tak uzivatele hodne casto nepochopi redesign i jine zmeny. Ano, chapu to. Lidem se to nelibi. A ne vse se provozovateli povede.
Bohuzel predevsim v Cechach je bezne, ze musite jako provozovatel rozhodnout za uzivatele, nebot sam nic lepsiho __casto__ nenavrhne. Akce, kdy se nekdo ptal uzivatelu casto skoncily nezdarem.
Cesky clovek si zvykl protestovat. Bohuzel ne tak, ze se to Vy jako provozovatel dozvite ze sveho emailu a dost casto od konkurence nebo je to rozeseto po celem internetu a do toho se prida desitky komentaru o tom, jak je provozovatel spatny a vsichni jej odsousi. Vy jako provozovatel jste az na poslednich mistech, kdo se to dozvi.
Uzivatele nechapou, ze jim nekdo dava prostor a ze tento prostor take nekdo financuje. Nekdy to v Cechach chodi tak, ze si nekteri uzivatele mysli, ze provozovatel se musi __nutne__ "posadit na zadek", aby par lidi neodeslo. A dost provozovatelu jim jde na ruku.
Kdyz jsem si projel databasi lidi, co prispivaji a porovnal ji s tim, kdo jak krici proti zmenam, tak mi z toho vyslo, ze Ti co vice a kvalitneji prispivaji, tak je jich podstatne vice nez Tech, co jen nadavaji.
Z osobni praxe muzu rici, ze me par lidi nesnaselo/nesnasi diky ruznym zmenam. Par lidi(vetsinou kriklounu) odeslo. Ale diky tomu prisli lide, kteri maji vice vyvazenejsi nazory a dovedou i poradit. Chapou take, ze se vyplati oboustranne spolupracovat, kdyz obe strany komunikuji, jak "u lidi". Pribylo mi take vice lidi v jinem nez pubertalnim a studentskem veku. Dobre, take pripustim, ze nektere zmeny se nezvladly a clovek ma zkusenosti. Ale to tak u neplacenych veci chodi.....
Takze tak zkusenosti z provozu. Zmeny a vymena uzivatelu se muze casto vyplatit. Na chvili mate propad, ale pak stabilne pomalu stoupate. Nedavam Vam to tedy jako recept na uspesne provozovani portalu....
Reakci na Váš komentář z pohledu uživatele vezmu bodově podle odstavců vašeho příspěvku :)
1. Uživatelé chápou snahu auto.cz o nový a moderní look. A dokonce i chápou, že se nelze zavděčit všem a že rozhodnutí o finální podobě nového designu je věcí provozovatele stránek. Uživatelé však nechápou, proč je na nich testovaná beta verze nového designu prezzentována jako finální produkt.
2. Za posledních několik let bylo o novém vzhledu a funkcích auto.cz vedeno mnoho diskuzí a nedomnívám se, že by všechny nápady uživatelů byly tak špatné.
3. Dovolím si Vás parafrázovat: Český podnikatel si zvykl rozhodovat bez ohledu na zákazníka. Nevím, proč by se měl provozovatel stránek dozvídat všechno ze svého e-mailu. Rád bych zde vypíchl dva důležité fakty. Tím prvním je fakt, že v diskuzi pod článkem oznamujícím nový design, není ani jedna oficiální reakce. Očekával bych, že minimálně na nahlášené chyby bude někdo promptně reagovat, když už s velkou pompou ohlásí novou vezi designu. Veškerý zájem ze strany auto.cz byl takový nějaký.... nulový. Ten druhý fakt je, že se veškeré protesty odehrávají na webu auto.cz, respektive v jeho části MOJE.auto.cz a ne odněkud zvenčí. Uživatelé MACZ mají tento web rádi a i proto jsou jejich reakce plné vášní. Ale není to tak (doufám), že by po světě roztrubovali jak je auto.cz špatné. My jsme zpětnou vazbu poskytli, byť jsme na ni upozornili trochu netradičním způsobem. Bylo to emotivní, ale jen proto, že jsme chtěli ukázat, že se staráme, že nám na tom záleží...
4. Uživatelé chápou, že jim někdo poskytuje prostor zdarma, ale chápou rovněž, že server rozhodně nebude díky příjmům z reklamy ztrátový. Je to business výhodný pro obě strany a mělo by být tedy snahou obou stran se domluvit. Nechceme, aby si před námi někdo sedal na zadek, ale stačila by trocha lidského přístupu. Takové "Ano, pojďme si promluvit. Tohle bychom mohli změnit, na tomhle trváme..." udělá jistě více práce než hraní mrtvého brouka.
5. Opět zdůrazňuji, že se bavíme o části MOJE.auto.cz, kde jsem zaznamenal negativní reakce od většiny lidí, o kterých se domnívám, že nějak kvalitně přispívají.... zastoupení akce Bojkot v TOP15 nebylo právě malé.
6. Není naším cílem někoho nesnášet, ale chceme férové jednání. Akce Bojkot dosáhla toho, že se s námi redakce rozhodla komunikovat (za čož jí děkuji) a snad se teď po opadnutí prvotních vášní dokážeme rozumně domluvit.
7. Výměna uživatelů se také vyplatit nemusí. Nejsem na MACZ dlouho, ale potkal jsme zde spoustu lidí, kterých si vážím. Ať už řídí Porsche nebo olítanou Felicii jako já, dokáží mi dobře poradit a nerozhází je ani mé občasné prostoduché dotazy. A myslím si, že tito uživatelé by na unikátním serveru jako je moje.auto.cz chybět neměli.
udal jsem taky nejakou svou zkusenost, co mam s uzivateli. A tak to bylo i mysleno. Podle toho, co pisete tak na danem serveru je asi situace jina. Nejaka snaha o dialog tu nejspise je. Vim o cem pisete. Chapu to. Do toho, zda mate ci nemate pravdu okolo Vaseho serveru/portalu se poustet nechci.
Dovolim si ale s jednou veci nesouhlasit.
>3. Dovolím si Vás parafrázovat: Český podnikatel si zvykl >rozhodovat bez ohledu na zákazníka. Nevím, proč by se měl >provozovatel stránek dozvídat všechno ze svého e-mailu.
Zkusenost je takova, ze Vy jako podnikatel nebo jakykoli provozovatel obcas potrebujete udelat zmeny. Treba proto, aby se server za par let uplne nezastavil. Nebo proto, ze mate neskutecne naklady s nejakou danou cinnosti. Skutecne mam spatne zkusenosti s tim, ze mi nekdo sam navrhne, ze by se neco melo udelat jinak. Toto umi malokdo. A vetsinou pracuje uz v nejake firme anebo pro Vas. Cesky clovek dost casto umi rici pouze, ze toto je spatne a delejte to jako tamti. Inovace nula. Nedozvedeli jste se skoro nic z toho, co je spatne. Jako analyza nepouzitelne.
A proc by se mel provozovatel dozvidat veci z emailu ?
A ne z diskuze ?
Byvalo drive dobrym zvykem nez rozkriknu neco po obci, rici to primo dotycnemu cloveku. Proste si pred nej stoupnout a rici, ze toto se mi nelibi a toto ano. A kdyz uz chci kritizovat, tak mit v kapse nejake reseni.
Dam tu takovy odhad za par let: Zhruba z 20 "negativnich" reakci, co mi lide rikali/psali, ze je neco spatne, bylo asi 3-5 pouzitelnych. Minimalne 10 lidi neumelo svuj napad domyslet do konce a za danych podminek jej nejak obhajit. V tak 7-8 pripadech si nekdo jen "dusevne ulevil" a tim to skoncilo. Zhruba 4 lidi chapali, ze se veci musi nejak i zaplatit. Smutna statistika.
Vcelku me pak hodne urazi/vytoci, ze nekdo na webu zverejni neco na webu, jak to provozovatel spatne dela. Ani se nikdo neobtezuje napsat alespon odkaz na to, ze nekde v blogu neco zkritizoval. Mate potom pocit, jako kdyz nekdo drazdi psa pres plot, aby se mu neco nestalo.... Asi chapate, co chci rici. V bezne zivotni situaci by to cloveka nastvalo, ale na internetu to hodne lidi poklada za normalni.
Tak ci tak u me rozhoduji o dost vecech lide, s kterymi si pisi pres mail. Casto je oslovim sam. Ti, co krici nekde na webu, tak vetsinou zustanou u toho kriceni. Tak 1/10-1/20 z tech kricicich je pouzitelna. Mozna i mene.
Truc akce nema smysl moc delat. Lepsi se je domluvit, kam se znova pujde jinam. Mate potom take lepsi vyjednavaci pozici. Pokud majitel zainvestuje desitky ci stovky tisic do noveho designu a funkcionality, tak si je vedom, co dela a i nasledku. Clovek od par desetitisic investic premysli uz jinak. Sice Vas na par dnu vytoci nejaka masova akce a petice nekde v blogu nebo na facebooku, ale tim to konci.
Chci rici to, ze pokud jste dobri a mate dobre napady a umite tvorit, tak se primo dohodnete s majitelem/provozovatelem anebo jdete jinam. Casem se uvidi, kde ty kvality vlastne jsou.
Provozovatelé často nechápou, že uživatelé na ten web chodí a nějak ho používají. A protože valná část považuje cokoli jako user testing za sprosté slovo, redesign se často provádí tak, že se prostě řekne grafikovi "ať něco nakreslí". Výsledek pak obvykle v závislosti na schopnostech grafika vypadá dobře či méně dobře - ale protože grafik nedostane žádné zadání, tak prostě "jen tak něco splácá". Boxy dobře vychází, celé je to nějak urovnané a vše je ok.
Naproti tomu uživatel přijde na web, chce se podívat na těch pět nových článků jako vždy jenže ony jsou podivně rozbombardované kvůli reklamě a navíc jsou vidět jen tři (k čemu pět). Chce se mrknout na diskuzi a ouvej, výcuc z nových vláken už nezobrazuje 15 řádků ale jen 5, přestože tam chodilo 50 % serveru do 3 kliků po příchodu na web. Ale takhle to prostě grafikovi lépe vyšlo.
Přesně proto bývá u redesignů takový řev. Přitom existují desítky úspěšně redesignovaných webů kde žádný kravál nebyl. Jednoduše proto, že si autor redesignu dal práci, zjistil co uživatelé chtějí, co na webu vlastně dělají a podle toho to přizpůsobil. Takhle to bohužel až příliš často dopadá tak že pan redesignér se na to vrhne, vyplkne unifikované dílo u kterého když změníte logo tak ani nepoznáte co to je za web, zbourá vše co fungovalo, a následně předvádí v reakcích viktorku při řevu na uživatele že "on to dělá pro ně a oni (s***ě) si toho vůbec neváží".