Problém nejsou uživatelé. ale lidé, kteří ten redesign spáchali tím nejamatérštějším způsobem, jak to jen lze. Každý, kdo se zajímá o Webdesign a User Experience, se velmi rychle naučí, že redesign se nesmí dělat naráz ze dne na den. Kdyby to udělali tak, jak se redesigny obvykle dělají, tedy pomocí malých změn třeba v průběhu jednoho roku, neměli by žádný problém s uživateli.
Honzo, proti Vašemu tvrzení hraje hned několik bodů:
1) kdo bude platit neustálý vývoj změn v průběhu roku, aby se to za rok smázlo?
2) nové auto je natolik jiné, že v podstatě nic nešlo implementovat do staré verze - téměř veškerá funkčnost tam už je, měnit ten starý vzhled prostě jen tak lehce nešlo
3) způsob změny není nejamatérštější, pochybuji, že byste to u takhle velkého serveru zvládl lépe. Snažili se to odkomunikovat videi, předem upozorňovali, že bude lidem chvíli trvat rozdýchat to. Jen nezvládli komunikaci přímo s lidmi z moje.auto.cz
1) Předpokládám, že mají nějakého člověka nebo nějaký tým, který se o ten web stará. Dělat průběžně drobné změny nemůže být nikdy problém.
2) Všechno jde, když se chce. Jen prostě nevěděli jak na to a neuměli si to správně naplánovat.
3) Ty zkušenosti, že takhle naráz se redesign udělat nedá, nasbírala spousta lidí před nimi. Kdyby si o tom něco přečetli, bylo by jim jasné, že nějaké upozorňování nebo videa jim vůbec nepomohou. Žádné větší weby si dnes nic takového nedovolí. Všichni redesignují postupně pomocí drobných změn, a to je jediný způsob, který funguje bez odporu a odlivu uživatelů.
1) To ano, ale pokud mají problém udržovat v chodu stávající systém (a to asi měli, často web vůbec nejel), nepřichází to v úvahu
2) Ukážete nějaký příklad, prosím? Protože pokud by se toto opravdu dělo, je velká pravděpodobnost, že lidé budou nadávat stejně. Jen víckrát, nejen jednou při redesignu
3) Podívejte se třeba na loňské novinky, taky z ničeho nic kompletně redesignovaly. A také uživatelé nadávali.
Nevím o kterých všech to mluvíte. Pokud by mělo dojít k takto prudké změně během jednoho roku, bude to stát provozovatele několikanásobek nové verze.
Neříkám, že to nejde, jen říkám, že to rozhodně všichni nedělají a osobně jsem se za svou pětiletou kariéru s ničím takovým nesetkal.
ad bod 2 - myslim, ze nejlepsim prikladem nejruznejsich pozvolnych zmen je FB ;)
A ano, i na zasadnejsi dilci zmeny se nadava a vytvareji se "antiskupiny" a podobne. Ale rozhodne je to daleko mensi problem, nez jaky by prisel s radikalnim jednorazovym prekopanim systemu.
No nevim, jestli Facebook se svymi 120 miliony uzivatel ve skupinach "Vratte nam stary facebook" je spravnym prikladem. Resp. ano, je spravnym prikladem toho, jak uzivatele rebeluji a za mesic uz si ani nepamatuji, jak ta stara verze vypadala :-)
1) Jestli měli technické potíže, mohli předělat systém na kterém to běží i se stejným designem.
2 a 3) Myslím že průkopníkem systému malých změn byli borci z Amazon.com které první zkušenost stála spoustu peněz. Někde jsem četl moc pěkný článek (možná to bylo v nějaké knížce), jak dělají většinu změn drobnými úpravami, kterých si skoro nikdo nevšimne.
Ten princip je velmi jednoduchý. Pokud třeba chcete zásadně změnit barvu pozadí ze žluté na bílou, každý týden to pozadí lehce zesvětlíte, takže třeba za tři měsíce je bílé. Pokud byste to udělali ze dne na den, jistě by se spousta návštěvníků rozčilovala, proč už to pozadí není žluté a že ho chtějí zpět. Ale při těch postupných změnách si na to nové pozadí přirozeně zvyknou, většinou tu změnu ani nepostřehnou. Respektive uvědomí si ji, až když uvidí tři měsíce starý screenshot webu.
Ne všechny změny se tak dají udělat, třeba přesunout menu z vertikální do horizontální polohy, ale na ty kosmetické úpravy to funguje výborně.
a) pokud vymenuju motor, necham stejnou kastli
b) pokud nechci lidi nasrat, tak je necham alespon par mesicu zkoumat co chci udelat a ne ze je ze dne na den postavim pred hotovou vec
c) zasadni pruser je, kdyz zrusim funcionalitu, kterou lidi pouzivaj