Z mojich zdroju jsem se dozvedel jaka je soucasna situace:
Z 8 vyvojaru skoncilo 8 vyvojaru, k tomu odeslo spousty produktaku. Vyvojari byli prijati jako team do nejmenovane firmy. Tedy jejich akce odpojeni.cz byla uspesna. Na webu byla casto propagovana jako revolta, coz vsak je chybny pohled. Vyvojari nechteli nijak revoltovat. Jen se nabidli jako team a tato nabidka se setkala s uspechem. Co stalo za akci odpojeni.cz - lzi. Dokladem toho je, ze po jednom emailu P.Chlumskeho tykajiciho se internich zalezitosti, dali okamzite vypoved 4 vyvojari, kteri nemeli s integraci az tak velke problemy. Situace je nyni takova, ze jiz pristi mesic nebude v atlasu nikdo, kdo by znal dukladne firemni procesy a take zadny admin:-). Tedy centrum musi doufat, ze zvladne premigrovat okamzite vsechny sluzby na sve. To je vsak z hlediska jejich pristupu naprosto nerealne a tedy si myslim, ze cela akvizice se nepodarila. Vim ze na hodnoceni je brzy avsak z hlediska slucovani, je dle meho nazoru, podstatne zda slouceni 1 a 1 je 2 nebo alespon stale 1 - Tak to ale nyni neni:-(
Kdo je zodpovedny za integraci? Zde jsou to lide ve vedeni Centra a pokud jsou jiz nyni sluzby, o ktere se nema kdo starat, tak se integrace nepodarila (neznamena to ze se neda lecos zachranit) mel by byt nekdo potrestan ze nepodarenou interaci. Tak bych to jako vlastnik videl.
souhlas, BGSLevi byl celkem "pouzitelny" obchod ktery mel jen par mensich problemu.
Od te doby co se sloucily s ED byl u nas ve firme vyhlasen zakaz nakupu u nich. Neustale bordel ve fakturacich, absolutne nepouzitelny a neprehledny eshop, nereagujici obchodnici atd.
Troufam si rici ze nejsme jedina firma ktera s nima po jejich slavnem "slouceni" skoncila.
Tak to asi žiju v jiném světě, protože platforma je a vždy bude to první a hlavní, co ovlivňuje nároky na lidi, kteřé se o ni starají. A bohužel/bohudík windowsové systémy byly a jsou několikanásobně náročnější na lidi.
A než se do mě pustíte jako do blbého linuxáka, tak vězte, že jsem se hoooodně dlouho živil péčí o windowsové systémy. proto jsem na začátku psal bohužel/bohudík. Bohužel proto, že s tím byla hromada práce způsoená povětšinou mizernou kvalitou systémů, bohudík proto, že jsem měl velmi dobře placenou práci.
Souhlasim. Atlas sice zdaleka nebyl v pozici ryby na suchu, ale jeho akcionari chteli prasule, a uz je nebavilo cekat.
Co se tyka map a magazinu, tak si budte jist, ze to oboje pod Centrem konci. Jde sico o zjevne lepsi a vykonnejsi reseni nez na jake se kdy Centrum zmuze... ale to o nej nestoji a i za cenu, ze by si to melo nechat napsat od nuly externi firmou.
S tou pozici to nebude tak slavne, pokud pripustite fakt, ze vetsinova navstevnost Atlasu chodila i na Centrum.
Co vim, tak Centrum chtelo Atlas uz od podzima, a vzdy ho chtelo zabit. To se povedlo a vic uz neni dulezite. O lidi nikdy neslo. Ty jsou opravdu jen bonus, se kterym se nepocita, ale doufa se v nej.
s tim rozdilem ze neslo o prijeti firemni kultury noveho vlastnika, protoze GTSN diky sve genezi zadnou kulturu nema.
Dodnes je to jenom volne sdruzeni valcicich kmenu ;-)
Úspěch by byl už jen to, kdyby si Centrum svůj share 3,5% udrželo v roce 2008. Ale spíše bych si vsadil, že do konce roku přijde min. o 1%, možná i více.
V cem to je naivni? treba ohledne vyhledavani ma zainteresovanej Atlasák pravdu, no řekni k čemu byli investice do šupáckýho a v zásadě nepoužitelnýho Morfea? Pokud je 3,5% s Morfeem úspěch tak to fakt klobouk dolů :))))
Zkuste si představit, jak totéž probíhalo a probíhá ve státní správě, kdy krajské úřady, vzniklé přemalováním okresní cedule převzaly pod svá moudrá křídla vedlejší okresní úřady, přejmenovala je na územní odbory a daly jim to patřičně sežrat. Kdo se narodil v krajském městě je najednou něco víc.
Za stejnou práci musí mít o třídu víc, i kdyby to byl ultrablb.
Rozdíl je jediný, manažerům (ti co žerou manu) státní správy na rozdíl od firmy vůbec nezáleží na tom, zda firma bude fungovat, neboť státní správa se nemůže položit. O to je vše horší.
I krachujici a velmi spatne fungujici firmy se kupuji. Centrum si koupilo obchodni prilezitost a medialni prostor. To neni nic o kvalite ci nekvalite lidi v atlasu ci o tom, ze jako firma fungoval tak ci onak. Urcite mel sanci nejaky cas jeste prezit a klidne i neco vydelat, jen musime brat v potaz jeho puvodni prilezitost a kolik penez do nej bylo vlozeno.
Medialni cisla atlasu a centra dohromady davaji zajimavou pozici na ceskem trhu. To si koupilo centrum. Koupilo si i zajimave mapove reseni a zrejme slusne delane magaziny. Nicmene to jsou veci v radu desitek milionu korun. Lidsky potencial je zde spise jako velmi mily bonus, nikoliv vsak priorita.
Článek je tak pravdivý, až z toho mrazí. Čerstvým případem je i převzetí BGSLevi firmu eD. Místo 1+ 1 = 2 (nebo třeba 1,5) je to najednou 0.8. Vynikající práce managementu eD - zničíme konkurenci i za cenu sebedestrukce. Jo, jo.
hmmm. A co se tak zamyslet proč by někdo utrácel za firmu směřující ke krachu několik milonů možná i stovek, když stačilo jen počkat?!
1. nebyla na tom vůbec tak špatně, jak se zde píše a měla potenciál poškodit investici do Centra. Zákon schválnosti on by se někdo našel, kdo by ten potenciál dokázal zhodnotit.
2. měla něco natolik hodnotného(technologii, člověka, název), že za to stálo koupit celou společnost.
Mimochodem, teď to začíná být podobné mezi Seznam.cz a Google.
Samozřejmě v neprospěch Seznamu. Zatím je to asi 2x a dost velký vliv na to má současný kurs dolaru.
Abych to zavedl taky trochu jinam - z pohledu zákazníka jsou mnohem dražší než Seznam. Za stejnou cenu nám nabízeli vždy daleko míň jak zobrazení, tak přivedených zákazníků. Jednou jsem jim to spočítal a vyšlo mi, že ze Seznamu za stejné peníze
dostanu 4x lepší výsledek.
> Centrum bylo vždy sice rodinou a přátelskou firmou
To bylo, ale i tak spousta lidí odtamtud odešla na nože.
Ne vždy jen úplní outsideři (lidi z venku), ale i tací co tam byli od začátku nebo navenek vypadali jako součást rodiny (když se tedy oháníte spojením rodinná firma)
> To že se na něho nalepilo mnoho příživníků, kterým dal šanci > a oni si z ní udělali svoji experimentální laboratoř na
> šílené nápady, to je věc jiná.
Sice OT, ale zajímalo by mě jaké šílené nápady máte na mysli. Na žádnou úplnou šílenost si nevzpomínám.
Nemusíte mít pravdu. Centrum je teoreticky schopno vytvořit produkty, které budou pro trh zajímavé, ale nedokáže na nich vydělat stejné peníze jako dosud a ten nepoměr bude velký.
Dobrý den,
souhlasím. Mě přijdou obě firmy zajímavé právě z pohledu úplně odlišných firemních kultur a vlastně naprosto opačných přístupů k podnikání. Vy jste to tam dobře trefil: Atlas měl privátní síť v bezpečnostních zónách a Centrumáci si mailovali přes nezabezpečený freemail. No a jaký to má vliv na úspěšnost obou společností? Nulový. Co je na tom ale nejhorší je, že kluci z Atlasu se tou jakousi interní technickou vyspělostí opájeli a měli pocit, že je to opravdu to nejdůležitější a že tudíž o konkurentech nemá smysl se ani bavit, protože jsou to "amatéři". To je prostě syndrom inženýrské firmy a další známý případ je Microsoft vs. Google. Jsou v Microsoftu brilantnější inženýrské mozky než jsou oba zakladatelé Googlu? Stoprocentně. A je jim to houby platné.
K tomu, že jak Centrum, tak Atlas byli "another Seznam, but worse": nikoli. Olda s Ondrou jsou rození markeťáci a pochopili, že pokud si chtějí vybudovat důstojnou pozici vedle Seznamu, tak se musí od něj odlišit - no a protože to nelze "přes funkčnost", tak toho dosáhli zcela odlišným marketingovým pozicováním. Centrum je vnímáno a přijímáno značně odlišně od Seznamu a je navštěvováno také jinou zákaznickou skupinou. Tedy statisíce lidí mají pocit, že má smysl navštěvovat Centrum, protože je to "jiné" než Seznam. Ale inženýři v Atlasu v sobě toto uvažování neměli - mysleli si, že když udělají o něco dokonalejší službu než Seznam, že k nim lidé půjdou, což je politováníhodný omyl. Lidé, když si mají vybrat mezi kováříčkem a kovářem, půjdou vždycky ke kováři a nebudou vyhodnocovat, že kováříček je o 2% lepší.
Ano, až David Duroň, který má silné marketingové myšlení, toto začal měnit, ale bylo už pozdě.
Taky ještě poznámka k Internet Tradingu: i zde je citelný rozdíl mezi šéfy Atlasu (prakticky všemi co tam byli) a Oldou s Ondrou z Centra. Centrumáci uměli výtečně obchodně vyjednávat a nelitovali žádného času stráveného tímto jednáním; když dokázali získat i malou výhodu, byli hyperaktivní. Zatímco Atlasáci měli pocit, že není potřeba s nikým moc jednat a uzavírat partnerství, když přece jsme ti technicky nejlepší, všechno zvládneme sami.
Jinak, protože o tom taky cosi vím, tak si nemyslím, že EPIC Atlasu nějak komplikoval život. EPIC je standardní investor, který se do operací moc neplete, je bohužel docela zvykem svádět všechno možné i nemožné na investory.
1. Jak víte, že Centrum bylo prodáno za trojnásobek ceny Atlasu??? Nevíte nic, jenom si vymýšlíte a nemáte v tom pravdu. Kdyžtak se mě zeptejte, já vám řeknu ty pravý čísla a uvídíte, že prostě jen kecáte. Kecáte taky proto, že Warburg Pincus to celý bral jako synergickou akvizici a cena za obe znacky zvlast neni v tom vubec smerodatna, je realativni.
2. Pokud vidite dramaticky rozdil mezi podilem na vyhledavani mezi 1,5% a 3,5% trhu tak jste naprostej blázen (v situaci kdy Seznam má kolem 65%). A to Centrum dosál těch 3,5% za cenu neúměrných investic do Morfea. Tak o čem tady pak mluvíme? Třeba o tom, že Atlas dokázal chytře využít technologie konkurence a ještě na tom vydělávat.
2. AVO, smlouvy na obchodníka, efektivita v nákladech, rentabilita služeb a produktů smysl samozřejmě má, a největší. Řiká vám totiž, kolik při určité penetraci trhu reálně vyděláváte, vydělávat můžete a jestli je firma řízená efektivně. Pro vás to samozřejmě smysl nemá, proto jste taky CP přivedl na buben a máte povět žvanila a špatného manažera. Vás zajímají subjektivní dojmy a nesmysly a klasifikace pozice značek - můžu vám jich tady vyjmenovat deset dalších. Mimochodem, tohle všechno se třeba v sales doký SME segmentu a v tom je pro oba portály cca 70%, ne-li více výnosů. Ostatní je pro přežití v tomhle businessu sekundární.
Zkrátka a dobře: píšete o něčem o čem pořádně nic nevíte, čemu nerozumíte.
OK, to zní už kapku jinak. Jsem rád, že jste přiznal ten časový rozměr. Samozřejmě s Atlasem to bylo vždy těžké s ohledem na kopetentnost majoritního akcionáře.
Pan Mucha i bývalý GŘ Atlasu Doležal by měli odstoupit nebo být odvoláni. Nechat si vytunelovat celé vývojové a produktové týmy, špičky salesu a IT podporu, to je opravdu "na metál" Flagrantnější příklad manažerské neschopnosti neznám.
A nebo ať místo lhaní všem zaměstnancům řeknou, že pravým cílem integrace mělo být propuštění drtivé většiny zaměstnanců Atlasu a jeho faktická likvidace. Na to ale oni kvality nemají.
Jediné co dokázali je rozdělit si pro sebe dvě klíčové funkce ve firmě, na bázi klientelismu vyhazovat peníze impotentům z McKinsey a lhát a vysmívat se zaměstnancům (hlavně těm z Atlasu).
Dobrý den,
schizofrenní to není, samozřejmě, že si nemyslím, že mohu v krátkém textu kompletně a objektivně popsat celou historii ATLASu, nebo že jsem schopen posoudit ZÁMĚRY a ne výsledky práce managementu. Napsal jsem,
Dovedu si alespoň částečně představit, kolik úsilí a nadšení muselo být vloženo do služeb jako jsou nová homepage ATLASu, AMAPY, ale přijde mi to analogické se situací, když se nadšení vojáci ženou na nepřítele a přitom všichni na generálním štábu vědí, že se válka vyhrát nedá.
Ale propagandisté a politruci svoji práci uvnitř armády odvádějí stále na výbornou...
Věřím i tomu, že se za poslední dva roky hodně změnil - k lepšímu. Jen si myslím, že nějaká podobné pohlcení ATLASu bylo v jeho genech zakódováno už mnohem dříve. Kdo to chtěl vidět, viděl to i dříve, než když skutečně došlo k pohlcení ATLASu Centrem.
Pokud vám přijde, že je to vůči atlasu nespravedlivé, tak proč to píšete? Pochopil bych, kdybyste přiznal, že je to pohled z vašeho krátkého působení v Atlasu, což je pravda, poznámku o subjektivitě beru, ale otázka zdali vám přijde fér takto paušalizovat vše od počátku až do "konce" trvá a čekal bych jasnější odpověď.
Ta moje poznámka je zcela subjektivní a navíc jsem ji i podepsal, takže každý, kdo se mnou mluvil, ví z jakých zdrojů vychází.
Samozřejmě že těch pár odstavců je vůči ATLASu nespravedlivých a sám si dodnes vážím spousty lidí, co jsem v něm potkal. Paradoxní je, že tito lidé (pravděpodobně ani pomém odchodu) neměli na strategii ATLASu velký vliv.
Ad další hodnocení) Např. moje hodnocení reklamní agentury vychází z toho, že lidé v mém okolí vůbec nepochopili, čeho se reklama týká. A to považuji za selhání managementu, který si na marketingu (alespoň co vím) velmi zakládal.
Rene, myslíte, že z pohledu těch několika málo měsíců co jste v Atlasu fér takovým způsobem paušalizovat vše co se událo od jeho vzniku až do prodeje Warburgům?
Mám úctu k vašim programátorským schopnostem, ale to co popisujete je váš uhel pohledu odpovídající nějaké době a to vůbec neříkám, že je špatný, ale co mi vadí je jak jste všechno a všechny hodil do jednoho pytle.
V Atlasu jsem byl jen chvíli a pbavilo mě, že někdo zvnějšku jako pan Hlavenka popsal věrně některé jeho rysy , které ATLAS provázely asi až do jeho pohlcení Centrem. A navíc se zde objevily opět mýty, jak je ATLAS dobrý.
Dodám jen pár svých postřehů.
1) Při nástupu do ATLASu mi bylo sděleno, že firma funguje velmi dobře, ale je potřeba postavit na nohy vývoj. Skutečnost: Situace ve vývoji sice nebyla ideální, ale z celé firmy (bohužel) fungoval nejlépe. Většina lidí ve firmě hrála v té době době tichou poštu, kdy se skoro každý den pouštěli "oveřené" informace, kdo bude generálním ředitelem, kdo má silnější pozici a po kým už se jeho seslička kývá.
2)Poté co jsem se seznámil se situací a dostal jsem se k důležitám informacím o spoučasném provozu a výkonnosti ATLASu, sepsal jsem mail, ve kterém jsem rekapituloval vyhlídky ATLASu a ptal jsem se, jestli ení právě teď není čas vymyslet, co Atlas uživí v budoucnu, když je jasné, že zisky z vyhledávání (navíc všichni v té době už věděli o podivném způsobu počítání efektivity vyhledání placených slov, kterým se u naivnách klientů dařilo vzbuzovat dojem, že ATLAS je srovnatelný s ostatními portály). Odpověď od produktových manažerů, kteří byli zodpovědní za rozjezd nových služeb, mě dostala: "To je jedno, co bude za dva roky, proč se o to teď starat. Kdo ví, jak dlouhou dobu tady vydržíme." A začala se vytvářet další "obsahová služba", pro níž neměl kdo dodávat kvalitní obsah. :) Jinými slovy - Carpe Diem, co je nám po budoucnosti ATLASu.
Kdo v ATLASu byl a ptal se mě na názor, co tedy dělat s ATLASem (to udělal po nástupu i nový generální ředitel David Duroň) tak si možná vzpomene, že jsem říkal: "Prodat ATLAS za každou cenu, dokud má hodnotu alespoň jeho značka a nikdo nevidí červy a naprostou bezradnost vylézající zpoza již oblékaného rubáše". Když se jako úkol od akcionářů vynořil zcela nerealistický plánem předehnat v obratu za dva roky Centrum a přitom nikoho nezajímala podrobné rozpracování plánu ani stanovení milníků-signálů, že se ATLASu opravdu daří tržní náskok snižovat a že dva roky jen nepřešlapuje na místě nebo neklopýtá (viz poté halasné iniciativy bez konkrétního obsahu Restart a Plus, které u nezainteresovaných mohly vzbuzovat dojem, že se ATLAS vrací v plné síle a ne že jde jen o kouřovou clonu sloužící k zakrytí bezradnosti managementu, v němž většina lidí internetu nikdy pořádně nerozuměla).
Hned se ale vědělo, že změna image ATLAsu bude za za vydatné pomoci nekompetentních konzultačních a reklamních agentur a podobných parazitů), byla to pro mě poslední kapka a ve firmě, jejíž budoucností byla podle mě jen upadat do bezvýznamnosti a ztrácet své tržní postavení, jsem už nezůstal. Po dvou letech žádná dvojka na trhu, jen odpovědní lidé přelétli na jiná dobře placená místečka.
Ad inciciativa Odpojeno) Iniciativa mi také nepřijde šťastná zvláště z pohledu lidí, kteří jsou kvalitní a zajímavou i výborně placenou práci by našli ihned a bez té zbytečné identifikace s něčím, co se kdysi v historii českého internetu nazývalo ATLAS. :) A také je zbytečné, aby své jméno měli vedle těch, kteří jim osobnostně ani odborně nesahají ani po kotníky a na Atlasu až do konce jen úspěšně parazitovali. :) Od soudržnosti s "týmem" ke kolektivně hlásané idiocii není nikdy daleko...
A ty hlášky o efektivitě obchodníků jsou fakt úsměvné. Dobře si pamatuji porady, kde všichni věděli, že se ATLAS řítí do průšvihu a že nikdo netuší, jaké reklamní formáty nabídnout zákazníkům nebo čím nahradit výpadky příjmů za dial-up, ale hlavně že týdenní obchodní plán vypadal oproti předchozímu týdennímu plánu o půl procenta lépe.:)
BTW: Jestliže se ATLAS prodal za tolik, kolik se šušká, má EPIC opravdu štistko.:) A škoda, že nikdo nedokázal pořádně prosadit a zpropagovat třeba skvělé AMapy API, které asi teď žádný velký rozvoj nečeká.
Vážený pane Hlavenko,
v mnoha věcech se s Vámi shoduji, ale některé jsou maličko jinak. Centrum bylo vždy sice rodinou a přátelskou firmou, ale také neorganizovanou a chaotickou, ale bylo zde vždy dost geeku, kteří ji dokázali vytáhnout z průserů a nakonec ji dostat tam kde Centrum je. Přesto nedokázalo za celou dobu konkurovat Seznamu a z jeho koláče neukouslo ani ždibec.
Vaše tvrzení "just another Seznam, but worse" platí na obě společnosti - Centrum i Atlas. Centrum to jen dokázalo lépe okecat (prodat).
Hlavní výhodu Centra byla kontinualita - za celou historii mělo stejné vedení a i když Ondra Tomek má určitě také své chyby, je to manažer s lidskou tváří, který si dokázal získat lidi. To že se na něho nalepilo mnoho příživníků, kterým dal šanci a oni si z ní udělali svoji experimentální laboratoř na šílené nápady, to je věc jiná. Jemu i jeho lidem patří má poklona.
Atlas byl od počátku technicky vyspělejší firma a to i vnitřní infrastrukturou. Zatímco zaměstnanci Centra, když museli pracovat z domu, tak si firemní poštu přesměrovávali na freemail, Atlas od počátku měl interní síť dělenou do bezpečnostních zón, přístupných přes privátní sítě atd. Nemá cenu zabíhat do detailů. Každá mince má dvě strany a tou druhou byl EPIC, který několik let Atlas topil a to i díky svým vlastním chybám.
To, že Atlas neměl žádnou kontinualitu a ředitelé se tam střídali jako na běžícím páse byl pak spíše důsledek než příčina toho, že Atlas Centru ustoupil z cesty.
Jsem si jist, že David Duroň za rok dokázal s Atlasem při daných možnostech udělat velké věci a je škoda, že Atlas nedokázal koupit někdo kdo by je uměl využít lépe.
Týká se to nejenom IT, vývoje, ale i organizace SME salesu.
Pokud někdo napíše, že atlas měl lepší počet smluv na obchodníka, pak tím myslí to co atlas dokázal za jeden jediný rok, když ho lidé, kteří v něm pracovali, tahali ze sraček.
Obchodní síť Atlasu byla při koupi Centrem lépe organizovaná a dovolím si říct, že na to co je nucená prodávat i mnohem schopnější než sít Centra, které dle mého názoru dodnes nechápe jak SME funguje a bude se to minimálně rok učit.
V tomto by měli být vděčni Internet Tradingu, který jim to umožnil a chytit se za hlavu, že se za ty roky od něj nebyli schopni naučit.
Globálně vzato máte pravdu, ale lidé v Atlasu za poslední 2 roky udělali neuvěřitelně hodně práce, v které jim nikdo nepomohl a nebo jim ji jen komplikoval (EPIC). K nim mám hlubokou úctu a mrzí mě, že to ve vašem komentáři nevidím, ale chápu, že globální pohled je důležitější a že to ani nemůžete vědět a je to velká škoda.
Sakra jak vite ze to "kokot" psal nekdo z Atlasu?
Kdybych se ted podepsal "zasveceny z Centra" take byste mi to veril. To ze se nedo podepise jak se podepise, neznamena ze je to ten co dany podpis znamena. Treba bych se mohl podepsat jako Mucha :-)
Nezlobte se na me, ale docela chapu, ze ho vytocil mytus o tom, jak Windows servery funguji jaksi samy a je pro ne treba 1/3 administratoru. To je opravdu usmevny nazor naprosto odtrzeny od reality. Vim o cem mluvim :-)
Dovolím si reagovat či odpovědět na vaše náměty takto v jednom příspěvku.
1. Dost čtenářů si článek vykládalo jako kritiku managementu Centrum.cz ("McKinsey" atd.). Toto jsem neměl na mysli, snad s výjimkou toho, že se domnívám, že se to mělo prezentovat na veřejnosti poněkud realističtěji a věrohodněji.
Ony ty tzv. "integrační procesy", jinými slovy sešití dvou dosti nesourodých firem do sebe je tak nevděčný a obtížný proces, že se v něm management nezavděčí nikdy a nikomu, ať dělá co chce, ať je zlý nebo hodný, ať vyjednává nebo poroučí. O tom, jak to doopravdy p. Mucha a spol. dělá, nemám nejmenší ponětí a netroufnu si to hodnotit. Ostatně jestli to bylo provedeno dobře nebo ne, se ukáže až za pár měsíců či ještě později. Chtěl jsem zde spíš poukázat na jevy, které doprovázejí akvizice zejména v IT.
2. Několik čtenářů vytýkalo, že to nebylo tak, že by Centrum koupilo Atlas, ale že třetí subjekt koupil oba. "De iure" mají pravdu, ale podstatné je, že praktickým pohlcením (tzv. "integrací") Atlasu bylo pověřeno Centrum, že tento projekt je zcela pod taktovkou Centra. V tomto smyslu je jedno, kdo je (de iure) vlastník, neboť je to fond, který neprovádí management.
3. Jeden přispivatel (který se sám nazývá "zainteresovanej Atlasák") se vášnivě brání mému tvrzení, že Atlas prohrál bitvu s Centrem a argumentuje, že Atlas měl lepší AVO a "efektivitu na obchodníka". No, tak pokud tyto názory v Atlasu převládaly, tedy že je vše vlastně supr a úžasný, protože máme dobrý AVO, tak už se konečně přestávám divit, proč to vlastně Atlas takto giganticky projel.
Takže pro pořádek. Atlas, když byl spuštěn, měl úžasnou šanci nejen být slušně druhý, ale porazit Seznam, který v té době těžce technicky startoval a byl "k nekoukání". Atlas to ale dokonale prokaučoval - neuvědomil si, že lidé v té době chtěli především jednoduše se chovající služby, zamotal se do technicky možná kvalitních, ale těžkopádných řešení. Jeho spoleh na to, že se nějak přes Microsoft stane automatickou homepage v MSIE, nevyšlo. Střídal často vrchního ředitele a s ním i strategii - dva roky se táhlo tím směrem, dva roky oním. (Ale hlavně že máte dobrý počet smluv na obchodníka, to OPRAVDU je rozhodující :). Nikdy neměl dobrou marketingovou strategii - tam, kde se Centrum dokázalo pozicovat jako "feel different", tam byl Atlas "just another Seznam, but worse". Pokud tedy byl Atlas nadále vítězný, jak naznačujete, proč dal kupec za Centrum 3x víc než za Atlas? Jaká jsou rozhodující kritéria hodnoty portálu? Tržby, zisk, růst, návštěvnost celková, návštěvnost homepage, podíl na vyhledávání. Kolik % CZ vyhledávání jde přes Atlas - jedno procento, procento a půl? Chválím vaši loajalitu k Atlasu, ale dnes už je po všem... doporučuji sejmout ty růžové brýle.
4. Pár lidí mě v článku napadlo, ale nepodpořilo své útoky žádnými argumenty. Atlasáci, kluci ušatí: zkuste popřemýšlet nad tím, zda příspěvky ve smyslu "Hlavenka je vůl, protože napadl lidi z Atlasu" (padlo tam dokonce moc milé slovo "kokot") vám spíše neubližuje - když už chcete hledat na odpojeni.cz nové zaměstnavatele.
Jinak mě skutečně těší výtky typu "je o mě známo, že jsem byl velmi špatný manažer". On se totiž ten Computer Press z nuly (přesněji řečeno asi 300 000 úvodních peněz) na půlmiliardovou firmu, lídra v IT časopisech a odborné liteatuře od nás, dostal nejspíš tím velmi špatným manažováním. Nebo možná tím, že měl tak dobrý lidi, kteří to dokázali i přes moje veškeré sabotáže.
Good luck, budete ho v životě potřebovat.
Shrnul bych to takto, když se kácí les, lítaj třísky.
Mimo to, v atlasu něco vázlo a vinu na tom měli i programátoři, nejen oni ale také oni. Viz atlas e-mail, hrůza která dovolovala spuštění scriptu zaslaného v těle html mailu bez spoluúčasti příjemce. V hodnocení soom.cz dopadl mezi posledními (atlas.cz byl předposlední a post.sk poslední). Naproti tomu centrum nabídlo komplexní webmailovou aplikaci a stanulo na druhé příčce hned po seznamu. A to je jen srovnání mailů, co třeba takový vyhledávací index apod...
Po technické stránce nebyl Atlas pro Centrum konkurentem a odhaduji, že většina jeho uživatelů ho používala (a používá) spíš ze zvyku...
Tleskač odletěl do Holandska, aby za jízdy na létajícím kole zatleskal přímo na místě, kde se to celé uvařilo - Atlas byl koupen "Centrum.cz Holdings B.V.", který předtím byl koupen Warburgem, ale nikoliv úplně celých 100 %.
Taky jsem to zazil a ze vseho mi sli na nervi nejvic lidi z HR a to, jak vedeni bezostysne lze. Je trapne, kdyz firma jez zamestnava 50% vysokoskolaku ku 50% stredoskolaku Vam vyklada kraviny, kterym by neveril dement s IQ 10. A uplne nejvetsi kur.... jsou tiskovy mluvci. Nikdy jsem nepoznal vetsi ritolezce. Pravda je takova, ze lide ze spoda se spolu srovnaj, ale managment bude chodit na golf jen se svyma. A to co je pod nima je pro ne dulezity asi jako kelimek od piva. Po pouziti se proste vyhodi.
No samozřejmě. Vyhledávání je v budoucnu živit nebude. Max. ještě dva roky a pak si svoje flat služby hledání můžou strčit do zadku, protože nebudou pro trh vůbec zajímavé.
Můj názor je, že lidi jsou někdy jako ovce a Pavel Mucha si to možná velmi dobře uvědomuje a pracuje s nimi dle toho.
Ovce musí mít pocit, že mají dost trávy, že pes je chrání a že smyslem jejich života je spásat louku, rodit jehňata a dávat mléko.
Souhlasím, že většina nespokojenců se nakonec přizpůsobí a přestane "bečet", skloní hlavy a začne se zase klidně pást. A Warburgové se mohou jen smát :-)
A kolik lidí jen blbě kecá? Vždycky a všude je hromada lidí, kteří řikají, jak přemýšlejí o odchodu, jak píší novým zaměstnavatelům. A po roce? Stále tam jsou, zvykli si a jsou spokojeni. Také je dost lidí, kteří jsou jen věčně nespokojení a jakákoliv drobná změna vede k naštvání. Kolik lidí z Atlasu nebo Centra odejde protože konečně mají důvod neboť se jim tam nelíbilo už dlouho a až teď se rozhoupali? Já bych výsledek spojení Cetra a Atlasu hodnotil po tom roce - podíval se, co se změnilo, co z které firmy zůstalo, kdo odešel a kdo zůstal.
Tak jak proc pak nekoupil Atlas Centrum nebo proc nedoslo k fuzi dvou rovnocenych spolecnosti? Navic vysledky nejdulezitejsi - a to podil na "vyhledavacim trhu" mluvi pomerne jasne ve prospech Centrumu. Holt asi dokazal lip prodavat reklamu, ale uz nedokazal tak uspesne pritahnout uzivatele.
Hlavenka: "Atlas prohrál dlouholetý souboj Centrem na celé čáře, ačkoli měl na startu kilometrový náskok."
Vaše bohorovnost nepřekvapuje, to jste prostě Vy. Kdybyste si srovnal sales výsledky, AVO, počet smluv na obchodníka, prostě pohyboval se v rovině realtivních srovnání, nikdy nemůžete prohlásit takovouhle blbost.
O efektivitě a úspoře nákladů na vývoji v Atlasu se rozepisovat nebudu, protože by to člověk vaší nízké úrovně nepobral. Další článek, kde jste prokázal svoji nekompetenci, koneckonců je o vás známo, že jste byl velmi špatný manažer Hlavenko.
V tom případě se divím, že stále figurují na té své burze... Že by akce zlatých dolů klesaly?
Jinak, jestli jim mohu skromně poradit, tak bych se přestal nabízet v týmu. Pokud někoho z nich přijmout, tak rozhodně jednotlivce. V žádném případě celou partu. Přivést si do firmy problematickou partičku, to by bylo neštěstí. Jednotlivec se asimiluje (neplést s ložnicovým dobrodružstvím) daleko lépe.
Úspěšnost závisí na mnoha lidech ve firmě. Možná všech.
Jistě, ale lidi do firmy vybírá či minimálně schvaluje management. A pokud manažer přijme špatného zaměstnance, je to z pohledu firmy problém především toho manažera.
Ano, v tom si musí udělat jasno a případně odejít. Vůbec nechápu smysl celé situace. Jestli si myslí, že je někdo zaměstná všechny jako tým a budou dál ta stará partička, tak by měli dospět.
"Je to vtipné zvláště proto, že pan Hlavenka moc dobře ví, že zda je firma úspěšná či nikoliv závisí prakticky výhradně na managementu".
Výhradně rozhodně ne. Tak může možná myslet konzultant, ale manažer si uvědomuje, že lidé jsou jeho ruce a že je třeba pracovat na vzájemné důvěře. Úspěšnost závisí na mnoha lidech ve firmě. Možná všech.
Pokud management lidem lže, neplní sliby a chová se k nim jako ke kusu nábytku, tak to nevylepší ani hrané úsměvy, další sliby a nebo řeči o skvělé budoucnosti a společném růstu.
Jak je to v Centru a Atlasu nevím. V tom si musí udělat jasno ti kdo tam pracují.
Proč by si zhoršovali (finnační) pozici na trhu práce? .NET programátorů je kritický nedostatek a jsou přeplaceni. Zlatý důl pro toho kdo .NET a C# umí.
A co je to tradice Centra? Tradice jak Centrum fungovalo za Ondry Tomka a nebo jak funguje po akvizici Warburgu pod vedení Pavla Muchy a konzultantů z McKinsey?
Na jednom místě se p. Hlavenka jasně staví za právo managementu rozhodovat, jakým směrem se firma bude ubírat (a já s ním souhlasím) a naopak, nelíbí se mu, že stávající zaměstnanci kroky managementu odmítají a kritizují:
"Je jistě možné a pravděpodobné, že nové vedení skutečně činí nějaká chybná rozhodnutí, ale jsou to jeho rozhodnutí a jeho zodpovědnost."
Zároveň se však o pár řádek níž dozvíme, že pokud se firmě nedaří, tak najednou tu už není "zodpovědnost managementu za nepochybně špatná rozhodnutí" obhajovaná výše, ale zmínka o managementu je najednou "univerzální výmluva".
Je to vtipné zvláště proto, že pan Hlavenka moc dobře ví, že zda je firma úspěšná či nikoliv závisí prakticky výhradně na managementu. Jaký zvolí produkt, jakou obchodní strategii, jaké vyberou spolupracovníky. Jak je management prozíravý, jak dobře odhadne trh apod.
"takovy programator ví prd"
Návrh nepředkládal programátor, ale IT ředitel viz. heslo Miloš Houfek.
"Ja bych je spise pochvalil za skvele zvladnutou restrukturalizaci a snizeni pozctu zamestnancu, aniz by jim museli davat odstupne."
Pokud to tak bylo plánováno a ejhle, ono nebylo.
"A existenci portalu odpojeno.cz povazuju za ubohost."
Zbytečně moc emocí špatným směrem, odejít je možné i lépe.
"a pro vsi ucte k programatorum, je jich jak houby po desti."
Rád bych sdílel váš optimismus.
"najednou začalo rojit počítačově pologramotnými známými"
To asi nemá nic společného s Windows, že?
"(typický český administrátor Windows serveru"
Už jen chybí říct, že typický administrátor Windows serveru je róm :-)
"Prostě jejich rozhled a znalosti byly o několik řádů výše"
Samozřejmě, proč by to v dané situaci tak nemohlo být? A proč by to nemohlo být v jiné obraceně, že?
Gratuluji! Výborný článek, konečně někdo řekl naplno že neexistuje žádné spojení, ale jedna firma koupila druhou. A reakce typu odpojeni.cz patri svou urovni spise na detske piskoviste. Ostatne o tom svedci i odstraneni mailu a jmen z one "burzy mozku". Takže... Díky :-)
Díky, pane Hlavenko. Pobavil jste mne a zároveň potvrdil mé názory a teze již dříve vznesené v diskuzích k tomuto tématu na Lupě. Jen dodám: to zas bude dopisů... ;)
Je sice pravda, ze programator neni delnik, ktery kope kanal, ale je to delnik v programatorske firme... a pro vsi ucte k programatorum, je jich jak houby po desti. Tech kvalitnich je sice mene, ale i ti si musi uvedomit jednu pravdu: rozhoduje zamestnavatel. Nejake navrhy toho, co by bylo pro firmu nejlepsi sice mohou prinest, ale predstava,z e zrovna jejich navrhy jsou lepsi pro firmu je scestna, takovy programator vi vetsinou prd, jake jsou zamery firmy...
A kritizovat management za spatnou komunikaci? Ja bych je spise pochvalil za skvele zvladnutou restrukturalizaci a snizeni pozctu zamestnancu, aniz by jim museli davat odstupne.
A existenci portalu odpojeno.cz povazuju za ubohost.
Proč se akvizice dělají asi nemá smysl vysvětlovat. Otázkou je proč to někdy dopadne zcela jinak.
Warburg chce velmi rychle zhodnotit investici a to lze i "politicky", bez toho aby firma vykazovala nějakou zdravou činnost např. spouštěla nové služby. Kolik jich Centrum spustilo za minulý rok a kolik jich spustí v tomto roce a co znamenají 2 roky na Internetu? Přemýšlejte o tom.
"Jini atlasaci nemaji se spolupraci zadny problem"
Hluboce se mýlíte a problém mají nejenom Atlasáci. Ne všichni se rozhodli svůj nesouhlas prezentovat takto veřejně a tiše hledají nové místo. A hledá je řada lidí z Atlasu, ale i z Centra. Možná by to chtělo méně konzultantů z McKinsey & Company a více schopných managerů, kterým budou lidé věřit.
Problém Pavla Muchy a jeho managementu není jen komunikace, ale hlavně to, že jim lidé přestávají stále více a více věřit, že to co říkají myslí upřímně a je to pravda.
Nutno dodat, že se to týká lidí z Centra a možná hlavně z Centra.
Na zbytek nemá smysl reagovat. Odpojeni.cz jsou jen vrcholek ledovce.
Clanek je pekne ostry a hodne dobre napsany jako obvykle u tohoto autora. Avsak me trochu prekvapuje veta "Programátoři se zde prezentují jako lidé, kteří dávají výpověď, když se jim nelíbí dělat to, co nařídili jejich zaměstnavatelé"
Na odpojeni.cz je psano "Rozladění a nesouhlas s průběhem i závěry integračních procesů nově vzniklého spojení portálů Spojeno.cz, stejně jako nemožnost cokoliv na těchto závěrech změnit..."
Podle meho nazoru, autorova formulace ma mnohem nizsi EQ, nezli programatorska :) V moderni technologicke spolecnosti prece nejde o to, ze "zamestnavatele narizuji programatorum co maji delat"! To je zpusob stareho neschopneho managementu, ktery nezvlada komunikaci v technologcke firme a neumi plne vyuzit potencial svych lidi. Programator je sice delnik, ale prece jiny nez ten co kope kanaly. Narizovaci zpusob podle me zkusenosti funguje dost blbe.
Jinak se zakladnimi tezi clanku souhlasim - je to valka, je lepsi udelat rychly rez a hlavni problem je v hodnotach nebo-li "nabozenstvi". :) Ale resit to narizovanim typu "Ja jsem sef, drz hubu a pracuj" mi pride ponekud velmi emocne neinteligentni. To uz je lepsi rovnou dat vypoved s tim, ze se "hodnoty neshoduji". Z pohledu noveho potencionalniho zamestnavatele, nevidim problem v zamestnani tymu kvalifikovanych lidi, v pripade, ze jejich hodnoty jsou blizke mym.
Už tam nejsou ani jména, ani e-maily, ale jen jakési skautské přezdívky.
Taky z "Vedoucí týmu a vývojář C#/C++" je najednou jen "Vývojář".
Kdybyste jim někdo chtěl nabídnout práci, zde je malý seznam:
Martin Čvančara, Roman Krumbholc, Veronika Vajdiaková (veronika.vajdiakova@atlas.cz), Igor Kruták, David Mareš (david.mares@windowslive.com), Aleš Roubíček (rarous@gmail.com), Radek Vlašic (radek.vlasic@gmail.com), Jan Štětina (stetina@giganet.cz), Tomáš Kružík (t.kruzik@atlas.cz), David Mrázek (david.mrazek@dlg.cz), Milan Chvojka (milan@chvojka.cz)
Teď jsi mě pobavil vzteklý MS fanatiku. Chápu, že zánik vaší bašty Atlasu na.ere :-D
Skutečnost je taková, že to bylo přesně naopak. Namísto několika kvalifikovaných pracovníků se to tam najednou začalo rojit počítačově pologramotnými známými známých (typický český administrátor Windows serveru) a uživatelé byli často nakonec rádi, že problémy ne zrovna málokdy řešili tí zlí a oškliví Lunexáci, protože světe div se, někteří znali Windows server téměř jako své boty a nechyběl jim ani certifikát. Prostě jejich rozhled a znalosti byly o několik řádů výše.
Mě teď nic neštve. Já jsem teď docela spokojen. Ale když si na to vzpomenu, samozřejmě se ve mně ta škodolibost probudí.
Chapu, proc te to tak zere. S prechodem na Windows bylo najednou potreba o 2/3 mensi IT oddeleni a tys prisel o praci - to fakt nastve a tvou skodolibost ti ani nemuzeme vycitat.
Ten mail byl nejmensi problem. Nekdo proste jen nemel svuj den a tak vystartoval na nekoho jineho po mailu. Nebylo to stanovisko vsech v Atlasu, jak se z toho snazite delat. Tohle bych jako dukaz rozdilnych tradic a zvyku fakt nebral - ty hlavni rozdily jsou uplne nekde jinde.
Zažil jsem situaci, kdy 100% infrastruktura pohlcené firmy, založená na Unixu a Linuxu byla násilně tlačena do podivných a polofunkčních řešení na Windows a i jiných podivuhodných produktech. Výsledek byl nevalný a dodnes nedosáhl spolehlivosti původního stavu. Zažil jsem i blbé poznámky MS propagandistů a různých MS fans bez sebemenších znalostí...
Takže z toho "příkoří" jaké se dějě "hrdinům" z Atlasu mám škodolibou radost.
Já vím, škodolibost není dobrá věc. Ale po svých zkušenostech se jí v tomto případě ubránit prostě nelze.
Tak proč se s takovou oblibou dělají? Tedy kromě toho, že je to in, kdo to neudělá, je z branže out, nastane tím win-win situation, radí to McKinsey (laciný terč vtipů ... já vím) a panu generálnímu (dnes už vlastně CEO) se zdvojnásobí plat?
Po zkušenostech s jistou velkou, úspěšnou a bohatou firmou jsem dospěl k názoru, že Dilbert je velmi pravdivý seriál. :-)
clanek je bulvarizace neceho zcela normalniho. Nejsme davno na kolejich a pracujeme v realnem obchodnim prostredi. V akvizici, at se ji rika marketingove jak chce, proste padaji hlavy - bud si to sami zvoli nebo proste padnou pro neprizpusobeni. Naucme se vazit si prace takove, jaka je a pokud to nevyhovuje, tak proc zustavat.
Dovolil bych si k tomu rici par vet. Trochu pravdy do tech drbu.
Predne bych rad uvedl na pravou miru tvrzeni, ze Atlas a Centrum jsou dve firmy veden k vzajemne nenavisti. Co to ma byt za blabol? Objevilo se to v nekterym z predeslych clanku. Lide uvnitr firmy, mluvim ted o te spojene, nemaji spolu vubec zadny problem. Nejsme preci ve valce, nikjdo konkurencni boj preci tolik neproziva. Uz vydatne spolupracujeme a neni v tom zadny problem. Chapu, ze "novinari" potrebuji situaci trosku pribarvit.
Takze ne, opravdu si taky nesekame hlavy a nepomlouvame za zady.
Odpojeni na to maji asi jiny nazor, ale povazuju jej za zcestny. Jini atlasaci nemaji se spolupraci zadny problem, proste pohoda jazz jako to vzdy byvavalo, jsme jedna parta.
Na druhou stranu musim potvrdit, ze "tradice a zvyky" atlasu jiste zemrou, tak jak je popsano v clanku.
Dokazem toho budiz bezna situace, kdy na celou firmu prijde mail od nekoho z Centra, ze neco prodava. Ozve se urazeny atlasak, ze nechce zadny spam, at si podobne nabidky pisou lidi jinam a kdesi cosi. V tom se ozve Centrak, ktery s usmevem odpovi, ze je cas nektere zvyky zmenit a prehodnotit. A ohen je na strese...v tomto pripade se jako blbci zachovali oba dva zucastneni, ale jako dukaz o pohlceni to jiste staci.
Byl jsem taky programátorem v jedné pohlcené, nejmenované poměrně úspěšné české firmě. Všechny hodnoty které jsme měli za své vzali akvizicí "za své". Co je napsáno výše můžu z pohledu řadového zaměstnance do puntíku potvrdit.