iPhone je totalita jedné firmy, jinak se to říct nedá:-). Čímž ale nechci říct, že to uživateli nic nepřináší.
Nicméně zákaz jiných programovacích jazyků mi přijde fakt brutální. Chudák Miguel de Icaza a jeho MonoTouch. Ono totiž aplikace s opravdu nativním Look&Feelem se dá vytvořit i nad nějakou mezivrstvou.
Zrovna Mono je v tomto ohledu mnohem lepší než Java. V Linuxu používám Mono aplikace které používají nativní toolkit Gtk a jsou zcela neodlišitelné od "originálních" aplikací psaných v C. A výkonově na tom je Mono určitě lépe než soudobý JavaScript, i když ten dotahuje.
Jinak Flash nesnáším, takže pokud Apple takto pomůže HTML5, tak se zlobit nebudu.
Dříve byla totalita Nokie no, ta také vyžadovala pro Symbian 6 a 7 digitalně podepsané aplikace, na což založila firmu starající se o toto a poplatek za podepsání byl mezi $50 a $300, přitom v počátku v Symbianu 7 NEŠLA nainstalovat nepodepsaná app.
A je fakt že Apple si teď jede podobnou, ale rozdíl je že Flash bych na telefonu fakt nechtěl, pokud by byl i dvakrát stabilnější než na PC/Mac tak by věrohodnost dostupnosti mýho telefonu razantně klesla a kór mi to připadá nesmysl když dneska už většina velkých hráčů přechází na HTML5 a případně v mobilním zobrazení mi cpou reklamu v .GIFu - rozdíl? Gif=1kb, flash stejných rozměrů=30kb.
A se zákazem jiných jazyků - Apple na to má právo, je to jeho výtvor, pokud se to komukoliv nelíbí, nemusí si ten telefon kupovat, nemusí na něj vyvíjet a může si koupit jinej telefon. Bohužel, ikdyž si na jáTelefon každý stěžuje, pořád je nejpoužitelnější pro BFUs i pro vývoj. Bojim se že až se po Applu začne vozit EK, tak prostě stáhne telefon z Evropského trhu a chtěl bych vidět očka komisárků, kterým pod barákem stepuje hromada naštvaných lidí. Abych nebyl jen za Applem, to samé jsem přál Microsoftu když se po něm EK začla po šťouchanci Opery vozit. U Windows by to bylo ještě citelnější kdyby Microsoft prostě prohlásil že nebude Win7 distribuovat na evropský trhy, stejně tak se daj koupit v US a poslat ;-)
Deklarovat podporu HTML5 je fajn, ale nechápu, jak může jeden a tentýž člověk jedním dechem říct, že architektury s "mezivrstvami" jsou mu proti srsti, prosazovat takto brutální "supernativnost", a zároveň říkat, že podporuje webové aplikace v HTML5. Jedna z těch dvou věcí nemůže být zas tak upřímně myšlená... Myslím, že se tu schyluje k souboji webových aplikací (Google s Adobe jako spojencem) versus starý model klasických aplikací (Apple). Pro Adobe je klíčové, aby vyhrál ten webový model, ne nutně a pouze Flash.
Tohle bych řekl, že v době cloud computingu je "překonaný rozpor", který se vyřešil tak, že už není podstatný. Je jedno, zda je to klientská aplikace nebo "webová" - je to zobrazovací jádro, které ideálně funguje nad cloudem tam, kde se to hodí. Důležité je, aby to fungovalo dobře. Nad zobrazováním HTML5 má Apple jako výrobce Safari slušnou kontrolu, nad klientem ve standardním API taky, nad Flashem ne. Zhruba tady bych viděl úvahu.
Náročné hry těžko uděláte v HTML5/Flash, na to se fest standardní aplikace hodí.
Já vím, že _technicky_ to není podstatné. Ale chci říct, že Apple se podle mě snaží, aby se lehce změnil poměr mezi celkovým objemem nativních versus webových aplikací. Protože má prostě radši ty nativní (ať už z principiálních nebo obchodních důvodů, to je fuk). Je tu dnes nemalý segment aplikací, kde se dá jít oběma cestami. Každý vývojář si samozřejmě rozmyslí realizovat svůj nápad jako cross-platformní webovou aplikaci, když už nebude tak úplně "cross" (na významné části zařízení nepoběží). A když se vyčerpá vývojem pro iPad (přičemž notabene nebude moct ani použít kód vyvinutý pro jinou platformu), rozmyslí si portovat to ještě někam jinam.
Aha, takhle ... no, to bych řekl, že máte pravdu, ale v tomto případě to je spíše vedlejší efekt. Nejde o to, ty aplikace nemít mimo Mac platformu, ale mít je tam optimálně fungující.
No to už bychom museli vidět do Jobsovy hlavy, z jakých pohnutek tak činí... A v tom často nemá úplně jasno ani majitel dané hlavy. :)
Mimochodem, kdo chce přece jen zkusit cross-platformní vývoj pro iPhone ve Flashi, může vyzkoušet http://www.openplug.com/ - narozdíl od kompilátoru od Adobe to vyplivne céčkové zdrojáky, takže je otázka, zda je porušením odstavce 3.3.1., když mi něco/někdo vygeneruje kód, já si ho přečtu, pokývám hlavou a řeknu "jo, jo, přesně takhle bych to napsal". :)
Ale prece tomu sam neverite. Taky chapu, ze to je platforma Apple a ze si s ni muze delat co chce, ale neznamena to, ze jim budu verit vsechno. A odstavec o tom, v jakem jazyce musi byt aplikace napsna, je podle me nehoraznost. Zduvodneni look and feelem nebo optimalitou je nesmysl. To jiste muze bejt problem, ale vicemne nezavislej na pouzitejch prostredcich. Na App Store je spoustu blbejch a hnusnejch nativnich aplikaci a naopak spoustu bezvadnejch aplikaci s mezivrstvou, namatkou viz https://spreadsheets.google.com/lv?key=thI2hub60oD3P9ztEsWXpVw&toomany=true . Ja nejsem zadnej Apple odpurce, ale zduvodneni odstavce 3.3.1 je evidentni lez.
Konkétně hry se velmi často portují pro různé platformy a používá se hromada programových balíků zbouchaná kladivem do platformy usnadňující portaci. Herní logika používá skriptovací jazyky. Tohle bude na iphone taky zakázané. Podmínka pouze nativní kód bude pro hry imho extrémně náročná ke splnění.
Přesně tak. Náročná ke splnění, ale i k ověření Applem. Ostatně, když Opera Mini stahuje a interpretuje obrázky doplněné o metadata definující klikatelné oblasti, není to náhodou také vykonávání interpretovaného kódu, byť superjednoduchého? :)
Apple nemá vôbec žiadny problém s webovými aplikáciami. Dokonca pre prvú verziu iPhonu boli aplikácie tretích strán výhradne webové. Má problém s Flashom.
Chce buď webové aplikácie, ktoré však budú vo výsledku rendrované prostriedkami, ktoré majú pod kontrolou (WebKit), alebo natívne aplikácie – opäť vytvárané prostriedkami, ktoré majú pod kontrolou (Xcode…). Nechcú byť závislí na vývojárskych a behových prostrediach tretích strán, ktoré keď nebudú rešpektovať alebo stíhať vývoj platformy, táto platforma sa dostane do problémov (viď v článku popisovaný stav s Adobe aplikáciami pre Mac OS - a to sa jedná len o zopár aplikácií jednej firmy, nie o nástroje, na ktorých by záviseli mraky ďalších vývojárov).
Načo iPhone OS, Android, Win, Palm - keď všade vo výsledku pobeží problematický adobe runtime a nad ním totožné flashové aplikácie (jednoduché pre vývojárov, katastrofa pre používateľov)? Načo vrážať milióny do optimalizácie čipov, kompilátorov a podobne, keď na tom vo výsledku pobeží okresaný neoptimalizovaný univerzálny runtime? A rozdiel oproti zariadeniu zostavenému v garáži z generických súčiastok s generickým linuxom prakticky nulový?
Zaujímavosť: pozrite si na engadete/gizmode recenziu na jojo tablet. Prehrávanie videa vo flashi pripomína prehliadanie PPT slajdov. Samotný Adobe sa od tohoto produktu dištancoval, nakoľko preň flash nijak zvlášť neoptimalizoval. Zaujímavé, že jojo video na youtobue vo verzii h.264 prehráva úplne v pohode. Prečo všetci tak pištia po podpore flashu a závislosti na podpore, ochote jednej firmy (Adobe).
Ale webové aplikace NEMÁ pod kontrolou. V tom smyslu, v jakém chce mít pod kontrolou vývoj nativních aplikací. Při vývoji pro web můžu mít tisíc různých vrstev, v design-timu i v run-timu. Můžu psát v jakémkoliv jazyce (třeba v Javě, když používám GWT) a za běhu také interpretovat cokoliv (existuje dokonce i jednoduchý Flash klient napsaný v JavaScriptu). Naproti tomu při vývoji nativních aplikací mám nadiktován dokonce jazyk, ve kterém smím psát.
Jobs tedy nemá problém s Flashem, ale s konzistencí svých názorů. Jde-li mu skutečně o výslednou user experience, proč takový rozdíl v pravidlech mezi nativními a webovými aplikacemi?
Podle mne hlavně proto, že u web služby každý dneska chápe, že kvalitu služby určuje hlavně provozovatel služby, nikoliv výrobce cílového zařízení. U klientských aplikací je to z větší části obráceně.
Ano, tak to bude. Vývojář nativních aplikací pro iPad si čím dál víc bude připadat spíš jako zaměstnanec Applu na dálku. Povinné UI standardy, povinný programovací jazyk, nástroje ... časem třeba i konkrétní zadání na aplikace, ze kterých si bude moct vybrat. Zaměstnanec je na to zvyklý z práce a když nemá fixní plat, ale motivační provizi z úspěchu aplikace, tak je to vlastně i celkem dobrodružné. Vlastně to ani nemyslím ironicky - proč by to tak nemohlo být. Ovšem technologická svoboda a z ní plynoucí inovace se budou odehrávat na webu, aspoň tedy doufám.
Zaměstnance bych s dodržování UI standardů výrobce nesrovnával. UI standardy jsou jednoznačně věc výrobce a _jeho_ politiky a _jeho_ businessu.
Je otázkou jestli programovací jazyk musí a nebo má v tomto konkrétním případě vazby na UI (což může být i responsivness) standardy.
Pokud tam není nutná vazba, tak je to potenciální zneužití dominantního postavení (na platformě trhu, který samotně jediná firma vytváří svým výrobkem). Klidně bych takovou firmu k otevření se i ouředně tlačil.
Jenže s tím by bylo spojené množství problémů - ten nejhlavnější principielní byvše určiti to, co je a co už není UI standard (v zájmu výrobce) a co už je omezení technologie (nekalý konkureční boj).
Ale stejně ten stejně nejhlavnější a taky principelní problém je, že pojetí dominantního postavení je vymahatelné na národní a nikoliv celosvětové úrovni.
No já doufám, že to Adobe (nebo kdokoliv) k soudu nepožene, to by mě zklamali. Vždyť Apple to klidně mohl nechat uzavřené úplně (jako to bylo první rok existence iPhonu nebo jak dlouho). Právníci tomu nerozumí, většinou napáchají víc škody než užitku, a kdo je dráždí, škodí dlouhodobě všem. Neživotaschopnost toho konceptu musí prokázat jedině konkurence (spoléhám na Google).
Hm, a proc teda jeste navic kontroluji kvalitu aplikace manualnim review ? Prece by stacilo, aby aplikaci odmitli na zaklade toho, ze je hnusna, nebo - coz by podle me byl jediny korektni pristup - klidne by ji nechali prodavat, je v kategorii "Tohle vam Apple nedoporucuje, ale jestli to fakt chcete, tak to mate mit..." a nechali by zakazniky, aby svym nezajmem o apliakci vyvojari vysvetlili, ze takhle se aplikace psat nema.
Clanek 3.1 je zbytecny a pokud ho vydali par dni pred uvedenim CS5 na trh, neni to nic jineho nez hloupy pokus vzit Adobe vitr z plachet.
Načo vrážať milióny do optimalizácie čipov, kompilátorov a podobne, keď na tom vo výsledku pobeží okresaný neoptimalizovaný univerzálny runtime?
Ten runtime by měl být optimalizován pro OS a procesor. Následně jsou pak optimalozovány i interpretované/kompilované aplikace tím runtimem.
Prečo všetci tak pištia po podpore flashu a závislosti na podpore, ochote jednej firmy (Adobe).
Mě je celkem ukradené jaké mají Apple a Adobe spory. Když Apple flash nechce, tak ať to řekne rovnou, že zakazuje flash. Proč to ale má odnést i půlka vývojářské komunity?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).