tom, že jsme s tím kladným postojem k lesklému LCD nějakou výjimkou, když se to vezme globálně, tak je to spíš tak půl na půl.
V praxi totiž na lesklém LCD vypadají za dobrých podmínek barvy "lépe", celé to vypadá dobře, v tomto lesklý vede. Problém je naopak s odrazy, v tom naopak vede matný. Jenže (a tady je vysvětlení, proč to celkově chválím) tady nastoupí vlastnosti oka, které prostě zaostří jen na objekt, který sleduje - odrazy ale jsou opticky v jiné vzdálenosti (zkuste si něco zrcadlovkou vyfotit v zrcadle, bude to názorné). Tím se to hodně potlačí, podle všeho ale jsou lidé, kteří prostě mají sklon více "těkat" a pak ten rušivý prvek přímo vyhledávají - upozorňuji, že to nemyslím ani trochu hanlivě, je snad normální, že je každý člověk jiný!
Nepovedal by som. Vo firme máme kopec zrkadiel, pretože zohnať notebook bez zrkadla je dnes problém. Len vyššie rady robia matné displeje. Prečo také EIZO zrkadlo nerobí vôbec, keď to má "lepší" obraz?
BFU pri pohľade na zrkadlo a presýtené farby zajasá. Profesionál zostane pri svojom matnom profi matnom monitore a myslí si svoje. Ak mám niekedy s niečím pomôcť kolegom na ich zrkadlách, vždy sa ich pýtam, či im nevadí, že obraz na LCD zaniká v kontrastných odleskoch okien a svetlých plôch za chrbátom. Ak pracujem na zrkadle z nevhodných svetelných podmienkach, za hodinu mám zaručenú bolesť hlavy. Ak pred hocikovo postavím zrkadlo, bude sa mu väčšinou páčiť. Ak však postavím v horších svetelných podmienkach vedľa seba zrkadlo a matný LCD ako jeho klon, pri skutočnej práci každý presunie oči na matný LCD. To je skúsenosť. Žiaľ nedá sa s tým častokrát spraviť nič, pretože treba kupovať aj nižšie rady, kde sa matný LCD jednoducho nedá zohnať.
"Osobně bych umření Flashe a Airu jako programátor jedině uvítal. Sice jsem v tom nenaprogramoval ani čárku, ale umím si docela dobře představit, jak programování vymyšlené pro grafiky bude vypadat."
Je opravdu nutné se takovými výroky ztrapňovat, jste-li opravdu programátor? Co takhle místo "představ" aspoň z rychlíku omrknout, jak se ve Flashi programuje (třeba na http://www.adobe.com/products/flashbuilder/) - moderní jazyk generačně na úrovni Javy nebo C#, IDE shodná s těmi, která se používají pro Javu (Eclipse nebo IntelliJ IDEA), debuggery, profilery, generátory dokumentace, unit testy, Ant, MVC frameworky, propojení s UML (Enterprise Architect)... Myslíte, že pro Flash programátora jsou tohle neznámé a nedostupné věci?
Já to právě již několikrát omrknul. Právě proto prezentuji názor, že bych uvítal kdyby Flash a AIR zmizely.
K čemu je potřeba 30× ohřívané to samé? Navíc v proprietární podobě? Odhlížím od toho, že Java, .NET i další primárně programovací jazyky mají nástroje lepší, Vaše optimistická prohlášení o rovnosti beru jako nadsázku. A navíc programátor v těchto jazycích nemusí nic kupovat a může je používat.
Navíc jen naprosté minimum Flashe na webu dělá něco jiného, než otravné reklamy. Užitečného obsahu ve Flashi je naprosté minimum. Já například generálně blokuji veškeré Flashe již léta s výjimkou Youtube a nikterak jsem to na nekomfortu nepocítil.
Řekněte mi, oč víc je Flash proprietární než Java nebo .NET.
Pokud jste to omrknul, tak to holt budete muset omrkávat asi častěji, protože vývoj je zřejmě rychlejší než vaše sledování a utváření názoru.
Chcete-li programovat pro Flash platformu, nemusíte nic kupovat. Stačí vám Flex SDK (open source) a libovolný editor, k dispozici je už řada IDE od různých výrobců.
Dám příklad. Budu si chtít napsat vlastní generátor Javovských appletů. Stáhnu dokumentaci, napíšu, neřeším žádné právní kličky.
Budu si chtít udělat vlastní jazyk nad .NETem, totéž.
A teď přicházíme k Flashi. Budu chtít udělat totéž. Stáhnu dokumentaci. Ona existuje, ale už začínají problémy. Nakládání s dokuemntací je licenčně omezeno. Například pokud dokument o Flash formátu pošlu svému spoluvývojáři, už jsem porušil licenci.
Před časem dokonce bylo využívání dokumentace Flash tak restriktivní, že to byla otročina. Například kdo nakouknul do dokumentace, nesměl už nikdy dělat a vyvíjet cokoli s Flashem jinak než originál Adobe. Jediná možnost byla generovat výstup programů jako Flash, ale udělat třeba IDE už bylo porušením licence. Teprve nedávno byla pravidla zmírněna.
Tedy shrnuto: Dodnes není formát Flashe ani další věci volné. Vývojáři třetích stran, kteří by chtěli integrovat Flash pomocí dokumentace mají stále omezení.
Java žádná taková omezení nemá například.
Ostatně Adobe se takto chová všude. Například když někdo chtěl udělat (zdarma) import/export do Corelu dostal od právníků varování, že se budou soudit. Já to zcela chápu, ale právě proto by bylo dobré, aby Flash a podobné zmizel z hlavních standardů. Bude to jedině dobře.
Ano, Adobe se chovalo podobně Applu - v zájmu uživatelů drželo Flash platformu na uzdě a teprve v poslední době, kdy je už dostatečně stabilní a vyspělá, ji uvolňuje. Tím zájmem uživatelů myslím identické chování napříč implementacemi. Aby neopakovali např. osud Javy na mobilních telefonech.
V současnosti ale už žije Flash do značné míry vlastním životem. Příkladem budiž už několikrát zmíněný openplug.com - je to Flash a není to Flash. Vývojáři využívají svoje znalosti a přitom nepoužívají nástroj od Adobe a cílovou platformou není runtime od Adobe.
Snad se shodneme aspoň na tom, že čím pestřejší nabídka vývojářských nástrojů, tím lépe. :)
Adobe teče do bot s Flashem, takže si prostě ví, že už si nemůže tolik vyskakovat.
Flash není stále volný a není otevřeným formátem. Stále tu má co říci právní oddělení Adobe.
Je mi jedno, jestli v AIR budou někde aplikace, proč ne? Nechť ve Flashu jsou hry, i cokoli, pokud to Adobe, či Flash prosadí.
Ale na webu Flash nechci. HTML je volné, CSS je volné, JavaScript je volný, Java i .NET jsou volné, pokud je tam budu chtít. A Flash je trojský kůň plný Adobe právníků.
A abych řekl pravdu, Apple chápu. Sám jsem si koupil Corel Draw – poslední verzi před tím, než jí koupil Adobe. Nedávno mně kdosi posadil k poslední Corel Draw verzi od Adobe, a sice to mělo více featur, ale také více základních chyb! Musel jsem najednou dávat pozor, že při určitých akcích jsou třeba transformace provedeny chybně a objekt odletí někam do jiného vesmíru o několik světelných let v souřadnicích dále, ačkoli jsem zadal posun o 1 cm. Dokonce často ani Undo to nezachrání, protože i to je chybně.
Proto velmi věřím tomu článku, že Adobe je jedna chyba za druhou. Že jejich aplikace budou dosti zbastlené, protože prostě Adobe si to může dovolit. Věřím, že Apple nechuť pustit si Adobe na jejich novou klíčovou platformu se jim opravdu nechce.
Já s vámi v podstatě i souhlasím, však taky jako vývojář nadávám na Adobe produkty, nemyslete že ne. Jenže vy zřejmě neděláte webové casual hry ani podobné aplikace, takže si můžete dovolit volat z idealistických důvodů po zániku Flashe, aniž by tu v tuto chvíli existovala nějaká použitelná náhrada za něj. :) Celá diskuse je o tom, že náhrada formou nativní aplikace pro konkrétní zařízení, upečená podle striktní kuchařky jedné firmy, je pro mě horší ze dvou zel.
Ano, to je druhá stránka této hry. Není tu adekvátní náhrada – respektive není prosazena.
Apple řešení je samozřejmě ještě horší, protože to není žádné řešení. Upřímně mám pocit, že Jobs zcvoknul více, než kdokoli jiný, kdo se dostal ke slávě. Nebude Flash, nebude nic, co není C like jazyk, nebude to, nebude ono. Chceme jen takové aplikace, a ne makové, atd. atd. Nicméně nikdo není nahoře věčně a silová strategie je vždy jen dočasná – protože u každé firmy trvá jen krátkou dobu. Mně hrozně zajímá co bude a jak bude Apple reagovat, až nebude tak silný v kramflecích.
Upřímně, kdyby Flash byl standardizován, nebo alespoň plně uvolněna jeho specifikace, pak v zásadě proti Flashi nic nemám. To ale dodnes není, byť je to blízko. Na druhé straně, pokud by se do Flashe navezlo více firem, tak asi nebude tolik prosazované na webu.
V tuto chvíli jediná náhradní možnost a multiplarformní za Flash je Java – a tam je to všelijaké.
Stejně tak přehrávání videa bez flashe je dne nemyslitelné.
Možná si to Flash pokazil také tím, že je to jedna reklama za druhou, a že dříve slabší počítače mnoho vytěžoval.
Ano, jedna reklama za druhou, proto s trochou jízlivosti za nejlepší fičuru nového Flashe CS5 považuju to, že umí jednoduché animace "kompilovat" i do HTML Canvasu - tím částečně přehodí černého Petra na někoho jiného, protlačí blikací reklamy i na iPhone Stevovi na truc a SWF snad zůstane na užitečnější věci.
Tak to mně mile překvapilo. Upřímně, je to vynikající strategie Adobe. I když trochu čertovina. :-)
Upřímně, časem jste mně v diskusi trochu pro Flash nadchnul i pro současný stav, i když na začátku jsem ho daleko razantněji odmítal. Moc Vám děkuji za diskusi, dost jste mně přesvědčil.
Rádo se stalo, taky díky a omlouvám se za podrážděnost v úvodu - jsem zvyklý, že k Flashi se vyjadřují lidi, co o něm nic neví, ale ukázalo se, že to nebyl váš případ. ;-)
Jobs nezcvokl ze slávy, slávu i peníze měl už dávno. Jobs si pouze může dovolit prosazovat svoji vizi, jak by to mělo vypadat. Vy s tou vizí evidentně nesouhlasíte, ale podívejte se na to trochu s odstupem. iPhone válcuje všechno, co se dá. Je to etalon, kteří všichni napodobují a všichni se s ním srovnávají.
Vysmívali se mu, že má omezené možnosti, jak instalovat aplikace, že nemá multitasking, že se do něj dá oficiálně dostat software pouze z AppStore, že nemá copy a paste, že nemá MMS apod. Ačkoliv to byla pravda, uživatelé jasně rozhodli, že preferují takto "omezený" telefon, který ale bude okamžitě reagovat a dlouho vydrží než funkčně "neomezené" přístroje například od HTC, které podobnou rychlost odezvy nabídnou jen díky několikanásobně silnějšímu hardware a výdrž na baterky mají zoufalou.
A světe drž se, pro Windows Phone 7 Microsoft ohlásil podobná omezení (žádný multitasking, copy a paste, paměťové karty, aplikace pouze z Marketplace...), jaká měl iPhone před třemi lety.
Opravdu máte pocit, že Apple i Microsoft dělají vše proto, aby byli co nejméně úspěšní? Berte to tak, že vaše požadavky jsou naprosto minoritní a většina lidí vyžaduje - a je ochotna to zaplatit - něco jiného.
Když si přečtete co tady i jinde píšu, tak jsem jasně napsal, že Apple není pro mně, nicméně chápu, že milióny lidí uspokojí. Nikterak nehodnotím vlastnosti iPhone – nikde jsem tu nenapsal ani křivé slůvko o nich.
Jestli se mu jiní výsmívali, já jsem to nedělal. Bylo mi jasné od první chvíle, že bude úspěšný – a respektuji to. Jako každý výrobek, který prostě dá to co lidé chtějí/potřebují.
Jinak já jsme nemluvil o firmách, ale o zcvoknutí se konkrétně Jobse a to jste mi nevyvrátil. Prostě mu sláva a úspěch vlezly do hlavy více, než je zdrávo. Asi jako Václavu Havlovi.
Já tu neřeším firmy, ani jejich úspěch, ani nic jiného. Jen to, že Jobs zcvoknul, a že se to za prá let může Apple nevyplatit. Strategie „my budeme navěky jen Ti silní“.
Já vám ani nechci nic vyvracet - myslet si můžete, co chcete. Spíš jsem přidal svůj pohled na věc.
Jobs má vizi a nemá problém pro uskutečnění té vize dělat poměrně diskutabilní a v řadě případů nepopulární kroky. A jak jsem uvedl, nemyslím si, že by zcvoknul, ale že ty kroky, včetně diktování, které vývojové nástroje budou podporovány, jsou prostě součástí té jeho vize, aby byl iPhone tam, kde ho chce mít.
Já osobně si myslím, že určitý just z jeho strany vůči Adobe v 3.3.1 je, ale zároveň jsem přesvědčen, že podstatně větší roli tam hraje ta jeho vize a tvrdé kroky na její prosazení. V businessu to totiž málokdy funguje stylem "tady si prosadím svou, abych si něco dokázal či se pomstil a je fuk, že tím tratím miliony".
Ve zkratce - Apple se take chrani proti pripadnym problemum pri pridavani novych featur do OS.
Jednoducha predstava: Apps portovane z Flashe budou povoleny. Do roka jich v AppStore bude treba 20%. Apple se rozhodne do OS5 pridat dalsi core features, jako aktualne multitasking. Vyda v predstihu aktualizovane SDK a pro autory nativnich apps je otazkou jednoho klinuti, aby vygnerovali aktualizovanou verzi sve aplikace. Ale co tech 20% ne-nativnich apps? Ma Apple jistotu, ze Adobe (a pripadni dalsi tvurci vyvojarskych platforem) zavcasu (a v odpovidajicim utajeni) upravi sve nastroje? Nebo riskuje, ze zase na Adobe bude pul roku cekat a celou dobu poslouchat nastvane uzivatele, ze "tahle aplikace na novem OS pada", aniz by si uvedomili, ze Apple s tim nemuze nic udelat?
Proc by mel Apple riskovat tyhle problemy, kdyz nemusi? Proc by mel rozvoj sve platformy nechat kontrolovat nekym tretim, navic temi "lenochy z Adobe"?
Rozumím-li tomu dobře, pak překladače z Flashe (ActionScriptu) do Céčka (viz http://www.openplug.com/) jsou co se týče tohoto problému OK, jelikož nakonec vždy musím použít SDK Applu? Pak ale je section 3.3.1 trochu divně formulovaná, protože se mi zdá, že podle ní OK nejsou (píše se tam, v jakých jazycích může vývojář psát).
Ono je to trochu komplikovanejsi, zatim v podstate nikdo nevi. Existuje pozadavek na vytvoreni (rozumej fyzicke napsani kodu) aplikace v C, C++, Obj-C, JavaScriptu atd., takze teoreticky v ActionScriptu zacit psat nemuzes. Ovsem jak to (opet teoreticky) Apple odhali, pokud to prozenes preprocesorem a zkompilujes jako nativni C kod..
Podobny problem se resi s (Mono) C#. Dle novych pravidel prozatim proslo nekolik aplikaci v Unity3D, takze bud heuristika jeste nepracuje (Mono prevadi C# na Obj-C a pak kompiluje) anebo to proste bude na libovuli konkretniho cloveka. Konkretni jednani mezi Unity a Apple se budou konat tento tyden. Pokud projde MonoTouch a prekladace Flashe nikoliv, bude mit Apple dalsi maslo na hlave.
IMHO tam meli dat klauzuli "neprijmeme kazdou sracku, ale piste si v cem chcete", a byl by klid a mir:).
Pokud bude pro libovolný jazyk existovat preprocesor do C/C++, tak to nikdo nemá šanci odhalit.
Například klidně můžete programovat v PHP, protože ho lze zkompilovat do C++ a následně protlačit do Apple.
Málokdo třeba ví, že starý Microsoft Visual Basic kompiloval převodem do C a následně přes C kompilátor.
Kdybych já byl na místě Adobe managerů (jakože nejsem a manageri nemají programátorské schopnosti většinou), tak vytvořím kompilátor Flashe/AIR přes C/C++ překladač. Nicméně na druhé straně by to bylo přiznání poníženosti před Adobe, takže to možná z diplomatických důvodů není vhodné, protože požadavky Apple by se mohly stupňovat. Takže managementu nadnárodních firem nerozumím, ani jaké je správné řešení.
Pokud Apple bude nekompatibilně měnit C/Objective C/C++ rozhraní, tak Apple nepomůže ani svěcená voda.
Vy jste toho asi nikdy moc nenaprogramoval, že?
Pro autory nativních aplikací rozhodně nebude otázkou jednoho kliknutí, ale klidně několika měsíců tvrdé dřiny, když nekompatibilita bude veliká.
Navíc autoři těch aplikací se na to mohou generálně vybodnout stejně jako Adobe a nejspíše by se vybodli ve většině případů. Asi autoři prodávaných aplikací + několika procent dalších by změnu udělali, ostatní by to nechali dožít.
Tohle nebude ten pravý důvod. Při změně API půjde do háje všechno – pak by záleželo jen na tom, jak moc jsou věrní fanoušci Apple, případně jako moc jim Apple bude přinášet peníze – aby to strašné martyrium spojené se změnou API postoupili a zafinancovali ho časem a penězi z vlastní kapsy.
Jedním z úspěchů Microsoftu je, že nikdy uživatele nenutil ke změně API. Za neúspěchem Linuxu na dekstopech se skrývá především neustálé přeorávání API.
"při nekompatibilitě API a razantní změně featur a vnitřního fungování"... ano. A take ovsem pri potope sveta a pri zasahu Cupertina kometou. To jsou pak developeri v nativnim Objective-C v pytli a iPhone platformu zachranuji Flashari, o tom zadna.
Zkuste jeste zvazit kompatibilitu API a nerazantni pridavani featur a budem zhruba v podobnem bode. Extremy nechme extremistum.
Možná bych měl dodat, že při nekompatibilitě API a razantní změně featur a vnitřního fungování je právě daleko pravděpodobnější, že Apple podrží právě ty nadstavby typu AIR, .NET, Java a další, protože změny vykryjí svojí mezivrstvou. Nativní C aplikace by to koupily nejvíce a nejméně by se jich převedlo.
Takže je to přesně naopak jak píšete. Hodláte-li něco často, nebo výhledově měnit, pak mezivrstva navíc je pro Vás požehnání za které budete při změně děkovat Bohu, Alláhovi, Perunovi i Manitúovi.
Tedy C aplikace jsou první co začne drtit Apple a co Apple položí, pokud by Apple změnu udělal. A aplikace psané na mezivrstvách typu AIR a dalších by Apple naopak jako jediné při takové změně podržely.
Apple zadne nekompatibilty API neuvadi, ctete mezi radky neco, co tam neni. Kazda mezivrstva aplikaci obecne diskvalifikuje oproti "nativni". A toho se boji nejvice, tuny odpadu naklikaneho pres CS5 apod.
Jeste jsem nevidel aplikaci pro Win ci OS X psanou s vyuzitim cross-platform vrstvy, ktera se by se alespon vyrovnala aplikaci na miru site pro dany OS. Linux nezminuju, tam je situace malinko jina.
V CS5 nemusím naklikat tuny odpadu, můžu napsat poctivý kód.
A obráceně - v Objective-C můžu napsat tuny nesmyslů, memory leaků, atd.
Neměl by Apple hlídat radši kvalitu _aplikací_ místo kvality _nástrojů_?
Na http://developer.openplug.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=609 je uveden zajímavý test, kdy překladem z ActionScriptu do C vznikl efektivnější kód než ekvivalentním zápisem v Objective-C.
Objective-C je velmi neefektivní jazyk. Ve skutečnosti nemá efektivitu klasického C/C++ jazyka.
To, že je pomalejší, než i řada kritizovaných nadstaveb, na to vemte jed. To jste neobjevil nic nového. Dobře napsaný Java, nebo .NET program zkompilovaný do strojáku bude velmi snadno výrazně rychlejší a efektivnější, než ObjectiveC kód.
Kdyby ObjectiveC nevytvořil Apple, zakáže ho pro neefektivitu úplně stejně jako AIR, .NET a další.
OMG. Vite, ze Obj-C je rozsirenim C a C++ se da v XCode kompilovat/prilinkovat a vesele michat s Obj-C kodem ? To znamena ze neco napsane v C je taky Obj-C program ? Me na Obj-C vadi spousta veci, ale vykon a efektivita v nem napsane aplikace to rozhodne neni.
Kdyz chci programovat pro iPhone v Object Pascalu tak mam moznost jak nativne pres http://freepascal.org/ tak pres Delphi Prism a MonoTouch, nejmene v druhem pripade s look and feel iPhone.
Adobe a Apple nejsou ve stejné pozici. Apple prostě diktátorsky brání investovat Adobe (jejich) prostředky a nabídnout Flash pro iPhone. To je monopolní chování. Apple by to nestálo ani 1 USD, jen záměrně poškozuje konkurenci.
Adobe tím, že nabídlo aplikace pro OS X později, prostě asi nechtělo investovat do neustálých změn. To je plně jejich volba. Změna Classic na OS X PowerPC / Carbon, pak OS X Intel / Carbon, pak OS X Intel / Cocoa znamená 4 různá API od směšného Apple. Šílené? Jistě. Na Windows pořád funguje WinAPI, už od dob Windows 85.
Apple kašle na klienty, kontinuita investic jim nic neříká, zajímá se jen a pouze o svůj krátkodobý zisk. Apple si za to, že 4x měnilo API může jen samo, a pokud se chce nyní mstít na uživatelích tím, že zakáže nějaký SW od Adobe (Flash), uživatelé by měli hlasovat svojí peněženkou a produkty diktátora ignorovat.
Ano, s tím se dá také souhlasit. Myslím, že každá velká firma by při změně API nasadila zdrženlivou taktiku, případně by chtěla záruku trvanlivosti API.
Píšu tu výše, že Microsoft vyhrál také tím, že nikdy nekompatibilně změnil Windows API, a že na Windows dodnes spustíte programy psané pro WIndows 1 z osmdesátých let. To je základ jeho pozice.
Upřímně, změna API znamená jediné = Apple ho špatně navrhnul. Nic jiného. API je jen rozhraní pro programátory a když ho dobře navrhnete, klidně si můžete leccos změnit ve vnitřnostech, ale API se měnit nemusí.
Můžu klidně predikovat, jak tento boj Apple dopadne. Stejně jako Adobe si diktoval, když byl silný a Apple ho prosil/žádal o implementace. Ani Apple nebude vždy dominantně silný – a do několika let nebude v tak výsadním postavení (to lze napsat o každé firmě). Pak mu to okolí začne též spočítávat – a spočítá mu (nejen Adobe) jeho zákaz technologií mimo C/C++ a nepustí ho třeba tam, kde by Apple hodně potřeboval.
"Upřímně, změna API znamená jediné = Apple ho špatně navrhnul." -- změna API je vždy průser. Problém Apple je, že staré API prostě zahodí, nepodporuje je, neponechá jej často ani v legacy režimu.
Microsoft také má k WinAPI nově WPF, .NET a další, ale WinAPI pořád funguje (včetně x64 verze). Starou aplikaci není potřeba zahazovat a kompletně přepisovat každé 2 roky.
Apple si za to, že málo firem vyvíjí aplikace pro tu jeho platformu může sám, protože není schopen držet jednu vizi. Podle toho, jaká cetka se právě lépe prodává, tak tam se vrhne a vše ostatní zahodí.
Ano, Windows 85 jsme instalovali na fakultě z 2,47" disket, moc dobře si na to pamatuju.
Je hrozně veselé pozorovat, jak socka z pronajaté garsonky kdesi v plzeňské řiti hýká a nemůže unést, jak obrovské procento uživatelů hlasuje svými peněženkami a diktátorovi vnucuje své peníze a kupuje si za ně bezcenný, nepoužitelný iPhone.
Opravu jsou PowerPC / Carbon a Intel / Carbon rozdílná API? Pak ale Win32 a Win64 jsou také rozdílná API. Nebo že by tu někdo měřil poněkud jiným metrem?
BTW napadá mě i poněkud jiný důvod této změny. Apple připravuje další zařízení postavené na iPhone / iPod OS které ale nepoběží na ARM ale na úplně jiné platformě. U nativních aplikací nebude problém - Apple dodá nový překladač a verze pro jiný procesor je na světě. U webapp problém taky není. Ale u věcí generovaných z flashe budou závislí na tom, kdy se konečně Adobe dokope k tomu podporovat novou platformu. A jak bylo v článku ilustrováno, tak to mnohdy trvá déle než by bylo vhodné.
Přečetl jsem si článek a opravdu zajímavé čtení. Nicméně komentáře pod článkem jsou dle mého názoru jako obvykle plné zbytečných a anonymních emocí. Mě to přijde všechno hrozně jednoduché:
1. Apple si vyvinul telefon
2. dokázal s ním zaplavit svět a vydělat na tom
3. nic a nikdo nás nenutí si jej kupovat a používat, máme právo volby koupit si a používat konkurenční produkt/platformu
Z výše uvedeného mi vyplývá, že nikdo nemá žádné právo si na cokoliv stěžovat. Buďme rádi, že tu Apple je a (pokud nám vyhovují) můžeme je používat.
Já osobně bych asi vyletěl z kůže, kdyby po mě někdo požadoval abych si svůj byznys dělal tak, aby na mě mohl snadno parazitovat...
Tak nedivte se, když se zhruba 60 let nějakým směrem vyvíjejí počítače (ne, opravdu to není telefon) a najednou někdo prudce trhne volantem někam jinam. :) Ale v zásadě máte pravdu, nic nám do toho není.
Často v minulosti uspěli právě ti co v pravou chvíly trhly volantem jinam, než ti ostaní předpokládali :) Na kontinuity vývoje počítačů bych nespoléhal, příliš teorii už je pod drnem. Spíš počkáme dalších 60 let, automobilový průmysl také zrál hodně dlouho a počítám, že za 10 - 15 let by pan Benz nechápal, čemu že to říkáme auto :)
...je v tom, že vůbec neříká, co je pro Steva Jobse podstatným motivem pro zákaz flashe a dalšího "middleware".
Není to jeho pomalost, neoptimalizovanost, nebezpečnost, nic z toho. Jobs pochopitelně musí tyto argumenty uvádět, ale jsem přesvědčen, že i všechny dohromady hrály v jeho rozhodování téměř zanedbatelnou roli.
Podstatným je toto: Flash by Apple vzal z rukou kontrolu nad tím, co na iPhone a iPadu běží a komu za to klienti platí.
Asi tak polovina aplikací pro iPhone, např. většina her, se dá zcela bez problémů napsat ve Flashi. A používat, aniž by z toho Apple viděl jediný dolar. Platí to i pro streaming hudby, videa atd.
A to je celé. Takto prosté to je a všechno ostatní jsou - sorry - kecy.
Pozor, neříkám, že na to Jobs nemá právo. Má na to právo.
Ale opravdu to, co dělá, je čistokrevná a průzračná ochrana budoucích výnosů. Žárlivě si střeží vlastnictví platformy e všech komerčních aspektech a nechce dovolit, aby na ní vznikla jakákoliv subplatforma.
Je to čistě a ryze komerční krok, komerční kalkul. To o "uživatelské zkušenosti", "bezpečnosti" apod. je stejně tak ryzí a čisté PR, nic víc. To platí teď, ale za pět let by klidně nějaká subplatforma mohla vyrůst v něco ergonomičtějšího a bezpečnějšího, než co bude schopen dodat Apple.
TOHOTO se Steve bojí - nebojí se, že bude Flash na iPhone špatný, ani sekundu ne, bojí se toho, že by mohl být dobrý.
Asi tak polovina aplikací pro iPhone, např. většina her, se dá zcela bez problémů napsat ve Flashi. A používat, aniž by z toho Apple viděl jediný dolar. Platí to i pro streaming hudby, videa atd.
Uplne jsem nepochopil Vase sdeleni. Uz tyden jsem spokojenym uzivatelem hudby a videa na svem iPadu a Apple ode mne nevidel ani dolar za hudbu a video ...
Ostatne nevidim jediny rozumny duvod, proc prehravat audio a video ve flashi.
Samozřejmě, audio a video se dá zatím naštěstí svobodně šířit přes web. Výše uvedené se týká spíš těch her. A přidal bych jednu zajímavou oblast - e-časopisy, viz:
Kdyby byl na iPadu AIR, kdokoliv by si takovouto aplikaci stáhnul z webu a nainstaloval, app store by zel prázdnotou.
Ale co je horší: Bez článku 3.3.1 by se tahle aplikace dala okamžitě portovat a dát do app storu, ani to však nejde. Jobsovi je proti mysli, že by jeho zařízení bylo poníženo na jedno z mnoha železa, kde to může běžet. Ale neškodí tím sám sobě? Adobe je přirozeným partnerem e-časopisů, má vyvinutý framework pro dokonalou on-line typografii, workflow mezi SW pro sazbu a tímto frameworkem... Podle Applu se e-časopis musí pustit do psaní konkurenčního řešení v holém Céčku... divné.
Jsem spokojený uživatel iPodu a po počítačích Apple už nějakou dobu pokukuju. Ale představa, že mi u mého zařízení, které jsem zaplatil, bude Apple diktovat jaké aplikace si můžu koupit je naprosto nepřijatelná.
Takže laptop co se chystám koupit bude mít zase OS od Microsoftu a telefon bude zase Nokia, nebo tentokrát něco s Androidem.
Co se článku týče, je tendenční a tím neprofesionální. Že si Adobe účtuje víc za svoje produkty v Evropě je důvod proto si je nekoupit, ale není to důvod proto aby mi Apple jejich produkty zakazoval.
Jako amatérský, ale řekl bych docela šikovný, programátor říkám: Toto měl Microsoft udělat ve Windows už před 15 lety, když uvedl Windows 95. Kód povinně v jazyce, který lze přímo přeložit pro strojového kódu procesoru s využíváním zásadně a pouze systémových knihoven. Každý program prohnat základními testy. Zkrátka do operačního systému pouštět jen "aplikace" (které "aplikují" rozhraní operačního systému) a žádné brutální programy napsané v kdovíčem a zkomipilované kdoví jak.
Apple na to jde velmi dobře a doufám, že se dočkám i kvalitních Windows, které nedovolí instalaci nesprávně napsaného programu.
Kdo neumí programovat tak, aby výsledkem byl čistý kód, není programátor, ale hračička v nějakém VisualStudiu.
Jinými slovy, evoluce programovacích jazyků se měla před 15 lety zastavit, že? Programovalo by se v Céčku, dokud by se rada starších v Microsoftu nesešla a neschválila, že v příští pětiletce by se mohlo programovat i v něčem jiném. I webové stránky by musely být v Céčku, kdepak nějaké PHP nebo Ruby, nota bene třeba dokonce interpretované "bůhví čím". Žádné herní enginy se skriptovací herní logikou, kdepak, nauč se C a pak si říkej programátor. :)
V céčku se už skoro nedělají ani embedded projekty a vy se najednou proberete (=naučíte se) nějaký low-level jazyk a začnete ze sebe sypat rozumy o tom co by se mělo a nemělo.
článok je pokrytecký jak z pera Jobsa, Adobe v tomto spore není nevinne, má veľku vinu na tom, že ich produkty niesú pre apple toys dobré optimalizované, ale druhá strana mince tú vôbec není spomenutá a to, že Adobe je pre Apple na ich produktoch(ktoré im priniesli posledné roky obrovsky rast - iphone, ipod) konkurenciou jak v multimediálnej oblasti(videa, hudba, hry etc) tak už aj v tej reklamnej(iAd) ktorá by sa odrazila na zisku!