Přepočet na průměrné platy je nepoužitelný.
Podstatné je, kolik z toho platu člověku zbude, aby si to auto koupil. Takže i když auto bude stát třeba deset platů, tak auto je splatitelné třeba až za 50 měsíců, protože víc ten člověk z platu neuvolní. Nemůže přeci přestat na rok platit bydlení, energie, jídlo i daně.
To jako fakt platím jen 5 Kč za kilometr a nic za dobu půjčení?
Jsem přesně případ člověka, který auto denně nepotřebuje a jede maximálně o víkendu na výlet, případně párkrát do roka někam na čtrnáct dní.
A stejně jsem si nakonec koupil vlastní auto. Protože když jsem porovnal náklady na vlastnictví vozu (které jsou opravdu vysoké) s náklady na půjčení, stejně mi vyšlo levnější vlastní auto. Právě kvůli tomu, že jedu někam pryč na 14 dní a i když tam auto jen stojí, tvrdě bych za to musel platit. Prakticky to vychází, že stačí tři čtrnáctidenní výjezdy v roce a náklady na vlastní auto začnou být rovny nákladům na půjčení.
Takže je lepší mít auto vlastní, protože získám flexibilitu.
Silne prehanite. Auto samozrejme neni spotrebni material, uz jen vzhledem k jeho cene - porovnejte si ji s cenou toho talire. Auta byla "na pridel" zhruba v padesatych letech a uz davno nejsou modla. Ceny rozhodne nebyly astronomicke. V Americe sice maji hodne aut, jenze zpravidla na dluh.
Konkrétní příklady lidí, kteří si půjčují můj starý kombík za 5 Kč/km:
1) Rodina s dětma, normálně žijí bez auta, párkrát do roka jedou na týden za rodiči na Moravu, kde jim auto převážně stojí.
2) Mladý pár, žena těhotná, tak si půjčili auto na cca 2 týdny kolem předpokládaného termínu kvůli odvozu do porodnice a zařízení související záležitostí
3) Stejný pár, žena jela do Ikey a koupila toho víc než pobrala - blesková zápujčka
4) Podobné jako předchozí příklad, jiná osoba, řešila odvoz koberce po Praze, auto nebylo k dispozici, tak tuším využila taxík.
Opravdu to není pro všechny, ale pro lidi, pro které je potřeba auta omezená. V Německu to funguje ve velkém: http://www.nachbarschaftsauto.de/
P.S.: Připravujeme konkureční projekt, který na rozdil od Arounded bude nekomerční, levný a postavený hlavně na důvěře. Doufám, že až to spustíme, taky o nás Lupa napíše, i když nemáme investora a neříkáme si startup :)
Kdo je teda presne zakaznik? Prece kdyz teda nemam auto, tak ho potrebuji kdyz neco prevazim, nebo jedu nekam dale, mozna treba na dovolenou. Pokud potrebuju na druhy konec mesta a nemuzu mhd tak na to je taxik. Z to mi vyplyva, ze auto ktery si pujcim musi byt nejaky kombik stredni tridy. Nebo alespon nejaky Logan. Kam asi pojedu v 12 let starym Citroenu Saxo?
Nebo to cele slouzi nejakym batikovanym komunitam co s tim jezdi vencit za mesto fretky? Nebo si to pujcuji starsi lidi na nakupy beznych potravin jednou tydne?
Zjevně akorát nejste cílová skupina. Drahé/nové auto si pořizuje spíš někdo, kdo jezdí hodně - a ten ho stejně nemá kdy půjčit (jen málokdy je volné/nevyužité).
Cílová skupina jsou spíš ti, kteří jezdí jen sem tam (a auto jim tedy velmi často někde stojí nevyužité). No a pořizovat si na něco takového lepší auto, to udělá jen někdo, kdo má přebytek financí. Jinými slovy, auto je pro cílovou skupinu nepříliš vysoká investice - a tak se o něj ani moc nebojí...
Ta manzelka byla samozrejme umelecka licence, tchan mi nadava tak, ze nada dceri a ta mi s placem prijde rici co jsem provedl.
Auto ani byt neni pro me spotrebak. Spotrebak je pri mych prijmech treba NTB, mobil, fritovaci hrnec, kolo. Vec za 400-600 000 Kc je vyznamna investice do veci kterou s nejakou frekvenci nutne potrebuji. Ve chvili kdy prijdu o NTB, tak si koupim novy jeste ten den. Ve chvili kdy prijdu o auto mam problem. Reseni neni koupe Favoritu za 20 000 Kc, vzdy se bude jednat o statisice. Potrebuji vetsi bezpecne auto. Az zde bude bazar kde koupim 5 let stare auto auto za 500 USD jako se mi snazili namluvit navrativsi au pair z USA, tak to bude spotrebak.
To je ale naturou ceskej republiky (v ktorej zijem btw). Ja by som auto pozical komukolvek vo svojom socialnom okoli (casto to robim), mam poistku so spoluucastou 1000Kc (1%) a kazdy v mojom socialnom okoli tych 1000kc ma.
Auto je proste spotrebny material, podobne ako tanier z Ikey, krhla na polievanie zahrady, batoh, proste vsetky tie veci ktore by ste normalne susedovi pozicali. Len ma radovo inu cenu, a preto na neho mate poistku (a na batoh obvykle nemate).
Ked mi niekto vyleje v aute kavu, tak to supne do servisu kde to vypucuju (alebo to vypucuje sam). Mojej manzelke by to bolo lautr jedno a ak mate doma manzelku, ktora sa po vyliati kavy v aute stahuje k rodicom, tak vam ju nezavidim a uzite si ju :-))))
V tejto republike je vsak historicky auto strasne vyznamna vec, coz je pozostatok 40rocneho rezimu, kedy bolo auto na pridel a za astronomicky vzdialene financne hodnoty. Vidim to u mojich "otcov" (tzn vsetkych muzskych predkov zo vsetkych stran rodiny), u ktorych je stale auto modlou, privilegiom, nieco cim sa chcu odlisovat od ostatnych.
Az v tejto republike pochopi vacsina ze auto je len spotrebak, moze tento startup byt uspesny - ale byt nimi (a nepochybujem ze to tak maju), zameriam sa na zahranicne trhy (a ona india a vobec azia mozu byt velmi zaujimave, naopak v amerike ma kazdy 2 auta takze je irelevantna).
Ja by som sa v CR naopak bal (v tomto pravnom prostredi), ze ked sa v mojom aute niekto cudzi zabije (alebo zabije nim niekoho), budem z toho mat problemy ja . Pozicat uplne cudziemu by som sa bal, za prve z pravnych dovodov, za druhe kvoli dolievaniu vody do brzdovej kvapaliny, za tretie kvoli vysokemu riziku nejakych opletaciek s cudzim clovekom... ale nie je vylucene, ze by som sa nechal presvedcit nejakymi rozumnymi argumentami (coz ma startup urcite tiez vyriesene)
Dovedu si predstavit, ze se v ramci vesnice, mestysu nekdo delegovany vybere auto od spolecnosti jako je treba Arval (tedy jasne dane servisy) a ze predem dohodnuta skupina lidi to auto bude vyuzivat a zaroven spolecne platit operativni leasing. Tedy to auto nikdy nebude nikoho a za 3 roky jim to Arval vymeni. Zmeny mozne, ale s pravem veta. Takto si myslim ze by to mohlo fungovat, zejmena pokud je to nejaka vesnice a to auto bude nejaky Citroen Jumper nebo nejaky pickup apod.
Obecne je CZ velmi spatna lokace na neco takoveho, kdyz nam treba nekdy tchan pujcuje vetsi auto na prevoz neceho, tak ma asi 10 podminek, mj i nekonzumovat nic v aute. Kdyz tam necham PETku, tak je z toho problem. Kdyby se mi tam vylilo kafe, tak se asi manzelka stehuje k rodicum. Neznam nikoho kdo by byl ochoten pujcit auto cizimu cloveku. To i tu sousedku odvezu do porodnice ja, nez bych to pujcil jejimu manzelovi.