Dovolím si reagovat či odpovědět na vaše náměty takto v jednom příspěvku.
1. Dost čtenářů si článek vykládalo jako kritiku managementu Centrum.cz ("McKinsey" atd.). Toto jsem neměl na mysli, snad s výjimkou toho, že se domnívám, že se to mělo prezentovat na veřejnosti poněkud realističtěji a věrohodněji.
Ony ty tzv. "integrační procesy", jinými slovy sešití dvou dosti nesourodých firem do sebe je tak nevděčný a obtížný proces, že se v něm management nezavděčí nikdy a nikomu, ať dělá co chce, ať je zlý nebo hodný, ať vyjednává nebo poroučí. O tom, jak to doopravdy p. Mucha a spol. dělá, nemám nejmenší ponětí a netroufnu si to hodnotit. Ostatně jestli to bylo provedeno dobře nebo ne, se ukáže až za pár měsíců či ještě později. Chtěl jsem zde spíš poukázat na jevy, které doprovázejí akvizice zejména v IT.
2. Několik čtenářů vytýkalo, že to nebylo tak, že by Centrum koupilo Atlas, ale že třetí subjekt koupil oba. "De iure" mají pravdu, ale podstatné je, že praktickým pohlcením (tzv. "integrací") Atlasu bylo pověřeno Centrum, že tento projekt je zcela pod taktovkou Centra. V tomto smyslu je jedno, kdo je (de iure) vlastník, neboť je to fond, který neprovádí management.
3. Jeden přispivatel (který se sám nazývá "zainteresovanej Atlasák") se vášnivě brání mému tvrzení, že Atlas prohrál bitvu s Centrem a argumentuje, že Atlas měl lepší AVO a "efektivitu na obchodníka". No, tak pokud tyto názory v Atlasu převládaly, tedy že je vše vlastně supr a úžasný, protože máme dobrý AVO, tak už se konečně přestávám divit, proč to vlastně Atlas takto giganticky projel.
Takže pro pořádek. Atlas, když byl spuštěn, měl úžasnou šanci nejen být slušně druhý, ale porazit Seznam, který v té době těžce technicky startoval a byl "k nekoukání". Atlas to ale dokonale prokaučoval - neuvědomil si, že lidé v té době chtěli především jednoduše se chovající služby, zamotal se do technicky možná kvalitních, ale těžkopádných řešení. Jeho spoleh na to, že se nějak přes Microsoft stane automatickou homepage v MSIE, nevyšlo. Střídal často vrchního ředitele a s ním i strategii - dva roky se táhlo tím směrem, dva roky oním. (Ale hlavně že máte dobrý počet smluv na obchodníka, to OPRAVDU je rozhodující :). Nikdy neměl dobrou marketingovou strategii - tam, kde se Centrum dokázalo pozicovat jako "feel different", tam byl Atlas "just another Seznam, but worse". Pokud tedy byl Atlas nadále vítězný, jak naznačujete, proč dal kupec za Centrum 3x víc než za Atlas? Jaká jsou rozhodující kritéria hodnoty portálu? Tržby, zisk, růst, návštěvnost celková, návštěvnost homepage, podíl na vyhledávání. Kolik % CZ vyhledávání jde přes Atlas - jedno procento, procento a půl? Chválím vaši loajalitu k Atlasu, ale dnes už je po všem... doporučuji sejmout ty růžové brýle.
4. Pár lidí mě v článku napadlo, ale nepodpořilo své útoky žádnými argumenty. Atlasáci, kluci ušatí: zkuste popřemýšlet nad tím, zda příspěvky ve smyslu "Hlavenka je vůl, protože napadl lidi z Atlasu" (padlo tam dokonce moc milé slovo "kokot") vám spíše neubližuje - když už chcete hledat na odpojeni.cz nové zaměstnavatele.
Jinak mě skutečně těší výtky typu "je o mě známo, že jsem byl velmi špatný manažer". On se totiž ten Computer Press z nuly (přesněji řečeno asi 300 000 úvodních peněz) na půlmiliardovou firmu, lídra v IT časopisech a odborné liteatuře od nás, dostal nejspíš tím velmi špatným manažováním. Nebo možná tím, že měl tak dobrý lidi, kteří to dokázali i přes moje veškeré sabotáže.
Good luck, budete ho v životě potřebovat.
Sakra jak vite ze to "kokot" psal nekdo z Atlasu?
Kdybych se ted podepsal "zasveceny z Centra" take byste mi to veril. To ze se nedo podepise jak se podepise, neznamena ze je to ten co dany podpis znamena. Treba bych se mohl podepsat jako Mucha :-)
Vážený pane Hlavenko,
v mnoha věcech se s Vámi shoduji, ale některé jsou maličko jinak. Centrum bylo vždy sice rodinou a přátelskou firmou, ale také neorganizovanou a chaotickou, ale bylo zde vždy dost geeku, kteří ji dokázali vytáhnout z průserů a nakonec ji dostat tam kde Centrum je. Přesto nedokázalo za celou dobu konkurovat Seznamu a z jeho koláče neukouslo ani ždibec.
Vaše tvrzení "just another Seznam, but worse" platí na obě společnosti - Centrum i Atlas. Centrum to jen dokázalo lépe okecat (prodat).
Hlavní výhodu Centra byla kontinualita - za celou historii mělo stejné vedení a i když Ondra Tomek má určitě také své chyby, je to manažer s lidskou tváří, který si dokázal získat lidi. To že se na něho nalepilo mnoho příživníků, kterým dal šanci a oni si z ní udělali svoji experimentální laboratoř na šílené nápady, to je věc jiná. Jemu i jeho lidem patří má poklona.
Atlas byl od počátku technicky vyspělejší firma a to i vnitřní infrastrukturou. Zatímco zaměstnanci Centra, když museli pracovat z domu, tak si firemní poštu přesměrovávali na freemail, Atlas od počátku měl interní síť dělenou do bezpečnostních zón, přístupných přes privátní sítě atd. Nemá cenu zabíhat do detailů. Každá mince má dvě strany a tou druhou byl EPIC, který několik let Atlas topil a to i díky svým vlastním chybám.
To, že Atlas neměl žádnou kontinualitu a ředitelé se tam střídali jako na běžícím páse byl pak spíše důsledek než příčina toho, že Atlas Centru ustoupil z cesty.
Jsem si jist, že David Duroň za rok dokázal s Atlasem při daných možnostech udělat velké věci a je škoda, že Atlas nedokázal koupit někdo kdo by je uměl využít lépe.
Týká se to nejenom IT, vývoje, ale i organizace SME salesu.
Pokud někdo napíše, že atlas měl lepší počet smluv na obchodníka, pak tím myslí to co atlas dokázal za jeden jediný rok, když ho lidé, kteří v něm pracovali, tahali ze sraček.
Obchodní síť Atlasu byla při koupi Centrem lépe organizovaná a dovolím si říct, že na to co je nucená prodávat i mnohem schopnější než sít Centra, které dle mého názoru dodnes nechápe jak SME funguje a bude se to minimálně rok učit.
V tomto by měli být vděčni Internet Tradingu, který jim to umožnil a chytit se za hlavu, že se za ty roky od něj nebyli schopni naučit.
Globálně vzato máte pravdu, ale lidé v Atlasu za poslední 2 roky udělali neuvěřitelně hodně práce, v které jim nikdo nepomohl a nebo jim ji jen komplikoval (EPIC). K nim mám hlubokou úctu a mrzí mě, že to ve vašem komentáři nevidím, ale chápu, že globální pohled je důležitější a že to ani nemůžete vědět a je to velká škoda.
Dobrý den,
souhlasím. Mě přijdou obě firmy zajímavé právě z pohledu úplně odlišných firemních kultur a vlastně naprosto opačných přístupů k podnikání. Vy jste to tam dobře trefil: Atlas měl privátní síť v bezpečnostních zónách a Centrumáci si mailovali přes nezabezpečený freemail. No a jaký to má vliv na úspěšnost obou společností? Nulový. Co je na tom ale nejhorší je, že kluci z Atlasu se tou jakousi interní technickou vyspělostí opájeli a měli pocit, že je to opravdu to nejdůležitější a že tudíž o konkurentech nemá smysl se ani bavit, protože jsou to "amatéři". To je prostě syndrom inženýrské firmy a další známý případ je Microsoft vs. Google. Jsou v Microsoftu brilantnější inženýrské mozky než jsou oba zakladatelé Googlu? Stoprocentně. A je jim to houby platné.
K tomu, že jak Centrum, tak Atlas byli "another Seznam, but worse": nikoli. Olda s Ondrou jsou rození markeťáci a pochopili, že pokud si chtějí vybudovat důstojnou pozici vedle Seznamu, tak se musí od něj odlišit - no a protože to nelze "přes funkčnost", tak toho dosáhli zcela odlišným marketingovým pozicováním. Centrum je vnímáno a přijímáno značně odlišně od Seznamu a je navštěvováno také jinou zákaznickou skupinou. Tedy statisíce lidí mají pocit, že má smysl navštěvovat Centrum, protože je to "jiné" než Seznam. Ale inženýři v Atlasu v sobě toto uvažování neměli - mysleli si, že když udělají o něco dokonalejší službu než Seznam, že k nim lidé půjdou, což je politováníhodný omyl. Lidé, když si mají vybrat mezi kováříčkem a kovářem, půjdou vždycky ke kováři a nebudou vyhodnocovat, že kováříček je o 2% lepší.
Ano, až David Duroň, který má silné marketingové myšlení, toto začal měnit, ale bylo už pozdě.
Taky ještě poznámka k Internet Tradingu: i zde je citelný rozdíl mezi šéfy Atlasu (prakticky všemi co tam byli) a Oldou s Ondrou z Centra. Centrumáci uměli výtečně obchodně vyjednávat a nelitovali žádného času stráveného tímto jednáním; když dokázali získat i malou výhodu, byli hyperaktivní. Zatímco Atlasáci měli pocit, že není potřeba s nikým moc jednat a uzavírat partnerství, když přece jsme ti technicky nejlepší, všechno zvládneme sami.
Jinak, protože o tom taky cosi vím, tak si nemyslím, že EPIC Atlasu nějak komplikoval život. EPIC je standardní investor, který se do operací moc neplete, je bohužel docela zvykem svádět všechno možné i nemožné na investory.
> Centrum bylo vždy sice rodinou a přátelskou firmou
To bylo, ale i tak spousta lidí odtamtud odešla na nože.
Ne vždy jen úplní outsideři (lidi z venku), ale i tací co tam byli od začátku nebo navenek vypadali jako součást rodiny (když se tedy oháníte spojením rodinná firma)
> To že se na něho nalepilo mnoho příživníků, kterým dal šanci > a oni si z ní udělali svoji experimentální laboratoř na
> šílené nápady, to je věc jiná.
Sice OT, ale zajímalo by mě jaké šílené nápady máte na mysli. Na žádnou úplnou šílenost si nevzpomínám.
V Atlasu jsem byl jen chvíli a pbavilo mě, že někdo zvnějšku jako pan Hlavenka popsal věrně některé jeho rysy , které ATLAS provázely asi až do jeho pohlcení Centrem. A navíc se zde objevily opět mýty, jak je ATLAS dobrý.
Dodám jen pár svých postřehů.
1) Při nástupu do ATLASu mi bylo sděleno, že firma funguje velmi dobře, ale je potřeba postavit na nohy vývoj. Skutečnost: Situace ve vývoji sice nebyla ideální, ale z celé firmy (bohužel) fungoval nejlépe. Většina lidí ve firmě hrála v té době době tichou poštu, kdy se skoro každý den pouštěli "oveřené" informace, kdo bude generálním ředitelem, kdo má silnější pozici a po kým už se jeho seslička kývá.
2)Poté co jsem se seznámil se situací a dostal jsem se k důležitám informacím o spoučasném provozu a výkonnosti ATLASu, sepsal jsem mail, ve kterém jsem rekapituloval vyhlídky ATLASu a ptal jsem se, jestli ení právě teď není čas vymyslet, co Atlas uživí v budoucnu, když je jasné, že zisky z vyhledávání (navíc všichni v té době už věděli o podivném způsobu počítání efektivity vyhledání placených slov, kterým se u naivnách klientů dařilo vzbuzovat dojem, že ATLAS je srovnatelný s ostatními portály). Odpověď od produktových manažerů, kteří byli zodpovědní za rozjezd nových služeb, mě dostala: "To je jedno, co bude za dva roky, proč se o to teď starat. Kdo ví, jak dlouhou dobu tady vydržíme." A začala se vytvářet další "obsahová služba", pro níž neměl kdo dodávat kvalitní obsah. :) Jinými slovy - Carpe Diem, co je nám po budoucnosti ATLASu.
Kdo v ATLASu byl a ptal se mě na názor, co tedy dělat s ATLASem (to udělal po nástupu i nový generální ředitel David Duroň) tak si možná vzpomene, že jsem říkal: "Prodat ATLAS za každou cenu, dokud má hodnotu alespoň jeho značka a nikdo nevidí červy a naprostou bezradnost vylézající zpoza již oblékaného rubáše". Když se jako úkol od akcionářů vynořil zcela nerealistický plánem předehnat v obratu za dva roky Centrum a přitom nikoho nezajímala podrobné rozpracování plánu ani stanovení milníků-signálů, že se ATLASu opravdu daří tržní náskok snižovat a že dva roky jen nepřešlapuje na místě nebo neklopýtá (viz poté halasné iniciativy bez konkrétního obsahu Restart a Plus, které u nezainteresovaných mohly vzbuzovat dojem, že se ATLAS vrací v plné síle a ne že jde jen o kouřovou clonu sloužící k zakrytí bezradnosti managementu, v němž většina lidí internetu nikdy pořádně nerozuměla).
Hned se ale vědělo, že změna image ATLAsu bude za za vydatné pomoci nekompetentních konzultačních a reklamních agentur a podobných parazitů), byla to pro mě poslední kapka a ve firmě, jejíž budoucností byla podle mě jen upadat do bezvýznamnosti a ztrácet své tržní postavení, jsem už nezůstal. Po dvou letech žádná dvojka na trhu, jen odpovědní lidé přelétli na jiná dobře placená místečka.
Ad inciciativa Odpojeno) Iniciativa mi také nepřijde šťastná zvláště z pohledu lidí, kteří jsou kvalitní a zajímavou i výborně placenou práci by našli ihned a bez té zbytečné identifikace s něčím, co se kdysi v historii českého internetu nazývalo ATLAS. :) A také je zbytečné, aby své jméno měli vedle těch, kteří jim osobnostně ani odborně nesahají ani po kotníky a na Atlasu až do konce jen úspěšně parazitovali. :) Od soudržnosti s "týmem" ke kolektivně hlásané idiocii není nikdy daleko...
A ty hlášky o efektivitě obchodníků jsou fakt úsměvné. Dobře si pamatuji porady, kde všichni věděli, že se ATLAS řítí do průšvihu a že nikdo netuší, jaké reklamní formáty nabídnout zákazníkům nebo čím nahradit výpadky příjmů za dial-up, ale hlavně že týdenní obchodní plán vypadal oproti předchozímu týdennímu plánu o půl procenta lépe.:)
BTW: Jestliže se ATLAS prodal za tolik, kolik se šušká, má EPIC opravdu štistko.:) A škoda, že nikdo nedokázal pořádně prosadit a zpropagovat třeba skvělé AMapy API, které asi teď žádný velký rozvoj nečeká.
Rene, myslíte, že z pohledu těch několika málo měsíců co jste v Atlasu fér takovým způsobem paušalizovat vše co se událo od jeho vzniku až do prodeje Warburgům?
Mám úctu k vašim programátorským schopnostem, ale to co popisujete je váš uhel pohledu odpovídající nějaké době a to vůbec neříkám, že je špatný, ale co mi vadí je jak jste všechno a všechny hodil do jednoho pytle.
Ta moje poznámka je zcela subjektivní a navíc jsem ji i podepsal, takže každý, kdo se mnou mluvil, ví z jakých zdrojů vychází.
Samozřejmě že těch pár odstavců je vůči ATLASu nespravedlivých a sám si dodnes vážím spousty lidí, co jsem v něm potkal. Paradoxní je, že tito lidé (pravděpodobně ani pomém odchodu) neměli na strategii ATLASu velký vliv.
Ad další hodnocení) Např. moje hodnocení reklamní agentury vychází z toho, že lidé v mém okolí vůbec nepochopili, čeho se reklama týká. A to považuji za selhání managementu, který si na marketingu (alespoň co vím) velmi zakládal.
Pokud vám přijde, že je to vůči atlasu nespravedlivé, tak proč to píšete? Pochopil bych, kdybyste přiznal, že je to pohled z vašeho krátkého působení v Atlasu, což je pravda, poznámku o subjektivitě beru, ale otázka zdali vám přijde fér takto paušalizovat vše od počátku až do "konce" trvá a čekal bych jasnější odpověď.
Dobrý den,
schizofrenní to není, samozřejmě, že si nemyslím, že mohu v krátkém textu kompletně a objektivně popsat celou historii ATLASu, nebo že jsem schopen posoudit ZÁMĚRY a ne výsledky práce managementu. Napsal jsem,
Dovedu si alespoň částečně představit, kolik úsilí a nadšení muselo být vloženo do služeb jako jsou nová homepage ATLASu, AMAPY, ale přijde mi to analogické se situací, když se nadšení vojáci ženou na nepřítele a přitom všichni na generálním štábu vědí, že se válka vyhrát nedá.
Ale propagandisté a politruci svoji práci uvnitř armády odvádějí stále na výbornou...
Věřím i tomu, že se za poslední dva roky hodně změnil - k lepšímu. Jen si myslím, že nějaká podobné pohlcení ATLASu bylo v jeho genech zakódováno už mnohem dříve. Kdo to chtěl vidět, viděl to i dříve, než když skutečně došlo k pohlcení ATLASu Centrem.
OK, to zní už kapku jinak. Jsem rád, že jste přiznal ten časový rozměr. Samozřejmě s Atlasem to bylo vždy těžké s ohledem na kopetentnost majoritního akcionáře.