Divím se, že Apple vůbec nějak jedná s EU (případně Belgií) na této úrovni. Apple je firma sídlící v USA, která provozuje tamní eshop a zboží odesílá z USA.
Proto se právo kupující vs prodejce řídí vždy zemí PRODEJCE, ne kupujícího. Výjímku udělala EU akorát na území EU, kde pro eshopu z EU platí řídit se právem kupujícího (na což drtivá většina eshopů reagovala prostě tak, že do některých zemí přestala prodávat úplně).
Jenže mimo území EU si nemůže EU vymáhat své komunistické zákony, takže určitě ne ani v USA!
Apple by jim měl ukázat prostředník stejně jako všechny e-shopy například z Asie. Na ty to ovšem ani EU nezkouší, protože ví, že by je poslali okamžitě do "Brusele"!
Osobně, být Apple, tak to vyřeším jednoduše: Nabídnu programy rozšířené záruky na 2, 3, 5... let a jakmile někdo zadá adresu v EU, tak se mu automaticky objedná a připočítá rozšířená záruka na 2 roky a vypnout nepůjde :-).
Nakonec je spravedlivé, že když chce někdo extra služby (oproti zbytku světa), tak ať si za ně připlatí...
A pokud se to někomu nelíbí, vzkázal bych mu akorát: Tak se příště dívej koho volíš. Měl jsi hodit do referenda NE, ale hodil jsi ANO, tak si ho teď užívej! :-D.
Dovolím si Vás opravit. Apple jej sice expeduje z Irska, jenomže Irsko a nějaké 2 další státy EU (nejsem si jistý, kdo přesně je také nepřijaly, myslím VB a Dánsko) nepřijaly smlouvu Řím II, která tohle řeší. Spousta serverů se špatně odovlává, že Irsko s touto smlovou souhlasilo, ale to není pravda. V prvním z návrhů se Irsko vyjádřil tak, že by to přijalo, ale v konečném znění mezi akceptujícím zeměmi nebyla.
Řím II konkrétně řešil, že pokud si objednáváte z jiné země EHS (tj. + Norsko a Švýcarsko a nevím co ještě, ty to totiž taky akceptovali) nějaké zboží přes internet, záruka se bude řídit legislativou dané země.
Nepříjemné je, že to musíte reklamovat v místě, kde jeste si to koupily (nebo odeslat zpět), takže očekávám, že když něco koupíte v Tescu GE a chtěli by jste v Tescu CZ reklamovat, tak vás... vykopnou. :-)
Ano, to je pravda - je to tak! Jenže pak Vám přijde krásný zelený papírek od "Evropského společenství" a to Vám následně vysvětlí, že takto tedy NE :-D.
Konkrétně já jsem si třeba koupil objednávku za cca 27 000 Kč a k tomu mi "Evropské společenství" naúčtovalo celkem dalších 20 000 Kč na daních, CLO a poplatcích. U některých věcí je to třeba až 150% jejich hodnoty v zahraničí.
A na celním úřadě Vám řeknou, že ty směrnice se mění každé tři měsíce a jsou tak komplikované, že na ně nové školení trvá 4-6 měsíců :-D. A jestli se na Vás vztahuje takový nebo onaký paragraf neví nikdo a nikdo Vám to není schopen říct... Když jsem si na to stěžoval přímo u "Evropského společenství", tak mi velevážená dáma doslova řekla:
"Ty poplatky jsou tam proto, že EU tu NECHCE podnikatele jako jste Vy, takže buď přestaňte podnikat nebo odejděte z EU!"
Uposlechl jsem moudré rady této velevážené ženy a nyní se moje aktivity obrací v 90% především na USA a jiné zahraničí. ČR opravdu jen minimálně, protože odtud pocházím a často jezdím domů za rodinou a přáteli, kteří tam zůstali... Celkově je to lepší pro mě, ale pro lidi v EU moc ne :-(
Myslím, že kdyby běžní lidi věděli, co ve skutečnosti EK a EU chtějí, tak by se taky chovali jinak, ale EU se daří lidi opíjet rohlíkem.
Opravím vám chybu z prvního pdstavce. Zbytek úvahy je pak nadbytečný.
Pokud si objednáte například ipad, vyrobí ho v číně a pošlou vám ho kurýrem přímo z továrny až domů. Pro to, podle jakého práva se řídí nákup, je kdo vám vystavil fakturu. A to vám, pokud posílá do CR, vystaví Apple Ireland.
Takže řídit se Evropským právem musí.
Navíc, vyrábí prémiový výrobex za nadstandardní cenu, tak by výdrž alespoň 2 roky měla být zcela automatická. A nevidím proto důvod, proč za takovou garanci ještě připlácet.