Arkadij Volož: krize je na ústupu

14. 11. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 107809
Yandex si drží dominantní postavení na ruském Internetu díky technologické převaze a lokalizovaným službám. Ruské internetové portály vzájemně spolupracují, fúzovat ale nebudou. Pro ruský Internet neznamená krize pokles, ale pouze zastavení růstu. Letos Yandexu vzrostou příjmy z reklamy v domácí měně až o 15 procent. Google je úspěšný pouze na trzích, které v době jeho příchodu neměly vlastní vyhledávací technologii.

Arkadij Volož, výkonný ředitel portálu Yandex byl hostem čtvrteční konference Czech Internet Forum 2009.

Vidíte rozdíly mezi českým a ruským internetovým trhem? Co mají tyto trhy naopak společné?

Je zde mnoho společného, protože dominantním hráčem na obou internetových trzích je lokální firma. V Rusku je to způsobeno zejména díky technologické převaze, stejně tak tomu je i v České republice. Seznam je velmi silný v lokalizovaných službách.

Arkadij Volož, zakladatel a výkonný ředitel portálu Yandex.
  • Arkadij Volož spoluzakládal několik úspěšných ruských IT společností, například poskytovatele bezdrátových technologií InfiNet Wireless.
  • V roce 2000 opustil pozici výkonného ředitele ve společnosti CompTek a stal se šéfem Yandexu.
  • Portál Yandex byl založen v roce 1997. V současnosti je druhým největším neanglickým webovým portálem na Internetu.

Jak funguje ruské internetové podnikatelské prostředí? Máte osobní vztahy s konkurencí a spolupracujete? Nebo je zde cítit určitá rivalita?

Jsme všichni „geekové“, známe se navzájem a je možné říci, že jsme i přáteli. Situace je dnes taková, že na ruském Internetu máme dva silné lokální hráče. Samozřejmě je zde také Google Google a několik sociálních sítí: Facebook , Vkontakte a Odnoklassniki . Probíhá tu vzájemná spolupráce. Například portál Mail.ru v současné době využívá vyhledávání, které dodává Yandex.

Arkadij Volož na CIF 2009-2

Která ze sociálních sítí je v Rusku nejpopulárnější?

Největšími sociálními sítěmi jsou Vkontakte a Odnoklassniki, tedy stejně jako v případě Yandexu se jedná o lokální hráče.

Jsou v Rusku ještě nějaké další úspěšné projekty, které na jiných trzích nejsou, nebo nejsou tak populární?

Moc jich není. Služby, které jsou v Rusku populární, jsou stejně oblíbené všude jinde ve světě. V tomto směru není ruský Internet nijak specifický. Mezi nejpoužívanější služby patří vyhledávání, elektronická pošta, sociální sítě a online-komunikace.

Jak se promítla finanční krize na ruském Internetu? Zaznamenali jste pokles příjmů z reklamy?

Pro ruský Internet neznamená krize pokles, ale pouze zastavení růstu. V poledních několika letech naše příjmy z reklamy raketově rostly. Letos se udržíme více méně na loňských číslech. Příjmy z reklamy v rublech vzrostou asi o 10 až 15 procent, o stejné procento ale poklesnou v dolarech. V domácí měně tedy porosteme, ale už to nebudou nárůsty na dvojnásobek jako v minulých letech. Poslední čísla však naznačují, že krize už odezněla.

Prezentaci Arkadije Volože z konference Czech Internet Forum 2009 si můžete prohlédnout na stránkách konference.

Proč myslíte, že ruský Internet stále odolává celosvětové dominanci Google? Je to třeba proto, že Google v Rusku příliš neinvestuje?

To určitě ne. Google investuje v Rusku dost. Spustili zde například klasickou offline reklamní kampaň, což nikdy předtím neudělali. Google prostě není úspěšný na žádném trhu, kde existuje silná lokální konkurence. Dominují pouze na trzích, které v době jejich příchodu neměly vlastní vyhledávací technologii.

Mohlo by v budoucnu dojít k tomu, že se ruské internetové portály spojí, aby bojovaly společně proti vzrůstajícímu podílu Google?

Obecně existují tři úrovně spolupráce mezi firmami. První z nich je právě fúze, ke které v Rusku v nejbližší době nedojde. Druhý stupeň spolupráce předpokládá sdílení a výměnu technologií a vzájemnou spolupráci. Tato cesta je podle mého názoru mnohem pravděpodobnější.

Nesouvisí popularita ruských internetových služeb do určité míry s ruskou mentalitou a národní hrdostí?

To si nemyslím. V případě, že by na ruském Internetu existovaly kvalitnější služby provozované zahraničními firmami, uživatelé by nepochybně začali odcházet právě k nim.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz.

Myslíte, že Yandex do budoucna o své dominantní postavení na ruském Internetu přijde?

Seriál: Rozhovory
Neutrální ikona do widgetu na odběr článků ze seriálů

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).