Oldřich Bajer je spoluzakladatelem třetího největšího českého portálu Centrum.cz a člen Metodologické komise pro audit WWW medií při Taylor Nelson Sofres Interactive (provozovateli iAuditu/iDotu). Michal Fejk je vedoucí oddělení Internetu mediální agentury Carat Czech Republic, která stála u zrodu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), jehož výkonné rady byl členem.
Lupa: Jaká data vlastně potřebujeme? Budou mediální agentury do budoucna v běžných případech plánovat VÝHRADNĚ tam, kde znají podrobnou sociodemografickou strukturu uživatelů? | ||
![]() Oldřich Bajer Budou medialky bezne planovat vyhradne tam, kde maji data? Urcite bude „datova vybava“ media velkou vyhodou. Zkusenost z jinych typu medii vsak rika ale… Jaka data mate o outdoorovych plochach? Prakticky zadna a kolik je na billboardech, city ligtech apod. reklamy… Kolik dat poskytuji radia? V porovnani s jiz zminenymi medii malo. A kolik je reklamy v radiich. Tim v zadnem pripade nerikam, ze data na Internetu nepotrebujeme. Ba naopak – diky datum se muze Internet dostat mnohem dale v mediamixech klientu. |
![]() Michal Fejk (mfejk@carat.cz): Myslim, ze medialni agentury budou planovat ZEJMENA tam, kde budou znat sociodemografickou strukturu media, ale (pozor!) takovou sociodemo strukturu, ktera byla zjistena na vsech serverech stejnou metodou a na stejnem vzorku. Nedomnivam se, ze je udrzitelne, aby medialka planovala podle nejakych „kolacu“, ktere si servery nechavaji ad hoc vyrabet, byt u renomovanych vyzkumnych agentur. |
|
Lupa: Znamená to, že servery se budou muset účastnit nějakého plošného výzkumu a jednorázové výzkumy (dělané na zakázku například GfK, TNS, NMS apod.) nebudou brány v potaz? |
||
Bajer: Asi se shodneme na tom, ze nikdo nemuze nikoho nikam natlacit. Servery bud chtit budou ci ne. Vyhoda plosneho vyzkumu je jasna – diky alokaci zdroju muze byt pouzita lepsi „technologie“ vyzkumu a tim i relevantnejsi, porovnatelna data. Cena bude pro server urcite nizsi, nez kdyby si takovou sluzbu objednaval kazdy sam. Takove vyzkumy vsak nemuzeme srovnavat s vyzkumy na zakazku (jednorazove vyzkumy) – u nich predpokladam vyuziti hlavne u velkych serveru k mnohem sirsimu „popsani“ uzivatelskych skupin – napr. jejich nakupnimu chovani a preferenci znacek v ruznych segmentech. Cili oba typy vyzkumu se mohou dobre doplnovat. |
Fejk: Nebudou se MUSET ucastnit. Ale z obchodniho hlediska bych to povazoval za velmi prozirave… :-) | |
Lupa: Který ze současných plošných výzkumů českého Internetu (iAudit (resp. iDot) a NETPROJEKT) považujete za lepší pro mediální agenturu a který pro server? |
||
Bajer: iAudit je zebricek navstevnosti dle PV a uIP – jeho vypovidaci hodnota klesa, a proto je tu iDot. V podstate se jedna take o zebricek, ale sestaveny na zaklade users a to uz je mnohem citelnejsi informace. Zatim iDot testujeme, stale jeste neni oficialne v provozu, takze nemohu hodnotit, zda bude dobry ci ne. At tak ci onak je iDot jiny typ vyzkumu nez NETPROJEKT (tudiz neporovnatelny). NETPROJEKT neznam detailne, na zaklade informaci z medii mohu pouze zopakovat jeho dosavadni problemy. Nicmene pokud se je podari odstranit (jedna se hlavne o rekrutaci panelu, funkcnost Netmeteru napr. ve firmach, na skolach apod.), bude davat ceskemu Internetu relevantni informace. |
Fejk: Pro medialni agenturu je jednoznacne nejlepsi NETPROJEKT, ktery vztahuje data k (pripojene) populaci, a ma tak vypovedni hodnotu na (pripojene) populaci, coz pochopitelne klienty zajima nejvice. Cilova skupina jednotlivych serveru je totiz pouze jednim z medialnich parametru, a to parametrem mene dulezitym. Klientovi totiz nejde o cilovou skupinu media, ale spise o cilovou skupinu celeho zasahu kampane. | |
Lupa: Zdá se Vám současná cena za účast v plošném internetovém výzkumu vysoká/přiměřená/nízká a proč? |
||
Bajer: V soucasne dobe se k tomu nemohu vyjadrit. Neznam presne nabidku SPIR. V teto otazce muze hodne rici prave zalozeny SVIT (Sekce vydavatelu internetovych titulu), ktery ma vyzkumy v priorite. | Fejk: Nase agentura plati za NETPROJEKT vysokou cenu, ktera ale odpovida nakladum. |
Po vzoru španělské arény, kde se střetává toreador s býkem, i v Aréně na Lupě můžete být svědky vyhrocených konfliktů. Každý týden proti sobě postavíme dvě osobnosti s odlišným názorem na aktuální problém českého Internetu a telekomunikací. Ať už při vyhraje kdokoli, všichni získáváme neopakovatelnou příležitost zorientovat se v mnohdy nepřehledných problémech.